Kysymys päivähoitoon liittyen - kertokaa tietämättömälle
Päivähoito ei ole perheelle mitenkään ilmaista eli perhe maksaa siitä päivähoidosta. Keskipalkkainen pariskunta saa maksaa päivähoitomaksuja useita satasia kuussa ja päälle toki lisää, jos perheessä on esim. kaksi päiväkoti-ikäistä. Usein kuulee, että päiväkodista tulee jompikumpi seuraavista pyynnöistä:
-Jos vanhemmalla on ylimääräinen vapaapäivä/yksittäinen lomapäivä/etäpäivä tms, niin lapsi pitäisi pitää silloin kotona, koska "ei ole lapselle kiva, että vanhempi on kotona ja lapsi joutuu päiväkotiin".
-Hoitopäivä pitäisi pyrkiä pitämään mahdollisimman lyhyenä. Toki ymmärrän, että ei ole aivan pienelle lapselle kiva olla jatkuvasti päiväkodissa mitään 7.30-17.00 päivää, mutta kuinka monen työ antaa myöten niin, että jatkuvasti voisi olla päiväkodissa esim. 8.00-14.00? Aika monella päiväkoti ei ole superlähellä kotia ja työpaikkaa, vaan matkatkin vievät aikaa.
Miksi näihin päiväkotien pyyntöihin pitäisi suostua? Perhe kuitenkin maksaa päivähoidosta joka tapauksessa saman summan, ottipa lapsen yksittäiseksi ylimääräiseksi päiväksi kotiin.
Eri juttu toki, jos vanhempi lomailee viikkokausia lapsen ollessa päiväkodissa, mutta miksi yksittäiset päivät ovat muka niin kamala juttu? Uskon, että esim. se silloin tällöin pari tuntisen iltapäivällä itsekseen levännyt vanhempi on paljon pirteämpi, kun hakee lapsen päiväkodista.
Ap
Kommentit (155)
No ainakaan meillä ei saa olla pois enää noin vain. 2 viikkoa etua lyöt kiinni hoitoajat netissä ja jos niistä sitten poikkeat (syystä tai toisesta), joudut anomaan ko päivänä lupaa rouva varhaiskasvatuksen johtajan toimistosta erikseen soittamalla. Ja saat vain veetuilua kun menee ”kaikki sekaisin taas”. Joten siksi meillä ei ole lapsi ykskaks yllättäen äiskän kanssa kotona vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että ennen klo 8 vain yksi aikuinen paikalla yleensä. Aamuvuoro lähtee iltapäivällä kahden kolmen aikaan riippuen siitä milloin on aloittanut, seuraava lähtee 15.39
Sen jälkeen yksi aikuinen per ryhmä, usein meillä vielä 12 lasta kun jäädään yksin.
Tämä siis alle 3- v ryhmissä.
Ois mukava tietää jos pääsee aikaisemmin joku pv ja aika suunnilleen. Myös mukava jos vapaapäivällä oleva vanhempi pitäisi lapsensa kotona tai ainakin toisi eaim klo 8 ja hakisi heti välipalan jälkeen.Eihän tämä voi olla lainmukaista, että on 1 hoitaja per 12 lasta?
No jos työvuorolistassa on päiväni päättyminen merkattu vaikka 15:45 ja viimeiselle vuorolle jää vaikka 20 lasta, arvaa mitä teen?
A) Lähden kotiin
B) Jään pyytämättä ylitöihin niin kauaksi aikaa kuin tarve vaatii
C) soitan esimiehen töihinJostain syystä hoitajat ei jää päiväkotiin, vaikka työvuorolistan mukaan työt päättyy klo 18:15 ja viimeinenkin lapsi lähti kotiin klo 17:30.
Meillä ei ole koskaan työaika klo 18.15 saakka, koska päiväkodin on lain mukaan mentävä kiinni klo 18.00. Tämä tarkoittaa sitä, että teen 5-15 minuuttia ilmaista työtä joka kerta, kun viimeinen lapsi haetaan klo 18. Samoin jos välivuorossa työaikani päättyessä yhdelle aikuiselle jäisi vielä liikaa lapsia, jään pyytämättä pidemmäksi aikaa.
Päiväkodeissa tehdään niin paljon sellaista pientä ylityötä,jota ei mihinkään merkata, että totta mooses lähden klo 17.30 sen pari kertaa vuodessa, jos klo 18 vuorosta pääsee lähtemään. Ihan takuuvarmasti tulee ne sisäänkin tehtyä moneen kertaan.
Minkä takia sinua haittaa se, jos pk:n henkilökunta joskus sattuu pääsemään kotiin hieman aiemmin kuin työvuorolistaan on merkitty? Miten se on sinulta pois?
Onko olemassa tommonen laki?
Perustunee siihen, että klo 18 jälkeen tapahtuva hoito on vuorohoitoa, eli ei kuulu subjektiivisen päivähoidon piiriin. Käytännössä pk siis menee viimeistään klo 18 kiinni, jollei kyse ole vuorohoitopäiväkodista.
-eri
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä päiväkoti-ikäisen vanhempi, mutta mitenkäs nämä seikat:
-Minulla on vuosilomaa vain 28 pv vuodessa tesin mukaan. Jos vaihdan työpaikkaa, tippuu lukema aina pohjiin ja laskeminen alkaa alusta. Vanhemmilla kollegoilla on liki 40 pv vuodessa lomaa, minä saan vaan haaveilla moisesta.
-Työssäni kiireisimmät sesongit ovat kesäloma-aikaan sekä joulun alla ja jouluna. Kesälomalla ei kukaan töissämme saa putkeen lomaa kuin enintään 2-3 viikkoa. Loput lomat on pidettävä muuhun aikaan vuodesta. Lomat eivät muutenkaan osu koulujen lomaviikoille (kaikki eivät voi olla silloin lomalla), joten sinulla voi olla satunnainen lomaviikko tai sen puolikas vaikka marraskuun alussa tai huhtikuussa.
Olen varmasti tulevaisuudessa sellainen hirviövanhempi, joka on päiväkodin henkilökunnan mielestä työnsä vuoksi hankala.
Päiväkodin henkilökunnalla on aivot ja muisti. Kyllä he muistavat, että lapsesi oli lomalla marraskuussa ja huhtikuussa, vaikkei heinäkuussa olekaan.
Tämä on ihan eri juttu kuin se, ettei lapsella olisi lomaa lainkaan, eikä sinua pidetä hirviövanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Minulla on vuosilomaa vain 28 pv vuodessa tesin mukaan. Jos vaihdan työpaikkaa, tippuu lukema aina pohjiin ja laskeminen alkaa alusta. Vanhemmilla kollegoilla on liki 40 pv vuodessa lomaa, minä saan vaan haaveilla moisesta.
-Työssäni kiireisimmät sesongit ovat kesäloma-aikaan sekä joulun alla ja jouluna. Kesälomalla ei kukaan töissämme saa putkeen lomaa kuin enintään 2-3 viikkoa. Loput lomat on pidettävä muuhun aikaan vuodesta. Lomat eivät muutenkaan osu koulujen lomaviikoille (kaikki eivät voi olla silloin lomalla), joten sinulla voi olla satunnainen lomaviikko tai sen puolikas vaikka marraskuun alussa tai huhtikuussa.
Olen varmasti tulevaisuudessa sellainen hirviövanhempi, joka on päiväkodin henkilökunnan mielestä työnsä vuoksi hankala.
Päiväkodin henkilökunnalla on aivot ja muisti. Kyllä he muistavat, että lapsesi oli lomalla marraskuussa ja huhtikuussa, vaikkei heinäkuussa olekaan.
Tämä on ihan eri juttu kuin se, ettei lapsella olisi lomaa lainkaan, eikä sinua pidetä hirviövanhempana.
No tämä. Ei se ole olennaista, MILLOIN lapsella on vapaata, vaan että sillä ylipäätään ON vapaata.
Väitän, ettei yhdessäkään perheessä ole molemmilla vanhemmilla töitä 5 päivää viikossa 52 viikkoa vuodessa. Silti joillakin lapsilla on päiväkotia tämän verran.
(Paitsi tietty pakolliset päivät kuten jouluaatto, kun päiväkoti lyödään hankalasti kiinni ja nämä ihmiset luultavasti roikkuvat aamulla vanhasta muistista ovenkahvassa.)
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan meillä ei saa olla pois enää noin vain. 2 viikkoa etua lyöt kiinni hoitoajat netissä ja jos niistä sitten poikkeat (syystä tai toisesta), joudut anomaan ko päivänä lupaa rouva varhaiskasvatuksen johtajan toimistosta erikseen soittamalla. Ja saat vain veetuilua kun menee ”kaikki sekaisin taas”. Joten siksi meillä ei ole lapsi ykskaks yllättäen äiskän kanssa kotona vapaita.
No mutta eikös useimmissa ammateissa ole työvuorot tiedossa kaksi viikkoa etukäteen?
Siis myös ne vapaapäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi on sitten toivottavasti myös toinen vanhempi, joka pystyy jakamaan lomapäiviään kanssasi siten, että lapsellanne olisi riittävästi lomaa. Ette voi kaikkia lomapäiviä pitää yhtäaikaa puolisosi kanssa, mutta ainakin toinen vanhemmista on lapsen kanssa lomalla.
Me kaikkihan haluamme lapsen parasta.
t. varhaiskasvattaja ja äiti
Toinen vanhempi on meillä ainakin olemassa, mutta on täysiaikainen opiskelija, joka on kaikki kesälomat töissä. Joululomalla pystyy auttamaan, mutta kesällä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi on sitten toivottavasti myös toinen vanhempi, joka pystyy jakamaan lomapäiviään kanssasi siten, että lapsellanne olisi riittävästi lomaa. Ette voi kaikkia lomapäiviä pitää yhtäaikaa puolisosi kanssa, mutta ainakin toinen vanhemmista on lapsen kanssa lomalla.
Toinen vanhempi on meillä ainakin olemassa, mutta on täysiaikainen opiskelija, joka on kaikki kesälomat töissä. Joululomalla pystyy auttamaan, mutta kesällä ei.
Opiskelijalla ei muka ole syyslomaa, hiihtolomaa jne? Ja työssäkäyvällä ei ikinä lomaa?
Tottakai varhaiskasvatuksessa tiedetään ettei kaikki saa lomia, siksi ne päiväkodit ovat myös auki silloin kuin suurella osalla lomat on.
Loma-aikoina tietysti hoito voi olla muussakin päiväkodeissa ja henkilökunta sekä hoitokaverit vaihtuvat ( nyt korona-aikaan näin ei pitäisi olla, mutta ymmärtääkseni sitäkin on rikottu jossain)
On myös vuotohoitopäiväkoteja, jotka ovat auki myös juhlapyhät.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai varhaiskasvatuksessa tiedetään ettei kaikki saa lomia, siksi ne päiväkodit ovat myös auki silloin kuin suurella osalla lomat on.
Loma-aikoina tietysti hoito voi olla muussakin päiväkodeissa ja henkilökunta sekä hoitokaverit vaihtuvat ( nyt korona-aikaan näin ei pitäisi olla, mutta ymmärtääkseni sitäkin on rikottu jossain)
On myös vuotohoitopäiväkoteja, jotka ovat auki myös juhlapyhät.
Voihan nakkisormet 😅 vuorohoito siis.
Mitä tulee päivähoitomaksuihin, vanhemmat ei ikinä maksa päivähoidon todellisia kustannuksia. Päivähoito maksaa yhteiskunnalle eli veronmaksajille moninkertaisesti enemmän kuin päivähoitomaksu on.
Vierailija kirjoitti:
Niin että pitää tietää etukäteen koska lapsi on kipeä? :,D senkun ilmoitat vaan edellisenä iltana että lapsi on kipeä, piste.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee päivähoitomaksuihin, vanhemmat ei ikinä maksa päivähoidon todellisia kustannuksia. Päivähoito maksaa yhteiskunnalle eli veronmaksajille moninkertaisesti enemmän kuin päivähoitomaksu on.
Mitä sitten? Mikä tämän viestin pointti on? Et sinä sairaanhoidostakaan maksa oikeita kustannuksia, mitä sitten?
Käyttäjä38276 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole turvaverkkoja ja silloin on ok käyttää päiväkotia turvaverkkona, kun vain lapsella ei ole liian pitkät hoitopäivät.
Päiväkoti ei ole turvaverkko vaan kyllä se tukiverkko tulee hoitaa sinne kotiin vaikka sosiaalityön puolelta. Lapsi kaipaa lomaa siinä missä aikuinenkin ja se että siitä hoidosta maksaa sen minimaalisen summan ei pitäisi olla sen lapsen syy . Älkää tehkö niitä lapsia jos ette halua niitä itse hoitaa.
Eli lapsia saisivat tehdä vain työttömät. Me muuthan käydään töissä ja lapset on toisten hoidossa ainakin sillointällöin.
Teen paljon iltavuoroja, jolloin työaikani on yleensä 13-21 tai 14-21:30. Vien lapsen tuolloin hoitoon klo 9, jotta ehtii mukaan toimintaan. Puoliso hakee klo 16 töistä tullessaan. Kaikki eivät tee töitä päiväaikaan, eikä edes arkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mikä tämän viestin pointti on? Et sinä sairaanhoidostakaan maksa oikeita kustannuksia, mitä sitten?
Pointti on aloittajan viesti. Hän vetosi päivähoitomaksuihin. Että olisi sen perusteella oikein pitää lapsia mahdollisimman paljon hoidossa kun palvelusta on maksanut. Kyseisen palvelun kustannukset katetaan kyllä pääosin ihan muualta kuin päivähoitomaksuista.
Olin aikoinaan päiväkodissa töissä pienten puolella, hoitoon tuli poika jonka vanhemmat olivat töissä, äiti toi pojan aamulla hoitoon ja lähti "töihin". no poika sairastu ja hoitja lähti soittamaan äidin töihin, että pitää tulla hakemaan sairas lapsi pois, no ylläri pylläri äiti oli vapaalla ja tuli hakemaan pojan normaali aikaan pois josta syntyi ihan hullu haloo kun äiti ja hoitaja ottivat yhteen, äiti yritti ensin pitää tarinastaan kiinni, että olisi ollut töissä, hoitaja keroi oman tietonsa ja lopulta äiti myönsi olleensa kotona. Äidin ja hoitajan välit oli viileät loppu ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalla ei muka ole syyslomaa, hiihtolomaa jne? Ja työssäkäyvällä ei ikinä lomaa?
Työssäkäyvällä on se 28 päivää lomaa, päiväkoti on kiinni huomattavasti useampia päiviä. Yliopistossa ei ole ainakaan hiihtolomaa eikä syyslomaa. Pääsiäisloma, joululoma ja kesäloma on, mutta kesällä monet on pakon edessä täysiaikaisesti töissä kesäkuun alusta elokuun loppuun. Etkö oikeasti tiennyt, ettei korkeakouluopiskelijoilla ole samoja lomia kuin koululaisilla? Hiihtoloman sijasta tänäkin vuonna oli tenttiviikko.
Miksi kukaan kertoo edes päiväkodissa omasta yksittäisestä vapaapäivästä?Ihan normaalia olla se yksi päivä vapaana että saa hoidettua vaikka virastoasioita tms. Myös pks- alueeella se työmatka voi kestää sen tunnin joten nuo 7-17 päivät (varsinkin yh:n lapsille) ovat ihan normaaleja. Itse teen paljon etätöitä (yh), joten olen saanut nyt päivät lyhemmäksi, mutta normaalisti matka toimistolle vie sen 40 min + siihen tarhamatkat..eli se 10h tulee aika helpolla täyteen. Oma työni joustaa sen verran että voin hoitaa asioita kesken työpäivänkin, mutta aika moni työ ei jousta noin.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan päiväkodissa töissä pienten puolella, hoitoon tuli poika jonka vanhemmat olivat töissä, äiti toi pojan aamulla hoitoon ja lähti "töihin". no poika sairastu ja hoitja lähti soittamaan äidin töihin, että pitää tulla hakemaan sairas lapsi pois, no ylläri pylläri äiti oli vapaalla ja tuli hakemaan pojan normaali aikaan pois josta syntyi ihan hullu haloo kun äiti ja hoitaja ottivat yhteen, äiti yritti ensin pitää tarinastaan kiinni, että olisi ollut töissä, hoitaja keroi oman tietonsa ja lopulta äiti myönsi olleensa kotona. Äidin ja hoitajan välit oli viileät loppu ajan.
Huuto äidille oli kyllä aiheellinen, jos ei ollut edes tavoitettavissa lapsen sairastuessa.
Olen ollut päiväkodissa 25 vuotta töissä ja onhan noita tuollaisia aatonaattoja muutama mahtunut matkalle. Enemmän on mahtunut niitä iltavuoroja kuitenkin, kun pk menee kiinni klo 17, viimeistä lasta haetaan klo 17.05, sitten etsitään 10 minuuttia leluapinaa, joka on aivan pakko saada illaksi kotiin ja lopulta minä pistän oven lukkoon takanani klo 17.20. Pari kertaa näin on tapahtunut myös jouluaatonaattona.