Voisitko seurustella miehen kanssa, joka nukkuu päivällä?
Tilanteeni on siis se, että olen 3 vuotta seurustellut miehen kanssa, joka lähes aina nukkuu päivällä klo 15-18 asti, joskus jopa myöhempään. Ja valvoo yöllä myöhään, helposti ainakin kolmeen. Hän on siis työtön (ollut koko suhteemme ajan), mutta aikoo kyllä hakea tänä keväänä opiskelemaan. Ikää miehellä 31 vuotta.
Kannattaako tällaisen kanssa seurustella? Emme asu vielä yhdessä, mutta mies on kyllä sanonut että voisimme yhteen muuttaa. Välillä vaan mietityttää, että onko se tällaisen miehen kanssa järkevää. Harmittaa, kun koskaan emme voi tehdä päivällä mitään.
Kommentit (42)
Lähetä hänet mun luo, mulle kelpaa.
t. night owl
Vierailija kirjoitti:
Miksi katselet luuseria?
Joo, luusereitahan ne kaikki työttömät ovat. Tietenkin.
Kannattaa muistaa, että tällä hetkellä on työttömiä kaikista yhteiskunta luokista, niin matalammin koulutettuja kuin erittäin korkeasti koulutettuja ihmisiä.
Uni ongelmia ei ole yksin työttömillä, niitä on erittäin runsaasti myös työelämässä olevilla ihmisillä.
Erityisesti pelastusalan työntekijöillä on joskus vakaviakin ongelmia unen kanssa:
Raskas ja vaativa työ, pitkiä rankkoja työvuoroja kaiken ihmiselämän pahimmissa paikoissa, mitä olla voi. Heilläkin on vuorotyönsä takia ongelmia nukkumisessa päivärytmin takia.
Uniongelmia voi olla kenellä tahansa ihmisellä. Sikäli työttömillä se on sinänsä helpompaa, että jos illalla uni ei tule, niin suurta hätää ei ole.
Ei ole hätää siksi, että sen unen puutteen voi korvata nukkumalla pitkään aamulla tai jopa koko päivän.
Ymmärrän erittäin hyvin yksinäisiä työttömiä, jotka nukkuvat päivän, jos ovat yön valvoneet.
Eihän heillä ole mitään syytä mennä ajoissa nukkumaan ja herätä varhain.
Kukaan ei odota eikä tarvitse heitä aamuisin missään. Päivät ovat tyhjää täynnä.
Joten aivan yksi lysti nukkuuko yöllä vai päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitin seurustella ihmisen kanssa jonka päivärytmi oli 11-02 ja sekin oli ihan hirveetä tuskaa. Hän oli myös koko ajan päättämätön, väsynyt eikä halunnut mitään tehdä, oiskohan väsymys liittyny siihen et päivärytmi ihan perseellään. Ja lomat yhtä odottelua että voisko toinen herätä ja sit ite oot se joka joudut tekeen kompromissin mut hän ei kun sit väsyttää liikaa. Eli sit omaki unirytmi ihan perseellään.
En pystyis, oon tullu nirsoks ja haluun tehdä asioita ihmisten aikoihin. Yksin parempi kun odotellessa asioita jotka ei tapahdu.
No tämä on nyt jo minusta älytöntä. Toisten biologinen rytmi vaan on erilainen. Jos suhde on siitä kiinni, että toinen nukkuu yhteentoista, niin pidän erikoisena. Ap:tä ymmärrän kyllä, jos miehen koko päivä menee nukkuessa. Vaikea tehdä yhdessä mitään.
Alapeukuttajille: Miksi suhde on kiinni siitä, että joku nukkuu yhteentoista? Edelleen ajatellaan, että aikaisin aamulla herääminen on se ainoa ja oikea tapa, että kunnolliset ihmiset heräävät aikaisin, ja myöhään nukkuminen on laiskuutta.
Kuitenkin on ihan tutkittu tosiasia, että ihmisten biologiset vuorokausirytmit ovat erilaisia. Itse en edes nukahda ennen kahtatoista yöllä, koska kehoni toimii niin. En nukahda, vaik a olisin väsyny. Nyt olen sairaseläkkeellä, mutta töissä ollessani tein vuorotyötä ja päivä-/iltapainotteista vuoroa, jotta sain tarpeeksi unta. Jos työvuoro loppuu välillä jopa klo 23-01, on aika hankala yrittää herätä aamulla kuudelta. Jonkun ne iltavuorotkin on tehtävä. Aamuvuoroon jos menin, yöunet jäivät liian lyhyeksi, ja päivä oli pilalla. Silti aivan hyvin voisin seurustella aamurytmisen ihmisen kanssa. Kyllä yhteisiä tunteja sen verran löytyisi, jos rakastaisin toista.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi katsella. Kehota hakeutumaan opiskelemaan tai töihin, muuten saat vain laiskan elätin.
Ajatuksesi on siis, että työttömät ovat työttömiä vain, koska eivät ole hakeutuneet opiskelemaan tai töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi katselet luuseria?
Kannattaa muistaa, että tällä hetkellä on työttömiä kaikista yhteiskunta luokista, niin matalammin koulutettuja kuin erittäin korkeasti koulutettuja ihmisiä.
Uni ongelmia ei ole yksin työttömillä, niitä on erittäin runsaasti myös työelämässä olevilla ihmisillä.
Erityisesti pelastusalan työntekijöillä on joskus vakaviakin ongelmia unen kanssa:
Raskas ja vaativa työ, pitkiä rankkoja työvuoroja kaiken ihmiselämän pahimmissa paikoissa, mitä olla voi. Heilläkin on vuorotyönsä takia ongelmia nukkumisessa päivärytmin takia.Uniongelmia voi olla kenellä tahansa ihmisellä. Sikäli työttömillä se on sinänsä helpompaa, että jos illalla uni ei tule, niin suurta hätää ei ole.
Ei ole hätää siksi, että sen unen puutteen voi korvata nukkumalla pitkään aamulla tai jopa koko päivän.
Ymmärrän erittäin hyvin yksinäisiä työttömiä, jotka nukkuvat päivän, jos ovat yön valvoneet.
Kukaan ei odota eikä tarvitse heitä aamuisin missään. Päivät ovat tyhjää täynnä.
Kolmekymppinen ihminen, joka ei ole ollut kolmeen vuoteen töissä eikä opinnoissa, eikä kyse ole sairauksista, on luuseri. Ikävä kertoa tosiasiat.
Toisekseen tämä taitaa olla sama kirjoittelija, joka on aiemmin palstalla valittanut kyseisen joutilaan miehen sitoutumiskyvyttömyydestä. Miten kaikki hyvät ominaisuudet ovatkin sattuneet samaan mieheen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi katselet luuseria?
Raskas ja vaativa työ, pitkiä rankkoja työvuoroja kaiken ihmiselämän pahimmissa paikoissa, mitä olla voi. Heilläkin on vuorotyönsä takia ongelmia nukkumisessa päivärytmin takia.Uniongelmia voi olla kenellä tahansa ihmisellä. Sikäli työttömillä se on sinänsä helpompaa, että jos illalla uni ei tule, niin suurta hätää ei ole.
Mä oon työtön. En silti valvo öitä (vaikka välillä tekisi mieli) vaan pidän normaalista vuorokausirytmistä kiinni. Muutenkin huolehdin terveydestäni esim. liikkumalla ja syömällä hyvin, mielenvireyttä ylläpidän esim. harrastamalla kädentöitä ja lukemalla. En anna itseni lipsua harmauteen... sieltä on vaikea nousta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
No en. Itse joutuisi olemaan päivät muualla tai sitten olemaan kotona hissukseen. En todellakaan muuttaisi yhteen ennen kuin toisen päivärytmi olisi edes sinnepäin oman kanssa.
Miksi hänen juuri pitäisi muuttaa rytmiään, mikset itse tee sitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi katselet luuseria?
Kolmekymppinen ihminen, joka ei ole ollut kolmeen vuoteen töissä eikä opinnoissa, eikä kyse ole sairauksista, on luuseri. Ikävä kertoa tosiasiat.
Toisekseen tämä taitaa olla sama kirjoittelija, joka on aiemmin palstalla valittanut kyseisen joutilaan miehen sitoutumiskyvyttömyydestä. Miten kaikki hyvät ominaisuudet ovatkin sattuneet samaan mieheen?
Jos on yrittänyt saada töitä, muttei saa, et voi nimitellä luuseriksi. En tiedä, miten ap:n kumppanin tapauksessa on. Tai voit nimitellä, mutta se taas kertoo sinusta jotain, ei nimittelysi kohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitin seurustella ihmisen kanssa jonka päivärytmi oli 11-02 ja sekin oli ihan hirveetä tuskaa. Hän oli myös koko ajan päättämätön, väsynyt eikä halunnut mitään tehdä, oiskohan väsymys liittyny siihen et päivärytmi ihan perseellään. Ja lomat yhtä odottelua että voisko toinen herätä ja sit ite oot se joka joudut tekeen kompromissin mut hän ei kun sit väsyttää liikaa. Eli sit omaki unirytmi ihan perseellään.
En pystyis, oon tullu nirsoks ja haluun tehdä asioita ihmisten aikoihin. Yksin parempi kun odotellessa asioita jotka ei tapahdu.
No tämä on nyt jo minusta älytöntä. Toisten biologinen rytmi vaan on erilainen. Jos suhde on siitä kiinni, että toinen nukkuu yhteentoista, niin pidän erikoisena. Ap:tä ymmärrän kyllä, jos miehen koko päivä menee nukkuessa. Vaikea tehdä yhdessä mitään.
Alapeukuttajille: Miksi suhde on kiinni siitä, että joku nukkuu yhteentoista? Edelleen ajatellaan, että aikaisin aamulla herääminen on se ainoa ja oikea tapa, että kunnolliset ihmiset heräävät aikaisin, ja myöhään nukkuminen on laiskuutta.
Kuitenkin on ihan tutkittu tosiasia, että ihmisten biologiset vuorokausirytmit ovat erilaisia. Itse en edes nukahda ennen kahtatoista yöllä, koska kehoni toimii niin. En nukahda, vaik a olisin väsyny. Nyt olen sairaseläkkeellä, mutta töissä ollessani tein vuorotyötä ja päivä-/iltapainotteista vuoroa, jotta sain tarpeeksi unta. Jos työvuoro loppuu välillä jopa klo 23-01, on aika hankala yrittää herätä aamulla kuudelta. Jonkun ne iltavuorotkin on tehtävä. Aamuvuoroon jos menin, yöunet jäivät liian lyhyeksi, ja päivä oli pilalla. Silti aivan hyvin voisin seurustella aamurytmisen ihmisen kanssa. Kyllä yhteisiä tunteja sen verran löytyisi, jos rakastaisin toista.
No apn tapauksessa kuulostaa siltä että kyse ei oikeasti ole pelkästään siitä että miesystävä nukkuu aamusta pitkään vaan
- jos miesystävä ei kykene järjestämään apn kanssa yhteistä aikaa niin että voitaisiin yhdessä käydä kaupassa, tehdä kotitöitä, käydä sukulaisissa ym ym niin mitä yhdessäoloa tuo on
- ilmeisesti mies haluaa tehdä vaan sitä mikä on hänestä kivaa ja mikä sopii hänelle vaikka siitä olisi muille haittaa eli ei yhtään empatiaa tai tehdä kompromisseja
- usein tuollaiseem aikatauluun liitetään laiskuus koska harva taitaa pyykätä/siivota/korjata autoa ym iltayöstä vaan silloin tuijotetaan usein jotain ruutua tai sitten juodaan alkoholia (ei kaikki tietenkään).
- lapsiperheessä on toiselle todella rankkaa jos mies käyttäytyy kuten apn mies. Jos iltayön pelaa niin eihän silloin voi kesken pelin käydä nukuttamassa itksevää vauvaa, jos nukkuu aamun ja päivän kun lapset virkeimmillään niin toinen yksin vastuussa niistä ja veikkaan että päivällä nukkujaa ketuttaa ja huutaa jos lapset meluavat kun hän nukkuu. Illalla voisi sitten olla pari tuntia yhteistä aikaa koko perheellä. Itse en tekisi lapsia mistään hinnasta tuollaisen miehen kanssa kuin aplla.
- miten perheen ruokailut järjestetään kun aivan eri rytmit?
- onko tuosta apn miehestä lähtemään normaalitöihin tuolla rytmillä? Ehkä baarimikoksi tai tarjoilijaksi? Mutta ei normaaliin päivärytmiin kun on totuttanut itsensä aivan muuhun.
Ja joo ymmärrän että rytmejä on erilaisia. Ja fiksulta kuulosti tehdä ilta ja yövuoroja jos aamuvuorot ei sovi. Mutta se että luistaa kototöistä, lastenhoidosta ym koska elää eri vuorossa on pelkkää laiskuutta.
Mieheni tekee yötyötä ja nukkuu kello 07-16. Itse olen etätyöläinen ja nukun arkena n. klo 23-07.45. Arkisin ei asia vaivaa, muuten kuin että usein herään kun hän tulee töistä 5.30 ja kolistelee tai vieressäni nukkuva koira innostuu "isin" näkemisestä. tai mies saa päähänsä läjäyttää pakkasen kylmentämät jääkylmät kätensä pehvaani.......Kestää puolisen tuntia nukahtaa uudestaan. Mutta viikonloppuisin tahtoo olla tylsää odotella sitä heräämistä ja yhteisten asioiden hoito on vaikeaa, saati että en jaksa viikonloppuisin valvoa öisin seurana kun oma rytmi on tällainen. Ja yhteiset harrastukset on nyt tosi kortilla, kun rytmit on niin eri (ja kaikki yhteiseen tekemiseen sopivat paikatkin kiinni tämän korona-ajan vuoksi). Lomilla hän kyllä aikaistaa rytmiään, ihan siksi että voitaisiin olla yhdessä.
Tuo sinun tyyppisi valvominen on ihan vapaaehtoista, eikä työn sanelemaa. Kyllä mua alkaisi ottaa tuossa tilanteessa kupoliin. Älä muuta vielä yhteen. Voihan aikanaan olla että opiskelun aloitus korjaa tilanteen mutta en ainakaan irtisanoisi vielä kämppää.... Toisaalta muistan itsekin, kun olin nuorena työtön, että oli vaikeaa nukkua öisin, kun ei jotenkin luontaisesti väsähtänyt päiväsaikaan esim. työstä. Tuli valvottua kolmeen neljään yöllä, mutta heräsin kyllä puoliltapäivin. Kuuteen illalla nukkuminen on jo mielestäni omituista. Siinähän on valvottu aamukahdeksaan....jos ihmisen normaali unentarve on noin 7-9 tuntia yössä.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaako vastaavasti panna yöllä?
Ja tykkääkö myös nuolla pillua?
Voisin seurustella. Aika kuluu yli kolmekymppisenä niin nopeasti että usein sitä vahingossa itsekin valvoo aamuun asti. Jos taas herää aamulla vaikka kasilta, niin se joku 7 tuntia menee niin vilauksessa että eipä sillä kauheasti ole väliä. Yrittäjä olen niin töitä teen kuitenkin ja vapaalla tykkään omasta ajasta, niin saapa hetken omaa aikaa. Ei sillä oikeasti ole niin suurta väliä meneekö nukkumaan klo 22 vai klo 3, yks hujaus se on se aika ja itselläkin vaihtelee suuresti mihin aikaan menee nukkumaan. Jos sattuu tekemään jotain mielenkiintoista niin vahingossa menee yleensä aamuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä, kun omakin unirytmi alkanut kääntyä miehen takia huonoksi... usein vapaapäivinä tulee valvottua hänen kanssaan klo 02-03 asti, vaikka haluaisin ajoissa nukkumaan ja tehdä asioita päivällä. Alkaa myös näkyä itsessänikin väsymyksenä.. Tietenkin oma valintani valvoa myöhään myös, en voi miestä siitä syyttää, mutta kun emme voi jo päivällä nähdä niin pakostakin hänen kanssaan oleminen painottuu myöhälle.
- Ap
Tää on se mikä pitemmän päälle syö sunkin terveyden. Ja epäreilua et jos haluut yhteistä aika enemmän niin sä joudut joustaan. Toisaalta jos oot jo kolme vuotta kattonu tota menoa nii miehelle tulee yllärinä se et tää asia onkin ongelma...
En jaksaisi oikeasti elää ihmisen kanssa, joka eläisi ihan eri rytmissä. Eräs tuttava on työtön, ja nukkuu ja valvoo niin oudoissa rytmeistä, että tulisin hulluksi. Saattaa herätä jo aamuviideltä, menee sitten päivällä nukkumaan moneksi tunniksi, taas valvoo ja menee nukkumaan. Rytmi sopii hänelle, mutta olisi todellinen haaste kumppanille.
Olisi raivostuttavaa olla hipihiljaa aina toisen nukkuessa, ja sitten yrittää itse nukkua, kun toinen on virkeimmillään. Ymmärrän kyllä, jos nukkuu välillä vapaalla aamupäivään, tai tekee vuorotyötä. Mutta että jatkuvasti täysin eri rytmi, ei itselläni onnistuisi alkuunkaan.
Ette muuta yhteen. Et saa nukuttua, kun mies hakkaa näppistä/hiirtä/peliohjainta ja huutaa, nauraa ja kailottaa ohjeita niille, joiden kanssa pelaa. Ja kun lopulta mies nukahtaa näppis tyynynä 2 tuntia ennen kuin pitäisi lähteä kouluun, onkin hyvä sitten huutaa sinulle, kun et herättänyt häntä ajoissa lähtemään. Ja huutaa myös siitä, kun elät omaa elämääsi päivällä eikä hän saa nukkua. Ja sinä huudat hänelle kohta takaisin yöllä kun et miehen mölyämisen takia voi nukkua. Ja sehän on kaikki tietysti sinun vika, kun huudatte toisillenne. Lisäksi mies väittää, ettei saa unta ennen aamuyötä, mutta jos saat hänet jotenkin houkuteltua illalla kymmeneltä sänkyyn muu kuin nukkuminen mielessä, mies kuorsaa ennen kuin saa edes päätä tyynylle.
Toistan tähän lauseen millä aloitin. Ette muuta yhteen. Minä muutin. Älä tee niin kuin minä tein, tee kuten neuvon sinua tekemään. Jos haluat joskus asua miehen kanssa, etsi joku toinen. Joku joka valvoo öitä yötyön takia, ei peliaddiktionsa. Ja kyllä, sukupuolet voivat olla mitä vain, mutta minun ja ap:n tapauksissa se toinen osapuoli on mies, joten muotoilin viestini tasan meitä kahta koskevaksi.
Itse en ole tuon erheeni jälkeen halunnut asua kenenkään kanssa. Olin aivan liian pitkään saikulla silkasta nukkumisen puutteesta. Nyt 40v jos jostain syystä laitan nukkumaan vasta 23.00, toipumiseen menee 3 päivää, vaikka aamulla saisikin nukkua niin pitkään kuin nukuttaa.
Olen kyllä harkinnut monesti, olisiko parempi vain erota.. Voisi olla positiivisella tavalla aika erilainen suhde, jos olisi sellainen kumppani kenen kanssa voi nähdä jo päivällä. En oikein tiedä paremmasta, kun olen niin tottunut tähän.
Eikö muutenkaan oikeastaan tehdä koskaan mitään. Ollaan jommankumman luona ja katsotaan elokuvia tai mies pelaa. Koskaan ei käydä missään.
- Ap
En. Olen itsekin työtön mutta sentään omaan normaalin rytmin.Herään aina seitsemän maissa aamulla. Ei kiinnostaisi katsella miestä joka valvoo yökaudet ja nukkuu päivisin tuntikausia.
Totta kai! Jos hän tekee viisiviorotyötä 5 yövuoroa peräkkäin, ei hänestä paljon iloa ole, jos ei nuku päivälläkään.
Jos mies herää iltapäivällä kolmen jälkeen, niin luultavasti hän menee nukkumaan vasta aamulla. Jos hän kuitenkin menee nukkumaan yöllä joskus kolmen jälkeen, niin sittenhän hän nukkuu aivan helvetisti, 12h? Onko tuokaan normaalia.
Miksi pitää aina laittaa näihin sukupuoli? Miksei voi vaan laittaa kumppani.