Keksin hyvän tavan säästää kaljaan menevässä rahassa paljon: Teen itse kotikaljaa
Laitan reippaammin sokeria ja annan käydä pitkään niin saan varmaan keskioluen vahvuista kolmisen litraa eikä se maksa kuin pari hassua euroa!
Kommentit (21)
Ei mikään uusi idea, mutta sen kuin panet vaan!
Eikä ole yhtä paljon kaikkia lisäaineita kuin kaupan oluissa!
Kolme litraa?Eihän se riitä edes yhdeksi illaksi.Juon lavan kerralla ja se on melkee 8 litraa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ettei ole uusi idea mutta joskus mietin miksei useammat köyhät, työttömät jne tee itse oluitaan sen sijaan että ostaa kaupasta kamalan makuista karjalaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Kolme litraa?Eihän se riitä edes yhdeksi illaksi.Juon lavan kerralla ja se on melkee 8 litraa.
Sinä voit panna tulemaan vaikka 9 litraa kerralla. Tulee taatusti halvemmaksi kuin valmis olut kaupasta.
Tuohan haisee ja maistuu kammottavalle.
Tuoppi-kotikaljauute maksaa pari euroa, ja sillä saa yhdeksän litraa kaljaa. Jos sokeria annostelee vähän reilummalla kädellä, siitä saa keppanan vahvuista, eikä se maistu kiljulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit panna tulemaan vaikka 9 litraa kerralla. Tulee taatusti halvemmaksi kuin valmis olut kaupasta.
Mulla on jo 25 litraa vahvaa viiniä käymässä.
Montako laatikkoa on lava? Eurolava.
Mun mielestä kotikalja on parempaa kuin kaupan olut.
Vierailija kirjoitti:
Tuoppi-kotikaljauute maksaa pari euroa, ja sillä saa yhdeksän litraa kaljaa. Jos sokeria annostelee vähän reilummalla kädellä, siitä saa keppanan vahvuista, eikä se maistu kiljulle.
Mutta ei se olueltakaan maistu jos lisäilet sinne sokeria ilman maltaan makua, tulee vetisen makuista alkoholinmakuista olutta. Osta enemmän sitä tuoppia tai panimokaupasta rouhittua mallasta ja mäskäät itse maltaat, ei ole iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ettei ole uusi idea mutta joskus mietin miksei useammat köyhät, työttömät jne tee itse oluitaan sen sijaan että ostaa kaupasta kamalan makuista karjalaa yms.
Opiskeluaikoina tein itse viiniä. Oli pahaa, mutta nousi päähän. Suosittelen jos kännit on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole yhtä paljon kaikkia lisäaineita kuin kaupan oluissa!
Mitä lisäaineita oluessa on?
Nyt on kaljat pantu alulle, tulen muutaman päivän päästä kertomaan miltä maistuu ja nouseeko päähän.
On kokeiltu ja tehty kymmenen litraa vahvaa kotikaljaa. Ei se hassumpaa ollut ja päähän meni. Paremman makuista kuin peruskilju.
Kalja on mietoa oluentapaista juomaa.
Wikipedia: "Kalja on eräs alkoholiton tai hyvin mieto mallasjuoma.[1] Kalja on tavallisesti makeaa ja tummaa, ja sitä käytetään yleensä ruokajuomana. Mietoutensa takia sitä ei lasketa varsinaiseksi alkoholijuomaksi. Kotikalja on kotitekoista kaljaa.[2]"
Tissiruokinnassa olevien äitien on sopivaa juoda vähintään pari kolme litraa vahvaa kotikaljaa vauvojen b-vitamiinin saannin turvaamiseksi.
Mun mies rupes kans harrastaan tätä. Kotikaljaa ja siideriä tekee ite ja hyvää kuulemma tulee.
Varmaan hyvältä maistuu.