Rokotuksen saanut voi levittää koronavirusta eteenpäin, vaikka olisi itse oireeton – rokotetut eivät voi palata normaaliin elämään, näin nyt on syytä toimia
Rokotettujen tulee toistaiseksi noudattaa samoja sääntöjä kuin kaikkien muidenkin, sanoo THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek.
Kommentit (109)
Todellista foliohattua esim jossai BMJ:ssä tai Lancetissa, jossa asiat ovat päinvastoin median kertoman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rokotetut ovat edelleen suurelta osin ikäihmisiä niin eihän se pointti olekaan se että he eivät levittäisi koronaan muihin vaan että he eivät itse saa enää koronaan muilta.
Pointti on se että vanhukset eivät rokotteesta huolimatta voi tehdä mitä haluavat, koska me rokottamattomat voimme saada koronan heiltä.
Siksi vältämme kaikkia kontakteja rokotteen saaneisiin.
Näin on ja tehoilla on nytkin eniten 40-50-vuotiaita, ei eläkeikäisiä. Kummasti se koronan vakava muoto tarttuu myös keski-ikäisiin eli eläkeläisen lapsiin. Huusholliini ei tule rokotettujakaan ennen kuin kaikki on rokotettu.
Niin koska eläkeläisen on paljon helpompi eristäytyä kuin työssäkäyvän ihmisen jolla on usein vielä lapsia.
Joten jos se eläkeläinen jatkaa muuten eristäytymistä, hän voi rokotteen ansioista tavata lapsiaan ja lapsenlapsiaan.
Ei voi jos lapset ja lapsenlapset ei halua tavata.
Miksi he eivät haluaisi jos se ikäihminen eristäytyy edelleen muuten (eli ei voi saada koronaa muualta) ja tapaa vain lapsiaan?
Sitä sinun tulee kysyä heiltä - luottavatko siihen että maskisi on todella kertakäyttöinen ja se on päässä joka kerta kodin ulkopuolella asioidessa, käsiä desinfioidaan, 2m turvavälejä pidetään, astiat ja pinnat pestään kunnolla, jne.
Omat vanhempani ovat eläneet viimeisen vuoden ajan pahimmalla epidemia-alueella Helsingissa ja huolehtineet ensiluokkaisesti omasta suojautumisestaan aina silloin harvoin kun ovat kodistaan poistuneet. Jos he ovat onnistuneet tähän saakka molemmat pysymään terveinä, luotan kyllä siihen että he ovat jatkossakin yhtä varovaisia jos sen ansioista voivat nyt rokotuksen saatuaan tavata joskus minuakin.
Ai, minä taas en luota pätkääkään anoppiin, joka on luuhannut vuoden aikana kaikissa kissanristiäisissä ja silti yrittää vähän väliä tulla vierailemaan.
Ehkäpä avainsana onkin juuri se että toimitaan sen mukaan millaisia mitkäkin ihmiset ovat eikä anneta yleispäteviä ohjeita.
Samojen toimintaohjeiden tulee kuitenkin koskea esimerkiksi kaikkia rokotteen saaneita.
Ei ole erikseen Irjan toimintaohjetta, Pentille omaa ja sitten Ritvalle taas yhtä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan tiedetty fakta ettei kyse normirokotteesta vaan piikki RNA rokotteesta. On tavallaan "lääke" ettei koronasta tuli vakava versio, tämäkään ei varmaan. Suomalainen sumute nenään sen sijaan voisi toimia niin ettei tartuta eteenpäin.
Järkyttävää kuinka monilla luulo että rokotuksen jälkeen voisi elää normisti ja ilman maskia. Muut rokotteet tekevät immuuniksi viruksellemutta ei tämän tyyliset rokotteet. Eivät Vissiin ole halunneet liikaa mainita asiasta Mikä on hullua
Elän nytkin normaalisti ja ilman turhia maskeja. Rokotetta en ota.
Elä rauhassa ja anna toisten elää tavallaan. Foliohattupropaganda ei edelleenkään tehoa.
Ei ole mitään foliohattuilua siinä, että rokotteet eivät valmistajienkaan mukaan tee välttämättä muuta kuin lievitä vähän oireita.
Usko sinä vaan siihen autuaaksi tekevään rokotteeseen, mutta valitettavasti tulet pettymään sen "tehoon".
Vierailija kirjoitti:
Toista se on ne ihmiset, jotka ei katso koronaan liittyviä lääketieteen julkaisuissa olevia vertaisarvioituja satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksiaan, jotka osoittavat esim. maskien hyödyttömyyden. Sen sijaan vaikka näkisivätkin itse omilla silmillään ko. tutkimuksia, eivät usko niitä, koska media ei ole maininnut niistä. Te olette aivopestävissä luottamuksen tunteella. Omaa päättelyänne asioista te väheksytte, vaikka havaitsisittekin ristiriitoja kerrotun ja havaitsemanne välillä.
Minä en pullikoi maskin pitämistä vastaan vain siksi että sen tehoa ei ole sataprosenttisesti todistettu. Sen laittaminen naamalle on niin pieni vaiva että laitan sen mielelläni jos siitä nyt saattaisi olla edes pienen pientä hyötyä. En vastusta asioita vain periaatteesta kuten te foliohatut joille on oikein kunnia-asia vastustaa kaikkea jota tavalliset ihmiset tekevät tai mihin he uskovat.
haahaa teitä uunoitettiin. Mä en ainakaan oo saanut piikkiä enkä aio kokeilla orjakoppaakaan
Vierailija kirjoitti:
Samassa uutisessa sanotaan, että USA:ssa on ohjeistettu, että rokotetut voivat alkaa tapaamaan toisiaan ilman maskeja ja turvavälejä. Siellä siis sentään aletaan palata takaisin normaaliin rokotteen saamisen jälkeen.
USA:ta nyt ei minään mallimaana kannata koronapandemian hoidon suhteen pitää, vaikka toki nyt ovatkin saaneet enemmän järkeä touhuun ja itse asiassa rokotukset hyvin käyntiin. Mutta vuoden ajan siellä töpeksittiin raskaasti ja jälki oli rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rokotetut ovat edelleen suurelta osin ikäihmisiä niin eihän se pointti olekaan se että he eivät levittäisi koronaan muihin vaan että he eivät itse saa enää koronaan muilta.
Pointti on se että vanhukset eivät rokotteesta huolimatta voi tehdä mitä haluavat, koska me rokottamattomat voimme saada koronan heiltä.
Näin on ja tehoilla on nytkin eniten 40-50-vuotiaita, ei eläkeikäisiä. Kummasti se koronan vakava muoto tarttuu myös keski-ikäisiin eli eläkeläisen lapsiin. Huusholliini ei tule rokotettujakaan ennen kuin kaikki on rokotettu.
Niin koska eläkeläisen on paljon helpompi eristäytyä kuin työssäkäyvän ihmisen jolla on usein vielä lapsia.
Joten jos se eläkeläinen jatkaa muuten eristäytymistä, hän voi rokotteen ansioista tavata lapsiaan ja lapsenlapsiaan.
Miksi he eivät haluaisi jos se ikäihminen eristäytyy edelleen muuten (eli ei voi saada koronaa muualta) ja tapaa vain lapsiaan?
Sitä sinun tulee kysyä heiltä - luottavatko siihen että maskisi on todella kertakäyttöinen ja se on päässä joka kerta kodin ulkopuolella asioidessa, käsiä desinfioidaan, 2m turvavälejä pidetään, astiat ja pinnat pestään kunnolla, jne.
No tietenkin jos riskikäsitys on sellainen että vain täydellinen leikkaussalihygienia kelpaa niin voit puolestani eristäytyä vaikka loppuelämäksi muista ihmisistä. Me muut ihmiset voimme normaalin varovaisuuden puitteissa vähitellen keksiä keinoja joilla tapaamme muita.
Olen juuri sairastanut koronan, joten elän 2kk aika huoletonta elämää. On kuitenkin muitakin ihmisiä kuin minä ja heitä tässä vähän ajattelen.
Tajuat kai että ei se sinun immuniteettisi sen kummempi ole kuin rokotetun joten sinäkin voit huolettomasti levittää koronaa.
Varmaan tajuan. Minulla on parin kuukauden immuniteetti, jolloin en ehkä itse sairastu uudelleen. Maski- ym. koronasuositukset koskevat silti myös minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan tiedetty fakta ettei kyse normirokotteesta vaan piikki RNA rokotteesta. On tavallaan "lääke" ettei koronasta tuli vakava versio, tämäkään ei varmaan. Suomalainen sumute nenään sen sijaan voisi toimia niin ettei tartuta eteenpäin.
Järkyttävää kuinka monilla luulo että rokotuksen jälkeen voisi elää normisti ja ilman maskia. Muut rokotteet tekevät immuuniksi viruksellemutta ei tämän tyyliset rokotteet. Eivät Vissiin ole halunneet liikaa mainita asiasta Mikä on hullua
Elän nytkin normaalisti ja ilman turhia maskeja. Rokotetta en ota.
Elä rauhassa ja anna toisten elää tavallaan. Foliohattupropaganda ei edelleenkään tehoa.
Ei ole mitään foliohattuilua siinä, että rokotteet eivät valmistajienkaan mukaan tee välttämättä muuta kuin lievitä vähän oireita.
Usko sinä vaan siihen autuaaksi tekevään rokotteeseen, mutta valitettavasti tulet pettymään sen "tehoon".
Välttämättä? Eihän kukaan ole sanonutkaan että ihan jokaisella ne auttaisivat mutta kyllähän ne lääketieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet että rokotteet suojaavat vaklavalta tautimuodolta lähes kaikkia ja isoa osaa myös kaikilta tai lähes kaikilta oireilta. Sitähän ne rokotteiden tehoprosentit juuri tarkoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat. Eli ikäihmiset ovat suuremmassa vaarassa ja siksi heidät on tärkeää rokottaa mahdollisimman aikaisin, mutta toki pyritään myös välttämään se, että he edelleen tartuttaisivat muita, vaikka jo itse olisivatkin rokotteen suojaamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin jos riskikäsitys on sellainen että vain täydellinen leikkaussalihygienia kelpaa niin voit puolestani eristäytyä vaikka loppuelämäksi muista ihmisistä. Me muut ihmiset voimme normaalin varovaisuuden puitteissa vähitellen keksiä keinoja joilla tapaamme muita.
Olen juuri sairastanut koronan, joten elän 2kk aika huoletonta elämää. On kuitenkin muitakin ihmisiä kuin minä ja heitä tässä vähän ajattelen.
Tajuat kai että ei se sinun immuniteettisi sen kummempi ole kuin rokotetun joten sinäkin voit huolettomasti levittää koronaa.
Varmaan tajuan. Minulla on parin kuukauden immuniteetti, jolloin en ehkä itse sairastu uudelleen. Maski- ym. koronasuositukset koskevat silti myös minua.
Juuri siksi että ei se sinuun immuniteettisi ole sen kummempi kuin rokotteen saaneen joten periaatteessa voit saada virusta elimistöösi uudelleenkin ja levittää sitä muihin vaikka et itse sairastu.
Eihän siitä sitten ole oikeastaan mitään hyötyä. Rokotetulle itselleen ehkä vähän mutta muuten hän voi tartuttaa muita kun ei edes itse tiedä olevansa sairas. Tosi ikävää. :(
Seuraavat helpotukset astuvat voimaan sitten kun eteläsuomalaisten pitää päästä taas lomalle.
#hallitus#haistakaa#vit*u.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi että ei se sinuun immuniteettisi ole sen kummempi kuin rokotteen saaneen joten periaatteessa voit saada virusta elimistöösi uudelleenkin ja levittää sitä muihin vaikka et itse sairastu.
Niin? En kulje tuolla kaupoissa ilman maskia ja kuvittele meneväni kylään tai pyydä vieraita kotiimme. En senkään jälkeen kun oma rokotevuoroni joskus jouluna koittaa.
Koska rokotetut levittävät virusta itse siihen sairastumatta eli tietämättään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska voivat saada vakavan muodon taudista ja päätyä teholle. Ikäihminen voi valehdella menoistaan, on käyty vähän terveyskeskuksessa ja kaupassa.
No mahdollisuus siihen vakavan muodon saamiseen on äärettömän pieni. En tunne ketään alle 35-vuotiasta, joka aikoo rokotteen ottaa.
Tuskinpa kaikki alle 35-vuotiaat noin tyhmiä ovat, vaikka kaveripiirisi olisikin.
Pienikin helpotus on hengitysvajeessa paljon. Otin jo Astra Senecan ja vaikka teho olisi pieni, sekin auttaa. Tiedän astmakohtauksia saaneena, että silloin on kauhu, kun ilmaa ei saa. Lievittävä rokote on parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tartuntojen määrän kasvu kulkee käsi kädessä rokotettujen määrän kasvun kanssa. Näin se on mennyt muissakin Euroopan maissa.
Jostain kumman syystä.
Rokotettuja pitää olla kymmeniä prosentteja, ennen kuin sillä on vaikutusta tartuntamäärien alenemiseen. Niin paljon rokotettuja ei ole vielä missään Euroopan maassa, eikä maailmallakaan muualla kuin Israelissa. Siellä tartuntamäärät ovatkin lähteneet jo laskuun, vaikka rokotettuja ei ole sielläkään vielä lähellekään tarpeeksi laumasuojan saamiseen.
On myös syytä huomioida se, että Euroopan maissa lähes kaikki rokotetut ovat tähän mennessä olleet terveydenhuoltohenkilökuntaa, vanhuksia ja riskiryhmiä, joissa kaikissa tartuntoja on ollut muutenkin vähemmän kuin nuorissa ja työikäisissä. Joten noiden em. mainittujen ryhmien rokottaminen ei siksikään juurikaan näy tartuntaluvuissa. Sitten alkaa vasta näkyä, kun nuoria ja työväestöä rokotetaan.
Nonnih ja mitäs tää nyt sitten tarkoittaakaan? Rokotuksista huoimatta paluuta vanhaan ei siis ole. Meidän pitää hamaan tulevaisuuteen asti varoa ettemme vain tartuta ja surmaa jotain rokottamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? En kulje tuolla kaupoissa ilman maskia ja kuvittele meneväni kylään tai pyydä vieraita kotiimme. En senkään jälkeen kun oma rokotevuoroni joskus jouluna koittaa.
Koska rokotetut levittävät virusta itse siihen sairastumatta eli tietämättään.
No kai sä nyt joskus sentään ajattelit täysin normaaliin elämään palaavasi? Mitäs se korona sen jälkeen enää haittaa, jos kaikki on rokotettu, eikä se aiheuta enää vakavia sairastumisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista se on ne ihmiset, jotka ei katso koronaan liittyviä lääketieteen julkaisuissa olevia vertaisarvioituja satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksiaan, jotka osoittavat esim. maskien hyödyttömyyden. Sen sijaan vaikka näkisivätkin itse omilla silmillään ko. tutkimuksia, eivät usko niitä, koska media ei ole maininnut niistä. Te olette aivopestävissä luottamuksen tunteella. Omaa päättelyänne asioista te väheksytte, vaikka havaitsisittekin ristiriitoja kerrotun ja havaitsemanne välillä.
Minä en pullikoi maskin pitämistä vastaan vain siksi että sen tehoa ei ole sataprosenttisesti todistettu. Sen laittaminen naamalle on niin pieni vaiva että laitan sen mielelläni jos siitä nyt saattaisi olla edes pienen pientä hyötyä. En vastusta asioita vain periaatteesta kuten te foliohatut joille on oikein kunnia-asia vastustaa kaikkea jota tavalliset ihmiset tekevät tai mihin he uskovat.
Älä sitten liikaa järkyty kun itsekin lopulta tajuat kupletin juonen.
No rokotteiden lääketieteellisissä kokeissa on kyllä havittu varsin hyvä suoja tautia vastaan. Ei se ole tietenkään mikään lupaus että niin olisi juuri sinn kohdallasi mutta väestötasolla näin kyllä on.