Te joilla ala-aste ikäisiä lapsia
Kun lastenne kavereita käy kylässä, mitä lapset yleensä puuhaavat? Kun aloittavat leikin tai vaikka elokuvan katsomisen, niin jaksavatko keskittyä siihen yhteen tekemiseen kuinka kauan?
Itse olen ihmetellyt sitä, kun molempien lasten kaverit eivät tunnu pystyvän tekemään yhtä asiaa muutamaa minuuttia kauempaa.
Aloittavat jonkin leikin, kohta kaveri jo huudahtaa että mennään piirtämään. Kynät ja paperit saatu just ja just esille kun pitääkin päästä ulos. Ulkovaatteiden pukemiseen menee enemmän aikaa kuin siihen, mitä siellä ulkona ovat eli melkein saman tien takaisin sisälle. Omat lapset yrittää ehdottaa, että miksi ei jatketa sitä leikkiä kun eihän ehditty sitä kunnolla edes aloittaa. Leikki jatkuu ja heti kohta kaveri tulee sieltä lasten huoneesta pois ja haluaakin nyt leikkiä kissan kanssa. Sitten haluaa pelata lautapelejä. Haluaa ehdottomasti valita jonkun elokuvan, mutta alkumusiikkia pidemmälle ei jaksa katsoa.
Näillä lapsilla tuntuu olevan aivan älytön kiire ehtiä tehdä 100 eri asiaa ennen kuin pitää lähteä kotiin. Käyvät aivan kierroksilla koko ajan, kyselevät kauanko vielä voivat olla ennenkuin äiti tulee hakemaan, ja hirveä hoppu jatkuvasti. Kun se äiti sitten kurvaa pihaan alkaa valitus miten ei ehditty mitään tekemään että saisko olla pidempään.
Onko tätä ilmiötä muut huomanneet tai esiintyykö teillä? Mikähän tälläistä käytöstä aiheuttaa? Omat lapset eivät aina edes jaksa enää kavereita meille ottaa kun saavat paremmin leikittyä keskenään kuin kavereiden kanssa.
Kun omat lapset ovat kavereillaan, olen kysynyt ovatko samanlaisia kotona niin kyllä ovat kuulemma.
Onko lasten elämäkin niin aikataulutettua nykyisin vai mitä ihmettä? Muistan itse lapsuudesta kuinka ystävän kanssa saatettiin useampi tunti leikkiä sitä samaa leikkiä, ja seuraavana päivänä jatkettiin sitä jos oli aivan huippu hyvä leikki. Olen syntynyt 1991.
Kyseessä 7- ja 9-vuotiaita lapsia.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt ja kolmen aikoihin pitäisi lähteä yhteen menoon, enkä ole osannut tänään tehdä mitään järkevää vaan tehnyt sitä sun tätä keskittymättä mihinkään. Täytyykin muistaa soittaa äidille, että ei ole minua lapsena opettanut minua leikkimään oikein, kun olen vieläkin tällainen levoton aikuinen, jos on jotain kellotettua.
Hyvä, et tämäkin nyt selvisi. Minullakin iskee aina kauhee paniikki esim mistä aloitan siivoomisen, kun joku soittaa ja kysyy saisko tunnin päästä kahvia ja säntäilen pitkin kämppää🤣
Ps. Ala-aste on ollut alakoulu jo vuosia...
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt ja kolmen aikoihin pitäisi lähteä yhteen menoon, enkä ole osannut tänään tehdä mitään järkevää vaan tehnyt sitä sun tätä keskittymättä mihinkään. Täytyykin muistaa soittaa äidille, että ei ole minua lapsena opettanut minua leikkimään oikein, kun olen vieläkin tällainen levoton aikuinen, jos on jotain kellotettua.
Hah hah haa, kylläpä olet hauska. Onko mukavaa ymmärtää tahalleen väärin? Vai aidostiko meni pointti ohi ja lujaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, et tämäkin nyt selvisi. Minullakin iskee aina kauhee paniikki esim mistä aloitan siivoomisen, kun joku soittaa ja kysyy saisko tunnin päästä kahvia ja säntäilen pitkin kämppää🤣
Miksi sulla iskee paniikki jos joku on tulossa kylään?
Ap