Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla ala-aste ikäisiä lapsia

Vierailija
10.03.2021 |

Kun lastenne kavereita käy kylässä, mitä lapset yleensä puuhaavat? Kun aloittavat leikin tai vaikka elokuvan katsomisen, niin jaksavatko keskittyä siihen yhteen tekemiseen kuinka kauan?

Itse olen ihmetellyt sitä, kun molempien lasten kaverit eivät tunnu pystyvän tekemään yhtä asiaa muutamaa minuuttia kauempaa.
Aloittavat jonkin leikin, kohta kaveri jo huudahtaa että mennään piirtämään. Kynät ja paperit saatu just ja just esille kun pitääkin päästä ulos. Ulkovaatteiden pukemiseen menee enemmän aikaa kuin siihen, mitä siellä ulkona ovat eli melkein saman tien takaisin sisälle. Omat lapset yrittää ehdottaa, että miksi ei jatketa sitä leikkiä kun eihän ehditty sitä kunnolla edes aloittaa. Leikki jatkuu ja heti kohta kaveri tulee sieltä lasten huoneesta pois ja haluaakin nyt leikkiä kissan kanssa. Sitten haluaa pelata lautapelejä. Haluaa ehdottomasti valita jonkun elokuvan, mutta alkumusiikkia pidemmälle ei jaksa katsoa.

Näillä lapsilla tuntuu olevan aivan älytön kiire ehtiä tehdä 100 eri asiaa ennen kuin pitää lähteä kotiin. Käyvät aivan kierroksilla koko ajan, kyselevät kauanko vielä voivat olla ennenkuin äiti tulee hakemaan, ja hirveä hoppu jatkuvasti. Kun se äiti sitten kurvaa pihaan alkaa valitus miten ei ehditty mitään tekemään että saisko olla pidempään.

Onko tätä ilmiötä muut huomanneet tai esiintyykö teillä? Mikähän tälläistä käytöstä aiheuttaa? Omat lapset eivät aina edes jaksa enää kavereita meille ottaa kun saavat paremmin leikittyä keskenään kuin kavereiden kanssa.
Kun omat lapset ovat kavereillaan, olen kysynyt ovatko samanlaisia kotona niin kyllä ovat kuulemma.

Onko lasten elämäkin niin aikataulutettua nykyisin vai mitä ihmettä? Muistan itse lapsuudesta kuinka ystävän kanssa saatettiin useampi tunti leikkiä sitä samaa leikkiä, ja seuraavana päivänä jatkettiin sitä jos oli aivan huippu hyvä leikki. Olen syntynyt 1991.

Kyseessä 7- ja 9-vuotiaita lapsia.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.google.fi/search?client=safari&channel=iphone_bm&source=hp&…

Tuossa aloittajalle vähän lukemista sen oman pienen kuplan ulkopuolelta.

Ei kai se nyt temperamentista johdu, jos ei malta tehdä mitään asiaa kuin pienen hetken?

Itse veikkaan ennemmin jo ketjussa mainittuja opittuja tapoja pystyä keskittymään, jos aikuisten kiire tarttuu lapseen.

Ap

Miksi lasten pitäisi keskittyä yhteen asiaan?

Vierailija
42/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se nyt temperamentista johdu, jos ei malta tehdä mitään asiaa kuin pienen hetken?

Itse veikkaan ennemmin jo ketjussa mainittuja opittuja tapoja pystyä keskittymään, jos aikuisten kiire tarttuu lapseen.

Ap

Et voi olla tosissasi?🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut niitä, jotka ei jaksa niin hyvin keskittyä. 80-luvulla serkkuni oli juuri tuollainen: hirveä hinku lautapelin peluuseen ja jaksoi puolikkaan kierroksen, hirveä hinku ulos ja jaksoi olla 5 min jne. Oli raskasta seuraa, myöhemmin hänellä todettiin adhd. Mutta ehkä hänkin omassa kodissaan osasi rauhoittua.

Oman lapsen kaverit malttaa keskittyä pitkäänkin johonkin. Joskus tuli tilanteita että homma lässähti nopeasti,usein siellä oli taustalla jokin mikä ei miellyttänyt (joku otti roolin minkä toinen olisi halunnut, joku pomotti liikaa, joku vei juuri sen lelun minkä itse halusi tmv) Yksi ainoa kaveri on ihmetyttänyt matkan varrella, hän ei oikein halunnut tehdä mitään meidän lapsen kanssa vaan olisi halunnut olla meidän vanhempien kanssa. Tiedän että sai kotonaan paljon huomiota, joten ei se aikuisen huomion puutetta ollut vaan oli ehkä tottunut siihen, että aikuiset osallistuu lasten kaikkeen tekemiseen.

Vierailija
44/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tässä nyt vähän ikävä kaiku. Omat rauhalliset lapset käyttäytyy oikein, mutta kaikesta innokkaiden kavereiden innokkuus pitäisi saada loppumaan. Oma äitini on edelleen tuollainen vähän kaikkea häseltävä ihminen ja hyvin on elämässään pärjännyt.

En parjaa toisten lapsia vaan aidosti ihmettelen, onko nykyään lapset tosiaan tämmöisiä. En tiedä miten olisin omista lapsistani voinut kertoa ilman, että joku sen tulkitsee kerskumiseksi, mutta totuus nyt vain on se että he jaksavat leikkiä ja keskittyä siihen mitä tekevät. Kyse ei ole edelleenkään rauhallisuudesta ja iloisuudesta vaan siitä, miksi sitä ei innokkaasti jaksa kahta minuuttia pidempään leikkiä/touhuta?

Ap

Joo joo paha paha nykyaika, joka on tehnyt lapsista ihan hirviötä.

Miksi osallistut keskusteluun, kun et selkeästi tiedä mistä on kyse tai halua edes pohtia, mistä asia voisi johtua? Huomaathan, että sinä puhut hirviöistä, minä en.

Ap

Mikä hiton tarve sinulla on demonisoida nykyaika? Sinä ja sinun lapsuus on ollut se pyhä totuus meidän muidenkin lapsuudesta? Ainahan vallalla oleva aika on pilannut kaikkien muiden lapset. Nyt voitkin palata siihen omaan erinomaiseen elämääsi. Osallistun, koska ärsyynnyn sinun asenteestasi. Lempeästi hymyille katsot muita nenän vartasi pitkin.

Ihan suotta ärsyynnyt, etenkin kun olet käsittänyt minut väärin.

Ap

Vierailija
45/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kyllähän se vähän harrastusta haittaa, jos kaiken minkä aloittaa jää kesken ja lopulta ehdi tekemään yhtään mitään, niinkuin nuo kaverit mankuvat joutuessaan lähteä kotiin.

Ap

Vierailija
46/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et voi olla tosissasi?🤣

Kerro toki mistä itse luulet asian johtuvan? Minä vain veikkailen jotain tuon tapaista, mutta en väitä asian olevan noin.

Ap

Vierailija
47/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on ollut niitä, jotka ei jaksa niin hyvin keskittyä. 80-luvulla serkkuni oli juuri tuollainen: hirveä hinku lautapelin peluuseen ja jaksoi puolikkaan kierroksen, hirveä hinku ulos ja jaksoi olla 5 min jne. Oli raskasta seuraa, myöhemmin hänellä todettiin adhd. Mutta ehkä hänkin omassa kodissaan osasi rauhoittua.

Oman lapsen kaverit malttaa keskittyä pitkäänkin johonkin. Joskus tuli tilanteita että homma lässähti nopeasti,usein siellä oli taustalla jokin mikä ei miellyttänyt (joku otti roolin minkä toinen olisi halunnut, joku pomotti liikaa, joku vei juuri sen lelun minkä itse halusi tmv) Yksi ainoa kaveri on ihmetyttänyt matkan varrella, hän ei oikein halunnut tehdä mitään meidän lapsen kanssa vaan olisi halunnut olla meidän vanhempien kanssa. Tiedän että sai kotonaan paljon huomiota, joten ei se aikuisen huomion puutetta ollut vaan oli ehkä tottunut siihen, että aikuiset osallistuu lasten kaikkeen tekemiseen.

Tuo viimeisin kertomasi kuulostaa tutulta. Veljelläni oli tälläinen kaveri lapsena, joka halusi aina hengailla mieluummin joko vanhempiemme tai meidän vanhempien sisaruksien kanssa.

Ap

Vierailija
48/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa tekeminen on luovuuden kenttä, joka synnyttää satoja leikkejä.

Vierailija
49/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään tekevät jotain.

Meillä samanikäiset pojat ja kun kaverit tulee niin mitään muuta eivät haluaisi tehdä kuin pelata. Jos en anna pelata niin marisevat ettei ole mitään tekemistä eikä mikään tekeminen kelpaa. Todella rasittavaa.

Jos sitten käsken lopettamaan pelaamisen niin noin puolet kavereista on sellaisia, että kaivavat puhelimen esiin eivätkä siitä luovu ja sitten lapseni toimettomina katselevat kun kaveri vaan pelaa.. Eivät laita puhelinta pois, vaikka pyydän.

Ihan mahdotonta tehdä kotona töitä kun tällainen lauma poikia tulee kotiin.

Vierailija
50/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et voi olla tosissasi?🤣

Kerro toki mistä itse luulet asian johtuvan? Minä vain veikkailen jotain tuon tapaista, mutta en väitä asian olevan noin.

Ap

Erilaisista luonteen piirteistä.

Vierailija
51/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kyllähän se vähän harrastusta haittaa, jos kaiken minkä aloittaa jää kesken ja lopulta ehdi tekemään yhtään mitään, niinkuin nuo kaverit mankuvat joutuessaan lähteä kotiin.

Ap

Harrastusta?

Vierailija
52/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et voi olla tosissasi?🤣

Ap

https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-…

Vierailija
53/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun lapsesi ovat tasapainoisia, hyvin kasvatettuja, jotka ovat saaneet toisia lapsia/aikuisia/ ihmisiä kunnioittavan kasvatuksen.

He kysyvät mitä leikitään, jaksavat keskittyä leikkeihin ym. kertoo lasten hyvistä vuorovaikutuskyvyistä.

Monessa perheessä vuorovaikutus on heikkoa, jolloin lapsi ei opi olemaan muiden ihmisten kanssa positiivisessa vuorovaikutuksessa.

Lasten kanssa ei vietetä yhteistä aikaa, esim. ulkoilla, leikitä, lueta kirjoja, leivota ym., jolloin lapsi oppisi keskittymään pitkäjänteisesti.

Toisaalta, jos näin tehtäisiin, lapselta ei odoteta/ vaadita esim. sadun kuuntelua loppuun, vaan annetaan lapsen liueta tilanteesta häsläämään jotain muuta. Normaalisti tasapainoinen lapsi viihtyy esim. kuuntelemassa satua/ kirjaa, mutta jos hänellä on ongelmia em. tilanteessa, voi kyseessä olla tarkkaavaisuushäiriö, tunnepuolen ongelmia, perheen sisäisiä ristiriitoja ym.

Vierailija
54/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Harrastusta?

Tekemistä, leikkiä, mitä vain.

Ap

Vierailija
55/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikkien arki on samanlaista ja kaikki lapset tulee samanlaisista ympäristöistä? Vai teidän elämä poikkeaa muiden elämästä? Kaikkien lasten kavereiden kanssa kaikki on samanlaista? Onpa teillä käynyt huono tuuri.

Vierailija
56/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikkien arki on samanlaista ja kaikki lapset tulee samanlaisista ympäristöistä? Vai teidän elämä poikkeaa muiden elämästä? Kaikkien lasten kavereiden kanssa kaikki on samanlaista? Onpa teillä käynyt huono tuuri.

Jos puhuisin vain yhdestä lapsesta, en koko aloitusta olisi tehnyt. Puhun kuitenkin neljästä eri kaverista, joista jokainen enemmän tai vähemmän kuvailemani tyyppi. Siksi halusinkin nostaa keskustelua aiheesta, onko muut huomanneet samaa vai onko meillä käynyt sitten "huono tuuri" (sinun sanojasi, ei minun).

Vai onko joku oikeasti sitä mieltä, että on jotenkin parempi jos kolmen tunnin aikana sännätään paikasta toiseen mitään kunnolla tekemättä kuin että sen kolmen tunnin aikana on voitu leikkiä niin hyvää leikkiä, että kun joutuu lähtemään kotiin niin lapsia harmittaa ennemmin kesken jäänyt leikki kuin se, että mitään ei keretty tekemään?

Ap

Vierailija
57/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäjännitteisyys nolla. Ehkä kotona vaan surffaavat kanavalta ja laitteelta toiselle. Tuollaista kai se luokkaopetuksessakin on nykyään. Nykylapsille jo puoli sivua oppikirjan lukemista on liikaa.

Vierailija
58/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei osaa sanoa ei? Pitäiskö heidän oppoa pitämään puoliaan?

Vierailija
59/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomaa jo päiväkodissa. Perheet joissa vanhemmat lukevat lapsille, piirtävät yhdessä ja leikkivät yhdessä opettavat lapsille mielikuvitusta ja kärsivällisyyttä. Sitten on niitä lapsia joiden vanhemmat syystä tai toisesta eivät jaksa tai ehdi. Nämä itse itseään kasvattavat lapset eivät omaa mielikuvitusta eikä heillä ole tarvittavia leikkitaitoja pysyäkseen kiinni yhdessä tekemisessä muutamaa minuuttia kauemmin. Tämä on yksi isoimmista asioista joita harjoitellaan päiväkodissa, mutta se on todella haastavaa kun työntekijöitä on liian vähän ja pitäisi tässä samalla hoitaa ne perustarpeet kuten vessatukset yms.

Vierailija
60/85 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko katsoneet tv:stä ( netissäkin?) Super_ nanny- sarjaa? Siinä niitä todellisia tapauksia, kun perheen/lasten vuorovaikutus ei toimi. Elämä yhtä hurlumheitä, kun mikään normaali ei toimi.

Noista temperamenttieroista on hyvin kirjoittanut Liisa Kelti_kangas-Jär_vinen: Tem_ pera_mentti- kirjan.

(moden vuoksi nuo väliviivat)

Em. kirjassa kuvataan tuota lasten/aikuisten temperamentin vaikutusta käyttäytymiseen, mutta myös sitä, miten voi oppia vuorovaikutusta ryhmässä, tässä tapauksessa siis lasten yhteisleikkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi