Pitäisikö sairaanhoitajien palkkoja korottaa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla on koulutukseen nähden ihan hyvä palkka.
Ehkä koulutukseen, mutta ei työn vaatimuksiin ja vastuuseen nähden.
Eikö vastuu ole loppukädessä lääkärillä ja vuorossa ei olla yksin. Vertaa vaikka kotihoitajaan, joka on työvuorossa yksin ja joutuu yksin reagoimaan kaikkiin tilanteisiin.
Huoh. Kenenkään muiden palkoista ei sauhuta jatkuvasti.
Järkevämpää olisi paremmat työolot, kuten tarpeeksi henkilökuntaa, tarpeeksi lepoa vuorojen välissä yms. Ei se raha paljon auta jos menee fyysisen kestokyvyn yli.
Onhan nuo palkat jo nousseet. Koronarokottajille maksetaan yleisesti pääkaupunkiseudulla jo 25€/h (yli 4000€/kk) työstä jota osaisi tehdä käytännössä kuka tahansa vartin koulutuksella. Työvoimapula tulee pitämään huolen, että maksukykyisillä kunnilla palkat tulevat olemaan korkeat, koska muuten joudutaan alasajamaan sote-järjestelmä ja koronan jälkeen tämän 25€/h palkkatason perusteleminen siten, ettei sitä voi jatkaa, tulee olemaan vaikeaa. Kummasti sitä rahaa poikkeustilassa näkyy kuitenkin näihin korotuksiin löytyvän.
Tienaavat lisien kanssa 3200- 4000, eikö ole ihan Ok palkka.
Pitäisi, mutta viittaus Sannaan ontuu. Työmarkkina-asiat ja palkkaus eivät ole hallituksen käsissä. Jokainen kunta ja sairaanhoitopiiri sekä jokainen yksityinen yhtiö saa korottaa palkkoja ihan vapaasti. Sitä paikallista sopimista, nääs.
Palkat nousee varmasti ja mielestäni pientä nousua vähitellen on jo nähtävissä useassa paikassa. Se on vaan pakko nostaa palkkaa jos haluaa työvoimaa ja hoitajia kun tarvitaan. Niin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla on koulutukseen nähden ihan hyvä palkka.
Näin on. Itse olen luonnontieteelliseltä alalta tohtoriksi väitellyt, ja ex-vaimon ylihoitajasisarella oli parempi palkka kuin minulla.
Niin? Ylihoitajalla on vähintään ylempi koekeakoulututkinto (moni myös väitellyt), yleensä pitkä kokemus hoitoalalla, iso vastuu johtamiensa osastojen toimivuudesta ja paljon alaisia, jotka ovat myös itse lähiesimiehiä. Kyllä siitä pitääkin maksaa.
No tämä kyseinen täti ei ollut väitellyt, toisin kuin minä. Alaisiakaan ei käsittääkseni ollut kovin monta. Minusta oli erikoista, että yksityisessä firmassa hyvää tulosta tekevänä korkeammin koulutettuna miehenä tienasin vähemmän kuin AMK-taustainen nainen kunnallisessa virassa. Työkokemustakin meillä oli suunnilleen saman verran. Luonnollisesti tämä ylihoitaja jaksoi silti marmattaa palkkansa pienuudesta.
Ennen riitti pelkkä opistotason koulutus 3 vuotta sairaanhoitajaksi. Riittäisi vieläkin jos olisi ja moneen työhön. Palkkakin olisi varmasti ok. Tuolloin ei myöskään naristu koko ajan palkoista. Nykyään on niin trendikästä olla ylempi ja alempi AMK.. Turhaa koulutusrahojen haaskausta. Tietty koulut ja opettajat tienaavat kun kerrataan lukion aineita toiseen kertaan.