Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkossa maksuhäiriömerkintä poistuu ehkä jo kuukaudessa

Vierailija
09.03.2021 |

Siitä kun merkinnän aiheuttanut velka on maksettu. Tästä uutisoi eilen Hesari, mutta muuten on ollut aika hiljaista. Hallitus aikoo kuitenkin käsitellä muutoksen jo ennen kesää ja Henrikssonin mukaan kannatus on vahva.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (216)

Vierailija
181/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä muutos. Sitä ei vahingossa voi saada, se pitää ansaita. Nyt voi perseillä ja pääsee liian helpolla ja riskit jää muiden kannettavaksi.

Nykyään kun posti perseilee ja elämässä sattuu ja tapahtuu niin voin kokemuksesta sanoa että maksuhäiriö voi tulla hitsin helposti! Miehelle tuli merkintä kun ainoa lasku koko tähän astisessa elämässä meni perintään ja perintäkulujen huima 13,- euron lasku mystisesti sai merkinnän aikaan. Tästä jo 5,5 vuotta ja merkintä edelleen. Perintätoimisto sanoi koko ajan ettei ole mitään laskua, sukunimi väärin siellä ja hetulla ei löytynyt mitään maksettavaa. Uskomatonta ja kohtuutonta mutta totisinta totta. Todellakin kohtuullista että tulee muutos.

Maksuhäiriömerkintä tulee vain **) käräjäoikeuden käsittelyn jälkeen. Jos teiltä perittiin aiheetonta saatavaa niin miten se meni läpi oikeudessa? Menittekö itse oikeuden istuntoon jonne saitte haasteen vai jätittekö sen huomiotta?

**) Poikeuksena julkisen puolen saatavat jotka ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden istuntoa, mutta sellaisesta ei tässä kaiketikaan ollut kyse.

Vierailija
182/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kohta luottotiedot menossa. Ihan kiitos Koronan aiheuttaman lomautuksen ja työttömyyden. No sain toki edes jotain töitä, mutta sopimukset tehdään määräaikaisina, joten en voi ottaa lainaa maksaakseni tuon velan pois. Ehdotin maksuaikaa 2kk jolloin voisin maksaa veronpalautuksista. Velkoja ei siihen suostunut, koska heidän tilanteensa myös Koronan vuoksi kriittinen.

Paljon mediassa on aiheesta, että ihmiset menettää luottotietojaan ja on kovassa kriisissä tässä tilanteessa. Missä nuo kaikki ihmiset on? Omassa lähipiirissäni ei ole ketään muuta jota Korona olisi kohdellut kaltoin taloudellisesti. Ei vain löydy vertaisiani - tuntuu että olen totaalisen yksin tämän tilanteen kanssa.

Toivoa sopii, että tuo merkintöjen poistuminen käy sitten nopeasti, että pääsen edes osittain kiinni ns.normimaailmaan. Koska merkintä ehtii tulla ennenkuin tuon laskun pystyn maksamaan.

Kyselemäsi ihmiset eivät ole julkisuudessa kertomassa tilanteestaan. Lehdet kertovat vain raflaavimpia esimerkkejä ja julkkikset ovat osaltaan antamassa väärää käsitystä vaikeuksiin joutuneista ihmisistä.

Olin pitkään täysin tuloton ja myin irtaimistoani maksaakseni laskuja. Kun lopulta yksi kolmensadan euron maksu oli jäämässä maksamatta, törmäsin perintätoimistojen jekkuun, jolla he saavat yhdestä laskusta loppumattoman rahanlähteen: tulottomalle ei annettu mahdollisuutta maksaa tuon suuruista laskua 50 eurolla kuukaudessa, vaan maksu piti saada heti kokonaan kuluineen. Se oli minun tuhoni alku, ja nyt olen siinä tilanteessa, että minun ei koskaan edes kannata mennä töihin. Näin 56-vuotiaana en edes saa enää töitä, joten on surkea loppuelämä tiedossa. Toivottavasti lyhyt, koska mielenterveys on järkkymässä aika pahasti.

Onhan velkajärjestely vielä olemassa, älä menetä toivoasi. Talous- ja velkaneuvoja auttaa, eikä maksa mitään. Otahan yhteyttä ja kysy.

Oikeusaputoimiston velkaneuvoja sanoi viime alkusyksystä, että pääsisin muitta mutkitta velkajärjestelyyn, jos löytäisin työpaikan. En löytänyt, joten nyt olen asunnoton. Täältä ei enää ole asiaa ihmisten ilmoille.

Voit yrittää päästää velkajärjestelyyn myöhemmin, kun olet ollut pidempään työttömänä. Voit saada ns. nollaohjelman. Ei kannata menettää toivoaan, vaikka paha tilanne onkin. Ja jos velkaneuvoja ei kertonut pitkäaikaistyöttömän mahdollisuudesta päästä velkajärjestelyyn, hän on tehnyt virheen. Asunnottomuus/asuntolassa asuminenkaan ei ole varmaankaan este.

En usko, että velkajärjestely pystyisi enää muuttamaan elämääni millään tavalla, koska tukien määrä ei käsittääkseni muutu sen myötä mihinkään. Saan työmarkkinatukea ja asumistukea tähän asuntolapaikkaan sen verran, että kaikkeen muuhun kuin asumiseen jää nelisensataa euroa kuukaudessa. Tämän enempää ei ole tulossa mistään suunnasta, ja sosiaalityöntekijöiden mukaan tuo summa voi pudota harkinnanvaraisesti kahteensataan euroon. Puhutaan jo niin minimaalisista rahasummista, että velkajärjestelyyn pääseminen olisi pelkkää taustasermin vaihtamista vähän eriväriseksi.

sivusta...

"kaikkeen muuhun kuin asumiseen jää nelisensataa euroa kuukaudessa."

asuntolassa varmaan vuokraan sisältyy sähköt, vedet ja mahdollinen netti? puhelinlasku ehkä on sinulle tuleva erillinen kuukausimeno? jos näin, niin tuosta summastahan voit helposti vielä säästää satasen ja voit kaupasta ostaa hyvää perusruokaa ja elää sillä ihan hyvin. Sitten seuraavassa kuussa säästät 50 euroa ja sitten taas satasen. Laitat kaikki säästöt visusti talteen, kaikki muut menot nollille paitsi ruoka ja mahdollinen puhelin  ja maksat velkasi. Oletan, että et ole minkäänlaisessa päihdekierteessä.

Jaha, olettamuksia.

En ryhdy selvittelemään menojani sinulle, mutta jollei sosiaalityöntekijöillä ole niihin huomautettavaa, ei ole sinullakaan. Ilmeisesti kuvittelet mielessäsi jotakuta pikkuvelkaista narkkaria, joka tarvitsee perusruokavinkkejä ja holhoavaa asennetta. Usko pois, tilanne voi olla niin mutkikas, että sitä ei maallikko hahmota eivätkä edes ammattilaiset osaa selvittää. Ja sinä et näemmä ole ammattilainen.

tuotanoin... erikseen kirjoitin, että oletan, ettet ole millään lailla päihderiippuvainen. Sinä itse kirjoitit, että sinulla jää kussa se neljäsataa käteen. Sillä hinnalla voi ihan hyvin elää ja saa säästöönkin. Sosiaalitoimessa ei anneta rahankäytön opatusta, joten he tuskin ovat sinua tässä mielessä auttaneet. Totta on etten tiedä tilannettasi, etkä siitä ole tarpeeksi kertonut, mutta onhan se ihmeellistä, jos olisitkin ainoa suomalainen, jonka tilanteesta ei edes asiantuntija selviäisi. Ehkä siinä sinulla olisikin rahanteon paikka: voisit antaa asiantuntijoiden kohentaa omia taitojaan, kun kertoisit heille, että keksipäs ratkaisu tähän ongelmaan.

Olet älykääpiö.

taidat olla itse. ei vaan ole mahdollista ettei kukaan asiantunsija muka osaisi antaa sinulle vinkkiä miten pääsisit ahdingostasi eteenpäin. Kun et täällä kerro miksi tapauksesi muka on niin ainutlaatuinen (enkä pyydä sinua sitä antamaan! rehellisesti sanoen ymmärrät asiat tahallisesti väärin ettei minua edes kiinnosta keskustella kanssasi enempää eikä muutenkaan netissä kannata antaa liikaa yksityistietojaan), niin ei voi kuin päätellä, että olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin jonkun sossun sanat.

Jankkaamisestasi päätellen sinua kiinnostaa oikein paljon. Ja mitä enemmän jankutat, sitä selvemmäksi käy se, että elämänkokemuksesi ja näkövinkkelisi ovat aika kapeita.

älä viitsi. En jankuttanut. Laitoin sinulle yhden viestin, josta vedit raivarit ja väitit minun väittäneen, että olet päihderiippuvainen (joka minun oli pakko korjata, koska en sellaista tehnyt). Koko tämä "jankkaus" on siis sinun itsesi aloittamaa. Tosin nyt ymmärrän hyvin miksi joku voi pitää sinua hankalana. Voi hyvinkin olla ettet tosiaan voi päästä sieltä asuntolasta pois. Kannattaa etsiä työpaikka, jossa ei tarvitse vuorovaikuttaa muiden ihmisten kanssa.  Niitäkin on. Puhelinmyyjäksi pääsee kuka vain, tosin silloin pitää vähän kuunnella toistakin ihmistä.

Heh, mikä nettikeskustelijan perustyyppi: olet ensin tosi tosi auttavainen, vaikket tiedä asiasta yhtään mitään, ja kun huomaat puhuneesi läpiä päähäsi, suutut ja ryhdyt tekemään oikein luonnearvioita tuiki tuntemattomasta ihmisestä. Millaisiin solvauksiin pääsetkään, jos annan sinulle vähäsen vauhtia? Tuleeko sieltä se klassinen "t*pa ittes sitten, jossei mikään kelpaa"? Siihen suuntaan olet menossa.

Opettele itse käyttäytymään hyvin toisia kohtaan, niin sinuakin kunnioitetaan. En ihmettele yhtään ettet ole saanut töitä.

jos kohtelet huonosti minua, niin kyllä saatanassa annan takaisin. En anna säälipisteitä vaikka asuisit teltassa.

Teen paskamaisesta käytöksestä johtopäätöksen, että ihmisen ongelmat ovat hänen itsensä aiheuttamia.

Enkä ollut mitenkään erityisen auttavainen, kunhan kommentoin, että jos käteen jää noinkin paljon, niin sillähän pärjää vallan mainiosti. Vedit vain raivarit siitä, että oletit, että väitin  päihderiippuvaiseksi, vaikka ihan erikseen kirjoitin, että oletan, ettet ole. 

lue se ensimmäinen viestini:

sivusta...

"kaikkeen muuhun kuin asumiseen jää nelisensataa euroa kuukaudessa."

asuntolassa varmaan vuokraan sisältyy sähköt, vedet ja mahdollinen netti? puhelinlasku ehkä on sinulle tuleva erillinen kuukausimeno? jos näin, niin tuosta summastahan voit helposti vielä säästää satasen ja voit kaupasta ostaa hyvää perusruokaa ja elää sillä ihan hyvin. Sitten seuraavassa kuussa säästät 50 euroa ja sitten taas satasen. Laitat kaikki säästöt visusti talteen, kaikki muut menot nollille paitsi ruoka ja mahdollinen puhelin  ja maksat velkasi. Oletan, että et ole minkäänlaisessa päihdekierteessä.

No niin. "En ihmettele yhtään ettet ole saanut töitä" on jo nähty. Ja suuttumuksen kirvoittamia johtopäätöksiä satelee. "T*pa ittes" ei ole kaukana, vai mitä, sinä huonosti kohdelluksi itsesi tunteva ressukka?

teet vääriä olettamuksia taas kerran. En ole suuttunut sinulle, kohtelen sinua vain yhtä paskasti kuin sinä kohtelet muita.

Sinun on turha raivota minulle tai muillekaan siitä, että tilanteesi on tukala, mutta se mitä et ole oppinut ilmeisesti vieläkään on se, että sinulla on itselläsi KAIKKI avaimet siihen, että tilanteesi alkaa paranemaan.

Jos et sitä halua, sitten olet loukossasi aina, jos haluat, alat tehdä asialle jotain.

Oletko huomannut, että kun menetät malttisi, kirjoituksesi murenee entisestäänkin ja rivit alkavat hyppiä?

en , koska en menetä malttiani koskaan yhdenkään nettipalstalla kirjoitetun vuoksi, sitä ei ole ennen tapahtunut, eikä tule tapahtumaan. Se on päätös, minkä ihminen voi tehdä hyvinkin helposti, kuten myös päätös siitä ettei velkaannu tai ajaudu maksuhäiriöiseksi.

RIvini kyllä näyttävät olevan ihan paikoillaan siellä minne ne halusinkin laittaa.

Ahaa, siis tuo ei ole tahallista, vaan taitosi eivät vain riitä. Sen enempää kuin ymmärryksesikään.

Oletko koko ikäsi ollut yhtä rajoittunut mieleltäsi ja kykenemätön näkemään, että asiat eivät aina mene siten kuin sinä olet tottunut ajattelemaan?

Sinä olet selvästi kykenemätön ja taitamaton. Taas alat raivota, kun tajusit ettei taaskaan olettamuksesi osunut oikeaan. Kaiken tuon energian voisit suunnata vaikka työpaikan etsimiseen. Mutta tokikaan et siihen kykene, koska kuvittelet, että  olosuhteesi on jonkun muun kuin itsesi syytä, eikö niin?  Ala ottamaan niitä askeleita eteenpäin, siis jos oikeasti tahdot muutosta elämääsi. Ilmeisesti et tahdo, koska vain valitat ja valitat. Laita netti kiinni, mene nukkumaan ja huomenna laitat 10 työhakemusta. Olet sitten tehnyt edes jotain. Seuraavana päivänä 10 uutta. Aloita jostain yksinkertaisesta duunista, missä ei vaadita mitään. Tee jotain tilanteesti hyäksi äläkä täällä inise.

Kohta sinä poksahdat raivosta. Olet niin ahdistuksissasi siitä, ettei keskustelu mennyt ollenkaan sinun mielesi mukaan, että nyt olet unohtanut kaiken lukemasi ja edelleen keksit minulle upouusia ominaisuuksia.

Pointtini on koko ajan ollut se, että minulla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä koskaan irti tilanteesta, johon olen joutunut sekä omastani että olosuhteiden syystä. Siis niistä, joista sinä louskutat valtoimenasi tietämättä niistä mitään. Sinä aloitit lapsellisimmilla mahdollisilla sepustuksilla ja nyt olet päättämässä ympyrää yhtä tyhjäpäiseen ja täysin asiaankuulumattomaan huuteluun. Saakos kysyä, mitä noilla älynlahjoilla ja tuolla kokemuspohjalla pystyy tekemään töikseen?

no kuule, keskustelu ei voisikaan mennä minun mieleni mukaan, koska minun mieleni mukaan keskustelun ei tarvitse mennä minnekään. Kuten sanoin aiemmin: jos kohtelet toisia kuin paskaa, niin kasva aikuiseksi ja kestä se sama sitten itseäsi kohtaan. Olen edelleen tyyni, en koe tärkeäksi tuhlata energiaani sinunkaltaisille ihmisille. En ole unohtanut kaikkea lukemaani, en keksi sinulle upouusia ominaisuuksia, palautan sinulle ne millä minua yrität haukkua. SInulla on mahdollisuuksia päästä koskaan irti tilanteestasi. Kaikilla on. Sinun pitää itse ottaa se ensimmäinen askel.

käytä vaikka kaikki viha mitä koet minua kohtaan työhakemusten tekoon.

Sinä aloitit riitelysi. Aloitit sen sillä, että aloitit raivoamaan, että olisin väittänyt sinun olevan päihderiippuvainen ja olet edelleen sen raivon kourissa. Päästä irti ja jatka eteenpäin.

Oletko 100% varma, että haluat tietää älykkyysosamääräni ja toimeentuloni? Siis 100% varma vai onko vaarana, että pillastut sitten niistäkin? mieti kaksi kertaa.

Jopas sinä jaksat riehua. Taitaa harmittaa. Teen ihan pienen huomion, jonka voit toki kiistää, jos tahdot: ei kai sinulla itselläsi vain ole päihdeongelmaa nyt tai taustallasi, kun jaksat roikkua yhdessä sanassa noin sitkeästi?

Kerro ÄO:si ja tulosi pois vain; en usko ollenkaan, että pysyt totuudessa siinä asiassa. Minua kiinnostaa kuitenkin se, mitä noin rajoittuneilla käsityksillä yhteiskunnasta ja luku-, kommunikaatio-, hahmotus- ja vihanhallintataidoilla voi tehdä työkseen. Oletko mahdollisesti perinteinen halonhakkaaja? Siinä on työ, jossa saa purkaa raivoaan oikein olan takaa, ja työnantaja vain tykkää. Eikä tarvitse muistaa, lukea tai kirjoittaa muuta kuin tarvittavien ja jo hakattujen halkojen määrä. Työkavereillakin on samat työvälineet, joten heihin ei voi purkaa turhaumiaan. Eikä sivullisia yleensä ole vaaravyöhykkeellä. Menikö oikein?

Okei, siis sinua EDELLEEN kaivelee se, että IHAN ITSE menit tekemään raivon puuskassasi oletuksen, että olisin väittänyt sinun olevan päihdeongelmainen - asia, josta sinua korjasin jo alussa. En ihmettele yhtään ongelmiasi, varmasti olet edelleen myös jämähtänyt siihen aikaan, kun ensimmäinen laskusi meni perintään. Tältä osin on todellakin selvää, että ongelmiesi syy on sinä itse, ei korona, ei työttömäksi jääminen.

En käytä päihteitä. En näe mitään syytä myrkyttää kehoani ja asettaa itseäni ennenaikaiseen hautaan. Olen terveystietoinen, joten olen myös muuten hyvässä kunnossa.

Miksi muuten halusit esittää kysymykset älykkyydestäni tai toimeentulostani, kun tuossa viimeisemmässä vastauksessa sanoit suoraan, ettet silti aio uskoa vastausta?Älä kysy sellaisia kysymyksiä, joihin et halua vastausta kuulla.

Mitattu älykkyysosamääräni on 141, siihen lukuun lopetin vastauksien laittamisen kaavakkeeseen, kun koin, että se on ihan riittävä ja kiva luku.   Minulla on kolme akateemista tutkintoa, tällä hetkellä opiskelen neljättä mieheni kotimaassa. Sen lisäksi yksi ammattitutkinto. Kun saan tämän neljännen tutkinnon suoritettua, lähdemme mieheni kanssa kehitysmaatöihin, mikä tulee olemaan tittelini, who knows, kuitenkin projektinhallintaa jossain vesi- tai terveysprojektissa. miehelläni on viisi tutkintoa, tapasimme aikoinaan erään paikallisen mensan illanvietossa mieheni kotimaassa, jossa itse olin silloin opiskelemassa ja huomasimme, että me jaamme samanlaiset tulevaisuudenhaaveet. Tämän hetkisen toimeentuloni saan sijoittamisen maailmasta. Kun korona tuli yhteinen yritys mieheni kanssa laitettiin lomalle ja päätimme ottaa elämän tarjoaman tilaisuuden kiitollisuudella vastaan ja vietämme nyt sapattivuotta  - tai kahta, emme ole vielä päättäneet. Yrityksemme toimi akateemisessa maailmassa, järjestimme erilaisia pieniä ja vähän suurempia suljettuja tilaisuuksi erityislahjakkaille lapsille ja -aikuisille ja toisinaan tietyntyyppisiä kykyhautomoja neuroepätyypillisille lapsille. Nyt katsellaan sitten uudistammeko toimintaa vai jatkammeko sitä sellaisena. Olen aina ollut enemmän itse itseni työllistäjä, joskin olen myös ollut palkollisena muilla. Suomessa on aika löyhä työmoraali ihmisillä ja todella helppo työelämä, olen oppinut. Sellaisiakin etuja, joista ei voisi muualla maailmassa edes kuvitella.

Onko muuta kysyttävää?  Vai vieläkö tahdot raivota itse tekemästäsi mokasta jossa kuvittelit minun sanoneen, että olet päihderiippuvainen. En muuten edellenkään ole raivonnut, enkä ollut vihan otteessa . Ymmärrän kyllä miksi sinulla on tarve uskotella itsellesi sellaista. Lähinnä surullista ettet edes itse halua nousta suostasi. Suomessahan se toki on mahdollista.

Minä en tehnyt mitään numeroa mistään päihdeongelmasta, mutta sinä olet riehunut siitä metrikaupalla.

Aikamoisen vuodatuksen jaksoit kirjoittaa. Uskottavuutesi päättyi viimeistään alkupuolen älykkyystestikohtaan, koska testit eivät toimi kuvailemallasi tavalla, hölmö.

Hölmö olet itse :DDD Jos olisit älykäs tietäisit miten ne pisteytetään ja voisit sitten testitilanteessa laskea missä vaiheessa lomaketta saat tietyn pistemäärän.  Se vaatii vain älyä.

Teissä nettivouhottajissa ja eritysesti älykkyysosamäärällä rehvastelijoissa on se hauska puoli, että te vedätte itseänne väkisin yhä pahempaan solmuun, ettekä edes ymmärrä sitä, että uskottavuutenne - jos sitä on edes ollut olemassa - on aikaa sitten kadonnut. Naurettavinta on päteminen ja auktoriteettiaseman hakeminen asioilla, joita ei mitenkään voi osoittaa toteen. Ja siihen sinä sorrut näyttävästi.

SINä itse aloit vouhottaa minun älyllisestä kompetenssistani ja muista asioista, joihin vastasin. Kaadoit itse maitolasisi, älä pillitä nyt sen perään. Oma vikasi, kuten varmasti nykytilanteesikin on. Ehkä sinä oikeasti olet se syöpä lähipiirillesi, niinkuin jollekin kirjoitit tuolla.

Palataanpa alkuun. Minä kirjoitin näin: "Saan työmarkkinatukea ja asumistukea tähän asuntolapaikkaan sen verran, että kaikkeen muuhun kuin asumiseen jää nelisensataa euroa kuukaudessa. Tämän enempää ei ole tulossa mistään suunnasta, ja sosiaalityöntekijöiden mukaan tuo summa voi pudota harkinnanvaraisesti kahteensataan euroon."

Tähän sinä vastasit selittämällä, että kyllä tuo raha riittää ja säästöönkin siitä saa 50-100 euroa kuukaudessa. Mikä ihme sinut sai ottamaan tuon kannan, kun et tiennyt tilanteesta yhtään mitään? [/QUOTE ]

Itsehän sinä kerroit tilanteestasi

Älykkyyden merkki se ei ole minkäänlaisen älykkyyden mittapuilla. Kirjoitat tuossa ylempänä pitkään haavemaailmastasi tutkintoineen ja maailmanmatkoineen, mutta selvästi haaveileminen ei ole ulottunut todelliseen maailmaan niin syvälle, että se olisi tuonut sinulle käytännöntajua sen enempää kuin käytöstapojakaan. Olet hyvin tyypillinen palstan kirjoittelija, jonka käsitys yhteiskunnan toimivuudesta on se yksinkertainen perussääntöputki, jossa ei poikkeuksia ole - ja kun poikkeuksia tulee vastaan ja tietämättömyytesi paljastuu, turhaudut ja suutut.

Onnea vain sinne haavemaailmaan. Ihan kivasti oikoluit sepustuksesi, mutta vajaaksi jäi.

Edelleenkään en ole suuttunut, en ole turhautunut mutta olen saanut kyllä tarpeeksi nähtäväkseni, että sinulla ei varmastikaan olekaan mitään mahdollisuuksia elämäsi parantamisen suhteen ja sen valinnan olet tehnyt itse.

Ei sinun tarvitse uskoa minua, mutta jos alun perinkin otat asenteen ettet usko, niin omapa häpeäsi.

Hauska ilmiö: kirjoituksesi tosiaan murentuu sen mukaan, miten ahdistunut sinä olet. Kirjoita lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kohta luottotiedot menossa. Ihan kiitos Koronan aiheuttaman lomautuksen ja työttömyyden. No sain toki edes jotain töitä, mutta sopimukset tehdään määräaikaisina, joten en voi ottaa lainaa maksaakseni tuon velan pois. Ehdotin maksuaikaa 2kk jolloin voisin maksaa veronpalautuksista. Velkoja ei siihen suostunut, koska heidän tilanteensa myös Koronan vuoksi kriittinen.

Paljon mediassa on aiheesta, että ihmiset menettää luottotietojaan ja on kovassa kriisissä tässä tilanteessa. Missä nuo kaikki ihmiset on? Omassa lähipiirissäni ei ole ketään muuta jota Korona olisi kohdellut kaltoin taloudellisesti. Ei vain löydy vertaisiani - tuntuu että olen totaalisen yksin tämän tilanteen kanssa.

Toivoa sopii, että tuo merkintöjen poistuminen käy sitten nopeasti, että pääsen edes osittain kiinni ns.normimaailmaan. Koska merkintä ehtii tulla ennenkuin tuon laskun pystyn maksamaan.

Kyselemäsi ihmiset eivät ole julkisuudessa kertomassa tilanteestaan. Lehdet kertovat vain raflaavimpia esimerkkejä ja julkkikset ovat osaltaan antamassa väärää käsitystä vaikeuksiin joutuneista ihmisistä.

Olin pitkään täysin tuloton ja myin irtaimistoani maksaakseni laskuja. Kun lopulta yksi kolmensadan euron maksu oli jäämässä maksamatta, törmäsin perintätoimistojen jekkuun, jolla he saavat yhdestä laskusta loppumattoman rahanlähteen: tulottomalle ei annettu mahdollisuutta maksaa tuon suuruista laskua 50 eurolla kuukaudessa, vaan maksu piti saada heti kokonaan kuluineen. Se oli minun tuhoni alku, ja nyt olen siinä tilanteessa, että minun ei koskaan edes kannata mennä töihin. Näin 56-vuotiaana en edes saa enää töitä, joten on surkea loppuelämä tiedossa. Toivottavasti lyhyt, koska mielenterveys on järkkymässä aika pahasti.

Etkä sitten ymmärtänyt ottaa yhtä pitempiaikaista lainaa, jolla maksaa 300 e, siinä vaiheessa kun sinulla vielä oli luottotiedot? 

Fiksulla on luottokortilla maksuvaraa aina, yksi luottokortti jota ei käytä muuta kuin hätätapauksiin, ja ongelmasi olisi ollut ratkaistu. 

Vierailija
184/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä sitten ymmärtänyt ottaa yhtä pitempiaikaista lainaa, jolla maksaa 300 e, siinä vaiheessa kun sinulla vielä oli luottotiedot? 

Fiksulla on luottokortilla maksuvaraa aina, yksi luottokortti jota ei käytä muuta kuin hätätapauksiin, ja ongelmasi olisi ollut ratkaistu. 

Minulla oli kuin olikin hätätapauksia varten luottokortti ja kahden vuoden säästöt pahan päivän varalle. Sitten, kun ei enää ollut, alkoivat hankaluudet. Luuletko sinä tosissasi, että olisin saanut maksuhäiriömerkinnän, jollei joka ikistä selviytymiskeinoa olisi jo yritetty?

Vierailija
185/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska ilmiö: kirjoituksesi tosiaan murentuu sen mukaan, miten ahdistunut sinä olet. Kirjoita lisää.

SInulla on ehkä tarve uskoa, että kirjoitukseni murentuu, mutta sitä se ei ole tehnyt. Edelleenkin tunnetilani on normaalin tyyni.

Vierailija
186/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kuin olikin hätätapauksia varten luottokortti ja kahden vuoden säästöt pahan päivän varalle. Sitten, kun ei enää ollut, alkoivat hankaluudet. Luuletko sinä tosissasi, että olisin saanut maksuhäiriömerkinnän, jollei joka ikistä selviytymiskeinoa olisi jo yritetty?

Niin sen täytyy olla.

Vierailija
187/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SInulla on ehkä tarve uskoa, että kirjoitukseni murentuu, mutta sitä se ei ole tehnyt. Edelleenkin tunnetilani on normaalin tyyni.

Niin, tämähän onkin tyynen ihmisen kirjoittelua:

jos kohtelet huonosti minua, niin kyllä saatanassa annan takaisin. En anna säälipisteitä vaikka asuisit teltassa.

Teen paskamaisesta käytöksestä johtopäätöksen, että ihmisen ongelmat ovat hänen itsensä aiheuttamia.

Semmoinen humanisti ja filantrooppi siellä. Kaiken kukkuraksi älykkö, joka jättää älykkyystestin tekemisen puoliväliin sen vuoksi, että on niin kiva lukema. Kaikenlaista pähkähullua on tullut kuulluksi, mutta tuo on harvinaista. Olisiko lisää satuja tarjota?

Vierailija
188/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen humanisti ja filantrooppi siellä. Kaiken kukkuraksi älykkö, joka jättää älykkyystestin tekemisen puoliväliin sen vuoksi, että on niin kiva lukema. Kaikenlaista pähkähullua on tullut kuulluksi, mutta tuo on harvinaista. Olisiko lisää satuja tarjota?

Olen edelleen tuon sanomani takana ja edelleen tyynenä voisin kirjoittaa saman. Jos sinä alat haistatella toiselle, ole valmis ottamaan sama vastaan äläkä mene nurkkaan pillittämään ja leikkimään marttyyria. Mene vaikka etsimään niitä töitä ja todista meille kaikille, että saat edes jotain. KÄytä ja suuntaa vihasi siihen.  

Vierailija
189/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä muutos. Sitä ei vahingossa voi saada, se pitää ansaita. Nyt voi perseillä ja pääsee liian helpolla ja riskit jää muiden kannettavaksi.

Nykyään kun posti perseilee ja elämässä sattuu ja tapahtuu niin voin kokemuksesta sanoa että maksuhäiriö voi tulla hitsin helposti! Miehelle tuli merkintä kun ainoa lasku koko tähän astisessa elämässä meni perintään ja perintäkulujen huima 13,- euron lasku mystisesti sai merkinnän aikaan. Tästä jo 5,5 vuotta ja merkintä edelleen. Perintätoimisto sanoi koko ajan ettei ole mitään laskua, sukunimi väärin siellä ja hetulla ei löytynyt mitään maksettavaa. Uskomatonta ja kohtuutonta mutta totisinta totta. Todellakin kohtuullista että tulee muutos.

Maksuhäiriömerkintä tulee vain **) käräjäoikeuden käsittelyn jälkeen. Jos teiltä perittiin aiheetonta saatavaa niin miten se meni läpi oikeudessa? Menittekö itse oikeuden istuntoon jonne saitte haasteen vai jätittekö sen huomiotta?

**) Poikeuksena julkisen puolen saatavat jotka ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden istuntoa, mutta sellaisesta ei tässä kaiketikaan ollut kyse.

Niin, ja ne julkisen puolenkaan saatavat eivät aiheuta maksumerkintää heti silloin, kun ne menevät ulosottoon. Jos ne hoitaa sinne, niin merkintää ei tule.

Vierailija
190/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainenhan ei varmaan haittaa missään. Ainakin vuokramarkkinoilla tuollaiset ovat varsin vähäpätöisiä. Minullakin on muuten joskus jäänyt lasku maksamatta ja perintätoimisto lähetti muistutuksen, mahtaakohan minullakin olla merkintä, vaikka maksoinkin sen heti. No, jos on, niin se ei ole vaikuttanut mihinkään.

No eihän perintätoimistojen muistutuksista vielä mitään merkintöjä mihinkään tule. Vasta ulosotosta tulee (eikä aina heti automaattisesti sieltäkään (riippuu siis mistä laskusta kyse)).

Vierailija
191/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen edelleen tuon sanomani takana ja edelleen tyynenä voisin kirjoittaa saman. Jos sinä alat haistatella toiselle, ole valmis ottamaan sama vastaan äläkä mene nurkkaan pillittämään ja leikkimään marttyyria. Mene vaikka etsimään niitä töitä ja todista meille kaikille, että saat edes jotain. KÄytä ja suuntaa vihasi siihen.  

Ymmärsitkö sinä lukemasi ensimmäisellä kierroksella vai unohditko sen vain siinä vaheessa, kun aloit kiehua yli? Puhut nimittäin jälleen pelkkiä läpiä päähäsi, kun et edes muista, mistä on kysymys.

Minä en ole koko ikänäni haistatellut muille ihmisille. Älä viitsi uhriutua, hyvä ihminen. Kirjoittele vaikka lisää satuja maailmanmatkoistasi. Montakos niitä akateemisia tutkintoja olikaan?

Vierailija
192/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsitkö sinä lukemasi ensimmäisellä kierroksella vai unohditko sen vain siinä vaheessa, kun aloit kiehua yli? Puhut nimittäin jälleen pelkkiä läpiä päähäsi, kun et edes muista, mistä on kysymys.

Minä en ole koko ikänäni haistatellut muille ihmisille. Älä viitsi uhriutua, hyvä ihminen. Kirjoittele vaikka lisää satuja maailmanmatkoistasi. Montakos niitä akateemisia tutkintoja olikaan?

Minä muistan mistä on kyse. Kyse oli siitä, kun raivostuit minulle siitä, että olit itse lukenut väärin viestini.

Vierailija
193/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainenhan ei varmaan haittaa missään. Ainakin vuokramarkkinoilla tuollaiset ovat varsin vähäpätöisiä. Minullakin on muuten joskus jäänyt lasku maksamatta ja perintätoimisto lähetti muistutuksen, mahtaakohan minullakin olla merkintä, vaikka maksoinkin sen heti. No, jos on, niin se ei ole vaikuttanut mihinkään.

No eihän perintätoimistojen muistutuksista vielä mitään merkintöjä mihinkään tule. Vasta ulosotosta tulee (eikä aina heti automaattisesti sieltäkään (riippuu siis mistä laskusta kyse)).

Muuten totta, mutta maksuhäiriömerkintä voi tulla joka a) käräjäoikeuden tuomiosta velkomusasiassa tai b) ulosotosta. Kaikki käräjäoikeuden kautta käyneet eivät mene ulosottoon, esimerkiksi silloin kun velallinen on maksukyvytön niin velkojan on turha maksaa vielä ulosotollekin. Ja ainostaan julkisen puolen maksut, sairaalamaksu, päivähoitomaksut, pysäköintisakot, jne ovat siis ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä.

Vierailija
194/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan mistä on kyse. Kyse oli siitä, kun raivostuit minulle siitä, että olit itse lukenut väärin viestini.

Höpö höpö. Mene tekemään läksyjäsi. Tai ehtolaiskuulusteluihinhan sitä tähän aikaan vuodesta luetaan.

Vierailija
195/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

....vakavat psyykkiset sairaudet tai päihteiden väärinkäyttö. ..... 

Vierailija
196/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin miesten elämä oikeasti murentuu siitä, että tajuavat etteivät ole osanneet hoitaa talouttaan. Sieltä ei sitten osata nousta ylös, koska ylpeys estää. Mitähän muut ajattelevat, kun olen epäonnistunut tällä elämän alueella, jossa miehen tulee olla naista menestyneempi. Sitten lähdetään deittailemaan pullon henkeä, kun ei kestetä enää omaa elämää ja koitetaan vierittää syy kaikkien muiden paitsi omaan niskaan.

Vierailija
197/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin typerää kyllä, että on jo vuosi kulunut siitä, kun sain ensimmäisen ja ainoan merkintäni ja maksoin tämän merkinnän aiheuttaneen laskun pois vielä samana kesänä (6vko merkinnän jälkeen oli maksettu pois koko summa 3500€), mutta silti saan edelleenkin kärsiä tästä ainokaisesta merkinnästäni vähän väliä.

Silloin tein omat pahat virheeni kyllä, valvoin monet yöt, kaduin ja pelkäsin, mutta yllättävän pian sainkin olla todella helpottunut ja onnellinen, kuinka nopeasti onnistuinkin hoitamaan koko asian pois päiväjärjestyksestä. Silti rangaistus siitä yhdestä, jo kaukaiselta tuntuvasta virheestä, vaan jatkuu ja jatkuu.

Jos olisin yhtään viisaampi, en olisi varmasti velkaantunut ollenkaan, jos nyt jossittelemaan ruvetaan. En olisi kuitenkaan voinut yhtään aikaisemmin velkaani maksaa, kun se oli päässyt tapahtumaan. Sen sijaan, olisin todellakin voinut maksaa sen paljon hitaammin tai ehkä en ollenkaan, jos olisin yhtään tyhmempi ja vastuuttomampi. Koin kuitenkin velan maksamisen todella tärkeäksi, kiireelliseksi ja mielestäni onnistuin siinä ihan hyvin ottaen huomioon elämäntilanteeni. Haluaisin jo mahdollisuuden päästä eteenpäin ja unohtaa.

Vierailija
198/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin typerää kyllä, että on jo vuosi kulunut siitä, kun sain ensimmäisen ja ainoan merkintäni ja maksoin tämän merkinnän aiheuttaneen laskun pois vielä samana kesänä (6vko merkinnän jälkeen oli maksettu pois koko summa 3500€), mutta silti saan edelleenkin kärsiä tästä ainokaisesta merkinnästäni vähän väliä.

Silloin tein omat pahat virheeni kyllä, valvoin monet yöt, kaduin ja pelkäsin, mutta yllättävän pian sainkin olla todella helpottunut ja onnellinen, kuinka nopeasti onnistuinkin hoitamaan koko asian pois päiväjärjestyksestä. Silti rangaistus siitä yhdestä, jo kaukaiselta tuntuvasta virheestä, vaan jatkuu ja jatkuu.

Jos olisin yhtään viisaampi, en olisi varmasti velkaantunut ollenkaan, jos nyt jossittelemaan ruvetaan. En olisi kuitenkaan voinut yhtään aikaisemmin velkaani maksaa, kun se oli päässyt tapahtumaan. Sen sijaan, olisin todellakin voinut maksaa sen paljon hitaammin tai ehkä en ollenkaan, jos olisin yhtään tyhmempi ja vastuuttomampi. Koin kuitenkin velan maksamisen todella tärkeäksi, kiireelliseksi ja mielestäni onnistuin siinä ihan hyvin ottaen huomioon elämäntilanteeni. Haluaisin jo mahdollisuuden päästä eteenpäin ja unohtaa.

Wau, upeasti tsempattu!! Olin aikoinaan rekryssä töissä ja valitsin ihmisen, joka haastattelussa kertoi tosi liikuttavan velkaantumistarinansa. Oli saanut sairaskohtauksen ulkomailla ilman vakuutusta ja siitä oli langennut kalliit laskut, kun kotiin piti tulla erikoislennolla (ne eivät ole halpoja).  Sanoi alusta alkaen, että se oli omaa tyhmyyttä että jätti halvan vakuutuksen ottamatta ja  hän sitten maksoi  oppirahat siitä ja niin kuuluukin olla.  Mutta hän oli päättänyt, että koska kohtalo ei häntä vienyt, hän elää nyt toista elämäänsä ja jokaisen elämän alussa pitää alkaa alusta. Hän aloittaa taloudellisesti nollapisteestä ja etsii työtä niin kauan kunnes tärppää.

Puhuttiin tosi pitkään ja tausin miten paljon hänellä on tietoa selviytymisestä ja miten hän oli valinnut ns. higher roadin ongelmiensa suhteen. Tiesin, että tuo on pakko saada. Yksikään yritys ei voisi jättää   ihmisiä palkkaamatta, jotka osaavat tunnistaa ongelman ja löytää ratkaisun. Esittelin tapauksen esimiehelleni ja sanoin, että minä en voi suositella muita kuin tätä ihmistä. Hän sai töitä. Eteni hyvin nopeasti yrityksen portaissa ylöspäin.  En varmaan koskaan unohda hänen tarinaansa.

Vierailija
199/216 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hammaslääkärillä on vuosittaiset kirjat luottotiedot menettäneistä.

Näin ne noin 10 vuotta sitten. Ne olivat vahingossa esillä. Siis paperiset kirjat, jossa mainittu kaikki luottotiedot menettäneet. Niitä oli monilta vuosilta.

Minne tuollisia voisi mennä katselemaan. (kun vuokraa asuntoaan)

Painetaanko tuollaisia edelleen?

Mitä hän teki noilla tiedoilla? Luottotiedoton, käteismaksu?

Vierailija
200/216 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tällainen muutos siis voisi tulla voimaan? Kun nyt on vasta valmistelussa, niin eikös tuossa jonkin aikaa mene? Kuukausien kuluttua, vuosien kuluttua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi