Lukiolaisen motivaatio kokonaan kadonnut, kun etäkoulu
jatkunut niin pitkään. Äitinä tätä on vaikea kestää, kun lapsi heittää elämänsä menemään ja tekee vain minimin koulun eteen. Pelaa vain. Nyt ainoa harrastuskin loppui.
Kommentit (19)
Tämä on meillä toinen päivä etäkoulua.
Tämä on todella ikävä juttu. Tuossa iässä ja miksei myöhemminkin siihen kouluun kuuluu opiskelun ohella merkittävänä se sosiaalinen ulottuvuus. Kyseessä on nuoret ihmiset ja he tarvitsevat ikäisiään. Tilanne on nyt tosi ikävä. Jos syksyllä helpottaisi.. toivotaan.
Et tule saamaan täällä muilta kuin lokaa niskaan, mutta ymmärrän niin hyvin tilannettasi. Kunpa olis meille lukiolaisten vanhemmille oma forumi. Jossa ei huudettais hulluna etäkoulun perään.
Täällä etäkoulu alkoi jo syksyllä.
Ymmärrän täysi. Meillä yläkoululainen vasta toista päivää etänä ja eihän tämä tälläkään kertaa oikean koulun veroista ole. En ymmärrä, miten kukaan jaksaa pitää motivaatiota yllä kuukausitolkulla etäkoulussa.
NO LUKIO ON ÄÄRIMMÄISEN VAIKEE NYKYÄÄN! Kukaan ei tajuu meitä nuoria. Kokoajan tulee lisää ohjemistoja ja pirstaloituneisuutta, moodlesta on vaikee muistaa mitä pitää tehdä.
Tämä nykyaika hajottaa työmuistia niin tehokkaasti että oksat pois. Koulutuksesta on Helsingissä niin rajusti leikattu että kaikki on opiskelijan vastuulla.
Pelkkää yksinäistä tekemistä ja PISTE I PÄÄLLE... ITSEARVIOINTI! Eli oo täysin yksin.
Toisaalta etäkoulussa treenataan juuri niitä asioita, jotka ovat monessa ammatissa ja yliopisto-opinnoissa arkipäivää. Eli itsenäistä työskentelyä.
Hyvillä tietoteknisillä taidoilla pärjää lukiossa pitkälle.
Onhan se nyt kurjaa, kun ei pääse kaveriporukalla kiusaa silmätikkuja.
Täälläkin on oltu kohta vuosi etäopetuksessa, syksyn 2,5 kuukauden lähiopetusjaksoa lukuun ottamatta. Kyllä tässä kaikkien resilienssi alkaa olla kovalla koetuksella. Itse en ainakaan tiedä, miten voisin enää tätä opiskelijoille helpottaa. Sisältöjä olen karsinut, vaatimustasoa laskenut, materiaaleja muokkaan, helpotan ja siirrän nettiympäristöön yötä päivää, ohjeistukset löytyy useammasta eri paikasta ja annetaan suullisesti videotuntien aikana, olen muutenkin tavoitettavissa käytännössä 24/7, arvioin ja kommentoin ihan joka ikisen palautetun tehtävän. On todella turhauttavaa huomata, että kaikesta huolimatta todella moni alkaa lipsua otteeni ulottumattomiin. En vilpittömästi tiedä, mitä voisin tehdä vielä enemmän tai paremmin. Teen jo kaikkeni.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on oltu kohta vuosi etäopetuksessa, syksyn 2,5 kuukauden lähiopetusjaksoa lukuun ottamatta. Kyllä tässä kaikkien resilienssi alkaa olla kovalla koetuksella. Itse en ainakaan tiedä, miten voisin enää tätä opiskelijoille helpottaa. Sisältöjä olen karsinut, vaatimustasoa laskenut, materiaaleja muokkaan, helpotan ja siirrän nettiympäristöön yötä päivää, ohjeistukset löytyy useammasta eri paikasta ja annetaan suullisesti videotuntien aikana, olen muutenkin tavoitettavissa käytännössä 24/7, arvioin ja kommentoin ihan joka ikisen palautetun tehtävän. On todella turhauttavaa huomata, että kaikesta huolimatta todella moni alkaa lipsua otteeni ulottumattomiin. En vilpittömästi tiedä, mitä voisin tehdä vielä enemmän tai paremmin. Teen jo kaikkeni.
Kiitos sulle! Varmasti raskasta ja turhauttavaa opettajillekin. Mutta ajattele, jos et tekisi työtäsi noin sydämellä, kuinka monta oppilasta tuolloin putoaisi kelkasta? Olet aarre opettajana ❤
Mun teinit tykkäävät etäkoulusta.
Hiljainen introvertti on nostanut numeroitaankin reilusti kun opettajat nyt huomaavat hänet. Varsinkin kun kirjallisia töitä on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysi. Meillä yläkoululainen vasta toista päivää etänä ja eihän tämä tälläkään kertaa oikean koulun veroista ole. En ymmärrä, miten kukaan jaksaa pitää motivaatiota yllä kuukausitolkulla etäkoulussa.
Etäkoulu on parasta. Saa paljon enemmän aikaan ja vapaa-aikaa on enemmän kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Hiljainen introvertti on nostanut numeroitaankin reilusti kun opettajat nyt huomaavat hänet. Varsinkin kun kirjallisia töitä on enemmän.
Sama juttu meillä. Taitavat vain äänekkäät ekstrovertit kaivata lähikoulua,
Meillä mennyt nuorella ammattikoulu ihan läskiksi. Syksyllä vielä kävi. Tänä vuonna pelkkiä etätehtäviä (hieman hankalaa kun ne asiat pitäisi tehdä käsillä oikeasti), suositellaan työharjoittelua (sehän nyt kannattaa lapsen alalla).
Pääasiassa nuori nyt valvoo yöt ja nukkuu päivät. Opettajia, kuraattoria, terkkaa ei kiinnosta, kunhan voivotellaan.
Itse en saa mitään motivaatiota tuohon nuoreen, eipä sitä ole itselläkään. Väkisin käyn töissä päiväkodissa ja pelkään koronaa.
On tämä surkeaa aikaa, mutta yritän ajatella, että kai sitä kerkiää opiskella sitten myöhemmin.
Mulla on täällä abiturientti. Ensi viikolla alkaa kirjoitukset jos luoja niinsanotusti suo. Etäkoulu alkoi vuosi sitten ja kuluneen vuoden aikana hän on ollut lähiopetuksessa viikon. Yhden viikon. Muuten kotona 24/7. Kuulun itse ykkösriskiryhmään ja siksi on tehty erikoisjärjestelyitä. Onhan tämä nyt aivan hanurista. Vaikka olosuhteet joskus palaisivat normaaleiksi, nämä ajat jättävät nuoriin jäljen joka ei varmaan lähde ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu meillä. Taitavat vain äänekkäät ekstrovertit kaivata lähikoulua,
Mun introvertti lapseni kyllä tykkää etäkoulusta, mutta äitinä en ole samaa mieltä. Makoilee sängyssä, tekee minimin, liikuntaa ei tule jne. Harrastuskin sai jäädä, kun ei huvita eikä jaksa kun ei niitä harrastuskavereita näe livenä. Se siitä 8 vuotta kestäneestä harrastuksesta.
Voin vaan kuvitella minkälaista pojilla on, kun oma tunnollinen tyttönikin on valahtanut tällaiseksi.
Surullista :(