lapsi haluaa lopettaa harrastuksen / kodin säännöt
Poikani on tokaluokkalainen ja harrastanut tosi mielissään, omasta aloitteestaan futista tokan luokan syksystä. Hän on siinä tosi taitava ja olin iloinen kun hän vihdoin uskalsi lähteä harrastamaan. Nyt tämän alkuvuoden aikana, kovien pakkasten ja auton mentyä rikki, sekä koronan vuoksi, oltu paljon sisällä - ja jos poika itse saisi päättää - hän pelaisi koko ajan mobiilipelejä tai katsoisi pelivideoita youtubesta. Niin myös into futikseen on laantunut ja viimeisen kuukauden-pari on harkkoihin meno ollut tosi nihkeää. On jalka kipeä, vatsa kipeä, ei ole kuulemma motivaatiota. Kuitenkin kun/jos on mennyt, on tullut iloisena poikana harkoista kotiin, ja sai juuri "ylennyksen" parempitasoiseen ryhmäänkin kun on niin taitava.
Eilen poika sitten sanoi että haluaa lopettaa harrastuksen. Tästä on puhuttu ennenkin ja sanoin, että kun harrastuksen on itse halunnut aloittaa, siihen pitää sitoutua nyt täksi kevätlukukaudeksi. Kohta on vihreät nurmet ja on kiva pelata pihalla kavereiden kanssa. Eli että kesken kauden emme lopeta, vaan mietitään sitä sitten koulujen loputtua. Ja jos näin olisi, että harrastus jää niin sitten tilalle pitää ehdottomasti tulla jotain muuta - sitä aikaa ei voi käyttää puhelimella. Eilen hän meni vaatekaappiin piiloon ja oli siellä 20minuuttia, ettei ehdittäis harkkoihin.
No, harkat jäi eilen käymättä ja tunnelma oli muutenkin erittäin alavireinen eilen kotona. Korotin ääntä ja suoraan sanottuna nyt on erittäin paska olo. Annoin sanktiot mm. kodin sovittujen hommien hoitamatta jättämisestä (pyykit, tiskit, omat kamat), siitä että oli mennyt tilaamaan maksullisia pelipaketteja google playsta (mun moka kun oli löytänyt vanhan luurin jossa olikin luottokorttitiedot vielä jemmassa) ja tästä futiskuviosta. Olin todella allapäin koko illan, itkinkin (josta olen lapsille sanonut, kotona myös isompi sisarus, että on ihan OK näyttää tunteet jos on surullinen), koska tuli olo että olen täysin epäonnistunut äitinä. Että auktoriteettini ei riitä, että en osaa kommunikoida oikein. Lasten isältä (olemme eronneet 6v sitten), vaikka tekee työtä lasten kanssa ja urheilee paljon, ei tule mitään apuja tai tukea tähän - minun on hoidettava kaikki.
Aamulla huomasin että lapsi oli kirjoittanut minulle kirjeen (jo ennen nukkumaan menoa, en ollut illalla tajunnut että se oli minulle tarkoitettu kun oli semmonen taiteltu valkoinen paperi), jossa lukee "kirje äidille äidin huoneeseen, äiti joskus musta tekee mieli tappaa mut, kun mulla on turvaton olo joskus täällä kun mulle huudetaan aina". Tämä jotenkin nyt herätti mut täysin että mun pitää kysyä viisaammalta neuvoa. Miten mä hoidan tän homman kotiin? Mä haluaisin olla maailman paras äiti, usein musta kuitenkin tuntuu että teen kaiken ihan vikaan.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Miksei kukaan huomannut tuota kirjettä, jonka lapsi kirjoitti äidilleen?! Siis jossa puhuu omasta tappamisestaan. Tokaluokkalainen?? Ei taida tämän perusteella olevan yksittäinen kerta, vaan lapsi huutaa apua. Olen järkyttynyt.
Itse osasin saman ikäisenä käyttää tuota korttia aikuisten järkyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi 5-vuotiaana jo ilmoitti, että hän haluaa tubettajaksi. Keskustelimme asiasta ja ymmärsi kyllä, ettei vielä niin pienenä voi sitä tehdä ja katsotaan sitten yli 13-vuotiaana.
Lapsi on nyt kaksi vuotta harjoitellut itsekseen valokuvaamista, videokuvaamista, editoimista sekä tekee itse omaa musiikkia jollain ohjelmalla.
Hänellä on aina selkeä visio mitä seuraavaksi ja aina välillä muistuttaa, että on sitten taitava kun saa alkaa tubettamaan.
Minusta hänellä on hyvä harrastus jonka on itse luovana kehittänyt ja tekee sitä myös ulkona. Toki hänelle ollaan nyt alettu hankkimaan sopivat välineet tähän koska nauttii siitä oikeasti.
Tubettajaksi ryhtyminen kannattaa pyrkiä estämään keinolla millä hyvänsä. Vain poikkeukselliset ihmisyksilöt pystyvät tuottamaan sellaisia videiota, joita muut eivät pitäisi noloina. Muut nuoret antavat palautetta -> videon tehnyt pahoittaa mielensä -> kokee tulevansa kiusatuksi -> ihmissuhteet menevät mönkään jne.
Lisäksi ne videot jäävät ikuisiksi ajoiksi nettiin. Lupaava poliittinen ura voi tyssätä teininä tehtyihin videoihin.
Tubettamisen seuraukset on nähty niin monta kertaa!
Minun lapsi tuskin osasi tuon ikäisenä analysoida turvattomuutta yms. Mutta ei hän ollut tekemässä itsemurhaakaan. Vaikea uskoa, että turvattomuus tulee pelkästään huutanisesta. Kyllä siihen on myös liityttävä huutamisen välinen aika. Siinä on myös oltava jotain häikkää.
Varmaan kannattaa kysyä MIKSI se kersa haluaa sen harrastuksen lopettaa. Kuulostat täydelliseltä ääliöltä.
Vierailija kirjoitti:
Kaudet viedään loppuun kun ollaan sitouduttu johonkin. Ei sinkoilla sinne tänne. Jatkuvuutta opetettava lapselle.
Lapsi ei osaa ajatella aikaa kuten aikuinen, eikä pysty käsittämään etukäteen miltä kokonainen lukukausi tuntuu. Aikuisena kuukaudet vain humahtavat ohi huomaamatta. Lapsella päinvastoin.
Ehkä sinun kannattaisi pakottaa itsesi harrastamaan epämieluisaa lajia esim. 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kukaan huomannut tuota kirjettä, jonka lapsi kirjoitti äidilleen?! Siis jossa puhuu omasta tappamisestaan. Tokaluokkalainen?? Ei taida tämän perusteella olevan yksittäinen kerta, vaan lapsi huutaa apua. Olen järkyttynyt.
Kyllähän tuolla joku aiemmin kirjoitti, ettei oikein kuulosta uskottavalta 8-vuotiaan pojan kirjoittamaksi. Mutta jos on, niin sitten on kyllä elänyt huolestuttavassa ilmapiirissä jo pitkään, mistä edes löytänyt sellaiset sanat käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti kysynyt syitä, miksi ei halua harrastaa ja pelkkä "ei / en halua" ei riitä vastaukseksi?
Miksi ei riitä? Ei lapsi osaa välttämättä pukea sanoiksi kaikkia tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuolla joku aiemmin kirjoitti, ettei oikein kuulosta uskottavalta 8-vuotiaan pojan kirjoittamaksi. Mutta jos on, niin sitten on kyllä elänyt huolestuttavassa ilmapiirissä jo pitkään, mistä edes löytänyt sellaiset sanat käyttöönsä.
Tämä! Täytyy olla aika rajuja tilanteita ja mahdollisesti aikuisten riitojen tai lapsille kuulumattoman tilityksen kuuntelemista taustalla, että kahdeksan vuotias kirjoittaa tai puhuu noin.
Kuulostaa pahalta peliriippuvuudelta, jos harkkoihinkin meno on kamalaa, koska se aika on pois peleistä. Myös luvatta peli lisäosien ostaminen kuulostaa pahalta, varmasti poika ymmärtää, että vanhempien rahojen käyttöön on kysyttävä lupa ja on väärin käyttää luvatta toisten rahoja. Ilmiselvästi ei kunnioita vanhempiaan eikä kenties muitakaan ihmisiä ollenkaan ja nähtävästi osaa ajatella vain itseään. Eli nyt pitäisi tehdä jotain, pojan käytös on todella pahan kuuloista.
Itsemurhalla uhkailu on otettava vakavasti. Epäilen, että kirje on vain manipulointi yritys, saattaa johtaa siihen, että alkaa uhkailemaan lisää samalla aiheella, jos pelit vaikka kiellettäisiin kokonaan. Mutta sen varalta, että kyseessä ei olekaan manipulointiyritys ja poika on tosissaan niin ehdottomasti pojan olisi hyvä puhua jonkin kuraattorin tai terkan kanssa eli varaa pojalle aika vaikka kouluterkkarille. Itsemurhalla uhkailu on vakava asia ja se pitää pojalle tehdä selväksi, sellaista asiaa ei saa käyttää uhkailuun ja oman edun tavoitteluun.
Ehdottaisin peli ja kännykkä kieltoa (1-2 kuukautta) ihan vain jo sen perusteella, että oli mennyt ostamaan maksullisia pelipaketteja luvatta. Varmasti raivoaa ja suuttuu, mutta vanhemman on osattava laittaa rajat ja johtaa lasta oikeanlaiseen käytökseen. Muut ihmiset on otettava huomioon ja muidenkin tunteita ja etua pitää ajatella, tuo pojalla on ilmiselvästi hakusessa ja se pojan täytyisi oppia.
Nykyaikana nuoret pitää yhteyttä kännykällä. Selvitä mitä sovellusta poika käyttää eniten kavereiden kanssa yhteyden pidossa ja salli sen sovelluksen käyttö. Monet noista kuten whatsapp voidaan ladata myös tietokoneelle. Kännykällä on vaikea nähdä, mitä lapsi tekee, mutta tietokoneen ruudulta on helppo nähdä jos lapsi kiellosta huolimatta laittaa pelit pyörimään. Ja jos näin käy niin sitten ei saa enää mennä ollenkaan koneelle pariin päivään, jolloin kavereihinkaan ei saa yhteyttä ja se toimikoon siinä kohtaa rangaistuksena.
Tuo sääntö, että kevätkausi on pelattava loppuun kun se on maksettu, on täysin järkevä ja ymmärrettävä. Kun harrastuksen aloittaa, siihen on sitouduttava joksikin aikaa. Sääntö on hyvä ja opettaa pitkäjänteisyyttä.
Itsekin nuorena olisin halunnut lopettaa erään harrastuksen, mutta vanhemmillani oli tuo sama sääntö ja puoli vuotta pakkopullana kävin harrastuksessa. Mutta kun sain luvan lopettaa, en halunnutkaan vaan jatkoin vielä pari vuotta. Olen iloinen, että jatkoin, harrastuksesta saamistani taidoista on ollut aikuisenakin iloa ja hyötyä.
Lapsi 5-vuotiaana jo ilmoitti, että hän haluaa tubettajaksi. Keskustelimme asiasta ja ymmärsi kyllä, ettei vielä niin pienenä voi sitä tehdä ja katsotaan sitten yli 13-vuotiaana.
Lapsi on nyt kaksi vuotta harjoitellut itsekseen valokuvaamista, videokuvaamista, editoimista sekä tekee itse omaa musiikkia jollain ohjelmalla.
Hänellä on aina selkeä visio mitä seuraavaksi ja aina välillä muistuttaa, että on sitten taitava kun saa alkaa tubettamaan.
Minusta hänellä on hyvä harrastus jonka on itse luovana kehittänyt ja tekee sitä myös ulkona. Toki hänelle ollaan nyt alettu hankkimaan sopivat välineet tähän koska nauttii siitä oikeasti.