SYK - mennäkö vai eikö mennä?
Vähän hetken mielenjohteesta vietiin lapsi Sykin pääsykokeeseen ja tänään tuli tieto, että pääsi sisään. Onkohan mitään järkeä ottaa paikkaa vastaan, kun lähikoulussakin on kaikki hyvin? Onko täällä muita, joiden lapsi pyrki tänä vuonna? Varmaan hakijamäärät laskeneet hurjasti sen jälkeen kun kaikissa muissa kouluissa tuli A1-kieli jo ekalla. Nyt Sykkiin meneminen tarkoittaa sen kahden vuoden heittämistä romukoppaan.
Kommentit (61)
Ilman muuta SYK. Loistava koulu joka antaa hyvät valmiudet elämään. Muuttaisin koulun vuoksi jos tarpeen. Lapseni ovat käyneet ja nyt jo yliopistossa.
T.kahden sykkiläisen äiti
Miettisin sellaisia asioita kuten lapsen kaverisuhteet. Koulukaverit on niitä tärkeimpiä ja sykkiläiset saattaa asua kaukana toisistaan. Oletteko vanhempina valmiit tukemaan kaverisuhteita?
Sykissä kaiketi vanhemmiltakin odotetaan jonkinlaista panostusta koulunkäyntiin. Korostavat sitä yhteisöllisyyttä.
Näitä olen itse miettinyt. Ei ole vielä ajankohtaista meillä, mutta ystävän lapsi on siellä ja hänen kanssaan olen pohtinut eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin sellaisia asioita kuten lapsen kaverisuhteet. Koulukaverit on niitä tärkeimpiä ja sykkiläiset saattaa asua kaukana toisistaan. Oletteko vanhempina valmiit tukemaan kaverisuhteita?
Sykissä kaiketi vanhemmiltakin odotetaan jonkinlaista panostusta koulunkäyntiin. Korostavat sitä yhteisöllisyyttä.
Näitä olen itse miettinyt. Ei ole vielä ajankohtaista meillä, mutta ystävän lapsi on siellä ja hänen kanssaan olen pohtinut eri asioita.
Tämä on totta! Kahden sykkiläisen äitinä voin alkekirjoittaa täysin. Täytyy olla valmis kuljettamaan ja hakemaan lapsia kyläilyreissuilta. Viedä välillä ystäviäkin kotiin, mutta se on sen arvoista.
Parhaat kaverit ovat vielä aikuisiälläkin niitä sykkiläisiä.
Lisäbonuksena me vanhemmatkin olemme ystävystyneet toisten vanhempien kanssa.
kiitos, tämähän on hyvin tärkeä aspekti. Ollaan tähän asti pyritty välttämään lapsen kuljettamiset mahdollisimpaan paljon, niin että 1-2 luokkalainen pääse kaikkiin mihin tarvitse kävelleen. Eli, olisi iso muutos meillekin. Lapsi itse ei ole hyvin innokas lähtemään pois nykykoulusta nimenomaan kavereiden takia.
Tuttu oli siellä opettajana joskus. Ei tykännyt koulun nipottavista, kilpailuhenkisistä oppilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt meilläkin on vaikea päätös edessä.. Lapsi pääsi SYKiin, asutaan Espoossa, oma lähikoulu on ”top” s2 koulujen listalla, lapsi silti on viihtynyt hyvin siellä. SYKissa aloittaminen tarkoittaisi meille muuttoa (kustannuksia, aika jne) että lapsella on järkevä koulumatka, jokapäiväinen kouluun kuljettaminen autolla meillä ei onnistuu töiden takia.. Lapsi on enemmän kiinnostunut matikasta kuin kielistä. Onko kokemuksia? Onko kokemuksia? Kannatako?
Kannattaa muuttaa ja valita SYK. Ei mitään järkeä uhrata akateemisesti kyvykkään lapsen tulevaisuutta S2-kouluun.
No ei se mikään maailmanloppu ole jos vain lapsella itsellä on motivaatiota ja vanhemmat tukevat. Oma lapsi käynyt hyvin tavalliset lähiön peruskoulut jossa ollut monenlaista ongelmaa ja oppilasta. Silti ysillä keskiarvo 9.5 ja siitä sitten huippulukioon ja suoraan papereilla korkeakouluun.
Se todellinen kisa käydään vasta lukiossa ja sen jälkeen joten peruskoulu ei ole niin ratkaiseva kuin moni kuvittelee.
No ei se mikään maailmanloppu ole jos vain lapsella itsellä on motivaatiota ja vanhemmat tukevat. Oma lapsi käynyt hyvin tavalliset lähiön peruskoulut jossa ollut monenlaista ongelmaa ja oppilasta. Silti ysillä keskiarvo 9.5 ja siitä sitten huippulukioon ja suoraan papereilla korkeakouluun.
Se todellinen kisa käydään vasta lukiossa ja sen jälkeen joten peruskoulu ei ole niin ratkaiseva kuin moni kuvittelee.[/quote]
Samoilla linjoilla oltiin vanhemman lapsen kanssa, joka pääsi onnistuneesti sinne mihin halusikin. Nyt jotenkin tuli julkisen keskusteluun se koulushoppailu ja paremman koulun tavoittelu, niin on menty vähän trendin perään..
Itse ei tarvitsisi miettiä kahta kertaa. Lapsi kolmosella SYKkiin, mikäli välimatka on kohtuullinen. Opettajat ovat päteviä, työrauha pysyy, oppimista arvostetaan. Lisäksi siinä koulussa saa arvokkaita suhteita, jotka kestävät loppuelämän.
HUOM! Itse kävin vain SYKin lukion. Omille lapsille annan neuvon, että jos SYK kiinnostaa, sinne mennään kolmosella eikä enää lukiossa. Lukiossa oli hankala murtautua "vanhojen sykkiläisten" piireihin. Lisäksi, vaatimukset ovat alakoulusta saakka jo korkeammalla kuin muissa kouluissa. Tähän tottuu, mutta lukiossa on hankala päästä tähän enää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt meilläkin on vaikea päätös edessä.. Lapsi pääsi SYKiin, asutaan Espoossa, oma lähikoulu on ”top” s2 koulujen listalla, lapsi silti on viihtynyt hyvin siellä. SYKissa aloittaminen tarkoittaisi meille muuttoa (kustannuksia, aika jne) että lapsella on järkevä koulumatka, jokapäiväinen kouluun kuljettaminen autolla meillä ei onnistuu töiden takia.. Lapsi on enemmän kiinnostunut matikasta kuin kielistä. Onko kokemuksia? Onko kokemuksia? Kannatako?
Kannattaa muuttaa ja valita SYK. Ei mitään järkeä uhrata akateemisesti kyvykkään lapsen tulevaisuutta S2-kouluun.
Se todellinen kisa käydään vasta lukiossa ja sen jälkeen joten peruskoulu ei ole niin ratkaiseva kuin moni kuvittelee.
No jos lapsesi on jo korkeakoulussa, peruskoulusta on vierähtänyt tovi. Meininki on aivan erilaista kuin 5-10 vuotta sitten. Todellinen kisa käydään lukiossa ja haluatko, että lapsesi aloittaa sen mieluummin takamatkalta vai kärjestä?
Vierailija kirjoitti:
kiitos, tämähän on hyvin tärkeä aspekti. Ollaan tähän asti pyritty välttämään lapsen kuljettamiset mahdollisimpaan paljon, niin että 1-2 luokkalainen pääse kaikkiin mihin tarvitse kävelleen. Eli, olisi iso muutos meillekin. Lapsi itse ei ole hyvin innokas lähtemään pois nykykoulusta nimenomaan kavereiden takia.
Jos lapsesi on päässyt Sykkiin niin en miettisi hetkeäkään jäädäkö vanhaan vai meneekö Sykkiin.
Muistan kun meilläkin olisi varsinkin vanhempi halunnut kakkosella jäädä vanhaan kouluun. Jälkeenpäin kuitenkin kiitelllyt jun vanhemmat pitivät päänsä.
Älä siis mieti hetkeäkään, kun nyt olet kukenut näistä koulujen ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesi on päässyt Sykkiin niin en miettisi hetkeäkään jäädäkö vanhaan vai meneekö Sykkiin.
Muistan kun meilläkin olisi varsinkin vanhempi halunnut kakkosella jäädä vanhaan kouluun. Jälkeenpäin kuitenkin kiitelllyt jun vanhemmat pitivät päänsä.
Älä siis mieti hetkeäkään, kun nyt olet kukenut näistä koulujen ongelmista.
jun-kun, kukenut-lukenut😊
Jos on päässyt SYKkiin, niin kannattaa mennä. Oman lapseni parhaat keverit löytyivät SYKistä ja ovat kestäneet edelleen, vaikka koulusta on päästy jo vuosia sitten.
Opetus on loistavaa, ilmapiiri erinomainen. Oppimista tuetaan kaikin tavoin.
Oman työni puitteissa tapaan usein sykkiläisiä. Upeita sanavalmiita, keskustelevia nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Kavereita saa uudestakin koulusta, ei se ole mikään ongelma. SYKssa kaikki aloittavat toisiaan ennen tuntematta.
Nykyiset kaverisuhteet säilyvät, jos ovat säilyäkseen. Niiden takia ei kannata mihinkään kouluun jäädä.
Ainakaan kulkemista ei kannata pelätä! Omat lapset (yksi vielä Sykissä, muut jo kirjoittaneet) oppivat nopeasti kulkemaan itsenäisesti kaverien luona kaikkialla HSL:n alueella. Ei olla hirveästi kuljeteltu, tuettu vain itsenäisyyttä. Hyvin ovat kaikki viihtyneet, erityisesti kavereiden takia.