Missä vaiheessa somestalkkaaminen menee liian pitkälle? Paljonko sinusta saa selville Google-haulla?
Kaikkihan tätä tekevät, että etsitään esimerkiksi ihastuksen someprofiilit. Kaikki mitä Google-haulla löytyy. Mutta mikä ylittää hyvän maun rajat? Puhun nyt siis ihan sellaisesta uteliaisuudesta, ei mistään ahdistelusta tai muustakaan rikoksen tunnusmerkit täyttävästä toiminnasta.
Oma nimeni on melko yleinen, eikä minusta itsestäni löydy juurikaan tietoa netistä. Mutta kun minun nimelläni hakee Googlesta, löytää esimerkiksi eri alojen toiminimiyrittäjiä, joiden osoitetiedot ja puhelinnumerot näyttävät olevan vapaata riistaa. Ilmeisesti myös toiminimiyrittäjien vuositulot on mahdollista selvittää hyvinkin helposti? Minua ahdistaisi, jos minusta olisi noin paljon tietoa löydettävissä netissä.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Jos hakutulos tuo vanhemman nimen (koska teillä on sama sukunimi) ja hänen kirjoittamat asiat (työ tai harrastus), joita et haluaisi itseesi yhdistettävän, se voi "ahdistaa". Lisäksi jos on hänen virallinen työ yliopistolta esillä, "kauhea" työ jossa hänen mielipiteitä muista ihmisistä tai ihmisryhmistä, jossa on myös sinut mainittu etusivulla. Olisi kiva jos nimihaku ei tuo vanhempaa automaattisesti hakutulokseen ja hänen teoksiaan, joiden sisältöä et todellakaan allekirjoita. Ihmiset voivat olla vanhempansa kanssa kuin yö ja päivä, ei mitään yhteistä mielipiteissä. Osa ihmisistä ei edes puhelimessa erota kumpi on vanhempi tai aikuinen lapsi, jos sukunimi on sama - ja vanhempi voi olla äreä "valittajatyyppi", siihen ei halua tulla sekoitetuksi. Muuten on ollut hyvä, että omia hakutuloksia voi poistaa, jos se kohdistuu suoraan sinuun.
Matti Vanhanen 😂
Koko somestalkkaaminen on erikoinen ilmiö. Yleensä ihmiset jakavat someen ja nettiin vain niitä asioita itsestään joita haluavat muidenkin tietävän. Positiivisia juttuja ja elämän huippuhetkiä, lomia, ylennyksiä, saavutuksia, juhlia jne. Harva jakaa sinne mitään sellaista, jota eivät haluaisi muiden näkevän, tai tietävän. Stalkkaamisella taas yleensä viitataan sellaisen tiedon hankkimiseen, jota joku ei haluaisi muiden saataville.
Yks vanha työjuttu löytyy vielä yli 15 vuoden takaa, ja minulla on harvinainen nimiyhdistelmä. Ei löydy muuta kun ei ole edes sometilejä. Muistan kun yksi tapailumies lähes suuttui kun ei minusta löytynyt googlesta mitään, oli sitten yhdistänyt nimeni toisessa maassa asuvaan henkilöön ja vielä väitti että olen se henkilö(?).
Ihastustani en ole googlaillut, tiedän kuka hän on ja mitä työtä tekee, muuta en tahdo tietää koska meistä ei kuitenkaan voi tulla mitään. Miksi siis kiusaisin itseäni tiedolla?
Mulla on samannimisenä rikospoliisi joka antanut nimellään paljon haastatteluita ja yksi malli ainakin.
Itsestäni löytyy jotain merkintöjä salibandyn pistepörssistä ja joukkuekuvasta jossa 25 henkeä.
Instaa ei ole, face on mutta aika säpissä sekin, puhnro on ilman osoitetta ja traficomissa osoitteenluovutuskielto.
Linkkariprofiili ja joitain urheilutuloksia. Muuta ei löydy. Aika tarkka olen ollut jo pitkään ja näköjään se on kannattanut.
Opinnäytetyö löytyy. Olen uniikki lumihiutale eikä tässä maailmassa ole toista samannimistä, joten täytyy olla tarkkana toimissaan.
Siinä vaiheessa, ku haet ihastuksen firmaan töihin, olet mennyt liian pitkälle.
Itse käytän välillä toista etunimeäni esim Nettiautossa. Tutulla harvinainen nimi ja sen kaikki Nettivene ja nettiauto myynti-ilmoitukset lävähtää nimihaulla esiin.
LinkedIn profiilista helppo arvata ikä jos on esim yo-vuosi laitettu sinne.
Mua harmittaa, kun omalla nimellä musta löytää kuvan, iän ja koulutuksen, koska entinen pomoni halusi ne väkisin nettiin laittaa :/
Vaikka työsuhde on päättynyt ja ko. tiedot poistettu yrityksen kotisivuilta googlella edelleen valitettavasti löytää polun sinne kaikkine tietoineen. Tiedä häviävätkö ne sieltä ikinä...
Ovat kuitenkin asioita, jotka eivät vähäisimmässäkään määrin kuulu kenellekään ulkopuoliselle.
Itse en ole ikinä laittanut nettiin mitään tietoa itsestäni.
Ei löydy paljoakaan, ja sekös eräitä harmittaa, kun eivät pääse urkkimaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Koko somestalkkaaminen on erikoinen ilmiö. Yleensä ihmiset jakavat someen ja nettiin vain niitä asioita itsestään joita haluavat muidenkin tietävän. Positiivisia juttuja ja elämän huippuhetkiä, lomia, ylennyksiä, saavutuksia, juhlia jne. Harva jakaa sinne mitään sellaista, jota eivät haluaisi muiden näkevän, tai tietävän. Stalkkaamisella taas yleensä viitataan sellaisen tiedon hankkimiseen, jota joku ei haluaisi muiden saataville.
Lasken sen stalkkaamiseksi, että jotkut menevät porukalla naureskelemaan ja pöyristelemään jonkun kuville ja päivityksille, eivät tietenkään kommentoi mitään kuviin, paitsi ehkä jonkun monitulkintaisen piikin saattavat "nokkelana" laittaa.
Asun Ruotsissa, ja meillä on lähes kaikkien ihmisten väestörekisteritiedot netissä automaattisesti, esim. palvelussa nimeltä Ratsit.se. Ota vaikka joku tunnettu ruotsalainen julkkis, kuninkaallisia lukuunottamatta, ja kokeile itse.
Tai vaikka nyt ruotsinsuomenruotsalainen:
https://www.ratsit.se/19640710-Mark_William_Levengood_Stockholm/rA2lXfO…
Samalla tavalla minunkin nimelläni löytyy osoite, jopa puhelinnumero, syntymäaika, mieheni nimi, jos olisi autoja tai koiria, nekin löytyisivät, ja tulot yms. on mahdollista ottaa selville (se vissiin maksaa muutaman euron verran).
Olen aktiivinen somekäyttäjä, olen vapaaehtoisestikin suoltanut koko elämäni nettiin irc-gallerian ajoista asti. Stalkkerin unelma siis.
Itsekin ammattistalkkeri, aina kun työpaikalle tulee vaikka uusi sijainen, menen ratsitin kautta facebookiin jne jo ennen ihmisen tapaamista, niin tiedän horoskoopit ja ulkonäöt ja siviilisäädyt.
Tai kun katson vaikkapa Big Brotheria tai jotain tietokilpailua tms, ja joku osallistuja kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Ruotsissa, ja meillä on lähes kaikkien ihmisten väestörekisteritiedot netissä automaattisesti, esim. palvelussa nimeltä Ratsit.se. Ota vaikka joku tunnettu ruotsalainen julkkis, kuninkaallisia lukuunottamatta, ja kokeile itse.
Tai vaikka nyt ruotsinsuomenruotsalainen:
https://www.ratsit.se/19640710-Mark_William_Levengood_Stockholm/rA2lXfO…Samalla tavalla minunkin nimelläni löytyy osoite, jopa puhelinnumero, syntymäaika, mieheni nimi, jos olisi autoja tai koiria, nekin löytyisivät, ja tulot yms. on mahdollista ottaa selville (se vissiin maksaa muutaman euron verran).
Olen aktiivinen somekäyttäjä, olen vapaaehtoisestikin suoltanut koko elämäni nettiin irc-gallerian ajoista asti. Stalkkerin unelma siis.
Itsekin ammattistalkkeri, aina kun työpaikalle tulee vaikka uusi sijainen, menen ratsitin kautta facebookiin jne jo ennen ihmisen tapaamista, niin tiedän horoskoopit ja ulkonäöt ja siviilisäädyt.
Tai kun katson vaikkapa Big Brotheria tai jotain tietokilpailua tms, ja joku osallistuja kiinnostaa.
Hah! Mäkin selvitin uuteen työpaikkaan mennessäni LinkedInin kautta kaikki tiimiläiset. Mutta huvittavaa oli, kun joku oli stalkannut myös minut, mutta ei ollut käynyt LI:ssäni incognito-tilassa, joten näkyi nimi. :D Yksi minuun ehkä hiukan pihkassa oleva kaveri käy myöskin tasaisin väliajoin LinkedIniä stalkkaamassa, vaikkei siellä ole enää yhtään mitään. En kuitenkaan viitsi profiiliani poistaa, en voisi stalkkailla sit. :(
Itse myönnän, että kerran meni vähän överiksi, kun etsin erään tapailukumppanini entisen pitkäaikaisen naisystävän LinkedInin ja muut somet. Ahdistaa vieläkin, että jos siitä joku kuulisi.
Minusta löytyy tieto tai pari, joiden avulla minut voi tunnistaa, ja mikäpä siinä, kun nämä tiedot olen vuosia siten kirjoittanut omalla nimelläni sfnetin keskusteluryhmissä.