Missä vaiheessa somestalkkaaminen menee liian pitkälle? Paljonko sinusta saa selville Google-haulla?
Kaikkihan tätä tekevät, että etsitään esimerkiksi ihastuksen someprofiilit. Kaikki mitä Google-haulla löytyy. Mutta mikä ylittää hyvän maun rajat? Puhun nyt siis ihan sellaisesta uteliaisuudesta, ei mistään ahdistelusta tai muustakaan rikoksen tunnusmerkit täyttävästä toiminnasta.
Oma nimeni on melko yleinen, eikä minusta itsestäni löydy juurikaan tietoa netistä. Mutta kun minun nimelläni hakee Googlesta, löytää esimerkiksi eri alojen toiminimiyrittäjiä, joiden osoitetiedot ja puhelinnumerot näyttävät olevan vapaata riistaa. Ilmeisesti myös toiminimiyrittäjien vuositulot on mahdollista selvittää hyvinkin helposti? Minua ahdistaisi, jos minusta olisi noin paljon tietoa löydettävissä netissä.
Kommentit (54)
Kuvani ja puhelinnumeroni löytyy työnantajan sivuilta, koska olen firmassa merkittävässä asemassa.
Muuta ei löydy, koska en ole koskaan muita kuviani nettiin ladannut eikä minulla ole ainuttakaan tiliä somealustoissa.
Minusta ei saa selville mitään googlaamalla. Moni toki luulee löytävänsä minusta tietoja, koska kaimoja on.
Ystäväni muutti Tukholmasta Suomeen ja edelleen viiden vuoden jälkeen sen Ruotsin osoite ja ikä näkyy heti, kun googlaa sen nimen. Itseään häntä se eniten häiritsi.
Näin voisi olla Suomessakin 😃
Jos hakutulos tuo vanhemman nimen (koska teillä on sama sukunimi) ja hänen kirjoittamat asiat (työ tai harrastus), joita et haluaisi itseesi yhdistettävän, se voi "ahdistaa". Lisäksi jos on hänen virallinen työ yliopistolta esillä, "kauhea" työ jossa hänen mielipiteitä muista ihmisistä tai ihmisryhmistä, jossa on myös sinut mainittu etusivulla. Olisi kiva jos nimihaku ei tuo vanhempaa automaattisesti hakutulokseen ja hänen teoksiaan, joiden sisältöä et todellakaan allekirjoita. Ihmiset voivat olla vanhempansa kanssa kuin yö ja päivä, ei mitään yhteistä mielipiteissä. Osa ihmisistä ei edes puhelimessa erota kumpi on vanhempi tai aikuinen lapsi, jos sukunimi on sama - ja vanhempi voi olla äreä "valittajatyyppi", siihen ei halua tulla sekoitetuksi. Muuten on ollut hyvä, että omia hakutuloksia voi poistaa, jos se kohdistuu suoraan sinuun.
Moni näkyy kuvittelevan että tieto on omissa käsissä, vaan kun ei ole. Jos yhteystiedot on firman verkkosivulla, nimi jossain lehtiuutisessa jne, niin sinut löytää netistä. Jos sinut on mainittu jossain keskustelussa, se löytyy.
Moni löytyy puhelinnumerohaustakin.
Minusta ei löydy mitään, jopa my heritageen on joku käynyt laittamassa kaiman kuvan luodessaan meidän perheen sinne.
Itse kokeilen joskus huvin vuoksi ja olen löytänyt jopa työkaverin asunnon pohjakaavan, entisen tuttavan lapsen nimen ja syntymäajan pienestä paikallisesta aikakausilehdestä yms. Ihmiset ei tiedäkään mitä tietoja heistä on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Moni näkyy kuvittelevan että tieto on omissa käsissä, vaan kun ei ole. Jos yhteystiedot on firman verkkosivulla, nimi jossain lehtiuutisessa jne, niin sinut löytää netistä. Jos sinut on mainittu jossain keskustelussa, se löytyy.
8 hakutulosta, osa on tuplia samaan asiaan eri muodoissa. Nimelläni löytyy yksi vajaa hakutulossivullinen asiaa.
Ei näy mitään henkilökohtaista, ei sosiaalista mediaa tms. Jos joku haluaa näitä katsella tai erikseen kaivaa minun olevan parisuhteessa niin siitä vaan.
Minusta ei löydy mitään tietoa, koska minua on stalkattu jo aikana ennen nettiä ja siitä opin varovaiseksi.
En ole koskaan ollut facessa tms. Kerran uusi tuttava (emme olleet vielä tavanneet kasvotusten) kertoi googlailleensa minua ja veikkasi, että olen niistä parista samannimisestä se kaunein. Hyi miten etovaa edes tunnustaa tuollaista.
Kaksi kertaa tosin on suojaus pettänyt. 20 vuotta sitten olin entisellä sukunimellä ja lihavana ammattilehden kuvassa, joka sittemmin on kadonnut netistä. Julkisella puolella töissä ollessa piti olla nimi ja numero työnantajan sivuilla mutta kielsin kuvan liittämisen siihen yhteyteen häiriköihin vedoten.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni muutti Tukholmasta Suomeen ja edelleen viiden vuoden jälkeen sen Ruotsin osoite ja ikä näkyy heti, kun googlaa sen nimen. Itseään häntä se eniten häiritsi.
Näin voisi olla Suomessakin 😃
Minun Ruotsissa asuvasta tutustani näkyy myös, että on naimisissa tietyn tyypin kanssa. Siis iän ja osoitteen lisäksi.
Mitä vähemmän, sitä parempi.
Somejalanjäljestä ei ole kuin haittaa...........
Löytyköön vaikka paskaa pytystä.
Elämä jatkuu.
Minusta löytyy gradu ja työpaikan sivuilla kuva, titteli, sähköposti ja puhelinnumero. Muuta ei ole ollut tarvetta nettiin jaella.
Vierailija kirjoitti:
Lehtijuttuihin suostuminen on oma valinta. Samoin henkilökohtaisen numeron julkisena pitäminen.
Työhön liittyviä asioita on, mutta kaikki yksityiset tiedot salattu (puhelin, rekkari, osoitekielto) ja some-tilejä ei ole. Vahingosta viisastuneena! (Töistä tuli aikoinaan stalkkeri, jolle haettiin lähestymiskielto kahdesti.) Kannattaa todellakin olla varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtijuttuihin suostuminen on oma valinta. Samoin henkilökohtaisen numeron julkisena pitäminen.
Ei ole, jos liittyy työhön nuo molemmat. Itse asiassa vaihdoin työtä siksi, ettei tarvitse pitää puhelinnumeroa saatavilla.
Minäkin Taidan olla ainoa nimelläni Suomessa ;) Taitaa olla Suomessa Toinen jolla yksi kirjain vaan poikkeaa. Ei asuta samassa kaupungissa, kerran tulikin viesti oliko jossain huitsin Nevadassa eilen keilaamassa.
No en suuttunut, sanoin vaan että Toiv löydät sen jota etsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos liittyy työhön nuo molemmat. Itse asiassa vaihdoin työtä siksi, ettei tarvitse pitää puhelinnumeroa saatavilla.
On toki. Kukaan ei pakota ottamaan työtä, jossa henkilökohtainen numero pitää pitää julkisena. Itse en ikinä suostuisi sellaiseen. Jos en saa erillistä työnumeroa, en mene työhön.
Onneksi nimeni on tyyliin Laura Virtanen. Ei jaksa kukaan selvitellä, kuka niistä kymmenistä olen juuri minä. Mitään yksityiskohtia elämästäni en toki missään jaakaan.
Muistattekos stalkkerit kun oli puhelinluettetot ja lankapuhelimet 😂
Onneks mutsilla on niitä tallessa niin kiva katsoa missä ihastukset asuneet vuonna kuokka ja kirves
Ruotsissa näkyy osoitteet ja iät. Voi stalkkaa, et onpa tuokin matami iäkkään näköinen väja vasta 38.