työttömästä lähihoitajaksi, olenko idiootti?
Minulla on korkeakoulututkinto ja takana lähes 10 vuotta pätkätöitä. Nyt olen ollut työttömänä lähes vuoden, enkä pääse edes haastatteluihin vaikka olen hakenut lähes kaikkea mahdollista oman alan töiden lisäksi. Uudelleenkouluttautuminen tuntuu pakolliselta, olen kuitenkin vasta 3-kymppinen. Koska toiseen korkeakoulututkintoon ei voi saada tukea, ammattikoulu lienee ainoa vaihtoehdolta. Kohta alkaisi työvoimakoulutuksena lähihoitajaopinnot, ne voisin saada valmiiksi ansiosidonnaisella opiskellen. Palkkataso tietysti surkea, mutta kai sille on joku arvo laskettava että työttömyysjaksoja tuskin tulisi. Onko muilla kokemuksia lähihoitajaksi kouluttautumisesta aikuisiällä?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
ei itseasiassa saa -ap
Pitäisikö nimimerkki ollakin pa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo yksi tutkinto taustalla niin onko mitään järkeä käyttää ensin 2 vuotta lh-opintoihin ja sen lisäksi vielä 3,5 vuotta sh-opintoihin? Eikö siinä tapauksessa kannata hakeutua suoraan lääkikseen tai hammaslääkikseen, jos meinaa opiskella noin pitkään ja haluaa varmasti työllistävän tutkinnon.
Ap kirjoitti: "Koska toiseen korkeakoulututkintoon ei voi saada tukea, ammattikoulu lienee ainoa vaihtoehdolta. Kohta alkaisi työvoimakoulutuksena lähihoitajaopinnot, ne voisin saada valmiiksi ansiosidonnaisella opiskellen."
Onko muuttunut niin ettei toiseen korkeakoulututkintoon saa tukea? Sai vielä muutamia vuosia sitten.
Jos on tukikuukaudet käytetty niin ei tipu.
Siis työkkäristäkö todettiin, että voit opiskella työttömyysetuudella? Minulle sanottiin, että koska olen ollut vasta noin vuoden työttömänä ja suht tuore korkeakoulututkinto taskussa, niin tuskin puoltavat uusia opintoja.
Jos sulla on joku sopiva muu koulutus alla niin voit opiskella lähäriksi, tehdä jonkun aikaa sitä työtä ja sitten hakeutua työhön, jossa voit hyödyntää molempia koulutuksiasi. Eihän se sinulta mihinkään katoa.
Jos kiinnostaa niin totta kai kannattaa. AINA on parempi olla ammatti ja tehdä töitä kuin maata kotona Kelan tuilla. Mistä sitä tietää onko niitä tukia enää edes olemassa vaikka 10 vuoden päästä? Silloin ainakin alkaa varmasti monia pikkuhiljaa kiinnostamaan se lähihoitajankin työ jos vaihtoehtona on kerjätä kadulla.
Ja tuli myös mieleen, että monessa paikassa voi myös opiskella lähihoitajaksi oppisopimuksella. Eli menet suoraan töihin ja alat heti saamaan palkkaa, mutta parina päivänä käyt myös koulua.
Itse saan ansiosidonnaista 1500 euroa kk + asumistukea 150 euroa, eli 1650. Lähihoitajan töissä tienaa muutaman satasen enemmän, mutta töissä on oltava koko ajan.
Mieluummin siis toimettomana.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan ansiosidonnaista 1500 euroa kk + asumistukea 150 euroa, eli 1650. Lähihoitajan töissä tienaa muutaman satasen enemmän, mutta töissä on oltava koko ajan.
Tässäkin mietit vain sitä, kumpi tuntuu sinusta mukavammalta. Eli pelkkä mukavuudenhaluisuus mielessä, eikä millään muulla väliä. Mutta mietipä asiaa jonkun työnantajan näkökulmasta? Sulla on kaksi ehdokasta, toinen on maannut 5 vuotta kotona ja toinen on tehnyt 5 vuotta lähihoitajan töitä. Kumman palkkaisit mieluummin? Niinpä...
Kuka luulee työttömän saavan yhtään mitään tulevaisuuden Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin mietit vain sitä, kumpi tuntuu sinusta mukavammalta. Eli pelkkä mukavuudenhaluisuus mielessä, eikä millään muulla väliä. Mutta mietipä asiaa jonkun työnantajan näkökulmasta? Sulla on kaksi ehdokasta, toinen on maannut 5 vuotta kotona ja toinen on tehnyt 5 vuotta lähihoitajan töitä. Kumman palkkaisit mieluummin? Niinpä...
Mitä väliä mitä se työnantaja ajattelee? Eihän se välitä rivityöntekijöistäkään paskaakaan, ainakaan hoitoalalla. Tietäisitte miten härskejä temppuja ja pakottamisia viime keväänä tapahtui, kun tämä korona tuli. Työnantaja ja esimies pakeni etätöihin eikä sieltä tullut muuta kun copypastella sähköposteja. Samaan aikaa keiteltiin kangasmaskeja kattilassa ja oltiin muuten ihan ilman suojia. Ai jumalauta..
En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun todella moni täällä on sitä mieltä ettei kannata mennä töihin parin sadan takia koska työttömänä saa melkein saman rahan. Kannattaisi miettiä vähän muutakin kuin omaa mukavuutta ja rahaa. Missä tahansa töissä saa arvokasta kokemusta, ja vaikka se ei olisikaan se oma lopullinen ala niin sitä kokemusta voi hyödyntää myös muilla aloilla. Hoitajana saat vuorovaikutus kokemusta ja opit ajanhallintaa. Kuka tahansa työnantaja palkkaa mielellään hoitajana toimineen koska sellainen ihminen on ahkera. Kelan tuilla 10 vuotta maannut on auttamatta kaikkien silmissä laiskimus joka ei varmaan jaksa tehdä yhtään töitä ja riskialtis palkata sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä mitä se työnantaja ajattelee? Eihän se välitä rivityöntekijöistäkään paskaakaan, ainakaan hoitoalalla. Tietäisitte miten härskejä temppuja ja pakottamisia viime keväänä tapahtui, kun tämä korona tuli. Työnantaja ja esimies pakeni etätöihin eikä sieltä tullut muuta kun copypastella sähköposteja. Samaan aikaa keiteltiin kangasmaskeja kattilassa ja oltiin muuten ihan ilman suojia. Ai jumalauta..
No voi ýhyy, entäs sitten kun sinä olet työtön ja Kelan tukia ei enää saa etkä pääse mihinkään töihin koska kukaan ei halua palkata laiskaa rottaa joka on lusmuillut vuosikaudet kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi ýhyy, entäs sitten kun sinä olet työtön ja Kelan tukia ei enää saa etkä pääse mihinkään töihin koska kukaan ei halua palkata laiskaa rottaa joka on lusmuillut vuosikaudet kotona?
Mitä se sinua liikuttaa? Minä pärjään ihan hyvin, tavalla tai toisella. Vaan en lähihoitajan hommilla.
Ei kannata liikaa murehtia mitä työnantajat ajattelee. Koska heillä ei todellakaan ole työntekijöiden etu mielessä, ei kannata itsekään elää omaa elämäänsä ajatellen VAIN tulevia työnantajia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata liikaa murehtia mitä työnantajat ajattelee. Koska heillä ei todellakaan ole työntekijöiden etu mielessä, ei kannata itsekään elää omaa elämäänsä ajatellen VAIN tulevia työnantajia.
Todellakin. Ärsyttää tämä täällä osoitettu nöyryys. Herranpelko näyttää elävän edelleen suomalaisissa.
Älä tee sitä virhettä! Työ on raskasta ja aliarvostettua. Sinua tullaan kohtelemaan pelkkänä palvelijana. Sinut nähdään lähtökohtaisesti laiskana, jos et tee aina juuri niin kuin omaiset ja potilaat keksivät vaatia, mutta samalla ajalla hoitaen ne kaikki muutkin paljon apua tarvitsevat potilaat täysin yhtä täydellisesti. Mitätön palkka ei kata sitä vaivaa, vastuuta ja hyvinvoinnin menetystä. Sinä tulet katumaan, etkä pääse ikinä alalta pois. Sinut voidaan vaikka pakottaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä virhettä! Työ on raskasta ja aliarvostettua. Sinua tullaan kohtelemaan pelkkänä palvelijana. Sinut nähdään lähtökohtaisesti laiskana, jos et tee aina juuri niin kuin omaiset ja potilaat keksivät vaatia, mutta samalla ajalla hoitaen ne kaikki muutkin paljon apua tarvitsevat potilaat täysin yhtä täydellisesti. Mitätön palkka ei kata sitä vaivaa, vastuuta ja hyvinvoinnin menetystä. Sinä tulet katumaan, etkä pääse ikinä alalta pois. Sinut voidaan vaikka pakottaa töihin.
Lähihoitajalla on monta muutakin vaihtoehtoa kuin perushoitotyö, miksi aina vain hoetaan mummojen pesuammatiksi. Itse teen itsenäistä työtä, ohjaan kroonista tautia sairastavia pöydän ja tietokoneen ääressä päivätyönä, vapaat vkl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla on monta muutakin vaihtoehtoa kuin perushoitotyö, miksi aina vain hoetaan mummojen pesuammatiksi. Itse teen itsenäistä työtä, ohjaan kroonista tautia sairastavia pöydän ja tietokoneen ääressä päivätyönä, vapaat vkl.
Mutta näitä paikkoja on vain harvoille, eikä palkka edelleenkään ole kummoinen.
Lähihoitajien palkat eivät ole nousseet yli kymmeneen vuoteen juuri ollenkaan. Lisäksi lomarahat leikattiin kolmeksi vuodeksi. Se siitä työn arvostuksesta.!
Lisäksi useimmiten vähemmän kiva sairaanhoitaja esimiehenä, paljon työpaikkakiusaamista sekä henkilöitä jotka kikkailevat, hidastelevat jne, siirtäen omat työnsä toisille. Paljon sijaisia, sekä vaihtuvuutta työntekijöissä
Etenkin vanhustyö on useimmiten äärimmäisen raskasta, todella huonokuntoiset vanhukset puetaan ja nostetaan istumaan, tai yritetään kävelyttääkin heitä esim. ruokailuajoiksi. Ennen oli hoivaosastot, joissa huonokuntoiset, liikuntakyvyttömät vanhukset hoidettiin vuoteisiin, nykyisin vanhuksia yritetään kuntouttaa aivan loppuun asti. Mikä tietysti on toisaalta hyväkin asia.
Toki työhön kuuluu myös kirjaamista, lääkkeidenjakoa ja tarkistusta, ulkoilutusta, viriketoimintaakin, mikäli ehditään.
Opiskele työkkärin tuella. Jotain hienoa termiä sille en muista.