Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työttömästä lähihoitajaksi, olenko idiootti?

Vierailija
08.03.2021 |

Minulla on korkeakoulututkinto ja takana lähes 10 vuotta pätkätöitä. Nyt olen ollut työttömänä lähes vuoden, enkä pääse edes haastatteluihin vaikka olen hakenut lähes kaikkea mahdollista oman alan töiden lisäksi. Uudelleenkouluttautuminen tuntuu pakolliselta, olen kuitenkin vasta 3-kymppinen. Koska toiseen korkeakoulututkintoon ei voi saada tukea, ammattikoulu lienee ainoa vaihtoehdolta. Kohta alkaisi työvoimakoulutuksena lähihoitajaopinnot, ne voisin saada valmiiksi ansiosidonnaisella opiskellen. Palkkataso tietysti surkea, mutta kai sille on joku arvo laskettava että työttömyysjaksoja tuskin tulisi. Onko muilla kokemuksia lähihoitajaksi kouluttautumisesta aikuisiällä?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain juuri opiskelemaan lähihoitajaksi, mulla korkein takana oleva tutkinto on vain amk-tutkinto (kaksi ammattitutkintoa yhteensä). Koen lähihoitajan työn tärkeäksi, vaikka arvostus ei ole korkealla. Ja olen melkein 50-vuotias, haluan todella työllistyä, nyt oon työtön. Ihan hyvä idea hakea em. alalle, töitä pitäisi riittää. En halua enää sellaisia tutkintoja, joilla on vaikea saada töitä.

No montakohan vuotta jaksat lähärin töitä tehdä, kun päälle viisikymppisenä valmistut?

Vierailija
62/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä video, amerikkalaisen hoitsun tekemä, esim. kohdassa 5 eteenpäin puhuu siitä, miten potilaat ovat samanlaisia ihmisiä kuin muutkin, ja miten nöyryyttävää heille on olla toisten avun varassa, ja miten ei pidä suhtautua tylysti vaikka joutuu haistamaan pahoja hajuja:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko se kestää? Opiskele samalla ruotsia ja norjaa ja valmistumisen jälkeen muutat maasta inhimillisempiin työolohin länteen.

Vierailija
64/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki ammattibarometriä (nettisivu) ja muuta vaikka toiselle paikkakunnalle, jos tarve vaatii. Kokeile työkokeiluja, vaikka parina päivänä viikossa ja useammalla työnantajalla. Tee vapaaehtoistyötä ja hakeudu uravalmennukseen, jossa voit pohtia ja miettiä ominaisuuksiasi ja sitä mitä työltä vaadit ja toivot. Ota yhteyttä ihmisiin, jotka työskentelee alallasi (yliopistotutkinto sulla kai oli) ja kysele miten päätyivät tehtäväänsä ja mitä alalla tapahtuu ja on odotettavissa. Vasta sen jälkeen lähtisin tuohon lh-koulutukseen, jos se mätsää näiden jälkeen sen kanssa mitä haet. Tsemppiä!

Vierailija
65/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keski- iässä, pitkältä uralta, yt- neuvotteluissa irtisanottuna, kouluttauduin lähihoitajaksi. Te- toimistossa sanottiin, että töitä riittää. Muutamia pätkiä tehnyt, välillä työttömänä. Itselläni huonoja kokemuksia alalta. Huonoja työyhteisöjä, liian vähän henkilökuntaa, huonoa johtamista, kiirettä. Työhaastatteluissa luvataan liikoja, todellisuus on muuta. Jos kritisoit, joudut pois. Vanhukset liian huonokuntoisia, liian vähän hoitajia. Hutaistaan kaikki, voitto tärkeintä. Omaisille valehdellaan.

Vierailija
66/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutki ammattibarometriä (nettisivu) ja muuta vaikka toiselle paikkakunnalle, jos tarve vaatii. Kokeile työkokeiluja, vaikka parina päivänä viikossa ja useammalla työnantajalla. Tee vapaaehtoistyötä ja hakeudu uravalmennukseen, jossa voit pohtia ja miettiä ominaisuuksiasi ja sitä mitä työltä vaadit ja toivot. Ota yhteyttä ihmisiin, jotka työskentelee alallasi (yliopistotutkinto sulla kai oli) ja kysele miten päätyivät tehtäväänsä ja mitä alalla tapahtuu ja on odotettavissa. Vasta sen jälkeen lähtisin tuohon lh-koulutukseen, jos se mätsää näiden jälkeen sen kanssa mitä haet. Tsemppiä!

näitä on tehty, kiitos :)

ja en ymmärrä miksi lähes kaikki vastaukset olivat mallia "opiskele sitten vielä kolmas tutkinto tai miksi et hae suoraan...." olen nyt miettinyt nimenomaan lähihoitajan työtä, en halua lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi enkä muutenkaan opiskella kolmatta ammattia. ja työttömänä en myöskään halua maata, pää ei kestä. 

Vierailija
67/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" en ymmärrä miksi lähes kaikki vastaukset olivat mallia "opiskele sitten vielä kolmas tutkinto tai miksi et hae suoraan...."

Se kertoo tästä työn ja tutkinnon arvostuksesta jota ajatellaan vain lähinnä oikopolkuna ja ponnahduslautana johonkin muuhun näissä keskusteluissa. Oikeasti se "parempi" ei välttämättä edes ole kummempi. Hoitotyö on raskasta ja palkat pieniä vaikka mitä opiskelisi.

Vierailija
68/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on syynsä, että joillakin aloilla on hyvin töitä tai jopa työvoimapulaa tässäkin taloustilanteessa. Harkitse asiaa tarkoin. Toisaalta taas koulutus on lyhyt ja taloutesi on turvattu opintojen ajan. Pahimmassa tapauksessa voit huomata olevasi nalkissa ammatissa, joka ei sovellu sinulle.

Vierailija
69/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tutkinto, josta voisi olla hyötyä myös lähihoitajan työssä? Esimerkiksi itse hyödynnän osaamistani yrittäjänä. Vanhukset ovat suuri asiakasryhmä, jossa löytyy maksukykyä. Toiseksi alalta löytyy myös paljon projektitöitä. Sosiaalipuolella yksityis- ja järjestösektorilla on esimiespaikkoja, joihin käy soveltava tutkinto. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan, onko hoitoala sinulle sopiva. Työstä on todella pidettävä, jotta perustyössä jaksaa olla. Minulle vanhustyö on sydäntä lähellä aidosti ja se on varmasti isoin syy, miksi olen alalla saanut mielekkäitä, vaihtelevia työtehtäviä ja olen tätä vuosikymmenet jaksanut. 

Vierailija
70/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No taloudellisesti ei ole kovinkaan suurta järkeä. Työttömyyspäiväraha + asumistuki on lähes sama kuin lähihoitajan peruspalkka. Lisäksi lähihoitajan työ on paitsi raskasta ja epämiellyttävää, se on myös varsin vähän arvostettua. Eihän se työttömyyskään tietysti mikään meriitti ole, mutta mieluummin sitä omaa takapuoltaan pyyhkii lähes samalla rahalla mitä muiden pienellä palkalla.

Saako työttömät oikeasti noin +1500e/kk nettona käteen? Tai jopa 2000e/kk verojen jälkeen tekemättä mitään?

Vau.

Ei saa ja tiedät sen ihan hyvin itsekin.

Vierailija
71/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina yli 50 vuotiaita työnnetään lähihoitajiksi, jos he jäävät työttömiksi. Miksi kuvitellaan,että kaikki työttömät ovat sopivia hoitamaan vanhuksia? Minut työnnettiin lähihoitajakoulutukseen, karenssin uhalla. En pidä hoitotyöstä, en osaa olla iäkkäiden kanssa. Kävin Diakin koulutuksen, inhosin työharjoitteluja, en saanut mitään kontaktia vanhuksiin, olin väärällä alalla. Tämä oli käytävä, koska te- toimisto vaati. En pidä vanhustyöstä. Tämän tähden koulutetaan alalle sopimattomia henkilöitä, koska kaikki ikäiseni pakoitetaan väkisin lähihoitajiksi.

Vierailija
72/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No taloudellisesti ei ole kovinkaan suurta järkeä. Työttömyyspäiväraha + asumistuki on lähes sama kuin lähihoitajan peruspalkka.

Jaa. Minulla työttömyyspäiväraha + asumistuki on 900 euroa kuussa. Ehkä sentään lähihoitajan palkka hieman tuota parempi? Jopa käteen jäävä osuus palkasta.

Valitettavasti hoitoala ei nappaa ollekaan. Siivoamaan menisin, ehkä kaupan kassallekin jos pääsisin, mutta hoitoala, ei, ei ja vielä kerran ei. Vaikka olisi hyväkin palkka.

Vierailija
73/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No taloudellisesti ei ole kovinkaan suurta järkeä. Työttömyyspäiväraha + asumistuki on lähes sama kuin lähihoitajan peruspalkka. Lisäksi lähihoitajan työ on paitsi raskasta ja epämiellyttävää, se on myös varsin vähän arvostettua. Eihän se työttömyyskään tietysti mikään meriitti ole, mutta mieluummin sitä omaa takapuoltaan pyyhkii lähes samalla rahalla mitä muiden pienellä palkalla.

Vau, onko lähärin palkka tosiaan vain rapiat 800 euroa? Miksi kukaan kouluttautuu lähihoitajaksi?

Vierailija
74/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kanssa lähihoitajakouluun vuoden työttömyyden jälkeen, mutta en erityisemmin viihtynyt. Vakuutuin etten sovellu alalle, joka voi olla tosi rankkaa. Koulussakin oli paljon töitä ja tuntui että pitää onnistua kaikessa, kun opettajat tuntui ihmettelevän että ihan korkeakoulusta on valmistunut. Itse opiskeluporukka oli ihan mukava, eivätkä he niin ihmetelleet alan vaihtoyritystä. Palasin kuitenkin vanhalle alalle.

Vierailija
75/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina yli 50 vuotiaita työnnetään lähihoitajiksi, jos he jäävät työttömiksi. Miksi kuvitellaan,että kaikki työttömät ovat sopivia hoitamaan vanhuksia? Minut työnnettiin lähihoitajakoulutukseen, karenssin uhalla. En pidä hoitotyöstä, en osaa olla iäkkäiden kanssa. Kävin Diakin koulutuksen, inhosin työharjoitteluja, en saanut mitään kontaktia vanhuksiin, olin väärällä alalla. Tämä oli käytävä, koska te- toimisto vaati. En pidä vanhustyöstä. Tämän tähden koulutetaan alalle sopimattomia henkilöitä, koska kaikki ikäiseni pakoitetaan väkisin lähihoitajiksi.

Olen ihmetellyt, koskeeko tuo vain naisia, vai pistetäänkö tehtaista ja it-firmoista pois potkitut miehetkin lähihoitajan oppiin.

Vierailija
76/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo yksi tutkinto taustalla niin onko mitään järkeä käyttää ensin 2 vuotta lh-opintoihin ja sen lisäksi vielä 3,5 vuotta sh-opintoihin? Eikö siinä tapauksessa kannata hakeutua suoraan lääkikseen tai hammaslääkikseen, jos meinaa opiskella noin pitkään ja haluaa varmasti työllistävän tutkinnon.

Ap kirjoitti: "Koska toiseen korkeakoulututkintoon ei voi saada tukea, ammattikoulu lienee ainoa vaihtoehdolta. Kohta alkaisi työvoimakoulutuksena lähihoitajaopinnot, ne voisin saada valmiiksi ansiosidonnaisella opiskellen."

Onko muuttunut niin ettei toiseen korkeakoulututkintoon saa tukea? Sai vielä muutamia vuosia sitten.

Vierailija
77/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tutkinto, josta voisi olla hyötyä myös lähihoitajan työssä? Esimerkiksi itse hyödynnän osaamistani yrittäjänä. Vanhukset ovat suuri asiakasryhmä, jossa löytyy maksukykyä. Toiseksi alalta löytyy myös paljon projektitöitä. Sosiaalipuolella yksityis- ja järjestösektorilla on esimiespaikkoja, joihin käy soveltava tutkinto. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan, onko hoitoala sinulle sopiva. Työstä on todella pidettävä, jotta perustyössä jaksaa olla. Minulle vanhustyö on sydäntä lähellä aidosti ja se on varmasti isoin syy, miksi olen alalla saanut mielekkäitä, vaihtelevia työtehtäviä ja olen tätä vuosikymmenet jaksanut. 

Missä ihmeessä on hoitoalaa sivuavaa palkallista projektityötä? Kerro hyvä ihminen;)

Vierailija
78/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo yksi tutkinto taustalla niin onko mitään järkeä käyttää ensin 2 vuotta lh-opintoihin ja sen lisäksi vielä 3,5 vuotta sh-opintoihin? Eikö siinä tapauksessa kannata hakeutua suoraan lääkikseen tai hammaslääkikseen, jos meinaa opiskella noin pitkään ja haluaa varmasti työllistävän tutkinnon.

Ap kirjoitti: "Koska toiseen korkeakoulututkintoon ei voi saada tukea, ammattikoulu lienee ainoa vaihtoehdolta. Kohta alkaisi työvoimakoulutuksena lähihoitajaopinnot, ne voisin saada valmiiksi ansiosidonnaisella opiskellen."

Onko muuttunut niin ettei toiseen korkeakoulututkintoon saa tukea? Sai vielä muutamia vuosia sitten.

Ei saa opintotukea, työkkärin etuudella saattaa saada opiskella kaksi vuotta.

Vierailija
79/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa opintotukea, työkkärin etuudella saattaa saada opiskella kaksi vuotta.

Itse opiskelin työkkärin tuella.

Vierailija
80/141 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä  enää opintotukikuukausia toisen tutkinnon suorittamiseen. Pari viimeistä hallitusta on vetänyt tuen määrän niin tiukille, että käytännössä jos ensimmäisen tutkinnon saa tehty suurin piirtein sen suunnitellussa ajassa niin opintotukikuukausia jää jäljelle pari kuukautta. Sillä ei toista tutkintoa suoriteta. Noissa opintotukikuukausissa ei ole enää oikeastaan ollenkaan jouston varaa. Ja opintolaina on sidottu niihin, eli sitäkään et saa yhtään sen enempää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi