Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työttömästä lähihoitajaksi, olenko idiootti?

Vierailija
08.03.2021 |

Minulla on korkeakoulututkinto ja takana lähes 10 vuotta pätkätöitä. Nyt olen ollut työttömänä lähes vuoden, enkä pääse edes haastatteluihin vaikka olen hakenut lähes kaikkea mahdollista oman alan töiden lisäksi. Uudelleenkouluttautuminen tuntuu pakolliselta, olen kuitenkin vasta 3-kymppinen. Koska toiseen korkeakoulututkintoon ei voi saada tukea, ammattikoulu lienee ainoa vaihtoehdolta. Kohta alkaisi työvoimakoulutuksena lähihoitajaopinnot, ne voisin saada valmiiksi ansiosidonnaisella opiskellen. Palkkataso tietysti surkea, mutta kai sille on joku arvo laskettava että työttömyysjaksoja tuskin tulisi. Onko muilla kokemuksia lähihoitajaksi kouluttautumisesta aikuisiällä?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee sitä virhettä! Työ on raskasta ja aliarvostettua. Sinua tullaan kohtelemaan pelkkänä palvelijana. Sinut nähdään lähtökohtaisesti laiskana, jos et tee aina juuri niin kuin omaiset ja potilaat keksivät vaatia, mutta samalla ajalla hoitaen ne kaikki muutkin paljon apua tarvitsevat potilaat täysin yhtä täydellisesti. Mitätön palkka ei kata sitä vaivaa, vastuuta ja hyvinvoinnin menetystä. Sinä tulet katumaan, etkä pääse ikinä alalta pois. Sinut voidaan vaikka pakottaa töihin.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4077147/kayvatko-laakarit-itse-koskaan-…?

Mistä sitä ennakkoon kaikkea vois tietää?

Vierailija
102/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti useaan kertaan, että lähdetkö, tässä ketjussa on esitetty perusteluja. Työn sisältö: työ on fyysisesti js psyykkisesti raskasta, ja palkka huono. Lisäksi kun olet alalle lähtenyt, sinut voidaan pakottaa töihin pakkolailla. Jos et sitten tykkääkään, ja olet lähäri, niin jos kieltäydyt töistä, niin karenssi pukkaa päälle.

Ei kannata lähteä alalle vain sen takia, että sillä on töitä. Lähärikoulutukseen yritetään työkkäristä työntää kaikkia, kun alalla on kova työvoiman tarve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella kunnioituksella lähihoitajia kohtaan mutta ei ikinä.

Vierailija
104/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele mielummin vaikka puusepäksi, yhdistelmäajoneuvon kuljettajaksi tai putkimieheksi. Pääset ihan varmasti parempaan palkkaan käsiksi, työergonomiaan ja hyvinvointiin puututaan, liitto osaa oikeasti ajaa etujasi ja vielä lisäksi sinut nähdään arvostettuna ammattilaisena eikä komenneltavana ja lytättävänä piikana/renkinä.

Vierailija
105/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole amis ainoa vaihtoehto. Työttömyyskorvauksella voi opiskella omaehtoisesti, kun siitä sopii TE-toimiston kanssa.

Esim. itse sain ansiosidonnaista AMK-opintoihin kaksi vuotta (olin kesät entisen alani töissä tekemässä samoja kesäsijaisuuksia kuin monen vuoden ajan ennenkin), ja sen jälkeen käytin puolen vuoden ajan opintotuen lisäkuukausia ottaen opintolainaa niin paljon kuin sai. 2,5 vuoden opintojen jälkeen sain vakituisen työpaikan uudelta alalta ja valmistuin kolmessa vuodessa, puoli vuotta tavoiteaikaa nopeammin hyväksikukujen vuoksi.

Kannatti vaihtaa alaa, vaikka pätkätöiden palkkatasoa onkin ikävä.

-FM, sosionomi (AMK)

Vierailija
106/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, palkat on ihan surkeat. Katselin esimerkiksi 10 vuoden takaisia vuositulojani ja ne ovat pysyneet ihan ennallaan. Samaan aikaan asumisen hinta täällä pk-seudulla on noussut aivan järjettömästi. Vuonna 2010 maksoin yksiöstäni vuokraa 520 euroa. Nyt sama kämppä maksaa 840 euroa/kk. Ja ei, asumistukea en saa. 

Koiran hommia. 

Vierailija
107/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö naiset ikinä muuta alaa keksi kuin hoitoala ?

Hae vaikka kylmälaiteasentajaksi, hirveä työvoimapula, kun vanha kaarti eläköityy ja tekijöistä pulaa, työkkärin kautta hoituu alalle pääsy n. Vuodessa.

Tai jos ahistaa työkalut, niin rahtareita tarvitaan aina, hommahan on erittäin simppeli ja saat yksin tehdä.

Metalli-ala huutaa ympäri suomen tekijöitä, siistiä sisätyötä päivävuoroilla, ja övereistä maksetaan ihan mukavasti.

Vierailija
108/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, hoitoala ei tosiaankaan ole ainoa varmasti ja nopeasti työllistävä ala. Sähköasentajat ja LVI-asentajat pääsevät myös tosi helpolla töihin.

Akateemisen kannattaa muistaa, että yliopistostakin löytyy helposti työllistäviä lyhyitä tutkintoja, nimittäin varhaiskasvatuksen opettaja ja farmaseutti, jotka ovat molemmat kandintutkintoja. Siis max. 3 vuoden opinnot, ja osaamista kertyy ja pääsee käyttämään pikkaisen enemmän kuin lähihoitajana.

Vierailija
109/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äsken eräskin hoitajia juoksuttanut potilas perusteli oikeuttaan huonoon käytökseensä sillä, että ”hoitajat ovat täällä töissä, minä olen potilas”. Tämä potilas oli hyväkuntoinen ja toimintakykyinen. Tässä tilanteessa moitittu hoitaja oli ollut hoitamassa toista potilasta, joten ei voinut välittömästi siirtyä tämän juoksuttajan asioiden hoitamiseen.

Vierailija
110/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan työ on erittäin tärkeää ja arvostettavaa työtä. Siihen kouluttautuminen ei todellakaan ole mikään idiootin valinta. Mutta. Jos ainoa syy alalle hakeutumiseen on se, ettei tässä nyt muutakaan ole, jos hoitotyö ei yhtään aidosti kiinnosta, niin älä hae. Työ on raskasta ja siinä pitää silti olla kärsivällinen ja empaattinen. Se heijastuu väistämättä hoidetaviin jos ei itse yhtään arvosta työtään.

Vierailija
111/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin hetken työttömänä sain muistaakseni 400-600 euroa nettona työttömyyspäivärahaa. Asumistukea ei tullut, koska asun miehen kanssa.

Olen ollut epäpätevänä ohjaajana laitoksessa, eli tehnyt samaa kuin lähihoitajat ja palkasta lähtenyt se epäpätevyyden osoittama prosentti pois. Silti olen parhaimmillaan lisineen tienannut 2700-2800 e kuukaudessa. Tein myös opiskellessani osapäivätyötä samassa paikassa edelleen epäpätevänä, jolloin sain 2300-2500 e kuukaudessa enkä tehnyt silloin edes yövuoroja.

Vierailija
112/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huom. Edes ansiopäivärahalaskurin mukaan minä, jolla 2 lasta ja 2648 euron kuukausipalkka ei saisi käteen kuukaudessa yli 2000 euroa vaan jäisi reippaasti alle 2000 euron ;) Kelan työttömyyspäiväraha on vielä aina huomattavasti pienempi!

Vierailija
113/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan työ on erittäin tärkeää ja arvostettavaa työtä. Siihen kouluttautuminen ei todellakaan ole mikään idiootin valinta. Mutta. Jos ainoa syy alalle hakeutumiseen on se, ettei tässä nyt muutakaan ole, jos hoitotyö ei yhtään aidosti kiinnosta, niin älä hae. Työ on raskasta ja siinä pitää silti olla kärsivällinen ja empaattinen. Se heijastuu väistämättä hoidetaviin jos ei itse yhtään arvosta työtään.

Tämä empaattisuuden ja kärsivällisyyden vaade ei poista sitä tosiasiaa, että myös asiakkaiden, omaisten ja potilaiden käytökseen tulisi puuttua, jos (kuten yhä useammin käy) se häiritsee työn tekoa tai muita potilaita. Alalla on liian paljon hoitajiin kohdistuvaa häirintää, suoraa vihapuhetta, sanallista ja fyysistä väkivaltaa ja kaltoinkohtelua, ja liian usein kohtuuttomiin vaatimuksiin potilaan käytöstä selitetään hoitajan huonolla ammattitaidolla tai epäempaattisuudella. Hoitaja syytä aina. Potilaiden oikeuksista puhutaan paljon, ja nyt tarvitaan myös heidän velvollisuuksistaan puhumista. Ihmiset muuttuvat yhä vaativammiksi ja ilkeämmiksi, samalla kun resurssit niukkenevat.

Vierailija
114/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miettikääpä, jos tässä menee talous vielä tämän maailmassa vallitsevan tilanteen takia, niin palkat laskee, työpaikkoja vähennetään, työttömyys lisääntyy, jolloin työpaikoista kilpaillaan entistä enemmän. Myös elintarvikkeiden hinnat nousevat.

Kyllä itse olen mieluummin töissä kuin kotona.

115/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No taloudellisesti ei ole kovinkaan suurta järkeä. Työttömyyspäiväraha + asumistuki on lähes sama kuin lähihoitajan peruspalkka. Lisäksi lähihoitajan työ on paitsi raskasta ja epämiellyttävää, se on myös varsin vähän arvostettua. Eihän se työttömyyskään tietysti mikään meriitti ole, mutta mieluummin sitä omaa takapuoltaan pyyhkii lähes samalla rahalla mitä muiden pienellä palkalla.

Tämä on niin totta.

Lisäksi vaarantaa oman terveytensä ja menettää vapaa aikansa .

Vierailija
116/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattia valitessaan kannattaa miettiä, miksi työntekijään kohdistuvasta väkivallan ja kaltoinkohtelun uhasta tai huonoista työoloista ja palkasta puhuvat enemmän hoitajat kuin vaikka putkimiehet. En usko syyn olevan se, kuten mustamaalaajat yrittävät väittää, että hoitajat valittaisivat turhasta.

Vierailija
117/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 500e enemmän lähihoitajan työstä ku työttömyydestä.

Ja oon itse lähihoitaja ja vaihdan alaa, opiskelen ansiosidonnaisella ja sain sen siksi koska mun iho ei kestänyt käsidesillä lotraamista, tämä selvisi vasta opintojen aikana ja silti pysyin alalla pari vuotta. Aika raskas ala ja työpaikka vaikuttaa tosi paljon siihen Millasta työ on ainakin päiväkodeissa. Voi olla niin että voi löytyä suht ok paikka, mut sillon täytyy ehkä etsiä sitä tosi pitkään koska on myös niin huonoja paikkoja.

Ja vanhus ja vammaistyö kevyimmät työ lähihoitajan työstä ja pkoti raskain.

Vierailija
118/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele mielummin vaikka puusepäksi, yhdistelmäajoneuvon kuljettajaksi tai putkimieheksi. Pääset ihan varmasti parempaan palkkaan käsiksi, työergonomiaan ja hyvinvointiin puututaan, liitto osaa oikeasti ajaa etujasi ja vielä lisäksi sinut nähdään arvostettuna ammattilaisena eikä komenneltavana ja lytättävänä piikana/renkinä.

Tämä!

Ei kannata opiskella akkavaltaiselle , millekään alalle. Nostan hattua kaikille, jotka niitä töitä tekevät, mutta ovat vaativia, fyysisesti kuormittavia, mutta palkat surkeat samoin työajat ja arvostus mitätöntä.

Vierailija
119/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aioit sillä tuella ne opinnot kustantaa, kun elämiseenkin pitäs rahat riittää vai ajattelitko asua kadulla ja elää ilmalla?

Vierailija
120/141 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.sdo.fi/hae-opiskelemaan/3688-helsinki-oppisopimus-sosiaali-…

Lähihoitajaksi pääsee myös oppisopimuksella ja oppisopimuskoulutuksessa saa myös palkkaa koko ajan, joten ei tarvitse millään tuilla opiskella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi