Toistuvat virtsatieinfektiot... Vertaistukea
Moi ja tervetuloa tähän lankaan. Kaipaan vertaistukea ja toivon kipinää henkilöiltä, jotka samaistuvat tilanteeseeni.
Mulla on ollut n. 1.5 vuotta vti-kierre. Vti saa alkunsa milloin mistäkin. Joskus se iskee ilman mitään loogista selitystä ja joskus se iskee heti seksin jälkeen/jos ei ole muistanut juoda litratolkulla vettä. Tautia ei ole missään vaiheessa otettu tosissaan: ongelmaa on pyritty ratkomaan toinen toistaan seuraavilla antibioottikuureilla.
Soitin eilen lääkärille ja sain tällä kertaa sekä antibioottikuurin (nitrofur-c) että estolääkityksen (sama ab). Annoin tänään virtsanäytteen ja aloitin antibioottikuurin. Olen ottanut yhden tabletin, eikä olo ole kohentunut. Tiedän, että ab tehoaa normaalisti 24 tunnin sisään, mutta olen jo nyt pelokas. Pelkään, että joudun kärvistelemään vielä toiset 3 päivää viljelyn tulosten saamiseksi. Nitrofur-c on myös tuonut mukanaan vellovan huonovointisuuden. Makaan tälläkin hetkellä vessan lattialla ilman housuja kamalissa kivuissa ja oksennus kurkussa.
Tiedän, että tulehdus saadaan todennäköisesti kuriin tällä viikolla, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen...? Tuleeko tämä toistumaan kerta toisensa jälkeen hamaan h*lvettiin saakka? Vti vie usein viikon elämästäni, sillä se tekee minut täysin toimintakyvyttömäksi. Hinta esim. seksin harrastamisesta on ankara. Olen henkisesti ja fyysisesti aivan loppu tähän tilanteeseen. Tahtoisin vain olla terve vailla pelkoa vaanivasta sairastumisesta. Onko tähän saatavilla mitään apua?
Olen 24-vuotias, ja minua pelottaa, että tämä tulee vaikuttamaan negatiivisesti sekä seksielämääni että kiinnostukseeni poistua kotoa (koronan aikaan jälkimmäinen tosin on ihan hyvä). Pelkään jatkuvasti, että nyt se tauti iskee ja lääkäriin/vessaan pitäis olla samantien estoton pääsy. Pelko on osoittautunut oikeaksi monta kertaa, joten en sinänsä edes pelkää mitään epäloogista.
Vertaistukea? Kokemuksia? Apua?
Kiitos etukäteen ihanat naiset.
Kommentit (42)
Sitten kun ongelma on ihan rakenteellinen ja kierre pääsee pahaksi, ei sitä mitkään C-vitamiinit, käsi- ja alapesut ja karpalopuristeet ratkaise. Koska mun äidillä, tädeillä ja isoäidillä on ollut ihan sama ongelma, viimeisin lääkäri totesi, että rakenneongelmille ei valitettavasti vielä voida mitään.
Olen syönyt 18 vuoden aikana estolääkkeinä Hipeksalia, Trimopania ja Nitrofur-C:tä ja niistä jälkimmäinen on osoittautunut tehokkaimmaksi. Viljelyt tehtiin, kun Trimopan lakkasi toimimasta. Nitrofur on kamalaa vatsalle, mutta sitä varten voi pyytää reseptin tai syödä käsikauppatavarana myytäviä vatsansuojalääkkeitä (Antepsin, Somac).
Mulla tilanne rauhoittui lapsen syntymän jälkeen, mutta en usko, että vaiva koskaan menee pois. Triggereitä on niin pajon: seksi, alkoholi, kylmettyminen, uiminen jne. Jossain vaiheessa pelkkä hikoilu ja nestevajaus urheillessa laukaisi tulehduksen. Siihen jäivät maratontreenit.
Sympatiani aloittajalle ja kaikille muille toistuvista VTI:sta kärsiville.
Minä en suostu nykyään enää syömään antibiootteja, ellei ole otettu testi ja se varmistaa virtsatientulehduksen. Kun oli antibioottikierre päällä, minulle määrättiin ilman testejäkin pelkkiin oireisiin lääkkeitä. Uskoisin, että toistuvat antibioottikuurit pahensivat tilannetta.
Estolääke auttoi pahimmassa tilanteessa, mutta ei sekään haitaton ole.
Nykyään yritän aina virtsiksen kohdalla aina tehdä itsehoitoa mahdollisimman paljon ja odotella muutaman päivän alkaako helpottaa. Jos tuntuu että itsehoidosta ei ole mitään apua, tietenkin menisin testeihin.
En ole käyttänyt vuosiin enää antibioottikuureja. Tiedän, että tuo voi olla virtsiksen kohdalla riskaabelia tietysti, koska jossain tapauksessa se voi edetä munuaisiinkin, mutta oma havainto on, että oireet voivat myös mennä ohi itsestään ja jatkuvasta antibiootin syömisestä voi tulla itseään ruokkiva kierre, johon tulee päälle vielä hiivojakin.