Toistuvat virtsatieinfektiot... Vertaistukea
Moi ja tervetuloa tähän lankaan. Kaipaan vertaistukea ja toivon kipinää henkilöiltä, jotka samaistuvat tilanteeseeni.
Mulla on ollut n. 1.5 vuotta vti-kierre. Vti saa alkunsa milloin mistäkin. Joskus se iskee ilman mitään loogista selitystä ja joskus se iskee heti seksin jälkeen/jos ei ole muistanut juoda litratolkulla vettä. Tautia ei ole missään vaiheessa otettu tosissaan: ongelmaa on pyritty ratkomaan toinen toistaan seuraavilla antibioottikuureilla.
Soitin eilen lääkärille ja sain tällä kertaa sekä antibioottikuurin (nitrofur-c) että estolääkityksen (sama ab). Annoin tänään virtsanäytteen ja aloitin antibioottikuurin. Olen ottanut yhden tabletin, eikä olo ole kohentunut. Tiedän, että ab tehoaa normaalisti 24 tunnin sisään, mutta olen jo nyt pelokas. Pelkään, että joudun kärvistelemään vielä toiset 3 päivää viljelyn tulosten saamiseksi. Nitrofur-c on myös tuonut mukanaan vellovan huonovointisuuden. Makaan tälläkin hetkellä vessan lattialla ilman housuja kamalissa kivuissa ja oksennus kurkussa.
Tiedän, että tulehdus saadaan todennäköisesti kuriin tällä viikolla, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen...? Tuleeko tämä toistumaan kerta toisensa jälkeen hamaan h*lvettiin saakka? Vti vie usein viikon elämästäni, sillä se tekee minut täysin toimintakyvyttömäksi. Hinta esim. seksin harrastamisesta on ankara. Olen henkisesti ja fyysisesti aivan loppu tähän tilanteeseen. Tahtoisin vain olla terve vailla pelkoa vaanivasta sairastumisesta. Onko tähän saatavilla mitään apua?
Olen 24-vuotias, ja minua pelottaa, että tämä tulee vaikuttamaan negatiivisesti sekä seksielämääni että kiinnostukseeni poistua kotoa (koronan aikaan jälkimmäinen tosin on ihan hyvä). Pelkään jatkuvasti, että nyt se tauti iskee ja lääkäriin/vessaan pitäis olla samantien estoton pääsy. Pelko on osoittautunut oikeaksi monta kertaa, joten en sinänsä edes pelkää mitään epäloogista.
Vertaistukea? Kokemuksia? Apua?
Kiitos etukäteen ihanat naiset.
Kommentit (42)
Itse saman kokeneena: c-vitamiini ja karpalopuristeet joka päivä käyttöön. C-vitamiinia se 500 mg (tätä vahvuutta saa apteekista), ja karpalopuristeita saa joka kaupan luontaistuotehyllyltä, syöt ohjeen mukaan. Ennen seksiä ja seksin jälkeen aina alapesu ja rakko tyhjäksi. Oma kierteeni loppui näillä keinoilla.
C-vitamiinin pidät käytössä lopun ikääsi, karpalopuristeita syöt nyt aluksi ainakin muutaman kuukauden. Jos tarvetta on, niin myöhemmin uusi kuuri.
Vierailija kirjoitti:
Karpalot sun muut on ihan huuhaata! Ei todellakaan auta yhtään, kun on kunnon kierre!
Nitrofur c on hyvä lääke. Sitä estokuurina ainakin puoli vuotta, niin sitten alkoi helpottamaan. Senkin jälkeen tabu aina ennen seksiä.
Tsemppiä!
Mulla riitti estolääkkeenä alusta saakka yksi Nitrofur c -tabletti seksin jälkeen. Muuten en lääkettä syönyt ja tulehdukset ovat pysyneet poissa. Aiemmin niitä oli USEIN, minkä vuoksi aloin jo vältellä seksiä. Ja tosiaan - ei ollut karpalosta, C-vitamiinista tai muistakaan kotikonsteista mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karpalot sun muut on ihan huuhaata! Ei todellakaan auta yhtään, kun on kunnon kierre!
Nitrofur c on hyvä lääke. Sitä estokuurina ainakin puoli vuotta, niin sitten alkoi helpottamaan. Senkin jälkeen tabu aina ennen seksiä.
Tsemppiä!Mulla riitti estolääkkeenä alusta saakka yksi Nitrofur c -tabletti seksin jälkeen. Muuten en lääkettä syönyt ja tulehdukset ovat pysyneet poissa. Aiemmin niitä oli USEIN, minkä vuoksi aloin jo vältellä seksiä. Ja tosiaan - ei ollut karpalosta, C-vitamiinista tai muistakaan kotikonsteista mitään apua.
Kuinka monta antibioottikapselia oikein syöt vuodessa?
Nitrosta tuli kauhee olo mullekin, piti vaihtaa toiseen. Nyt syön puol vuotta Trimopan 100 ja ei niin paha olo! Mullakin kierre vaan alkoi. Oletko varma että rakkosi tyhjenee täysin kun käyt vessassa. Kokeile suihkuttaa lämmintä vettä alapäähän ja rentouta lihakset. Jos virtsaa alkaa tulla uudestaan niin rakkoon on aina jäänyt jotain missä pöpöt alkaa kasvaa!!!
Hipeksal ei ole ab, juon silloin tällöin lisäksi c-poretta, happamoittaa pissaa.
Parempi käyttää estolääkitystä kuin syödä jatkuvasti vahvoja ab-kuureja, niinkuin minä ennen, kuusikin kuuria peräkkäin ennen kuin tulehdus asettui.
Mulla oli vastaava kierre nuorena.
Triggereitä oli
Kylmillä pinnoilla istuminen
Seksi
Alkoholi
Jatkuva antibioottien syönti joka sotki kropan
Sokerin syöminen
Minua auttoi
Seksilakko joksikin aikaa kun oireet pahana
Karpalo ja mannoosi ravintolisät ja terveellinen ruokavalio (sokerin määrän vähennys - välillä oli hankala sanoa oliko hiiva vai vti koska hiiva tuli antibioottien takia ja siitä tuli hiiva/vtikierre ja hiivaa pahensi sokeri)
Runsas juominen kun vähääkään oireita (sokeriton ärtsy karpalomehu)
Keinokuituisten alusvaatteiden vaihto puuvillaisiin ja pesuaineiden välttö alapääpesuissa. Tämä auttoi hiivaan
Alkoholin välttäminen (jostain syystä tämä aina laukaisi mulla VTItä)
Toppahousut jatkuvasti talvella (kylmä pahensi aina oireita)
Pahimmillaan käytin estolääkitystä mutta onneksi pääsin antibiottikierteestä eroon
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vastaava kierre nuorena.
Triggereitä oli
Kylmillä pinnoilla istuminen
Seksi
Alkoholi
Jatkuva antibioottien syönti joka sotki kropan
Sokerin syöminenMinua auttoi
Seksilakko joksikin aikaa kun oireet pahana
Karpalo ja mannoosi ravintolisät ja terveellinen ruokavalio (sokerin määrän vähennys - välillä oli hankala sanoa oliko hiiva vai vti koska hiiva tuli antibioottien takia ja siitä tuli hiiva/vtikierre ja hiivaa pahensi sokeri)
Runsas juominen kun vähääkään oireita (sokeriton ärtsy karpalomehu)
Keinokuituisten alusvaatteiden vaihto puuvillaisiin ja pesuaineiden välttö alapääpesuissa. Tämä auttoi hiivaan
Alkoholin välttäminen (jostain syystä tämä aina laukaisi mulla VTItä)
Toppahousut jatkuvasti talvella (kylmä pahensi aina oireita)Pahimmillaan käytin estolääkitystä mutta onneksi pääsin antibiottikierteestä eroon
Niin ja yksi tärkein: seksin jälkeen heti pissalle ja pesulle.
Vierailija kirjoitti:
Miten ummetus tähän liittyy? Kylmettyminen ei nykytiedon mukaan vaikuta virtsiksiin, mutta en ihan hevillä tuota kyllä usko, koska viimeksikin virtsis tuli juurikin saunan jälkeen vilvoittelusta ulkona, hetki riitti. Olen ollut nuorempana pahassa kierteessä, puolukkajutun jälkeen on ollut vuosienkin taukoa, ettei ole tullut virtsistä eli se todella auttaa.
Ummetus voi estää rakkoa tyhjenemästä kunnolla -> bakteereilla on hyvä paikka kasvaa virtsassa. Lisäksi ummetus voi aiheuttaa myös rakon "vääränlaista" supistelua joka voi edesauttaa bakteerien nousua rakkoon. Kolmanneksi ummetus voi myös kertoa liian vähäisestä juomisesta, joskin yleisempää on että kuitujen määrä on liian alhainen.
Käytin itse lääkettä mikä aiheutti sivuoireena rakon tyhjentämisessä vaikeuksia/pissaamisongelmia. Saatoin istua kauankin pöntöllä ennenkuin sain pissattua kunnolla. Se oli varmaan yksi syy jatkuville virtsiksille.
Minulla vaikuttaa paljon se, olenko istunut jollain kovalla alustalla/farkut jalassa sellaisessa huonossa asennossa, että värkit joutuu puristuksiin. Naurakaa vaan :) Ja tulehdus etenee aina tosi nopeasti, kotona on aina antibioottipaketti odottamassa. Todella säälittävä vaiva jotenkin, kun joutuu antibioottikuurille istuttuaan huonossa asennossa, mutta näin se vain on.
Karpalomehu ja - tabletit, c-vitamiini ja sitruunamehu päivittäin käyttöön. Etikkaakin voi laimentaa vedellä ja ääntä kohti. Jos pystyy. Auttaa nopeasti kylläkin. Lisäksi juot peljon. Tietenkin Ab-kuuri tarvittaessa mutta jatkuvasti syötynä saat vain resistenssin kannan. Jos tk-lääkäri ei osaa muuta kuin kirjoittaa kuuria toisen perään niin pyydä lähete urologille. Toki ei hänkään pysty ihmeisiin mutta saat vinkkejä antibiootittomaan hoitoon.
Yksi mikä itsellä on ongelma on että jätän juomiset liian vähälle joinain päivinä ja se ärsyttää rakkoa jolloin seuraava päivä menee tulehduksen oireiden pahentuessa. Sitten kun testataan niin ei välttämättä olekaan tulehdusta.
Urologit tekevät myös rakon huuhteluita kun on tulehduskierrettä.
Vuosi sitten minullakin jatkuvia tulehduksia, antibioottikuurinkin söin. Tämän jälkeen aloitin YA karpalokapselit. JOKA aamu 2kpl sekä c vitamiinia. Parasta ennalta ehkäisyä, ei ole vaivannut sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ummetus tähän liittyy? Kylmettyminen ei nykytiedon mukaan vaikuta virtsiksiin, mutta en ihan hevillä tuota kyllä usko, koska viimeksikin virtsis tuli juurikin saunan jälkeen vilvoittelusta ulkona, hetki riitti. Olen ollut nuorempana pahassa kierteessä, puolukkajutun jälkeen on ollut vuosienkin taukoa, ettei ole tullut virtsistä eli se todella auttaa.
Ummetus voi estää rakkoa tyhjenemästä kunnolla -> bakteereilla on hyvä paikka kasvaa virtsassa. Lisäksi ummetus voi aiheuttaa myös rakon "vääränlaista" supistelua joka voi edesauttaa bakteerien nousua rakkoon. Kolmanneksi ummetus voi myös kertoa liian vähäisestä juomisesta, joskin yleisempää on että kuitujen määrä on liian alhainen.
Kiitos. Tuollaista vaivaa ei kyllä ole ollut, mutta voi auttaa jotain muuta vaivasta kärsivää.
En tiedä onko psykosomaattista, mutta tämän ketjun lukeminen aiheutti, että tuntuu vähän oireita... Voi ei!!!!
Minulla oli nuorempana muutama satunnainen tulehdus. Silloin tuli tosi voimakkaana ja nopeasti ja verta pissasin joka kerta. En uskaltanut juoda (virhe) ettei tarvitsisi pissata ennen kuin lääke vaikuttaa.
Myöhemmin sain e-pillereiden takia tuosta kierteen. Olisiko nyt yli 5 vuotta vaivasta kärsinyt.
Joskus pysyy pitkäänkin poissa, välillä tulee koko ajan.
Juon nykyään paljon ja se auttaa.
Auttaa niinkin paljon että oireet katoaa kokonaan ja kaksi munuaistulehdusta ollut. Ei onneksi päässeet pahoiksi kun tajusin heti mistä kyse ja lääkäriin.
Nitrofur-c käytössä estolääkkeenä. En ota enää joka päivä. Jos meinaa tulla tulehdus niin otan aamuin illoin yhden parin päivän ajan ja sitten jatkan hetken kerta päivässä.
Seksin jälkeen otan aina ja jos tiedossa etukäteen niin myös ennen.
On leikattu laskeumat. Ei lopettanut kierrettä kuten lääkäri ennusti.
Karpalot ei ole auttaneet. Niitä syön silti kuivattuna.
E-pillerit lopetin jo silloin 5 vuotta sitten mutta kierre jäi.
Vagisan käytössä säännöllisen epäsäännöllisesti. Pitäisi varmaan käyttää säännöllisesti.
En tiedä miten tämän saa loppumaan?
Ei ainakaan estolääkityksen lopettamisella kuten joku tuolla kirjoitti.
Estolääkitys on vienyt tulehdukset aina pois pitkiksi ajoiksi. Harmi ettei voi syödä koko aikaa sitä. Se kuitenkin pienempi paha kuin toistuvat tulehdukset ja niihin pakolliset ab-kuurit joka tapauksessa.
Mutta juo paljon. Se on paras keino itsellä. Vähintään 2 litraa päivässä.
Ihan koko ajan ja joka päivä, ei vaan silloin kun tulehdus päällä.
Jos juominen jää vähemmälle niin tulehdus kolkuttelee ovella.
Mulla myös alkoholin juomisen jälkeen tulehdus ja silloin tulee niin etten saa pissattua ja vatsaan sattuu. Seuraavana aamuna siis. Siihen vielä yöllä harrastettu seksi niin apua!
Juon todella harvoin kylläkin. Viimeksi ei muuten tullut mutta ennakoin estolääkitystä lisäämällä eikä seksiä harrastettu. Kävin myös koko ajan pissalla enkä pidätellyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli nuorempana muutama satunnainen tulehdus. Silloin tuli tosi voimakkaana ja nopeasti ja verta pissasin joka kerta. En uskaltanut juoda (virhe) ettei tarvitsisi pissata ennen kuin lääke vaikuttaa.
Myöhemmin sain e-pillereiden takia tuosta kierteen. Olisiko nyt yli 5 vuotta vaivasta kärsinyt.
Joskus pysyy pitkäänkin poissa, välillä tulee koko ajan.
Juon nykyään paljon ja se auttaa.
Auttaa niinkin paljon että oireet katoaa kokonaan ja kaksi munuaistulehdusta ollut. Ei onneksi päässeet pahoiksi kun tajusin heti mistä kyse ja lääkäriin.Nitrofur-c käytössä estolääkkeenä. En ota enää joka päivä. Jos meinaa tulla tulehdus niin otan aamuin illoin yhden parin päivän ajan ja sitten jatkan hetken kerta päivässä.
Seksin jälkeen otan aina ja jos tiedossa etukäteen niin myös ennen.On leikattu laskeumat. Ei lopettanut kierrettä kuten lääkäri ennusti.
Karpalot ei ole auttaneet. Niitä syön silti kuivattuna.
E-pillerit lopetin jo silloin 5 vuotta sitten mutta kierre jäi.
Vagisan käytössä säännöllisen epäsäännöllisesti. Pitäisi varmaan käyttää säännöllisesti.En tiedä miten tämän saa loppumaan?
Ei ainakaan estolääkityksen lopettamisella kuten joku tuolla kirjoitti.
Estolääkitys on vienyt tulehdukset aina pois pitkiksi ajoiksi. Harmi ettei voi syödä koko aikaa sitä. Se kuitenkin pienempi paha kuin toistuvat tulehdukset ja niihin pakolliset ab-kuurit joka tapauksessa.Mutta juo paljon. Se on paras keino itsellä. Vähintään 2 litraa päivässä.
Ihan koko ajan ja joka päivä, ei vaan silloin kun tulehdus päällä.
Jos juominen jää vähemmälle niin tulehdus kolkuttelee ovella.Mulla myös alkoholin juomisen jälkeen tulehdus ja silloin tulee niin etten saa pissattua ja vatsaan sattuu. Seuraavana aamuna siis. Siihen vielä yöllä harrastettu seksi niin apua!
Juon todella harvoin kylläkin. Viimeksi ei muuten tullut mutta ennakoin estolääkitystä lisäämällä eikä seksiä harrastettu. Kävin myös koko ajan pissalla enkä pidätellyt.
Minulla myös aina purkki valmiina kotona ja valmiina kuuri apteekissa.
Reissuun pakkaan antibiootit mukaan.
Ota ap buranaa tms nyt. Se auttaa kipuun oikeasti ennen kuin lääke alkaa vaikuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
Jos Nitrofur kerran aiheuttaa aloittajalle pahoinvointia, hän tuskin haluaa sitä puolta vuotta käyttää. Muitakin antibiootti-estolääkkeitä on.
Juomisesta pieni varoitus eli yli kahta litraa ei saisi juoda, koska laskee kaliumia, mikä voi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Tai juo Vichyä, jossa on kaliumia.
Olen itse juonut hirveitä määriä, paljon yli tuon kaksi litraa, kun olen yrittänyt huuhtoa rakkoa. Sitten lopetin, kun sain tietää rytmihäiriövaarasta.
Vahvoja 500mg C vitamiineja 2x päivässä. Jos oireita jo tuntuu niin 4 x. Itsellä katkesi siihen eikå oo enää uusinu 5 vuoteen.
Annostus on ratkaiseva.
Pidä taukoa seksistä niin kauan, että tilanne kunnolla rauhoittuu. Tämä auttoi itsellä parhaiten. Pidimme useita kuukausia taukoa. Sen jälkeen ehdottoman hyvä hygienia, vain valkoisia puuvillaisia alushousuja, aina pissalle heti seksin jälkeen ja vähintään iso lasillinen vettä.
Tsemppiä!