Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuvat virtsatieinfektiot... Vertaistukea

Surullinensiili
08.03.2021 |

Moi ja tervetuloa tähän lankaan. Kaipaan vertaistukea ja toivon kipinää henkilöiltä, jotka samaistuvat tilanteeseeni.

Mulla on ollut n. 1.5 vuotta vti-kierre. Vti saa alkunsa milloin mistäkin. Joskus se iskee ilman mitään loogista selitystä ja joskus se iskee heti seksin jälkeen/jos ei ole muistanut juoda litratolkulla vettä. Tautia ei ole missään vaiheessa otettu tosissaan: ongelmaa on pyritty ratkomaan toinen toistaan seuraavilla antibioottikuureilla.

Soitin eilen lääkärille ja sain tällä kertaa sekä antibioottikuurin (nitrofur-c) että estolääkityksen (sama ab). Annoin tänään virtsanäytteen ja aloitin antibioottikuurin. Olen ottanut yhden tabletin, eikä olo ole kohentunut. Tiedän, että ab tehoaa normaalisti 24 tunnin sisään, mutta olen jo nyt pelokas. Pelkään, että joudun kärvistelemään vielä toiset 3 päivää viljelyn tulosten saamiseksi. Nitrofur-c on myös tuonut mukanaan vellovan huonovointisuuden. Makaan tälläkin hetkellä vessan lattialla ilman housuja kamalissa kivuissa ja oksennus kurkussa.

Tiedän, että tulehdus saadaan todennäköisesti kuriin tällä viikolla, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen...? Tuleeko tämä toistumaan kerta toisensa jälkeen hamaan h*lvettiin saakka? Vti vie usein viikon elämästäni, sillä se tekee minut täysin toimintakyvyttömäksi. Hinta esim. seksin harrastamisesta on ankara. Olen henkisesti ja fyysisesti aivan loppu tähän tilanteeseen. Tahtoisin vain olla terve vailla pelkoa vaanivasta sairastumisesta. Onko tähän saatavilla mitään apua?

Olen 24-vuotias, ja minua pelottaa, että tämä tulee vaikuttamaan negatiivisesti sekä seksielämääni että kiinnostukseeni poistua kotoa (koronan aikaan jälkimmäinen tosin on ihan hyvä). Pelkään jatkuvasti, että nyt se tauti iskee ja lääkäriin/vessaan pitäis olla samantien estoton pääsy. Pelko on osoittautunut oikeaksi monta kertaa, joten en sinänsä edes pelkää mitään epäloogista.

Vertaistukea? Kokemuksia? Apua?

Kiitos etukäteen ihanat naiset.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpalomehu on hyvä ensiapu. 

Vierailija
2/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Vti on kamala tauti.

Itselläni kierre loppui kuin seinään kun silloinen poikaystäväni otti tavaksi pestä aina kätensä huolellisesti ennen petipuuhia. Lisäksi säntäsin aina samantien vessaan kun homma oli hoidettu, en jäänyt hetkeksikään halimaan tai viivytellyt muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sukupuolitautien erikoislääkärillä.

Vierailija
4/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli paha kierre olemassa noin 2 vuotta, jolloin osa antibiooteista ja estolääkkeistä lakkasivat vaikuttamasta. Sain tulehduksen myös ollessani estolääkityksellä. Kierre oli virtsatietulehdus - > antiobiooteista hiivatulehdus - > muutama päivä OK, ja taas virtsatietulehdus.

Lopulta en uskaltanut reissata mihinkään, koska oireet alkoivat aina nopeasti ja ensimmäisistä 'tuntemuksista' saatoin olla viiden tunnin päästä sellaisissa kivuissa etten päässyt lääkäriin/labraan/apteekkin itse, ja kauhukuva oli että jään jonnekin ulkomaille tai toiseen kaupunkiin vielä jumiin kuolemaan vaivoihini.

Viimein yksi ab-merkki auttoi aina oireisiin ja poisti tulehduksen kokonaan, ja sain luvan alkaa kantaa mukanani aina yhtä paketillista kyseistä kuuria varmuuden vuoksi.

Kierre loppui oikeastaan vasta sitten kun jätin e-pillerit pois ja aloimme käyttää ehkäisyssä vain kondomia. Pidän myös huolta siitä, että seksin jälkeen tulee hoidettua pesu ja pisu, tunnin sisään seksin jälkeen.

Vierailija
5/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuohon auttoi ainoastaan selibaatti... Sinkkuaikoina pysynyt poissa ja taas heti suhteessa alkanut. Harmi sinänsä kun seksi muuten kiinnostaa ja ikää vasta 29.

Ei auttaneet antibioottikuurit tai karpalomehut kovinkaan pitkään.

Kuten sanoit, hinta seksin harrastamisesta noussut liian korkeaksi. Nyt olen viimeisilläni raskaana ja seksi on jäänyt pois jo pitkäksi aikaa - kaikki pissatestit jatkuvasti puhtaat (ei bakteereja) ja mitään oireita ei ole ollut.

Vierailija
6/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin iherbistä D-mannoosia. Siihen loppui kierre, tulehduksia on enää 1-2 vuodessa.

Vierailija
7/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap testannut mitään tablettimuotoisia karpalovalmisteita? Suosittelen kokeilemaan vaikka yhden kuurin, jos vaikka tepsisi ja saisit pitää taukoa antibiooteista. Karpalomehukin säännöllisesti juotuna saattaa auttaa, mutta sen pitää olla makeuttamatonta eli on melkoisen hapanta ja lisäksi maksaa paljon. Pakastimeenkin voi hommata karpaloa tai puolukkaa, jota sitten lisää jogurttiin, puuroon tai minkä kanssa nyt tykkää syödä. Vettä kannattaa muistaa juoda riittävästi, vaikka pari litran pulloa jääkaappiin, joista sitten pyrkii juomaan pitkin päivää. Riittävä nesteytys, pissalla käynti ja c-vitamiini voivat auttaa. Jos on taipumusta ummetukseen, niin sekin voi aiheuttaa tulehduksen uusiutumista. Nämä vain omia kokemuksia, en ole terveysalan ammattilainen.

Vierailija
8/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös auttaa d-mannose. Kun sen keksin akupunktiohoitajan vinkistä (!!) niin en ole tarvinnut antibiootteja. Aiemmin sain tulehduksia koko ajan. Hanki tätä! Jauheena ja kapseleina löytyy. Auttaa ennaltaehkäisevästi mutta myös alkaviin oireisiin.

Vierailija
9/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ennen ja jälkeen seksin molemmat peseytyy ja huolehtii myös käsien puhtaudesta.

- Myös muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota alapään hygieniaan. Saippuapesuja ei tarvitse eikä kannatakaan, mutta vesipesut ainakin ulostamisen jälkeen ja normisti suihkussa käydessä. Suihkussakin pese niin ettei takapuolen bakteereita pääse vaikka käsissä virtsaputken läheisyyteen.

- Stringit siirtää helpommin bakteereita virtsaputken suulle. Varsinkin hikoillessa bakteerikontaminaatiota tapahtuu helpommin - mieti siis mitkä alushousut on esim. urheillessa päällä ja muista vaihtaa ne heti treenin jälkeen (toki pesu myös).

- Juo paljon ja hapanta. Sitruunaa veteen, sokeroimatonta karpalomehua yms.

- Älä kylmetä itseäsi näillä talvikeleillä. Mummojen neuvoja, joo, mutta saattaa ollakin aikamoinen viisaus.

- Hoida mahdollinen ummetus. Sillä on oikeesti väliä.

- Onko sulla diabetesta? Hoida se hyvään tasapainoon. Jos ei ole todettu mutta on vähänkin epäilystä siitä, niin pyydä että sokerit katsottaisiin.

Vierailija
10/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu vaiva, tiedän miten kivulias on. Puolukka- ja karpalomehu auttavat ennaltaehkäisyssä (on ihan tieteellisesti todistettu tämä, koska happamassa bakteerit eivät viihdy), mutta happamuuden takia hammaskiille on kovilla. Viimeksi noin kuukausi sitten virtsasin verta.... Ja hirveää tuossa se on nimenomaan, että oireet yltyvät ihan parissa tunnissa niin koviksi, että virtsaaminen ei onnistu huutamatta kivusta. 

Ota labrasta mukaan pissapurkkeja ja säästä tabletteja noista kolmen ja viiden päivän kuureista ja kun oireet alkavat, ota näyte heti ja sen jälkeen ota tabletti ensiapuun omasta kaapista. Useimmiten se on kuitenkin koli. 

Seksissä lähetyssaarnaaja-asento on paha, takaapäin ei tule bakteereja hankaamisesta ja jos mies tai itse masturboi niin ei saa vetää sormella mitään virtsaputken suuntaan. Valitettavasti joillakin anatomia on sellainen, että virtsiksiä tulee helpommin, mutta puolukoista ja karpaloista kyllä on ennaltaehkäisyyn. Ei mitään kaupan mehuja, vaan pakastepuolukoita joko ruokaan tai tehosekoittimessa murskaksi ja veden sekaan (sillä tavalla itse toimin). 

Vierailija
11/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seksi oli tulehduksen laukaisija ja huomasin myös että sokeri ja vehnä pahensi tilannetta.

Suurin apu tuli siitä kun sain lääkäriltä ohjeen ottaa yks nitrofur-c tabletti aina sekin jälkeen.

En tiedä mitä tapahtuu mutta raskauden ja synnytyksen jälkeen tulehdukset loppu ku seinään ihan itsestään.

Vierailija
12/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimia! kokeile pyytää vaihtamaan estolääke toiseen, joka ei aiheuta pahoinvointia. itse sain nitrofurin aiheuttaman pahoinvoinnin kuriin, kun syön sen kanssa (jotain pientä, ei liian isoa ateriaa).

minulla auttoi tulehduksiin aiemmin karpalotabletit aina seksin jälkeen otettuna. viime kesänä ne lakkasivat toimimasta ja sain seksistä aina vt-infektion. nyt epäilen tämän johtuneen siitä, että söin säännöllisesti rennietä, joka laskee virtsan happamuutta.

nyt siis renniet veke ja estolääkitys päällä, toivottavasti auttaa. estolääkettä pitää syödä kuukausia, jonka jälkeen voi katsoa, pystyykö olemaan ilman.

tässä keskustelussa mainittu d-mannoosi ei minulla valitettavasti ehkäissyt tulehduksia, hyvä, että jollakulla toimii.

jos on vain mahdollista ehkäistä vt-infektioita ilman antibiootteja muilla keinoilla, kannustan käyttämään niitä. vt-tulehduksia aiheuttavien bakteerien antibioottiresistenssi alkaa olla jo ongelma ja se lisääntyy sitä mukaa, kun antibiootteja joudutaan syömään.

toivottavasti lääketiede keksisi antibiootittoman ja haitattoman ehkäisyn tähän todella yleiseen vaivaan!

Vierailija
13/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Hipeksal estolääkkeenä jo ainakin 10 vuotta, toimii.

Vierailija
14/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ennen ja jälkeen seksin molemmat peseytyy ja huolehtii myös käsien puhtaudesta.

- Myös muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota alapään hygieniaan. Saippuapesuja ei tarvitse eikä kannatakaan, mutta vesipesut ainakin ulostamisen jälkeen ja normisti suihkussa käydessä. Suihkussakin pese niin ettei takapuolen bakteereita pääse vaikka käsissä virtsaputken läheisyyteen.

- Stringit siirtää helpommin bakteereita virtsaputken suulle. Varsinkin hikoillessa bakteerikontaminaatiota tapahtuu helpommin - mieti siis mitkä alushousut on esim. urheillessa päällä ja muista vaihtaa ne heti treenin jälkeen (toki pesu myös).

- Juo paljon ja hapanta. Sitruunaa veteen, sokeroimatonta karpalomehua yms.

- Älä kylmetä itseäsi näillä talvikeleillä. Mummojen neuvoja, joo, mutta saattaa ollakin aikamoinen viisaus.

- Hoida mahdollinen ummetus. Sillä on oikeesti väliä.

- Onko sulla diabetesta? Hoida se hyvään tasapainoon. Jos ei ole todettu mutta on vähänkin epäilystä siitä, niin pyydä että sokerit katsottaisiin.

Miten ummetus tähän liittyy? Kylmettyminen ei nykytiedon mukaan vaikuta virtsiksiin, mutta en ihan hevillä tuota kyllä usko, koska viimeksikin virtsis tuli juurikin saunan jälkeen vilvoittelusta ulkona, hetki riitti. Olen ollut nuorempana pahassa kierteessä, puolukkajutun jälkeen on ollut vuosienkin taukoa, ettei ole tullut virtsistä eli se todella auttaa.

Vierailija
15/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy apteekista vahvaa pitkävaikutteista C vitamiinia, joka sopisi vti:n estoon tueksi.

Vahva C vitamiini happamoittaa virtsan, jossa pöpöt ei enää viihdy.

Vierailija
16/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia! Tuo on niin inhottava vaiva.

E-pillerit voi heikentää limakalvoja ja ne sitten altistaa tulehduksille, eli jos niitä syöt, kannattaisi kokeilla lopettamista. Paikallinen estrogeenivoidekin voi auttaa vahvistamaan limakalvoja.

Tärkeintä olisi nyt saada se kierre poikki, eli syödä se estokuuri. Samalla limakalvo pääsisi toipumaan.

Onhan sulta otettu aina viljely? Mulla oli vaihtelevasti eri bakteereja, ei aina se sama ja jotain melkoisen harvinaisiakin välillä. Lopputuloksena oli, että mulla on kahdelle yleiselle VTI-antibiootille resistentti e-coli-kanta, kun lääkäri ei meinannut millään teettää noita viljelyitä ja määräsi vaan uudestaan niitä yleisimpiä antibiootteja. Nitrofur oli se, joka mulla auttoi lopulta estokuurina.

Muutama vinkki olisi seksiin, eli kannattaa käyttää liukkaria vaikka ei muuten tarvisikaan ja käsienkin pesu myös ennen seksiä.

Karpaloa voi kokeilla juoda, mutta ei se auta kuin e-colin aiheuttamiin tulehduksiin ja niissäkään teho ei ole mikään ihan valtava.

Itsellä vaiva vaan loppui! En tiedä edelleenkään mikä oli tärkein syy. Seksihygienian noudattaminen pilkulleen, limakalvojen vahvistuminen e-pillereiden lopettamisen jälkeen vai pitkä 3kk estokuuri antibioottia. Vai kaikki yhdessä.

Vierailija
17/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla seksi oli tulehduksen laukaisija ja huomasin myös että sokeri ja vehnä pahensi tilannetta.

Suurin apu tuli siitä kun sain lääkäriltä ohjeen ottaa yks nitrofur-c tabletti aina sekin jälkeen.

En tiedä mitä tapahtuu mutta raskauden ja synnytyksen jälkeen tulehdukset loppu ku seinään ihan itsestään.

Mulla taas toisinpäin, vti kroonistui toisen raskauden jälkeen. Itsekin olin taipuvainen syyttämään seksiä, mutta kun tauosta huolimatta tuli tulehdus, niin epäilen vaivan olevan rakenteellinen ja johtuvan virtsarakon laskeumasta.

Vierailija
18/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli ennen pissatulehduksia säännöllisesti. Aloin käyttää karpalokapseleita joka päivä. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään tulehdusta. Näin on mennyt jo lähes 10v. Käytän kapseleita joissa on myös maitohappobakteerit samassa. Pakko suositella kun oma kokemus on näin hyvä.

Vierailija
19/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu estolääkitykseen! Kohta mikään ab ei enää tehoa kun bakteereistasi tulee resistenttejä niille. Estolääkitystä ei suositella enää nykyisin.

Nyt katse limakalvoihin ja niiden hoitoon. Vanhemmilla rouvilla kaikkein paras estolääke vti on vagifem. Etenkin jos käytät hormonaalista ehkäisyä niin ratkaisu saattaa löytyä siitä. Tsemppiä

Vierailija
20/42 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli vti-kierre, tulehdus alkoi aina seksistä. Kun saat estolääkityksen, tärkeää on ottaa tabletti AINA ns. tulehdukselle altistavan tilanteen jälkeen, mikäli siis tunnistat kohdallasi sellaisia. Jos tulehduksen päästää toistuvasti päälle ja välissä syö lääkekuureja/estolääkkeitä on vaara, ettei kyseinen antibiootti enää tehoakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä