Perustelusi siihen, miksi vihaat lihavia?
Tuosta ”lihavat rokotusjonon kärkeen” keskustelusta tuli mieleen.
Rupesi kiinnostamaan että miten jonkun lihavuus on sinulta pois? Tuntuu, että vihaanien mielestä lihava ihminen on kakkosluokan kansalainen.
”Lihavilla ei ole itsekuria”. Niin, ja sitten? Miten tämä on sinulta pois?
”Lihavat vie veroeurot”. Lihavat myös maksavat, tai ovat maksamatta, veroeuroja ihan samalla tavalla kuin normaali- ja alipainoisetkin. Ilmeidesti luulet, että lihavat ravaavat hoidettavina ties minkä vaivan takia joka johtuu lihavuudesta? Ok.
”Lihavat kuormittaa systeemiä itseaiheutetulla ongelmalla”. Ihan samalla tavalla kuin normaalipainoiset, alipainoiset, urheilijat, täydelliset ihmiset, mielenterveyspotilaat, monisairaat jne. Meillä lihavilla on ihan yhtäläinen oikeus yhteiskunnan palveluihin kuin muillakin.
”Lihavuus on rumaa”. Kuulostaa ihan vain sinun ongelmaltasi.
”Kehopositiivisuus tarkoittaa että pitää alkaa läskiksi”. Selkeästi tässä on mennyt kehopositiivisuuden pointti ohi. Sinä vihaajakin voit olla sinut oman kehosi kanssa ja se olisi jopa suotavaa! Ei kukaan tuomitse.
”Lihava ei voi olla onnellinen, ei voi liikkua, lihavat ovat epävarmoja ja vihaavat kehoaan”. Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Ja vaikka joidenkin kohdalla pitäisikin, miten nämä seikat ovat sinulta pois?
Itse en vihaa tai halveksi ketään heidän kehonsa perusteella. En nyt lihavana, en silloinkaan kun olin normaalipainoinen. Elämäni on sillä tavalla yksinkertaista ja helppoa ettei minun tarvitse inhota ketään.
Ja kyllä, olen lihava ja kyllä, läskillä meni tunteisiin.
Kommentit (280)
Vievät terveydenhuollossa paikkoja niiltä, joiden sairaudet eivät ole itse aiheutettuja
Perustelusi sille, että luulet kaiken aina olevan vihaamista?
Vierailija kirjoitti:
Valittavat vaivoista mitkä olis korjattavissa muuttamalla elämäntapoja.
Ei se vaan ole niin helppoa. Jos on perinyt lihavuuden, säälin nuoria joilla on ylipainoa.Eivät he itsekään sitä toivo , eikä sitä aina voi laihduttamalla saada pois.
Vanhemmat lihakasat jotka syövät ja juovat itsensä lihaviksi , sitävastoin, voisivat parantaa terveyttä elämäntapoja muuttamalla.
Koronan jälkeen lihoin vatsan seudulta. Kävelen joka päivä kilometrejä ja syön lasten annoksia. Nyt vaihdoin ruokavaliota, ostan Valion tuotteita, joten turvotus häipyi 4 päivässä. Eli ilmeiseti sain lahjaksi koronalta laktoosi intoleranssin.
En suostu olemaan lihava .
On vain huoli terveydenhuollon riittävyydestä.Tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi ihmisten ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Vievät terveydenhuollossa paikkoja niiltä, joiden sairaudet eivät ole itse aiheutettuja
Ketä nämä ihmiset ovat? Ilmeisesti vain synnynnäisesti sauraat? Monet sairaudet ja suuri osa onnettomuuksista liittyy ihmisen omaan toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Samalla perusteella voimme jättää hoitamatta esimerkiksi urheilu ja kaatumisvammat, työtapaturmat, masennuksen jne. Mitäs lähdit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä nämä ihmiset ovat? Ilmeisesti vain synnynnäisesti sauraat? Monet sairaudet ja suuri osa onnettomuuksista liittyy ihmisen omaan toimintaan.
Esim. neurologiset sairaudet eivät ole itse aiheutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Esim. syöpä johtuu pitkälti elintavoista tai elinympäristöstä. Oma vika, ei hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todista se.
Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.
Ehkä lähinnä se että mitä teet itsellesi? tervetuloa diabetekset , sydäntaudit kun on vaan liian laiska ymmärtää tai tekee asialle jotain.. Se lähinnä..mutta eipä oo multa pois.. nimim:10kiloa liikaa=katastrofi.. ainakin sitten tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla perusteella voimme jättää hoitamatta esimerkiksi urheilu ja kaatumisvammat, työtapaturmat, masennuksen jne. Mitäs lähdit...
Työssäkäynti ja urheilu ovat hyödyllisiä asioita. Makkaran ja sipsien mussuttaminen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todista se.
Osaat varmaan käyttää googlea itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.
Miten mielestäsi eroa ihmisistä, joiden mielestä esim. afrikkalaiset ovat epämiellyttävän näköisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkähän ei ole itse aiheutettuja? Jokainen urheilutapahtuma on itse aiheutettu. Jokainen voi käyttää maskia flunssa kautena estämään flunssaa. Raskaus on itse aiheutettu. Aika moneen sairauteen liittyy joku omaan elämäntapaan liittyvä riskitekijä.
Vierailija kirjoitti:
On vain huoli terveydenhuollon riittävyydestä.Tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi ihmisten ylipaino.
Useammalla hoikalla on metabolinen oireyhtymä kuin lihavalla. Lihavilla on vain geneettinen adaptaatio selvitä siitä johtuvista sairauksista paremmin. Näiltä hoikiltahan se terveydenhoito pitäisi riistää pois.
Erinomainen kirjoitus, Ap.
Olen noin 25 kiloa ylipainoinen.Paino on vaihdellut aikuisiällä 65-95 kilon välillä. Ikää 48 vuotta ja äärimmäisen terve ollut koko ikäni. Hoikat ystäväni ovat jatkuvasti saikulla mielenterveyden, selkäkipujen, sydänoireiden vuoksi ja syövät purkkikaupalla troppia nivelvaivoihin ja korkeaan kolesteroliin.
Niin että ei se läski aina...
Myönnän kärsiväni siitä etten voi pukeutua niin kivasti kuin haluaisin. Se ainoa haitta.
Jokaisella on vastuu omasta terveydestään. Pitää tehdä arkisessa elämässä valintoja, jotka edistävät terveyttä ja minimoivat ns. elintasoon perustuvia, omilla valinnoilla aiheutettuja, sairauksia.
Mielestäni omalla toiminnalla aiheutetut sairaudet tulisi maksaa omasta pussista. Esimerkiksi lihavuusleikkaukset on järkyttävää rahan tuhlausta. Tai tupakoitsematon keuhkosyöpäpotilas tulee hoitaa julkisella, tupakoivaa ei. Ellei tupakoivalla ole omaa henk koht varoista maksettua vakuutusta tai säästöjä, joilla hoidot maksetaan kokonaisuudessaan. Ja toki reaalikustannusten mukaisesti..
Huomautan, että en tarkoita heitä, jotka ovat ylipainoisia koska eivät voi itse vaikuttaa asiaan. Tai joilla sairauteen on joku lääketieteellisesti perusteltavissa oleva syy, joka ei liity elintapoihin ja omiin valintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Etsipä yksikin tutkimus, jonka mukaan pysyvä painonpudotus (> 5 vuotta) on mahdollista yli 90 prosentille tutkimukseen osallistuvista. Siihen on syynsä, miksi kaikki seurantatutkimukset päättyvät kahteen vuoteen.