Lapset halusivat lasagnea, tein kesäkurpitsasta ja munakoisosta, lapset ja mies tilasivat pitsaa
Kiehun kiukusta edelleen. Kuinka kaikki voivat olla noin ilkeitä?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta en ihmettele miehen ja lasten reaktiota. Lasagne on siitä hyvä ruoka, että sinne saa huomaamatta lisättyä kasviksia. Esim. porkkanaraastetta tai kesäkurpitsaraastetta uppoaa isokin määrä. Mutta kyllä sinne lasagnelevyt ainakin tarvitsee.
Itse tykkään kyllä valkokastikkeettomasta lasagnesta, mutta valkokastikkeessakaan ei ole mitään kovin epäterveellistä. Hieman voita, hieman jauhoja ja litra maitoa/kasvimaitoa.
Ensinnäkin lasagne on pastaruoka, joten pakollisia ovat lasagnelevyt. Valkokastike on myös oleellinen. Ja lisäksi tarvitaan täyte, joka voi olla jauhelihaa tai mereneläviä. Kasvislasagnestakin voi puhua nimen omaan "kasvis" -alkuisella nimellä, silloinkin mukaan kuuluvat lasagnelevyt ja valkokastike.
Muut viritykset eivät ole lasagnea eikä niitä tulisi sillä nimellä kaupata kenellekään.
Niinhän minä kirjoitinkin. Ei se lasagnesta viritystä tee, jos levyjen, tomaatti-lihakastikkeen ja valkokastikkeen lisäksi laittaa porkkanraasteesta kerroksen. Ja itse kyllä laita valkokastiketta aina lasagneen, mutta olen syönyt myös valkokastikkeetonta lasagnea ja kelpasi ihan lasagnesta minulle.
Jaa, jos jokin ruoka jollekin kelpaa tietyllä nimellä, niin pitäisikö sen vaikuttaa siihen mikä on ruokalajin alkuperäinen vakiintunut nimitys? En oikein usko.
Esimerkiksi Feta: Joskus aiemmin sillä nimellä sai myydä melkein mitä vain tietyn oloista juustoa ja jotkut tulivat siitä varsin sairaiksi. Onneksi tuli nimisuoja, jonka ansiosta Fetana saa myydä ainoastaan lampaan tai vuohen maidoista tehtyjä juustoja. Ja nyt jokainen lampaan tai vuohen maidolle allerginen voi välttää Fetaksi kutsuttua juustoa.
On siis varsin tärkeää että tietyn niminen ruokalaji sisältää aineksia, joita sen yleensäkin ymmärretään sisältävän. Ei mitään sooloiluja siinä suhteessa!
En nyt ota kantaa siihen onko lasagnea vai ei mutta olisihan tuota voinut kerran kuitenkin syödä. Ainakin meitä opetettiin maistamaan kaikkea eikä heittämään ruokaa roskiin.
Kummityttöni äiti on aina dietillä.
Kummitytön synttäreille piti tehdä kakku, teki vesimelonikakun.
Menin keittiöön. Tein kääretorttupohja , hain kaupasta rahkaa, hilloa ja suklaata, tein siitä täytekakun. Äitikin söi mielellään.
Jos kysyt toiveita, toteuta
Vierailija kirjoitti:
En nyt ota kantaa siihen onko lasagnea vai ei mutta olisihan tuota voinut kerran kuitenkin syödä. Ainakin meitä opetettiin maistamaan kaikkea eikä heittämään ruokaa roskiin.
Ok, ollaan kumminkin jo ihan eri asiassa. Kysymys on siitä mitä voi kutsua miksikin ruokalajiksi. Eri kysymys on se mitä kukin suostuu maistamaan eikä ole suotavaa että ihmisiä huijataan "maistamaan" jotain, jonka nimi antaa aiheen olettaa jotain muuta. Pahimmassa tapauksessa siinä on jopa henki kyseessä!
Huonosti kasvatetut mies ja lapset, kun ei toisen vaivalla ja rakkaudella tekemä ruoka kelpaa.
Jääpä enemmän ruokaa sinulle. Muista aina tehdä itsellesi mieluisaa ruokaa, jos kokeilet jotain. Tuskin missään perheessä sentään jonkun kokkaamia heitetään pois, vaan jäävät syötäväksi kokkaavalle, elleivät kelpaa muille? Lautaselta toki voidaan heittää pois, mutta siksipä ei kannata tuputtaa ja pakottaa ottamaan.
Saitko syötyä viikonloppuna vai jäikö vielä?
Niinhän minä kirjoitinkin. Ei se lasagnesta viritystä tee, jos levyjen, tomaatti-lihakastikkeen ja valkokastikkeen lisäksi laittaa porkkanraasteesta kerroksen. Ja itse kyllä laita valkokastiketta aina lasagneen, mutta olen syönyt myös valkokastikkeetonta lasagnea ja kelpasi ihan lasagnesta minulle.