Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vanhuksen taloudellisesta hyväksikäytöstä tehdä rikosilmoituksen muu kun vanhus itse

Vierailija
07.03.2021 |

Hän ei halua tehdä ilmoitusta kun säälii hyväksikäyttäjää.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus ei ole edunvalvonnassa tai sen tarpeessa niin ei voi. Vanhuksella on oikeus itse päättää taloudellisista asioistaan ja hänellä on oikeus luovuttaa varojaan vaikka säälistä. Jos hän luovuttaa niin paljon varojaan, että joutuu itse puutteeseen ja esim. laskuja jää maksamatta, koska rahat meni " hyväntekeväisyyteen", niin on aihetta tehdä maistraatille ilmoitus edunvalvonnan tarpeesta.

Vierailija
2/7 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, mutta edunvalvonnan tarpeessa olevasta voi. Sen voi tehdä silloin, kun ihminen on kykenemätön huolehtimaan raha-asioistaan sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi. Eikö sääli olekin sairautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen edunvalvonta vaan poliisille ja pankkiin ilmoitus ensin että tekijä saadaan kiinni ja lopettamaan . Esim uskontoisia lahjoja on jotka huijaa myös nuoret voi huijata tai varastaa sekä ulkomaalaiset voi kyllä poliisi ja pankki näkee missä kohtaa huijataan ja paljonko .

Vierailija
4/7 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi tehdä huoli-ilmoituksen vanhuksesta: https://yle.fi/uutiset/3-11824484

Vanhuksen taloudellinen hyväksikäyttö on valitettavan yleistä. Hyväksikäyttäjä on usein vanhuksen perheenjäsen: Tytär, poika tai muu lähisukulainen. Hyvin usein vanhuksen hyväksikäyttäjällä on pahoja elämänhallinnan ongelmia, vakava päihdeongelma, peliriippuvuutta, pitkäaikaistyöttömyyttä, ylivelkaantumista ja ulosottovelkaa.

Vierailija
5/7 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Poliisiin vaan yhteys jos on epäilys, että vanhusta käytetään hyväksi. Poliisi sitten selvittää onko kyse kavalluksesta, ryöstöstä, varkaudesta tai kiristämisestä.

Näistä saa muuten ihan kunnon rangaistukset.

Ei ole pitkäkään aika siitä kun tuttava sai kutsun kuulusteluun kun oli kiristänyt isänsä allekirjoittamaan lahjakirjan asunnosta. Kun asunto siirtyi ainoan tyttären nimiin niin ei riittänyt tämäkään rosvous vaan sitten tytär pani isänsä allekirjoittamaan vuokrasopimuksen täydellä vuokralla "entisestä omasta" asunnostaan. Lahjakirjaan kun ei ollut edes merkitty syytinkiä.

Onneksi isä (leski) purki sydäntään monikymmenvuotiselle naisystävälle, kun huomasi, että joka kuukausi katosi pankkitililtä vuokrana asunnosta niin suuri summa että tilille jäi vain vähän toistasataa euroa.

Tytär yritti luikerrella rikosvastuusta selittelemällä, että isä on joka tapauksessa vanha ja kuolee kohta ja että sittenhän nämä rahat olisivat joka tapauksessa tyttären.

Tytär sai muuten onneksi melko isot sakot ja isä sai ulkopuolisen edunvalvojan.

Isä oli kuitenkin menettänyt  uskon ihmisten ja varsinkin oman lapsensa hyvyyteen.

Joten jos huomaatte pienintäkään merkkiä hyväksikäytöstä niin heti paikalla ilmoa!

Vierailija
6/7 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus ei ole edunvalvonnassa tai sen tarpeessa niin ei voi. Vanhuksella on oikeus itse päättää taloudellisista asioistaan ja hänellä on oikeus luovuttaa varojaan vaikka säälistä. Jos hän luovuttaa niin paljon varojaan, että joutuu itse puutteeseen ja esim. laskuja jää maksamatta, koska rahat meni " hyväntekeväisyyteen", niin on aihetta tehdä maistraatille ilmoitus edunvalvonnan tarpeesta.

Ei pidä paikkansa. Vihje tai suora ilmoitus poliisille.

Vierailija
7/7 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä erittäin törkeä hyväksikäyttö.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5078883

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi