Miksi masentuneen pitäisi lähteä kävelylle?
Aina tuputetaan kävelyä, ei se masennusta poista. Minusta masentuneen pitäisi tehdä sitä mistä pitää eikä väkisin lähteä kävelylle.
Kommentit (67)
Minä ainakin otan osaa tietokilpailuihin ja täytän ristikoita, masentunut olen mutta en tunne kävelyn siihen auttavan.
Koska liikkumisen on todettu parantavan aivokemiaa. Nukkuukin paremmin jos liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on rakennettu kävelemään. Sitä olemme tehneet kymmeniä tuhansia vuosia. Ei se voi haitaksi olla.
Ei se haitaksi olekkaan, mutta jos se on väkinäistä eikä tuota mitään mielihyvää niin enemmin vaikka leipoo jos se piristää.
Kävely on ilmaista ja sitä voi tehdä missä tahansa. Varmaan siksi. Jos ehdottaisi pyöräilytä, vastaukseksi tulisi helposti, ettei omista pyörää. Tai jos ehdottaisi leffaan menemistä, vastaukseksi tulisi helposti, että ei ole rahaa. Yleensä kuitenkin mielenterveydelle on ihan hyvä, että välillä poistuu kotoa neljän seinän sisältä jonnekin. Ei ole väliä minne, kunhan menee jonnekin.
Älä ihmeessä mene kävelylle, vaikka hoitohenkilökunta sinua niin opastaa.
Riippuu masennuksen tasosta, jos ei edes pääse sängystä ylös niin miten vielä kävelylle.
Itse masentuisin, jos olisin aina sisällä vain. Raitis ilma ja lenkki piristkää. Menee vaikka puistonpenkille istumaan, jos ei jaksa juurikaan kävellä.
Koska liikunta, raitisi ilma ja luonnonvalo tekee ihan kaikille hyvää.
Masentuneena on usein ongelma siinä, että ei vaan tule lähteneeksi tekemään mitään.
Jos et nauti päämäärättömästä kävelystä, tee mieluummin jotain muuta kivaa. Ja hanki se raitis ilma ja liikunta jotenkin muuten.
Minusta se tekee kävelystä vain epämiellyttävämpää, jos sen pitäisi väkisin tuntua kivalta. Se tuntuu kivalta jos tuntuu, ärsyttää kun muut yrittää puolestani päättää niin olevan. Mutta joo, menen kohta itsekin kävelylle - mitään suuria odottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on rakennettu kävelemään. Sitä olemme tehneet kymmeniä tuhansia vuosia. Ei se voi haitaksi olla.
Vaikka ei olisi masentunut, niin pieninkin liikkuminen ja kävely tekee hyvää verrattuna siihen että istuu tai makaa koko ajan paikallaan. Ihminen on fyysinen olento.
Ei tule sitten veritulppaa vielä masennuksen päälle.
Liikunta vapauttaa mielihyvähormoneja. Liikunta auttaa tutkitusti yhtä hyvin lievään masennukseen kuin masennuslääkkeet.
En tiedä. Minulle olisi jo haaste pukeutua saatika saada kengät jalkaan. Viikon olen yrittänyt hakeutua suihkuun. Onneksi olen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin otan osaa tietokilpailuihin ja täytän ristikoita, masentunut olen mutta en tunne kävelyn siihen auttavan.
No auttaako tuo mitä teet?
Koska on tutkittu, että kävely kuntouttaa aivoja ja vähentää masennusta. Siksi masentunut ei halua liikkua, koska masentuneen aivot haluaa tuhota sen ihmisen. Ne ehdottaa ja pitää kiinni kaikesta mikä rikkoo terveytesi ja pahentaa oloasi. Kun alat tehdä päinvastoin mitä itsetuhoiset aivosi sinulle syöttää niin vointikin kohenee. Masennuskin haluaa vain olla ja voida hyvin, siksi sinä et saa voida hyvin.
Sen kävelyn voi aloittaa kiertämällä vaikka oman pihan ympäri.
Koska siitä on tutkitusti apua. Ei pidä liikaa joka hetki miettiä ja tunnustella sitä, tuntuuko juuri minusta hyvältä juuri nyt. Kyse ei ole siitä, että kävely tuntuisi kivalta jokaisesta masentuneesta joka hetki. Vaan että se säännöllisesti tehtynä oikeasti auttaa.
Voisitko ajatella niin päin, että ei siitä ainakaan mitään haittaa ole?