Selkäranka painuu kasaan, mitä voin tehdä?
Olen 21-vuotias ja pituuteni on vähentynyt 1,5 cm parin vuoden takaisesta. Miten voin saada tuon pituuden takaisin? Liittyy varmasti selkään jotenkin. Onko mitään harjoitteita, venymistä yms.?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
lihava?urheilua?
En ole lihava ja käyn salilla.
ap
Kotiin leuanvetotanko missä roikut päivittäin niin selkä suoristuu 👍
Vierailija kirjoitti:
Kotiin leuanvetotanko missä roikut päivittäin niin selkä suoristuu 👍
Onko näin, toimiiko? Salilla missä käy on leuanvetotanko.
ap
Selkä painuu notmaalisti sentin verran kasaan päivän aikana. Eli jos vertaat aamulla mitattua pituutta illalla mitattuun pituuteen, siinä on ihan normaalistikin ainakin sentti eroa jo nuorella ihmisellä.
Treeni on A ja O
Katso googlaamalla ohjeita vaikka ebaystä;
naprapaattien ohjeita
Vierailija kirjoitti:
Selkä painuu notmaalisti sentin verran kasaan päivän aikana. Eli jos vertaat aamulla mitattua pituutta illalla mitattuun pituuteen, siinä on ihan normaalistikin ainakin sentti eroa jo nuorella ihmisellä.
Tiedän tämän. Minun tapauksessa sekä aamu- että iltapituus on vähentyneet.
ap
5 jatkaa (oli tekninen ongelma enkä nähnyt mitä kirjoitin). Roikkumisen lisäksi olisi hyvä myös harrastaa monipuolista liikuntaa, jossa ryhti oikenee ja selkälihakset vahvistuvat. Mikäli siis on syytä pelätä selkäongelmia, jos niitä vaikka kulkee suvussa. Ja ei kannata roikkua, jos silloin tuntuu kipua välilevyissä. Itse sain aikoinaan lääkäriltä selkäkipuun ohjeeksi roikkua paljon, ja sitä ohjetta noudattamalla sain aikaan massiivisen repeämän välilevyyn. Kipu olikin johtunut välilevyn pullistumasta, joka taas johtui perinnöllisestä alttiudesta. Eli kannattaa roikuskella, mutta kuunnella tuntemuksia.
Mutta tosiaan pituuden pieni vaihtelu päivän aikana on täysin normaali selän ominaisuus. Selän välilevyt painuvat kasaan päivän aikana ja vähitellen siitä tulee joskus keski-iässä pysyvämpää, kun välilevyt painuvat pysyvästi vähän littaan ja kuivuvat.
Mikäli asia huolestuttaa, voi kokeilla välilevyjen kuntoa ylläpitämään jotain hainrustoa sisältävää valmistetta, mutta sekään ei välttämättä estä ikääntymiseen kuuluvaa kehitystä. Noin nuorella on vielä kuitenkin aikaa vahvistaa selkää liikunnalla. Ihan vaikka kahvakuulan nostelua tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sori meni viestit ristiin.
Siinä tapauksessa kannattaa selvittää, voisiko käyttää jossakin ns. kipukippi laitetta. Se on sellainen härveli, jossa voi roikkua pää alaspäin turvallisesti, ja se venyttää selkää. Ei kannata ehkä roikkua ihan suoraan pää alaspäin mutta vinosti alaspäin. Muutenkin liikunnan lisäksi lihashuoltoa. Tupakointi on pahaksi selän välilevyille.
Ilmeisesti lääkäri on jo todennut, ettei kyse ole skolioosista tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sori meni viestit ristiin.
Siinä tapauksessa kannattaa selvittää, voisiko käyttää jossakin ns. kipukippi laitetta. Se on sellainen härveli, jossa voi roikkua pää alaspäin turvallisesti, ja se venyttää selkää. Ei kannata ehkä roikkua ihan suoraan pää alaspäin mutta vinosti alaspäin. Muutenkin liikunnan lisäksi lihashuoltoa. Tupakointi on pahaksi selän välilevyille.
Ilmeisesti lääkäri on jo todennut, ettei kyse ole skolioosista tms.?
Ei ole skolioosia, selkäni on ihan suora.
ap
Mene fysioterapeutille. Hän selvittää syyt ja tekee sulle harjoitusohjelman.
lihava?urheilua?