Miten teillä on sujunut lapsen "paluu" turvaistuimeen? Meillä viidesluokkalaisen kanssa aika hankalaa.
Eli sen uuden 150 cm:n suosituksen mukaan otettiin uudelleen noin vuoden tauon jälkeen turvaistuin tytölle käyttöön, mutta nyt parin viikon totuttelun jälkeenkin istuimeen meno on edelleen melkoista vänkäämistä ja valitusta joka kerta.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, vähän yllätyin näistä ilkeistä kommenteista. Olemmeko muka ainoita, jotka on ruvenneet uutta suositusta noudattamaan?
ap
No varmasti olette. Ei kai nyt kukaan ala tunkemaan ton kokosia muksuja mihinkään turvaistuimeen. Hölmöläisen touhua
Joo ihan naurettavaa joku turvallisuus. Mä kielsin turvavyötkin lapsilta, ettei vaan kukaan ala kiusata.
Meidän tokaluokkalainen 142cm pitkä tyttö käyttää tyytyväisenä turvavyöistuinta. Joskus on ollut isovanhempien autossa pelkällä korokkeella ja on itse sitä mieltä että istuin on mukavampi. Erityisesti siinä on kuulemma parempi nukkua pitkillä matkoilla. :-)
Hui, ettei nyt vaan kukaan kiusaa niin pienikokoinen lapsi ei saa istua turvavyöistuimessa. Jos tulee kolari, niin aina voi sanoa hautajaisissa että pidimme huolen ettei lasta vaan kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minista nuo suositukset selkä menosuuntaan matkustamisesta väh. 4v asti ja tämä uusi 150cm raja on ihan hyviä. Meillä todennäköisesti pystytään molempia noudattamaan.
Mutta ennemmin lisäisin resursseja siihen, että niillä pienimmillä lapsilla olisi edes joku istuin. Ihan liikaa näkee näitä selvästi alle kouluikäisiä joko vanhemman sylissä tai pelkällä auton penkillä istumassa.
Asennemuutostakin kaivataan. Meillekin on naureskeltu, että miten noloa, kun 4v matkustaa edelleen selkä menosuuntaan. Naureskelijan omathan lapset ovat olleet pelkällä korokkeella jo nuoremmasta asti.
Mua kyllä hämmentää enemmän tuo selkä menosuuntaan matkustaminen. Ehkä mulla on väärä käsitys siitä mihin istuin silloin autossa kiinnittyy ja minkä kokoisia lapset ovat, mutta en tajua mihin nelivuotiaan jalat menevät tuossa asennossa! Vaikka suhtaudun ihan positiivisesti turvallisuusasioihin yleensä, autoa tai lapsia ei ole. Turvavyöistuimen/korokkeen kanssa ei tätä ongelmaa ole, ja varmaan markkinoille tulee leveämpiä vaihtoehtoja kun kokorajat nousevat.
Jalat saavat olla koukussa, sanotaan Autoliiton verkkosivuilla. Mutta meillä selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen pituusraja oli 104cm, ja molemmat lapset ohittivat tuon pituuden reilusti jo 3-vuotiaina.
Tietty ehkä jonkin muun merkkisessä istuimessa pituusraja olisi suurempi, mutta itse olen valinnut turvaistuimet Autoliiton turvallisuustestitulosten mukaan. En sitten todellakaan tiedä onko parempi arvosanan "välttävä" tai "huono" turvallisuudesta saanut turvaistuin vai "erinomainen" saanut turvavyöistuin.
8-vuotias on nyt 135cm ja palaa takaisin turvavyöistuimeen, pari kk ehti nyt ajella ilman sitä.
Mrillä on 3 eri-ikäistä turvaistuimia tarvitsevaa lasta ja normaali farmariauto, ja tosi vaikeaa on ratkaista tämä turvaistuinasia niin että kaikki mahtuvat kyytiin turvallisesti.
Autoliiton testitulokset on melkein yhtä tyhjän kanssa, kannattaa ostaa vaan plus-testattuja istuimia koska niissä olennaisena kriteerinä on turvallisuus, eikä se miten helposti kankaat saa irrotettua. Ja kyllä, on olemassa selkä menosuuntaan istuimia, joissa mahtuu jopa 125cm pituuteen asti. Sen jälkeen sitten turvavyöistuin (eli istuin jossa ei ole omia vöitä vaan käytetään auton vöitä), se suojaa sivutörmäykseltä huomattavasti paremmin kuin koroke ja on mukavampikin. Ja siinä sitten 150cm mittaan asti. Ei ole vaikeaa eikä vaadi jatkuvaa suositusten kyttäämistä. Ongelman tästä tekee ne aikuiset, joiden mielestä turvallinen matkustaminen on jotenkin noloa ja naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te lampaat voitte ne mulkun kuulanne survoa vaikka kuplamuoviin. Ei oo todellista että täälä vouhotetaan jostain uudesta suosituksesta jolla ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Kun te mammat opettelisitte ajamaan niitä peltilaatikoitanne edes tyydyttävästi ei tarvittaisi mokomia suosituksia. Meidän lapset ei enää mihkään turvaistuimeen istu ja se on varma. Miten täällä voi kukaan olla elossa kun 40v sitte ei ollu takapenkeillä edes vöitä mihin ne jakkarat ja kakarat olis kiinnitetty. Miettikää nyt vähä puheitanne
No juuri näin. Nykyisin menee läpi mikä tahansa. Jos joku keksii että kolme kympin rajoituksella on turvallisempaa ajaa 25 ja siitä annetaan vahva suositus niin kyllä on puolesta huutajia.
Annan tässä vahvan suosituksen kaikille tomppeleille turvaistuimineen että olisi kaikista viisainta kun kävelisitte pentuinenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Liikenneturva päivitti lasten turvaistuinsuosituksia muutama viikko sitten. Yksi tärkeä tavoite on nyt saada myös yli 135-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta.
Uuden suosituksen mukaan vielä 150 senttimetriä pitkällä lapsella olisi hyvä olla automatkoilla turvaistuin. Karkeasti tämä tarkoittaa korkeintaan 12-vuotiaita lapsia."
Minä olin 150 cm pitkä vielä 14-vuotiaana.
Minä olen 152 cm pitkä (lyhyt) vielä 55-vuotiaana, kasvaminen loppui viidennellä luokalla. Autoa olen ajanut pian 37 vuotta, aina penkki ääriasennossa edessä.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Varmaan konttauskypäräkin tulee kohta pakkolliseksi alle 18-vuotiaille ja rintaruokintaa suositellaan kaikille alle 20-vuotiaille. Onneks tuo vähä-älynen ilmoitus on vaan _suositus_ juu ja en todellakaan laita yli 7-vuotiasta mihinkään "turvakaukaloon".
En ihmettele, että on niin paljon koulukiusaamista, kun vanhemmat oikein yllyttää siihen naureskelemalla toisten turvaistuinvalinnoille. Jos ei itseä kiinnosta noudattaa suosituksia niin siinäpä on noudattamatta, mutta viisas ihminen pitää mölyt mahassaan jos joku toinen haluaa niitä noudattaa ja on tarkka turvallisuudesta.
Kuka mitenkin kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Varmaan konttauskypäräkin tulee kohta pakkolliseksi alle 18-vuotiaille ja rintaruokintaa suositellaan kaikille alle 20-vuotiaille. Onneks tuo vähä-älynen ilmoitus on vaan _suositus_ juu ja en todellakaan laita yli 7-vuotiasta mihinkään "turvakaukaloon".
Kukaan ei ole suositellut minkään sortin kaukaloita muille kuin vauvoille. Turvavyöistuin on käytännössä koroke jossa on selkänoja, sivutörmäyssuojat ja pääntuki. Kertoo jotain ihmisestä jos ei viitsi edes perehtyä asiaan ennen kuin alkaa kiukutella somessa.
Siis itse 152cm tyttö, ja jos olisin 149cm niin en varmaan suosuis. Viidennellä luokalla ja turvaistuin. Siis semmone selkänojallinen ja kaikki. Kaverin pikkuveljellä (3v) on semmonen. Eihän siihen ees mahu. Ja kyllä käytän maskia ja noudatan yleensä suosituksia mutta jos koskisi itseäni,niin ei onnistuis. Pikkuveli 10 ja 135cm joutuis kai käyttämään. Saanen kysyä miten se heikentää mun turvallisuutta jos en oo vuorattuna pikkulasten turvaistuimeen. Ikkunasta nään ulos ja selvitty on kolarista. En näe että vanhempani eivät olisi vastuuttomia jos he eivät sitä minulle ostaisi.
En aio noudattaa suositusta.
Olen 147cm pitkä.
Vähän närästää tämmöset XD
Luuleeko täällä jotkut, että kyseessä on joku ihme vauvojen kaukalotyyppinen istuin? Isojen lasten istuinhan on kuin istuin istuimessa, eli esim tällainen. Mikä siinä on kummallista?
https://carseatblog.com/wp-content/uploads/2019/05/MyFit-Harness-A-2.jpg
Pitäisi olla iso auto, että 3 isoa lasta mahtuu noihin takapenkille. Maksaa, maksaa... Ja miten hankalaa. Vai saako lapset nuo itse kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tokaluokkalainen on yli 140cm pitkä ja istui vielä syksyllä korokkeessa, mutta istuimeen ei menisi enää millään. Testattiin siis sellaiseen britaxin istuimeen, joka pikkusiskolla käytössä. Vanhin on onneksi just yli 150 cm.
Miksi ei menisi? Siis koska ei halua vai ei oikeasti mahdu?
Ei siis mahdu hartioista eikä lantiosta, normaalipainoinen lapsi.
Normaalipainoinen mahtuu kyllä. Meillä 135cm keskikäyrällä kasvava 8-vuotias ja mahtuu ongelmitta Britax Römer kidfix -turvavyöistuimeen. Suositushan koskee lapsia, ei aikuisia naisia tai murrosiän ohittaneita teinityttöjä.
Ihmeellistä etteivät aikuiset ihmiset välitä lapsensa turvallisuudesta tämän enempää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla iso auto, että 3 isoa lasta mahtuu noihin takapenkille. Maksaa, maksaa... Ja miten hankalaa. Vai saako lapset nuo itse kiinni?
Totta kai saa, niissähän käytetään auton omia turvavöitä ja meillä kyllä 5-vuotiaskin sen osaa. Ei tarkoitus ole survoa koululaisia pikkulasten turvaistuimiin vaan käyttää turvavyöistuinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännä sen pää menosuuntaan
Jos on syntynyt perä edellä, menee autossakin selkä menosuuntaan. Jos on tullut maailmaan pää edellä, saa katsella myös menosuuntaan. Näkee, ketkä noudattaa suosituksia. (Sarkasmivaroitus)
Mun kaikki lapset on olleet otsatarjonnassa. Käsken niiden teeskennellä että tykkäävät kontrolliyhteiskunnasta. Muuten olisi aivan liian ilmeistä että eivät ole aivopestävissä.
Nolaako joku oikeasti lapsesa näin?? Onhan se pirun nöyryyttävää, jos viitosluokkalainen pakotetaan turvaistuimeen... vähemmästäkin kiusataan.
Minkälainen "suositus" täytyisi olla että se ei menisi enää läpi, sanotaan kuin enää yhdellä prosentilla kansalaista? Olen varma että jos se näillä palstoilla paljon esiintyvä löylykauha suositellaan laitettavaksi sinne, tuota.. tiedätte kyllä minne, niin kyllä löytyy senkin puolustajia. Niin hullua sääntöä ei voi Suomessa nykyisin keksiä etteikö joku olisi tyytyväinen.
Vaimo ei koskaan osannut kiinnittää turvaistuinta autoon oikein. Lapset oli kyllä turvaistuimessa, mutta turvaistuin ei käytännössä ollut autossa kiinni lainkaan. Oli valeessa, kuin katsoi tarkemmin.
Turvallista?
Jos enemmän kiinnittäisi näihin asioihin huomiota, kuin 150 cm muotopykäliin?
Eli terveys ja henki on toissijaisia, kun mammat pelkää että lasta kiusataan, jos noudattaa suosituksia? Siinäpä hyvä lähtökohta kasvatuksessa.
Kumpi on tärkeämpää, terveys vai mitä joku kuvitteellinen ääliö ehkä ajattelee oikeista valinnoista?