Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoikat ihmiset hoi! Millaiset syömistottumukset teillä on?

Vierailija
06.03.2021 |

Kiinnostaisi

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälti vhh-painoitteisesti syön, juhlissa ja lomalla himmailen.

Tukeva aamupala, yleensä munakas

Lounas yleensä kevyempi keitto tai salaatti

Välipalaksi vaikkapa banaani

Dinneri jotain lämmintä ruokaa kasviksilla ja salaatilla, ei mitään lasagnemättöä kuitenkaan arkena, vaan vaikka uunilohta tms.

Iltapala on yleensä sokeritonta rahkaa tai jogurttia pähkinöillä, lisäksi marjoja tai hedelmiä

Juomina vettä ja maitokahvia, joskus sokeritonta mehua tai limsaa. Alkoholia vain harvoin juhlissa.

Teen aina eväät töihin tai reissuun, pyrin siihen etten koskaan jätä aterioita välistä. Yritän varautua etukäteen eväillä, koska minulle sopivia tuotteita on vaikeahko saada kaupoista ja ravintoloista. Leivät, pitsat ja piirakat leivon itselleni vhh-ohjeilla, jotka ovat mainioita! Aika harvoin kaipaan kuitenkaan "leipää". Olen laihduttanut vhh:lla ja omaksunut sen elämäntavaksi. Mielitekoja ei ole, mutta välillä tietoisesti herkuttelen. Arkeen on helppo palata satunnaisen herkuttelun jälkeen. Koen elämäni olevan energistä, ja hyvää.

Vierailija
22/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tämä palstalla raivoa herättävä "viisi ateriaa päivässä" -rytmi. Syön neljän tunnin välein (kauhistus!).

Kaksi lämmintä ruokaa, kolme välipalaa. Enimmäkseen kasviksia. Määrät on sellaisia, että ennen seuraavaa ateriaa on jo ihan reilu nälkä.

n 52 v 170 cm 56 kg

Miksi tuo on parjattu? T. samanlainen

Kun se on kuulemma vastenmielistä koko ajan mässyttämistä ja lihottaa ihmisestä vuoren kokoisen läskipallon. Näin olen ymmärtänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön säännöllisesti, aina aamupala, lounas, illallinen ja iltapala. Syön sen muukaan mitä tekee mieli ja milloin on nälkä. Jos on oikein kova nälkä niin iltapalaleipiä saattaa mennä kuusi mutta sitten toisena päivänä riittää pelkkä hedelmä. Samoin jos lounaalla on kova nälkä niin saatan satsata ja ostaa jälkiruokaakin ja joinain päivinä saatan syödä pelkän salaatin.

Hoikat aika usein syö nälän ja intuition mukaan.

Vierailija
24/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön mitä sattuu, pitsaa, hampurilaisia, makkarapottuja, makaronia, kermaa, juustoa, suklaata, pullaa, kakkua, limsaa jne. Inhoan kasviksia ja en harrasta liikuntaa. Silti en saa painoa yli 60kg.

Vierailija
25/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v nainen, 51 kg, kokoa xs/s. Herään ja alan tehdä töitä 8 maissa, joskus vasta 9. Teen siis kotoa käsin, toimistolle pari kertaa kuussa jos sitäkään. En pysty syödä aamuisin, vaan syön vasta 12-13 aamupalan, joka on milloin mitäkin, kananmunia, jogurttia/puuroa marjoilla, hedelmäsalaattia ja leipää... joskus käyn lenkillä lounasaikaan ja syön aamupalan vasta sen jälkeen töiden äärellä.

Kolmen tai neljän maissa syön joko edellisen päivän jämiä tai teen salaatin täysjyväpastalla ja lohella/kasviproteiinilla. Näistä on onneksi nykyään paljon vaihtoehtoja.

Töiden jälkeen 18-19 kokataan mitä huvittaa. Ei syödä miehen kanssa lihaa tai kanaa, joten tehdään paljon normaaleja kotiruokia kasvisversioina tai kalalla. Rakastan suklaata, ja vaikka pyrin syömään sitä vain vklp, joskus iltaisin syön suklaapatukan. Viikonloppuisin yleensä haetaan pizzaa tai hampparit ravintolasta.

Meillä ei ole autoa ja kävellään kauppaan 15min suuntaansa, joten pelkistä kauppareissuista tulee hyötyliikuntaa. Käydään joka päivä ulkona kävelyllä tai juoksemassa, jonka lisäksi urheillaan kotona parina päivänä viikossa.

Käyn vuosittain/kerran 2 vuodessa kattavissa verikokeissa ja kaikki arvot olleet aina todella hyvät. Ainakin tähän mennessä olen pysynyt hoikkana ja terveenä helposti tällä rytmillä, enkä koe elämää millään tavalla rajoittavaksi. Neuvoisin löytämään iloa ja sisältöä elämään myös muualta kuin syömisestä, kokeilemaan uusia terveellisiä reseptejä, ja nauttimaan hyvästä ruuasta hyvällä omallatunnolla :)

Vierailija
26/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon normaalipainoinen mutta toivottavasti sopii vastata 😃 oon laihduttanut yli 10 kg ruokavaliolla. Syön kolmen tunnin välein suunnilleen, annoksia että nälkä lähtee mutta ei normaalisti ähkyyn asti. Jos syön kokonaisen pizzan esim. pizzeriassa niin ei tarvitse kyllä moneen tuntiin syödä. Ruoka-ajat on vaihdellut vuorotyön vuoksi. Joskus aamupalaa on syöty neljän jälkeen aamulla ja joskus kymmenen jälkeen. Aamu/väli/iltapalat vaihtelee; leipää, banaania, smoothie, jogurtti, riisipiirakka... Vältän lisättyä sokeria mikä on saanu alkunsa ehkä enemmän hammaslääkäri kammosta. En kieltäydy asioista, mutten syö herkkuja kilokaupalla. Viime viikolla söin herkkuja ainakin ke-su välisenä aikana. Tänään viimein herkuton (sokeriton) päivä. Terveelliset "herkut" esim hedelmät sallittu toki 😃 ajattelen että kohtuus on paras

Vierailija
27/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koronan ja etätyön myötä tulee syötyä hiukan vähemmän kuin ennen. Työpäivinä jätän aamiaisen väliin, ellei teetä lasketa. Päivän ateriat ovat lounas, välipala sekä illallinen, yleensä myös jotain iltapalaa tai naposteltavaa myöhään illalla. Koska minulla on ateriaetu ja lähiravintoloita on vain muutama, syön melkein joka viikko yhden pitsan. Haen siis lounaaksi pitsan ja kokiksen, mutta yleensä minulle riittää puolikas pitsa kerrallaan. Loput syön illallisella tai seuraavan päivän lounaana.

Vapaapäivinä ruokarytmini on hiukan erilainen. Esimerkiksi eilen kello oli melkein kaksi kun söin aamiaista: kaksi paistettua munaa, kanamakkaraa, parsakaalia, toscanalainen sekä tyrnimehua. Seuraava ateria oli päivällinen, joka tuli syötyä kuuden aikaan. Söin puolikkaan shawarmapitaleivän ja 1/5 grillibroilerista riisin ja leivän sekä salaatin kera. Tulin tuosta sen verran täyteen, että illemmalla tuli syötyä enää pari appelsiinia, rypäleitä ja sinihomejuustoa. Tuli myös naposteltua sipsejä sekä suklaakeksejä.

Tänään vietän vapaapäivää ja söin aamiaiseksi kaksi viipaletta Reissumiestä, juustoa, tomaattia sekä kauramaitoa. Lounaaksi söin Tom kha -keittoa tofulla ja sienillä. Illalliseksi aion syödä loput eilisestä broilerista.

Vierailija
28/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain nälkääni ja aamupala on kahvi kauramaidolla. Nyt kun puhutaan paljon pätkäpaastosta, niin olen tietämättäni noudattanut sitä jo vuosia. Helposti tulee 12-16 h paasto päivässä, kun aamuisin ei ruoka maistu ja usein syön n puolelta päivin ensimmäisen kerran. Olen aina syönyt terveellisesti, kasvisruokapainotteisesti ja einekset ja vehnäjauholeivonnaiset, pastat ym ei kuulu ruokavalioon. Kaloreita en laske koskaan ja mitään kevyttuotteita en käytä. Toisaalta herkuttelen surutta esim suklaalla, silloin kun mieli tekee.

Niin ja liikun paljon, työkin on liikunnan parissa.

N 54 165/52

Vierailija
29/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön mitä sattuu, pitsaa, hampurilaisia, makkarapottuja, makaronia, kermaa, juustoa, suklaata, pullaa, kakkua, limsaa jne. Inhoan kasviksia ja en harrasta liikuntaa. Silti en saa painoa yli 60kg.

Niinpä! Ei sitä aina oikein tajua miksi joillakin on niin iso huoli syömisistään. Joskus näkee syömiseen liitettävän vaikka millaista sosiaalisen elämän ajatusta vaikka kumminkin on kyse vain energian tankkaamisesta, olisiko siinä jotain pohdinnan ainesta? Tekevätkö ihmiset syömisestä isomman jutun kuin se onkaan? Onhan se tietysti elintärkeä perusjuttu mutta kun se perustaso on saavutettu, mitä ajatusta on enää ruveta sen päälle hienostelemaan?

Vierailija
30/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh.  miksi tämä syöminen on joilekkiin niin vaikeaa ja ongelmallista.

Vierailija
31/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan ajasta syön "kunnon ruokaa", en eineksiä tai herkkuja. En myöskään yleensä ottaen juo kaloripitoisia juomia. Herkuttelu on sitten erikseen, ainakin kerran viikossa tulee harrastettua sitäkin.

Eri elämänvaiheissa olen syönyt eri tavoin, tuossa kaikki mikä on pysynyt läpi elämän aika vakiona. Pariin kertaan paino on tosin päässyt myös nousemaan kohti ylipainoa, silloin syynä on ollut johonkin tiettyyn herkkuun "koukuttuminen" tai annoskokojen salakavala kasvu ajan myötä.

Vierailija
32/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huoh.  miksi tämä syöminen on joilekkiin niin vaikeaa ja ongelmallista.

Johtunee kaiketi siitä että mielihalusyöminen on hyväksyttyä, 'syödään vain silloin kun on nälkä' - astenteella, toimii niin kauan kuin on nuori ja elimistön nälkäkeskus säätelee vielä ravinnontarvetta, mutta stoppi tulee useimmille keski-iässä jolloin kilot karkaavat huomaamatta, eikä siinä vaiheessa enää tunnista omia virheellisiä ruokailutottumuksiaan, lisäksi jos parin kilon pudotus onnistunut aiemmin helposti niin miksi ei siis jatkossakin.

Vierailija
33/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen useamman kilon alipainon puolella ja luonnostani tosi hoikka.

Syön tosi epäsäännöllisesti ja koskaan ei ole tarvinut katsoa mitä syön painon puolesta, koska paino ei vaan nouse.

Esim. Eilen olin ensin melkeen koko päivän minimaalisella ruoalla koska kaapit oli melkeen tyhjät enkä saanut raahattua itseäni kauppaan. Illalla sit kun olin käynyt kaupassa niin söin

Purkin majoneesi coleslaw salaattia

Vege couscous wokkia lautasellisen

Pullon juotavaa jugurttia

800ml appelsiinimango mehua

Kasvis vihis piirakan

Purkin fetaa ja oliiveja öljyssä

Tänään oon syönyt vaan 2 suklaamuffinia ja sipsejä plus teetä koska en oo vielä jaksanut kokata lämmintä ruokaa.

Jos mä en syö niin se liittyy siihen etten jaksa kokata lämmintä ruokaa tai kaappi on tyhjä. Syön aikalailla mitä sattuu eikä mun ruokavaliota voi varmaan kovin terveelliseksi sanoa. Oon kasvissyöjä.

Vierailija
34/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mitä vaan ja milloin haluan. Mutta siis normaalisti syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan ja välipaloja jos noiden välissä ehtii tulla nälkä. Herkkuja syön kun tekee mieli, joskus esim joka päivä viikosta, joskus pidän viikon tauon.

Urheilen raskasta liikuntaa keskimäärin 12h viikossa ja siihen kevyt urheilu päälle. Eli paljon.

Vierailija
35/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin syömään terveellisesti ja itsetehtyä ruokaa.

Pidän kiinni ateriarytmistä, mutta syön myös jonkin verran makeaa.

Tänään olen syönyt pinaattikeittoa, muutaman lihapullan, kaksi sämpylää pelkällä voilla, tofuwokkia kookoskastikkeessa ja riisiä, jälkkäriksi hieman lakujäätelöä.

Kävin myös salilla tunnin treenin ja kävelin pari kilsaa kotiin.

Vierailija
36/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrasta liikuntaa mutta olen silti laiha. Suurin syy varmaan siinä etten pidä makeasta eikä elämäni pyöri keittiössä ruuan ympärillä. Syön silloin kun on nälkä ja jotain tavallista kotiruokaa.

Vierailija
37/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön n. 4-5 krt päivässä. En kovin isoja annoksia. Kasviksia joka päivä ja karkkia melkein joka. (melkein vaihtui "ja karkkia" ->Jarkkoa. Heh.)

Vierailija
38/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin vain ja mitä vain. Jos on nälkä. Usein ei ole.

Vierailija
39/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M45 190cm ja paino 82kg. Aamulla herätessä juon vain kahvia ja aamupalan teen vähän myöhemmin. Pari palasta ruisleipää. Etätöissä ollessa saattaa olla etten sitten loppupäivän aikana syö muuta. Tällaisia päiviä voi olla 3-4 peräkkäin. Luulisi että paino alkaa laskemaan, mutta ei mitään vaikutusta.

Sitten jos teen jotain fyysistä, hakkaan vaikka halkoja mökillä niin tulee syötyä 2-3 isoa lämmintä ateriaa päivässä että jaksaa. Jos ei ole rasitusta niin ei tarvitse ruokaakaan.

Nuoruudesta asti hoikat kaverit alkoivat lihomaan ehkä kolmekymppisinä ja kaikki sanoivat että kyllä sitä painoa alkaa minullekin kertymään kun ikää tulee 30+

Nyt 15 vuotta myöhemmin olen edelleen yhtä hoikassa kunnossa kun 20 vuotiaana eikä kukaan enää ole sanonut että kohta alan lihomaan. Minusta tuntuu että ihmiset syövät samalla tavalla riippumatta siitä onko kulutusta vai ei. Enemmän tottumuksesta kuin tarpeesta.

Vierailija
40/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon. Pyöräilen päivittäin reippaasti noin tunnin, eikä open työkään ole paikallaan seisomista, joten syön melko vapaasti kaikkea. Toki herkkuja kohtuudella, mutta juustosta ja voista en luovu. Ruokavalioni on kasvispainotteinen - lihaa syön ehkä kerran kuussa. Aamupalaa en oikein osaa syödä, mutta kahvia kauramaidolla juon. Tarvittaessa teen pienen ryhtiliikkeen, jos liikkuminen jää vähemmälle, kuten talven pakkasilla kävi. Tällöin lisään kasviksia, syön pienempiä annoksia ja lasken muutenkin vähän, mitä suuhuni laitan.