Mies väittää että kun laitan vaihteen vapaalle ja annan auton liikkua itsestään, säästän bensaa
Eikös bensaa kulu aina kun moottori käy, huolimatta siitä missä asennossa vaihdekeppi on?
Mies ei tajua.
Kommentit (19)
Erot ovat häviävän pienet. Käytännössä ei säästöä tule.
Itse ajelen aina vaihde vapaalla joka paikkaan.
Jos työntää koko matkan, on tosi ympäristöystävällistä ja kuntoilu tulee hoidettua samalla. Hyvä asia sekin, kun kuntoilupaikat suljetaan koronan vuoksi.
Minä kuljen autolla, niin säästän junalipun hinnan.
Nyky autot katkaisevat kokonaan polttoaineensyötön kun nostat jalan kaasulta, kulutus on silloin nolla, mutta moottori jarruttaa koko ajan ja vauhti hidastuu koko ajan.
Jos annat auton rullata vapaalla moottori käy silloin tyhjäkäynnillä ja kuluttaa polttoainetta, silloin ei ole moottorijarrutusta ja auto rullaa pitemmälle, mutta jos moottori syystä tai toisesta sammuu ei toimi ohjaustehostin eikä jarrutehostin.
Kumpi sitten on viisaampaa??
Itse en ikinä anna auton rullata vapaalla, tuntuu jotenkin luonnottomalta.
Kaasarikoneet alkoi väistymään jo 80-luvulla, joten en usko että autossasi on sellainen. Jos autossasi on ajotietokone, voit valita hetkellisen kulutuksen näkymän, ja katsoa kuluttaako moottori enemmän vapaalla vai vaihde päällä kaasu ylhäällä.
Voit tämän näyttää miehellesi jos ei usko että tyhjäkäynti kuluttaa enemmän.
Autoni on 2009-mallia, ajan alamäet vapaalla, ja kulutusmittari putoaa 2 litraan. Eikö se ole merkki bensan säästöstä?
K.
Käyttäjä3581 kirjoitti:
Autoni on 2009-mallia, ajan alamäet vapaalla, ja kulutusmittari putoaa 2 litraan. Eikö se ole merkki bensan säästöstä?
Mun 2009 mall7n autolla kun rullaa alamäet iso vaihde silmässä, niin kulutus tippuu nollaan. Eikö se ole merkki vielä isommasta bensan säästöstä?
Vierailija kirjoitti:
Kaasarikoneissa toimii. Ruiskukoneissa parempi pitää iso vaihde päällä ja antaa rullata
Tämä pitää täysin paikkansa. Lähes aina moottorijarrutus on taloudellisempaa, kaasarikoneessa riippuu vähän alamäestä, mutta aika usein kannattaa rullata. Minä teen nykyaikaisessa autossa myös niin että sammuttaa koneen pitkissä alamäissä. Mittasin että jostain syystä sekään ei ihan pienen alamäen takia kannata, vaan toimii yli kilometrin pituisissa loivissa laskuissa. Lisäksi siinä vähän enemmän kytkin kuluu, jos tekee käynnistyksen koneella, valot eivät välttämättä pala kaikissa autoissa virta pois -asennossa, ja akkua kuluu sammutuksen aikana enemmän. Toisaalta jos virta on pois päältä niin yleensä ei mittariin kerry kilometrejä. Varottava on myös ettei käännä rattilukkoa päälle.
Kyllä melkein aina tulee rullattua vapaalla ja sammutettua auto.
..ja laturinhihnan otin myös pois ja lataan kotona laturilla. Kevythybridi.
Kaksitahtikoneilla ei kannata katkaista polttoaineen syöttöä. Voipi leikata kiinni.
t. trabantmies
Käyttäjä3581 kirjoitti:
Autoni on 2009-mallia, ajan alamäet vapaalla, ja kulutusmittari putoaa 2 litraan. Eikö se ole merkki bensan säästöstä?
Outo havainto tuo kaksi litraa. Minulla 1400 cc vm 2015 moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä muistaakseni 0,4 litraa tunnissa. Kulutus matkaa kohti riippuu rullausnopeudesta, esim 50 km/h nopeudella kulutus olisi 0,8 l / 100 km. Käytännössä ajan vakionopeudensäädöllä, jolloin kulutus tippuu nollaan silloin kun tehoa ei tarvita, sillä tällöin automatiikka sulkee polttoaineen syötön.
Meidän autossa, kun nostaa jalan kaasulta, niin auto rullaa ja samalla lataa ns. ajoakkua. Polttomoottori samalla sammuu, mikäli se on riittävän lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän autossa, kun nostaa jalan kaasulta, niin auto rullaa ja samalla lataa ns. ajoakkua. Polttomoottori samalla sammuu, mikäli se on riittävän lämmin.
Vielä taloudellisemmin menee, jos et nosta jalkaa täysin kaasulta. Tällöin moottori sammuu, ei tee moottorijarrutusta eikä lataa ajo-akkua. Liike-energia kannattaa muuttaa sähköksi vain mikäli joudut pysähtymään. Mikäli jarruja joutuu käyttämään, niin pitkä hiljainen jarrutus on paljon taloudellisempi kuin jarrut pohjaan.
Kaasarikoneissa toimii. Ruiskukoneissa parempi pitää iso vaihde päällä ja antaa rullata