Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SUURI kissanruokakeskustelu

Vierailija
06.03.2021 |

Arvoisat kissanomistajat keskustellaan, väitellään ja kiistellään rakkaan seuralaisemme kissan terveellisestä ruokavaliosta. Muistetaan asialliset kommentit vaikka ollaankin eri mieltä asioista :)

Tässä muutamia keskustelun aiheita:

Kun olette selvittäneet ruuan raaka-aineiden alkuperää niin mitä "turvallisia" merkkejä olette löytäneet?
Voiko kuivaruoka olla kissalle terveellistä ruokaa?
Kuinka usein kissan pitää syödä vuorokauden aikana?
Jos kissanne syö ainoastaan raakaruokaa, kuinka huolehditte riittävästä ravintoaineiden ja kalkin määrästä?
Käytättekö määräajoin kissanne terveystarkastuksessa, jossa mitataan mm. maksa-ja munuaisarvot?
Valmistatteko itse kotona ruokia esim. kuivattua kanaa?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissat syö eläinkaupan pakastehiiriä, joskus rottaa tai tipuja.

Vierailija
22/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?Itse syötin pinkkejä liskoille? Kuinka kissasi suostuu niitä syömään, meillä itse tapettu hiiri ei maistu jos se kuivuu 10 min?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen maksavaurio on yleensä itseaiheutettu mutta kissan maksavaurio omistajan aiheuttama.

Vierailija
24/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syövätkö kissasi hyvällä ruokahalulla niitä. Kuinka paljon maksavat kyseiset hiiret?

Vierailija
25/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-allergian oireita on löysä uloste, oksentelu ja iho-oireet sekä kutina. Maksavaurion merkkejä esim. runsas juominen ja isot pissat, oksentaminen ja apaattisuus. Ylipainoista kissaa uhkaa sokeritauti, silloin kissa myös juo ja pissaa paljon ja on väsynyt.

Vierailija
26/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kissa rakastaa thriven kananrintaa. Sen lisäksi se saa muita laadukkaita märkäruokia (ei mitään marketti höttöjä joissa 5% lihaa, vähintään 70% olla pitää)... lisäksi myös laadukkaita eläinkaupan raksuja tarjolla (Canagan tai orijen).

Vierailija
27/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Latz kelpaa yleensä, ja olen siitä tosi huolissani. Ulosteet on kyllä kiinteitä ja kissa terve, mutta kuinka kauan? Vilja ja sokeri eivät edistä yhdenkään kissan terveyttä. Joskus Mjau tai Brit kelpaa, mutta harvemmin.

Kaupan ruuista ilmeisesti Sheba on hiukan lihapitoisempaa kuin Latz, mutta ero pieni?

Vierailija
28/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan kissoille kaikki mahdollisia merkkejä ja makuja mustista ja mirristä sekä faunattaresta. Sekä märkäruokaa että raksuja. Meille tuli pari viikkoa sitten kissanpentu joten nyt on tarjolla pelkkää pentueuokaa. Ennen pennun tuloa, aikuinen kissa sai puoli pussia/purkkia märkäruokaa aamuin illoin ja kourallisen kuivaruokaa iltapäivällä. Lähes aina on edellistä ruokaa jäljellä kun uutta annetaan. Joistakin merkeistä ja mauista kissa tykkää enemmän kuin toisista mutta kaikkia syö kun on nälkä ja kaikkia tarjoan vaihtelevasti. Lisäksi kissa saa aina pienen palan jauhelihaa tai kanaa tms kun teen ruokaa. Nyt kun tuli pentu taloon, tarjoan molemmille penturuokaa ettei tarvitse vahtia ettei pentu työ aikuisten ruokaa. Pentu saa ruokaa aina kun pyytää, mutta vähintään kolme kertaa päivässä. Pentu ei syö ollenkaan kuivaruokaa joten märkäruokaa menee pelkästään pennulle 2-3 pussia päivässä eli huomattavasti enemmän kuin mitä aikuinen kissa syö. Lisäksi kissoilla on koko ajan tarjolla vehnänorasta. En ole selvittänyt ruokien alkuperää. Aikuinen kissa on pysynyt terveenä eikä esim oksentele

Vierailija
29/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bozitaa tai smillaa yms, tilaan kotiinkuljetuksella suuria määriä kerrallaan zooplussasta. Prisman Mjau-ruoka näyttää vähän samalta, ostan sitä toisinaan jos tilaus viipyy. Applaws-nappuloita välillä herkuksi, en viitsi antaa suuria määriä kuivaruokaa kun toinen kissa juo huonosti. Joskus annan myös raakaa jauhelihaa, hullaantuvat täysin!

Kannattaa kokeilla juomalähdettä! Ostin mustista ja mirristä semmoisen kukkajuomalähteen ja kissa on tykännyt siitä todella paljon. Juonut paljon enemmän kuin normaalisti. :)

Vierailija
30/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut zooplussan verkkokaupasta Sanabelle kuivamuonaa ja animonda märkäruokaa. Nämä olivat kissani kasvattajalla käytössä, joten siksi jatkoin samalla linjalla. Ovat mielestäni laadukkaat ruuat.

Vierailija
31/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut noita Royal Caninin rotukissan omia räätälöityjä ruokia? 

Vierailija
32/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olette selvittäneet ruuan raaka-aineiden alkuperää niin mitä "turvallisia" merkkejä olette löytäneet?

En tiedä onko turvallisia mutta meillä maistuvia Feline Porta 21, Nutrima ja Vom Feinsten

Voiko kuivaruoka olla kissalle terveellistä ruokaa?

En usko että kuivaruoka on kissalle paras vaihtoehto, mutta olen sitäkin antanut.

Kuinka usein kissan pitää syödä vuorokauden aikana?

Meillä saavat kolme ruokaa päivässä.

Jos kissanne syö ainoastaan raakaruokaa, kuinka huolehditte riittävästä ravintoaineiden ja kalkin määrästä?

Annetaan raakaruokaa muun ruoan lisäksi ja välillä aptusvitamiinia tai vitamiinitahnaa.

Käytättekö määräajoin kissanne terveystarkastuksessa, jossa mitataan mm. maksa-ja munuaisarvot?

Hammaskiven poistossa käytetään tarpeen mukaan.

Valmistatteko itse kotona ruokia esim. kuivattua kanaa?

En valmista ruokia, paitsi joskus voin keittää kanaa tai kalaa.

Vierailija
33/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaruokana Purizon sterilisoiduille kissoille, viljaton ja korkea lihan osuus. Märkäruokana täysravintona mm. ruotsalaiset tetrassa olevat Bozita Feline ja Smilla. Viljattomia kaikki, ja se on tärkeää.

Marketista viljaton PrimaCat kanaa vedessä täydennysravintona. Bozitaa saa Zooplussan lisäksi myös mm. Musti&Mirristä, ja Peten koiratarvikkeesta.

PrimaCatilla myös täysravintoa saatavilla, jos joku haluaa yrittää vaihtaa viljattomiin ruokiin, ja haluaa ostaa ruokaa, jonka saatavuus olisi helpompaa. Näitä saa siis Citymarketeista ja ainakin Tokmannin verkkokaupasta. Myös Mjau on yksi marketin viljaton merkki.

En näe laadukasta kuivaruokaa huonona ravintona, mutta jos raksut ovat täynnä sokeria, ja viljaa, onhan se huono juttu vetää sellaista höttöä, joka voi mm. huonontaa hampaiden kuntoa.

Vierailija
34/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kissan vesiastiana jalallinen Mariskooli. Tykkäävät juoda tästä kun vesi on korkeammalla kuin tavallisessa kipossa. Toinen haluaa juoda välillä myös suoraan vesihanasta.

Vierailija
35/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut noita Royal Caninin rotukissan omia räätälöityjä ruokia? 

Omalle ostan sitä karvapalloversiota. En tiedä miten paljon auttaa mutta tykkää siitä tosi paljon. Ostan sitä siis sille herkkuraksuksi.

Vierailija
36/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?Itse syötin pinkkejä liskoille? Kuinka kissasi suostuu niitä syömään, meillä itse tapettu hiiri ei maistu jos se kuivuu 10 min?

Pinkkejä söivät aluksi :) Leikitämme kissat ennen ruokailua. Harvoin menee hiiriä hukkaan. Toisella kissoista oli allergiaa eikä sille sopinut mikään muu ruoka.

Vierailija
37/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa katsoa paljonko ruuassa on lihaa, halvimmissa ruuissa saattaa lihaa olla vain 4%

Myös se, ettei ruuassa ole viljaa ja sokeria kannattaa tarkistaa.

Itse ostan kissalle märkäruokaa ja raksuja, joiden lihapitoisuus on 88% se on pikkuisen enemmän kuin whiskasin märkäruuan ja raksujen 4% lihapitoisuus

Luin uutisen, jossa kerrottiin, että kissat mieltyvät markettien ruokiin, koska niihin usein lisätään makuaromeja ja kun kissa tottuu tällaiseen ruokaan, se ei välttämättä osaa arvostaa terveellisempää ja parempilaatuista ruokaa ja saattaa nirsoilla sen suhteen. Tilannetta voi verrata siihen, että ihmisten ruuista hampurilaiset, karkit, limut yms. muu epäterveellinen vaihdettaisiin yhtäkkiä salaattiin, marjoihin, hedelmiin.

Vierailija
38/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia "herkkuja" kissalle siis voi antaa? Meillä syövät laadukasta eläintarvikekaupan viljatonta kuivista ja kaverina kastikepusseja herkkuina, mutta mielelläni antaisin joskus jotain muitakin herkkuja. Raakaa jauhelihaa olen testannut mutta siitä eivät pitäneet. Jotain ns. Ihmisille suunnattuja lihoja tai kaloja siis mietin, onko suosituksia?

Vierailija
39/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia "herkkuja" kissalle siis voi antaa? Meillä syövät laadukasta eläintarvikekaupan viljatonta kuivista ja kaverina kastikepusseja herkkuina, mutta mielelläni antaisin joskus jotain muitakin herkkuja. Raakaa jauhelihaa olen testannut mutta siitä eivät pitäneet. Jotain ns. Ihmisille suunnattuja lihoja tai kaloja siis mietin, onko suosituksia?

Olen ostanut ihan maustamatonta kanasuikaletta ruokakaupasta, siitä tykkää kissa. Joskus myös ostan sian sydäntä, maksaa yms.

Vierailija
40/50 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään seuraavia herkkuja: broilerin sydän kivipiira ja kaula, katkaravut, paistettu broileri, lohi/savulohi, vitamiinitahna.

Kuivatut lihasnacksit oli suurta herkkua kunnes kuulin niiden aiheuttaneen myrkytyksia :( eivät siis saa enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi