Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tämä lopu ikinä, ei jaksa

Vierailija
06.03.2021 |

Tässä nyt vuosi pitänyt jaksaa ja jaksaa. En enää kyllä jaksa.

Tajusin, että eihän tuolla hallituksella ole edes mitään suunnitelmaa koronavapaasta elämästä. Ne vaan puhuu sairaanhoidon kantokyvystä. Messukeskuskin voidaan ottaaa sairaalatilaksi. Ei ne edes ajattele että tämä virus olisi vuoden päästäkään pois.
Tämä paska jatkuu, kun ei edes yritetä tukahduttaa, vähän vaan koko ajan hillitään.

Kommentit (1556)

Vierailija
221/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo on ihmispopulaation ylikansoittama.

Luonto löytää keinot karsia ylikasvanutta populaatiota.

Vahvimmat selviytyvät, heikoimmat kuolevat.

Se on luonnonlaki.

Turha yrittää taistella sitä vastaan.

Pitäisi hyväksyä korona luonnollisena osana luontoa, eikä taistella sitä vastaan.

Vierailija
222/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen että elämää pitää pystyä elämään myös ilman menoja ja matkustamista. Siis täyttääkö nuo asiat jotain tyhjiötä elämässä vai itsessä? Elämä on tässä ja nyt. Elämästä pitää oivaltaa oikeat asiat ja pystyä elämään itsensä ja asioidensa kanssa ilman että juoksee niitä karkuun.

Kannattaa kuulostella itseään ja miettiä niitä syitä miksi pitää matkustaa? Mitä tyhjiötä täytän matkustamisella ja vaikka baarissa istumalla tms.? Kun niihin löytää vastauksen niin on jo paljon pidemmällä asioiden ja itsensä hyväksymisessä. Jos oma peruselämä on niin tylsää että vain matkustaminen tuo siihen ilon ja onnen niin on vaan muutettava sitä peruselämää ja tehtävä siitä sen näköinen että siinä viihtyy.

Laita tuohon menojen, matkustamisen ja baarissa istumisen sijaan vaikka uimassa/kirjastossa/teatterissa käyminen. Nekin on tällä hetkellä kielletty. Ja täyttävät samalla tavalla jonkin tyhjiön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa huomaa miten koronakuplassaan hyvin jaksaneet ovat kapeakatseisia ja empatiakyvyttömiä. Minullakin on ollut asiat ihan hyvin, asun mukavassa talossa yhdessä mukavan mieheni kanssa ja pystyn tekemään etätöitä ja näkemään säännöllisesti ystäviäni... Kaipaan kyllä live-musiikkia ja ravintola-iltoja mutta jaksan ilmankin.

Silti ymmärrän heitä ketkä asuvat yksin yksiöissään ja ovat sinkkuja ja ovat menettäneet lähes kaiken iloa ja sosiaalisia kohtaamisia tuovan. Ymmärrän ja symppaan. En tiedä miten minä jaksaisin jos tämä tilanne olisi tapahtunut kuusi vuotta sitten, kun nuorena asuin ahtaassa parvekkeettomassa kerrostaloasunnossa kaukana kavereistani ja työskentelin osa-aikaisena kaupan kassana. Jos tuossa tilanteessa ne pienet elämään iloa tuoneet odotetut keikat, juhlat ja matkat olisivat peruuntuneet, eikä olisi ollut kalenterissa muita suunnitelmia kuin että Jaksaa, jaksaa jaksaa, niin en varmasti olisi jaksanut. Ihmisiä on erilaisia ja eri elämänvaiheissa.

Jaksamattomia syyllistetään minä-minä-minä asenteesta, vaikka yhtälailla nämä syyllistäjät ajattelevat vain omasta näkökentästään. "Miten joku ei jaksa kun MINÄ olen jaksanut 200 neliön talossani yhdessä mieheni ja kolmen muksuni kanssa ja tämä ei ole vaikuttanut MINUN harrastuksiini kun MINÄ en ole missään juottoloissa, museoissa tai uimahalleissa käynyt sitten vuoden 1998."

Kiitos tästä kommentista. Juuri näin asia on. Tuntuu raskaalta koska suurimman osan ajasta olet vain yksin ajatustesi kanssa tässä pienessä kerrostalokämpässä. Itse koen yhä olevani onnekas koska minulla on sentään ystäviä joiden kanssa voin käydä siellä lenkillä, viestitellä ja kahvitella. Toisilla ei ole edes niitä. Toivo kumppanin löytämisestä vain alkaa todella hiipua. Kuulin hiljattain että eräs vanha ystävä ei enää jaksanut, mikä pistää kyllä miettimään. Olkaa yhteyksissä niihin yksinäisiin tuttaviinne vaikka kuinka oma tilanne siellä perheen kanssa olisikin ihan tosi jees.

Vierailija
224/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ollut jo pitkään selvää, että tärkeintä on terveydenhuollon kantokyky. Ei se, saatko sinä, minä tai naapurin Pekka koronaviruksen. Pääasia on, että emme saa sitä samaan aikaan ja sellaisessa muodossa, että joutuisimme sairaalaan silloin, kun sairaalat ovat muutenkin jo täynnä. Me kansalaiset olemme vain numeroita tilastoissa sekä vuodepaikkoja sairaaloissa. Kasvottomia, vailla tunteita ja läheisiä. Ei ole väliä, kuka meistä kuolee tai joutuu sairaalaan. Yksi numero lisää tilastoihin. 

Mä oivalsin asian jo viime syksynä, kun tartuntaluvut alkoivat kasvaa, mutta asialle ei edes yritetty tehdä mitään. Pääkaupunkiseudulla elämme jo viidettä kuukautta leviämisvaiheessa. Ja niinkuin silloin, kun näistä vaiheista puhuttiin, leviämisvaihetta pidettiin pahimpana skenaariona koko epidemiassa. Nyt siitä on tullut "uusi normaali". Lakkasin siis odottamasta, että tämä joskus loppuu. Olen muuttanut elämääni sellaiseksi, että voin elää tämän kanssa vaikka vuosia. Jos tämä joskus loppuu, se on sitten vain positiivinen yllätys. 

Tuo sairaaloiden suojelu on täyttä potaskaa, koska aiempinakin vuosina on flunssakaudesta selvitty ilman lockdowneja. Kaikki muu on pelkkää spekulaatiota, jolla ei ole todellisuuspohjaa. Joo korona jää pysyväksi, rokotteillakin. Toinen fakta on se, että joka talvi ei voida sulkea yhteiskuntaa. Se vain on niin, oli sairaaloiden mukavuustilanne mikä tahansa.

Et ole tainnut seurata uutisia niistä maista, joissa tartunnan hillitseminen ei ole onnistunut?

Flunssaan vertaileminen on ihan sama kuin sanoisit, että ei ole ennenkään kuoltu herkkutatteihin, syö vaan sitä myrkkyseitikkiä.

Vierailija
225/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapallo on ihmispopulaation ylikansoittama.

Luonto löytää keinot karsia ylikasvanutta populaatiota.

Vahvimmat selviytyvät, heikoimmat kuolevat.

Se on luonnonlaki.

Turha yrittää taistella sitä vastaan.

Pitäisi hyväksyä korona luonnollisena osana luontoa, eikä taistella sitä vastaan.

Onhan se näinkin mutta jos korona saisi levitä valtoimenaan, kuka hoitaisi kaikki ihmiset ja työt, osan kuitenkin voi parantaa ja toipuvat työkuntoon. Kuka hautaisi kaikki miljoonat ihmiset maailmassa. Nyt jo on monessa maassa hätätilanne sekä sairaaloissa että ruumishuoneilla/krematorioissa. Rajoituksia on kuitenkin ollut paljonkin useimmissa maissa. Jarruttamisesta tässä onkin enimmäkseen kyse. Ja nekin jotka jää henkiin saavat loppuiän keuhkovaurioita, kuka heidät hoitaa?

Vierailija
226/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa huomaa miten koronakuplassaan hyvin jaksaneet ovat kapeakatseisia ja empatiakyvyttömiä. Minullakin on ollut asiat ihan hyvin, asun mukavassa talossa yhdessä mukavan mieheni kanssa ja pystyn tekemään etätöitä ja näkemään säännöllisesti ystäviäni... Kaipaan kyllä live-musiikkia ja ravintola-iltoja mutta jaksan ilmankin.

Silti ymmärrän heitä ketkä asuvat yksin yksiöissään ja ovat sinkkuja ja ovat menettäneet lähes kaiken iloa ja sosiaalisia kohtaamisia tuovan. Ymmärrän ja symppaan. En tiedä miten minä jaksaisin jos tämä tilanne olisi tapahtunut kuusi vuotta sitten, kun nuorena asuin ahtaassa parvekkeettomassa kerrostaloasunnossa kaukana kavereistani ja työskentelin osa-aikaisena kaupan kassana. Jos tuossa tilanteessa ne pienet elämään iloa tuoneet odotetut keikat, juhlat ja matkat olisivat peruuntuneet, eikä olisi ollut kalenterissa muita suunnitelmia kuin että Jaksaa, jaksaa jaksaa, niin en varmasti olisi jaksanut. Ihmisiä on erilaisia ja eri elämänvaiheissa.

Jaksamattomia syyllistetään minä-minä-minä asenteesta, vaikka yhtälailla nämä syyllistäjät ajattelevat vain omasta näkökentästään. "Miten joku ei jaksa kun MINÄ olen jaksanut 200 neliön talossani yhdessä mieheni ja kolmen muksuni kanssa ja tämä ei ole vaikuttanut MINUN harrastuksiini kun MINÄ en ole missään juottoloissa, museoissa tai uimahalleissa käynyt sitten vuoden 1998."

Kiitos tästä kommentista. Juuri näin asia on. Tuntuu raskaalta koska suurimman osan ajasta olet vain yksin ajatustesi kanssa tässä pienessä kerrostalokämpässä. Itse koen yhä olevani onnekas koska minulla on sentään ystäviä joiden kanssa voin käydä siellä lenkillä, viestitellä ja kahvitella. Toisilla ei ole edes niitä. Toivo kumppanin löytämisestä vain alkaa todella hiipua. Kuulin hiljattain että eräs vanha ystävä ei enää jaksanut, mikä pistää kyllä miettimään. Olkaa yhteyksissä niihin yksinäisiin tuttaviinne vaikka kuinka oma tilanne siellä perheen kanssa olisikin ihan tosi jees.

Näinpä. Olemme erilaisissa elämäntilanteissa ja olemme eri luonteisia. Ymmärrystä erilaisissa tilanteissa oleville, ja tuetaan toisiamme omien voimavarojemme mukaisesti.

Vierailija
227/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa vielä jaksaa! Kulkutauteja on ollut ennenkin ja ne on menny ohi. Minuun tämä korona-aika ei ole vaikuttanut juuri mitenkään kun ei ole tarvetta käydä missään muualla kun kaupassa ja töissä. Kotona on ihan hyvä olla. Tietysti maskia käytän ja pidän välimatkaa ihmisiin.

Vierailija
228/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään koronaan sairastunutta, jolla ei ole koronasta tullut elinvaurioita.

Kai niitäkin on, en vain itse tiedä yhtäkään.

Yksi ystäväni, alle 40- vuotias nainen kärsii kuukausien jälkeenkin vielä aika ajoin sietämättömistä kivuista raajoissa. Hän sanoo, että kolmen lapsen synnyttäminenkään ei ollu mitään verrattuna nykyisiin kipuihin😕

Vierailija
229/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksella on kohta käsissään sadoittain mielenterveytensä menettäneitä ihmisiä.

Se, ettei pääse edes uimaan ja kirjastoon on jo aika tajutonta!

Jos joltakin menee mielenterveys sen vuoksi ettei pääse uimahalliin tai kirjastoon, niin se tuskin oli alun perinkään vakaalla pohjalla.

Ihanan vähättelevää. Ihanko oikeasti et tajua että esim. yksinasuvalle ihmiselle tilanne on kärsimystä? Jos asut omassa pienessä kämpässä, pitäisi opiskella etänä, aloitit uudet opinnot etkä edes päässyt tutustumaan kehenkään. Ei ole yhtään kaveria. Kotipaikkakunnalle sua ei haluta koska pelätään tartuntaa. Vanhoilla kavereilla on perheet ja viettävät aikaa omissa oloissaan ettei tule tartuntaa. Kun on se uusi vauvakin tulossa. Itse istut pikkukämpässä, et saa mitään tehtyä, etäopinnot ei suju. Keskittyminen huonoa, motivaatio heikkenee. Uimahallissa käyminen olis kivaa mutta ei pääse. Kirjastossa opiskelu sujuu paremmin mutta se on suljettu. Lenkkipolultako jokaisen pitäisi saada sisältö elämäänsä? Jos BDI:stä 40 pistettä niin se motivaation löytäminen on aika vaikeaa. Ja hallitus kauniisti puhuu opiskelijoille ”jos on rankkaa hae apua”. No mistä? YTHS:llä voi käydä juttelemassa mutta ei se muutu rakensi ympärillä. Eikä se venlafaksiinikaan poista yksinäisyyttä tai epätoivoa. Onneksi Kela muistaa perimällä takaisin opintotuet, kun suorituksia ei ole tullut.

No tällaiset ihmiset on varmaan heikkoja, toisin kuin ylläoleva kommentoija. Ansaitseekin sairastua, luuserit.

Eikö teillä ole opiskelijaryhmiä jotka voivat tutustua ja jutella Teams/Zoom tms. palavereissa? Kyllä sinä hieman avuttomalta vaikutat.

Ihan vinkiksi ettei niitä ole samalla lailla yliopistossa.

Kuka tahansa opiskelijoista voi perustaa sellaisen.

Niin kontaktoi muut vaikka Jodelin kautta vai?

Ei kai sillä ole väliä, missä kontaktoi. Jos Jodel tuntuu sopivan tarkoitukseen, sinne sitten vaan. 

Et tainnut tajuta pointtia, ongelma on juurikin missä niitä kontaktoi.

Vierailija
230/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään koronaan sairastunutta, jolla ei ole koronasta tullut elinvaurioita.

Yksi ystäväni, alle 40- vuotias nainen kärsii kuukausien jälkeenkin vielä aika ajoin sietämättömistä kivuista raajoissa. Hän sanoo, että kolmen lapsen synnyttäminenkään ei ollu mitään verrattuna nykyisiin kipuihin😕

Kumma kun ne ketkä minä tiedä eivät ole olleet edes varsinaisesti kipeitä ja ihan normaalisti porskuttavat nyt menemään. Olisiko meillä aika erilainen tuttavapiiri...

Vierailija
231/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on pelkkää maailman etuoikeutettujen, kaiken mitä keksii pyytää - aina saaneiden ihmisten ulinaa, kun pitää jostain luopua. Uliskaa lisää, niin korona katoaa.

Vierailija
232/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37100 kirjoitti:

Koettakaa vielä jaksaa! Kulkutauteja on ollut ennenkin ja ne on menny ohi. Minuun tämä korona-aika ei ole vaikuttanut juuri mitenkään kun ei ole tarvetta käydä missään muualla kun kaupassa ja töissä. Kotona on ihan hyvä olla. Tietysti maskia käytän ja pidän välimatkaa ihmisiin.

Siinäpä se: käyt töissä mutta on paljon ihmisiä, jotka syystä tai toisesta ovat kotona 24/7 ja heistä moni asuu yksin. Ymmärrän oikein hyvin että heille tämä tilanne varmasn tuntuu todella pahalta. Mutta pakko vaan kestää, onneksi kevät on tulossa ja valo, aurinko ja lämpö.

Vierailija
233/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että olet noin negatiivinen.

Normaali ihminen kyllä elää elämäänsä jotakuinkin normaalisti.

Koita jaksaa ❤

Vierailija
234/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen löytänyt tauon jälkeen  kirjat uudelleen, ihana pitkän lenkin jälkeen köllöttää sohvalla kirjaa lukien, ihan siis oikea fyysinen kirja, e-kirjat tai äänikirjat eivät ole minun juttu ollenkaan.

No nytpä sulkivat kirjastot, niin sekin ilo vietiin.

Olen nyt ajanut niin vv.uuntuneena pois kirjastosta useita kertoja, että ajattelin, että pitäkää tunkkinne.

Vierailija
235/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun ne ketkä minä tiedä eivät ole olleet edes varsinaisesti kipeitä ja ihan normaalisti porskuttavat nyt menemään. Olisiko meillä aika erilainen tuttavapiiri...

Näitä sairauskokemuksia on vähätelty aikaisemmin, melkoinen osa työvoimasta on jo vuosien ajan ollut lähes työkyvytöntä, on epäilty sisäilmaongelmaa, joskus kemikaaliyliherkkyyttä, kolmanneksi ruoka-aineiden vaikutusta immuuninvasteeseen, milloin on kilpirauhanen se kaiken salaisuus, ja toki on runsaasti autoimmuunisairauksia, fibromyalgioita ja vastaavia, joissa voidaan näyttää oire ja vahvistaa se, mutta syytä ei pystytä osoittamaan. Siksi he ovat jääneet väliinputoajiksi, sairaiksi ilman sairauseläkettä, usein heidät mitätöidään, että oireyhtymiin kuuluu vahva psyykkinen komponentti, tai osin masennuksen aikaansaamaa.

Nyt ilmapiiri on lopultakin muuttunut, ja pitkäaikaissairaita kroonisen väsymyksen ja kipujen potilaita on alettu uskoa. Koska LongCovid. 

Vierailija
236/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen löytänyt tauon jälkeen  kirjat uudelleen, ihana pitkän lenkin jälkeen köllöttää sohvalla kirjaa lukien, ihan siis oikea fyysinen kirja, e-kirjat tai äänikirjat eivät ole minun juttu ollenkaan.

No nytpä sulkivat kirjastot, niin sekin ilo vietiin.

Olen nyt ajanut niin vv.uuntuneena pois kirjastosta useita kertoja, että ajattelin, että pitäkää tunkkinne.

Jospa katsoisit netistä miten kirjasto toimii niin et ajaisi sinne turhaan. Itse olen lainannut kirjoja ystäviltä ja naapureilta; ehkä sinäkin voisit tehdä niin.

Vierailija
237/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen turhista kuolemista kirjoitti:

Tuntuu kovin epäoikeudenmukaiselta nämä nykyiset rajoitteet, kun oikeasti olisi pitänyt vain pitää rajat kiinni, eikä avata niitä viime kesäkuussa. Tällöin meillä ei olisi yhtään kuollutta eikä vammautunutta, eikä sairastunutta kansalaista.

Oli liikaa vaadittu Suomessa matkailijoilta valvotut karanteenit ja kaksi puhdasta testiä. Se on kyllä onnistunut monissa muissakin maissa, mutta ei meillä.

Tätä hintaa me nyt maksamme, lapset, nuoret, vanhempi väestö, sairaat ja työssäkäyvät. Ja niin turhaan, kun tämä oli ollut helposti estettävissä.

Eikä ne rajat ole kiinni vieläkään. Tarvitaan ilmeisesti ruumiskasat kaduille, ennenkuin ne rajat menevät kiinni, jos sittenkään.

Miten sitten täällä oikein on 12 kuukaudessa saatu 54000 ruumista piiloon ? Luulitko, että sellaista kuin kuolema ei enää ole, ja korona on nyt sitten ensimmäinen sairaus, joka menehdyttää ihmisiä ? "Ruumiskasat" mm. Espanjan uutisoinneissa olivat silloin 2020 keväällä dramatisointisyistä manipuloituja, ja suuri syy pitkiin säilytysaikoihin oli hautaustoimistojen henkilöstön haluttomuus tarttua koronapositiiviseen vainajaan. 

Vierailija
238/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn mainiosti kotona kohtalaisen suuren kirjastoni kera. Mutta kun missään ei saa rauhaa: naapuri perusti jonkin airbn-tapaisen kirjastoni seinän taakse.

Vierailija
239/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihdyn mainiosti kotona kohtalaisen suuren kirjastoni kera. Mutta kun missään ei saa rauhaa: naapuri perusti jonkin airbn-tapaisen kirjastoni seinän taakse.

Hienoa. Itsekin olen pitänyt itseäni introverttina ja pienimuotoisena lonerina, ja ajattelin, että nyt pandemian aikaan varmaan luen paljon ja katselen klassikkofilmejä ja niin edelleen, ja rokkaan sujuvasti tämän korona-ajan läpi. No, onhan sitä tullut jotain kulttuurijuttuja kulutettuakin, mutta silti useana viikonloppuna olen vain tuntenut oloni tosi yksinäiseksi ja toivonut vain olevani jossain baarissa kaverien ympäröimänä. En näköjään pysty itse pakenemaan omia sosiaalisuuden tarpeitani, vaikka olisi mahtavaa, jos kirjat ja muut ajaisivat saman asian. 

Vierailija
240/1556 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, ei juhlia, ei vanhempainiltoja...!

Tiesitkö, ettei sinun ole koskaan tarvinnut osallistua noihinkaan? Olet esimerkki säälittävästä ihmisestä, joka ei osaa elää omaa elämäänsä ilman että joku ulkopuolinen määrittelee, miten pitää toimia. Tällä kertaa määrittelijänä sinulle toimii korona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme