MIKSI pienen taaperon pitäisi saada karkkia??
Eikö tuon ehdi myöhemminkin? Ja eikö ole jokaisen oma asia? Ihmettelen vaan... Meillä tytölle alettiin vähän alle 2 vuotiaana antamaan karkkia sillointällöin, mutta sitä ennen kyllä sai kuunnella riittämiin ihmettelyjä että mitä ihmettä, eikö se saa karkkia? Pitäähän nyt lapsella olla karkkipäivä! Miksi??? Perustelkaa joku miksi pitää saada karkkia jos ei sitä osaa vielä kaivata?
Kommentit (6)
ei ole mitään syytä miksi taaperolle - tai lapselle joka ei karkin perään vielä hingu - pitäisi antaa karkkia
minä en pienenä saanut karkkia ja nyt olen melkoinen herkkuper...tuota karkin perään. tytölleni sitten olen antanut karkkia ja herkkuja ja kotona on avonaisia vähän maistettuja karkkirasioita ja nakerrettuja suklaalevyjä kun ei maistu! olen siis onnistunut, kunpa se jatkuisikin ettei tytöstä tule tämmöistä leivispepaa :))
Me kamppaillaan just saman ongelman kanssa. Lapsemme on hieman yli vuoden ja mulle ei tulisi mieleenkään antaa vielä mitään makeisia ja aina joku mummo tai muu ystävällinen ihminen on niitä tuputtamassa ja sitten säälimässä lastamme, kun on niin tiukkapipoinen äiti. Musta on ihanaa, kun toistaiseksi vielä herkuiksi käyvät kirsikkatomaatit ja tuoreet hedelmät ja marjat. Kyllä sitä karkkia ehtii elämänsä aikana tarpeeksi syödä, vaikka alottaisi vähän myöhemminkin.
Tuon ikäinen voi herkutella terveellisemmilläkin nameilla, kuten marjoilla, hedelmillä ja vaikka rusinoilla. Ei sen ikäinen vielä tajua kaivata karkkia. Meillä 2,5-vuotias saa toisinaan karkkia silloin, jos tarhassa on jonkun synttärit (koska en halua kieltää sitä häneltä, jos vieressä istuvat kaveritkin saavat). Kotona ei ole saanut ikinä, eikä ole edes älynnyt pyytää. Kaupassakaan ei välitä karkkihyllyistä vielä tuon taivaallista. Kuten ap sanoikin, myöhemminkin ehtii ihan hyvin. Mikään tarkoitus häntä ei ole varjella karkeilta ikuisesti, mutta en myös ymmärrä, miksi tuon ikäinen pitäisi varta vasten niitä opettaa syömään.
No, ehkä siis pari kertaa vuodessa ja toiset pari kertaa xylitol-hedelmänameja. Miksihän muuten xylitol-karkkien valmistus on lopetettu. Muistan kuinka joskus oli vaikka mitä xylitol-makeisia ja nyt vain purkat ja se iänikuinen muumi-karkkiaski. Luulisi, että vanhemmat antaisivat lapsilleen mieluummin hammasterveellistä xylitol-namia, jos jotain haluaa antaa.
Osaa kyllä vaatia, että ei jätetä ilman.
kohtuus kaikessa, se on mottoni! ei pidä olla liian tiukkapipoinen absolutisti minkään asian suhteen !
Jos sulla on vain yksi lapsi, niin aika helppoa on pitää karkiton linja mutta useamman kanssa se on jo vaikeampaa!
Meillä 4 lasta ja kotona AINA karkkia. Mutta syövät sitä tosi harvoin ja ovat vielä tosi ronkeleita sen suhteen, mitä suuhunsa pistävät!