Espoossa lukiolaiselle vegaanille ei kelpaa lukion erikseen kotiin toimittama ilmainen ruoka, pitäisi olla vegaanista
Ylimääräinen palvelus koululta järjestää ruokaa lukiolaisille kotiin, kolme eri vaihtoehtoa ja erikoisruokavaliot huomioitu niin, että voi käydä lähikoululla syömässä.
Mutta ei, tämäkään ei kelpaa, vaan yhteiskunnan rahoilla olisi pitänyt vielä palvella kotiin juuri sitä omaa erikoisruokavaliota.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt niin itun vaikeata korvata se liha härkkiksellä tai pavuilla?
Mutta ei. Jokaiseen paikkaan pitää tunkea sitä maitoa, gluteenia, jäteöljyjä kuten rypsiä, auringokukka, soijaa..
Tee ituhippi ne ruokas itse.
Vierailija kirjoitti:
Nämä supervegaanit ovat todella rasittavia,ei saa olla sitä eikä tätä, edes kananmunaa saa syödä. Eiköhän tärkeämpää ole oikeat ruoka-allergiat, super porkkanat kokatkoon omat pöperönsä.
Katsos kun jos pystyy kananmunaa syömään niin silloin ei ole vegaani. Itse en voi syödä eläinten ruumiita tai eritteitä joten olen vegaani enkä tekisi epävegaanisella ruokakassilla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei. Jokaiseen paikkaan pitää tunkea sitä maitoa, gluteenia, jäteöljyjä kuten rypsiä, auringokukka, soijaa..
Rypsissä ja auringonkukkaöljyssä ei kuule ole mitään vikaa. Ihan Suomessa kasvaa. Härkis taas on kemiallinen kusetustuote, jolla ei ole mitään tekemistä normaalin luonnonlisen proteiininsaannin kanssa.
Härkis kuiluu tehtaassa prosessoituihin synteettisiin keinoruokiin, ei jatkoon. Itse syön vain perunaa, kurkkua, tomaattia, leipää, voita, maitoa, lihaa, kalaa, munia, marjoja jne, eli mahdollisimman vähän käsiteltyjä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuosta piti mennä valittamaan Hesarille ja Miksi ihmeessä Hesari teki jutun?
Koska Hesari on vihervassarimedia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo kasvisruokakassi sitten poikkeaa vegaanikassista?
Kasvisruoka voi sisältää maitoa, munia, hunajaa yms.
hunajaa?? voi herran duudelis sentään, kyllä nykyajan nuorilla on vaikeaa kun pitää draamailla ja kehitellä erikoisruokavaliot sen takia että ruuassa saattaa olla hunajaa. ei videlis..
Mikä pakkomielle sulla on että ruoan pitää just hunajaa sisältää, itse en ole hunajaa 25 vuoteen suuhuni pistänyt ja olen keksinyt lukuisia ruokia ilman hunajaa. Sen voi ihan hyvin korvata vaikka siirapilla jos on pakko makeuttaa ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä supervegaanit ovat todella rasittavia,ei saa olla sitä eikä tätä, edes kananmunaa saa syödä. Eiköhän tärkeämpää ole oikeat ruoka-allergiat, super porkkanat kokatkoon omat pöperönsä.
Katsos kun jos pystyy kananmunaa syömään niin silloin ei ole vegaani. Itse en voi syödä eläinten ruumiita tai eritteitä joten olen vegaani enkä tekisi epävegaanisella ruokakassilla mitään.
Ilmaista ruokakassiahan ei ole mikään pakko ottaa vastaan. Voi näppärästi vaikka säästää ilmastoa olemalla sitten paastolla tai vaikkapa ihan itse hankkia ruokansa niin saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Saavatko muutkin lukiolaiset nyt sitten ryhtyä tilailemaan kaikenlaista koululta mitä haluavat? Onko koulun tehtävä olla joku ilmainen Wolt?
Tässä on kyse siitä, että normaalisti Espoon lukioissa tarjotaan vegaaniruokaa kaikille niille, jotka on ilmoittanut olevansa vegaaneja. Nyt vegaaneille ei kuitenkaan anneta mahdollisuutta saada ruokakasseja kotiin vietäväksi, toisin kuin useimmille muille lukiolaisille, vaan heidän täytyy käydä lähikoululla syömässä tai ostaa ruokansa itse. Jollain tasolla ymmärrän tuohtumuksen, mutta olen silti sitä mieltä, että vegaanien kannattaisi pitää mölyt mahassaan ja olla kiitollisia siitä, että heille on annettu mahdollisuus saada ilmaista ruokaa. Mikään laki ei siihen velvoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt niin vaikeaa itun vaikeaa ostaa itse ruokaansa? Silloin saa ihan mitä haluaa.
Hah haaaa haaaaa juuri näin! Vihervassari servattu 6-0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rypsissä ja auringonkukkaöljyssä ei kuule ole mitään vikaa. Ihan Suomessa kasvaa. Härkis taas on kemiallinen kusetustuote, jolla ei ole mitään tekemistä normaalin luonnonlisen proteiininsaannin kanssa.
Härkis kuiluu tehtaassa prosessoituihin synteettisiin keinoruokiin, ei jatkoon. Itse syön vain perunaa, kurkkua, tomaattia, leipää, voita, maitoa, lihaa, kalaa, munia, marjoja jne, eli mahdollisimman vähän käsiteltyjä ruokia.
Pavut ja linssit ovat tosi hyviä. Siis ihan aitoina, luonnollisina tuotteina. Ja en ole vegaani mutta silti pidän niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan yhtä prosessoituja on sun voi, leipä, makkara, maito. Puhumattakaan mitä sinun syömillesi eläimille syötetään.
Vierailija kirjoitti:
OTANIEMEN lukion rehtori Sinikka Luoma-Mattila arvelee, että kyseessä on väärinkäsitys.
Kun toisen asteen opiskelussa siirryttiin Espoossa joulukuun alussa etäopetukseen, lukion oppilailta kysyttiin, millaisen ruokakassin he etäopetuksen ajaksi haluavat. Vaihtoehdot olivat sekaruokakassi, kasvisruokakassi sekä gluteeniton ruokakassi.
”Neljäs vaihtoehto oli erityisruokavalio. Erityisruokavaliota noudattava opiskelija voi käydä ruokailemassa läheisessä peruskoulussa. Siellä on tarjolla on myös vegaaninen ruoka, mutta varsinaisia vegaanisia ruokakasseja meillä ei koululla ole jaossa”, Luoma-Mattila sanoo.
Minnekäs se liharuokakassi unohtui? Siinä voisi olla mukana grillattua broileria, kasslerleikeitä, porsaankyljyksiä ja makkaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan yhtä prosessoituja on sun voi, leipä, makkara, maito. Puhumattakaan mitä sinun syömillesi eläimille syötetään.
Koskaan kuullut kasviksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt niin itun vaikeata syödä vaan oikeaa ruokaa?
Mutta ei. Joka kulman takana joku ituhippi vinkumassa tofuansa.
Vegaaninen kasvisruoka on oikeaa ruokaa. Tottakai vegaani haluaa vegaanista ruokaa eikä liharuokia. Tekis hyvää ihan kaikille ja ympäristölle.
Voihan helvetti tätä yhteiskunnan paapomista. Joka helvetin ituhippiä pitäisi palvella ilmaisilla aterioilla.
Olen vahvasti sitä mieltä, että jos perussetti ei kelpaa, maksaa joko henkilö tai vanhemmat ateriat. Näin tehdään myös meillä.
Poika on lukiossa ja nirso kaikelle (huono kasvatus a’la myself), eikä mitkään koulun tarjoamat safkat kelpaa. Kyseessä ei mikään ideologia, vaan ihan perusniroilu.
Ei kuitenkaan tulisi mieleenikään alkaa vaatia koululta jotain erikoisesti hänelle, vaan olen luvannut ostaa perusratkaisuissa-aineet kaupasta ja saa itsetehdyt ruokansa. Tällä on hyvin pärjätty jo kuukausia. Samaa oletan näiltä vegeilijöiltä, hoitakaa itse ruokanne tai olkaa valmiita tekemään kompromisseja ideologiassanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että et "pysty" syömään eläinten ruumiita ja eritteitä tarkoittaa sitä että olet HULLU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista ruokakassiahan ei ole mikään pakko ottaa vastaan. Voi näppärästi vaikka säästää ilmastoa olemalla sitten paastolla tai vaikkapa ihan itse hankkia ruokansa niin saa mitä haluaa.
Kyllä ne voi ihan hyvin vegaanisen ruokakassin antaa, ei sille ole mitään estettä. Ei kenenkään tarvitse paastota sen vuoksi että sua ketuttaa kun et itse pysty olemaan vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavatko muutkin lukiolaiset nyt sitten ryhtyä tilailemaan kaikenlaista koululta mitä haluavat? Onko koulun tehtävä olla joku ilmainen Wolt?
Tässä on kyse siitä, että normaalisti Espoon lukioissa tarjotaan vegaaniruokaa kaikille niille, jotka on ilmoittanut olevansa vegaaneja. Nyt vegaaneille ei kuitenkaan anneta mahdollisuutta saada ruokakasseja kotiin vietäväksi, toisin kuin useimmille muille lukiolaisille, vaan heidän täytyy käydä lähikoululla syömässä tai ostaa ruokansa itse. Jollain tasolla ymmärrän tuohtumuksen, mutta olen silti sitä mieltä, että vegaanien kannattaisi pitää mölyt mahassaan ja olla kiitollisia siitä, että heille on annettu mahdollisuus saada ilmaista ruokaa. Mikään laki ei siihen velvoita.
Tosiaan, vaikka harmittaisi, niin ei anna hyvää kuvaa mennä lehteen asti valittamaan kun kyse on alunperinkin ylimääräisestä palveluksesta koulun puolesta. Suuri osa lukiolaisista ei saa mitään ruokaa koululta ilmaiseksi kotiin eikä kukaan ole siitäkään viitsinyt nostaa juttua. Tämä vaikuttaa vain ihan äärimmäisen hemmotellulta, ahneelta ja kiittämättömältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehotuotettu liha, munat ja maitotuotteet ne vasta "luonnonmukaisia" ovatkin. Tuolla ruokavaliolla verisuoni- ja sydänsairauksia, syöpää jne. pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne voi ihan hyvin vegaanisen ruokakassin antaa, ei sille ole mitään estettä. Ei kenenkään tarvitse paastota sen vuoksi että sua ketuttaa kun et itse pysty olemaan vegaani.
Kun kyse on koulun vapaaehtoisesta toiminnasta johon kukaan tai mikään ei velvoita, niin koululla on ihan täysi oikeus päättää, antaako vegaanisen ruokakassin vai ei. Siitä on ihan turha kiukutella vaan sinäkin voit ihan ostaa omat evääsi.
hunajaa?? voi herran duudelis sentään, kyllä nykyajan nuorilla on vaikeaa kun pitää draamailla ja kehitellä erikoisruokavaliot sen takia että ruuassa saattaa olla hunajaa. ei videlis..