Mikä teitä siinä ulkonaliikkumiskiellossa niin pelottaa ja ketuttaa?
Oottehan te nytkin kotona. Hirveä vaahtoaminen jostain ylivallasta. Minä ainakin pärjäisin vaikka 2kk ihan hyvin poistumatta oman tonttini ulkopuolelle. Ei edes kauppaan olisi tarvetta. Ainoa "haitta" minkä itse kokisin on se että pitäisi opetella juomaan kahvi mustana.
Kommentit (542)
Ihan riippuisi ulkonaliikkumiskiellon sisällöstä. Jos kyseessä olisi niin tiukka kielto, että vain kaupassa saisi käydä ja silloinkin kotia lähimpänä olevassa kaupassa, en todellakaan tykkäisi. En itseni vuoksi vaan muiden. Lähin kauppa useammalle tuhannelle asukkaalle on pieni. Suurin osa alueen asukkaista käy tekemässä ostoksensa isoista marketeista. Tuo pikkukauppa pysyy pystyssä lähinnä vain alueella asuvien vanhusten sekä muiden huonosti liikkuvien vuoksi. Niiden, joilla ei ole mahdollisuutta hypätä auton rattiin ja hurauttaa isoihin marketeihin. Lisäksi sieltä haetaan kaljaa ja tupakkaa sekä jotain, mikä unohtui ostaa marketista. Jos nyt kaikkien tuhansien pitäisikin alkaa asioida vain ja ainoastaan pikkukaupassa, sinne syntyisi pitkiä jonoja. Vanhukset ja rollaattorilla liikkuvat ihmiset joutuisivat jonottamaan ulkona päästäkseen kauppaan sisälle. Kun nyt kaupassa on ollut aina varsin väljää, ulkonaliikkumiskiellon jälkeen siellä olisi tungosta. Ei hyvä, vaikka miten olisi vanhukset jo rokotettukin. Lisäksi tulisi jo jonkun mainitsema ongelma, että jos ulkoilu olisi sallittua vain kaupassa käymisen vuoksi, alkaisivat alueen ihmiset käydä joka päivä kaupassa.
Ulkonaliikkumiskielto tarvittaisiin vain muutamille itä-Helsingin maaammualueelle. Se riittäisi. Mutta sehän olisi pahaa razzzzizmia jos niin tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Riippuu ihan ulkonaliikkumiskiellon tyypistä. Jos se olisi yöaikanen liikkumiskielto 18-06 välillä, niin eipä tuo hetkauttaisi mitenkään. Mutta kokonaan ulkoilun kieltäminen ajaisi meidät kyllä hulluksi. Pieni helsinkiläiskolmio, nelihenkinen perhe, kaksi erittäin vilkasta lasta, joiden kanssa on ulkoiltava useampi tunti päivässä. Johan siitä show syntyisi, jos näiden energiapakkausten kanssa koettaisi sisällä istuskella.
Missä alkaa yöaika klo 18?
Ei ole yöaika toki klo 18, mutta ulkonaliikkumiskiellon voi määrätä koko päiväksi tai ns. yöajaksi, jolloin se voi olla mitä vaan, mitä säädetään. 18/21/00-06. Pointti oli, että jos tunnit on rajattu iltaan tai yöhön niin se ei meitä hetkauta. Me pärjätään kyllä, vaikka ulkonaliikkuminen kiellettäisiin klo 18 alkaen, saati nyt sitten myöhemmin.
Ja sua ei sitten haittaisi se, että jos haluaisit mennä vaikka kevään tullessa klo 18.30 kävelylle, kun on niin ihana valo, ja laosetkin haluaisivat vähän potkia jalkapalloa läheisellä kentällä/pellolle, ette voisi tehdä niin, koska se on kiellettyä ilman järkevää perustelua?
Ihmettelen aina ihmisiä, joille mitkä tahansa älyttömätkin säännöt ja kiellot ovat ihan ok, ja he vaan sitten sopeutuvat ja "pärjäävät". Kyllähän kaikkeen rajoittamiseen pitää olla erittäin vahvat perusteet, ja esim. tuon mainitsemani ulkoilun kieltäminen ei vaan millään lailla olisi perusteltua edes koronan torjunnan nimissä - koska mainitsemani ulkoilu ei lisää koronariskiä myöskään ilta-aikana.
Ihmeellisen suopeasti suhtaudut ihmisoikeuksiesi mahdolliseen rajoittamiseen! Joskin uskon, ettei Suomessa noin älyttömiin rajoituksiin edes mennä, ja voi olla ettei se olisi lain puitteissa mahdollistakaan. Mutta huolestuttavaa on se, miten monelle sellainen olisi ihan fine.
Mikäli Suomen koronatilanne on niin huono, että tarvitsemme tietyn, määrätyn mittaisen ajanjakson ns. lock downia ja nähtäisiin, että ulkonaliikkumiskielto vaikka nyt mainittuna ajakohtana 18-06 (esimerkiksi Ranskassa on näin) auttaisi asiaa, niin kyllä, olen erittäin valmis tekemään osani ja ulkoilemaan myös ihanina kevätiltoina aiemmin kuin kello 18.
Kyse ei ole vain minusta ja minun ulkoiluntarpeestani vaan pandemian hillitsemisestä. Ja kyllä ehdottomasti ulkonaliikkumiskielto kello 18-06 vaikuttaa koronan leviämiseen - sehän suoraan tekee esimerkiksi baariin menosta mahdotonta.
Ei kuulosta järkevältä. Eli nyt kaikki he, jotka yleensä käyvät kaupassa klo 18-06, pitäisi pakkautua sinne kauppaan samaan aikaan muidenkin kanssa?
Jos kävelen tyhjässä metsässä klo 18 ->, kenelle se on vaarallista?
Edelleenkään sinne Jämsänkosken metsään ei ole mitään ulkonaliikkumiskieltoa tulossa. Sen sijaan se voi tulla jonnekin pääkaupunkiseudulle eli et saa mennä minnekään Kallion lähimetsään kävelylle, oli se sitten kuinka tyhjä tahansa. Luuletko, että sinä olisit sitten ainoa, joka siellä metsässä olisi kävelyllä, jos sanotaan, että kaupunkialueella ei saa olla, mutta tuohon metsään saatte mennä?
Kalliossa ei taida olla lähimetsää, mutta jos olisikin, niin mikä pointti olisi kieltää ulkoilu siellä? Asun itse Helsingissä ja metsä on ihan lähellä. Esim. viime keväänä ulkoiltiin lasten kanssa paljon siellä. En näe mitään syytä siihen, miksi tuohon lähimetsään ei saisi mennä sen vuoksi, jos jossain karaokebaarissa, kuntosalilla tai rakennustyömaalla on ollut tartunoja. Viime keväänä "kaikki" ulkoilivat lähimaastossa, ja joskus saattoi joku tulla vastaan tuolla metsässäkin. Mitä sitten? Silti oli vähintään 5 metriä väliä koko ajan siihen vastaantulijaankin.
Koska teitä vänkääjiä löytyy tuhat kertaisesti, että MINÄ kyllä saan mennä ulos, koska olen vain menossa tuohon metsään. Siksi kielletään sitten kaikki turha liikkuminen tiettynä kellonaikana.
Mutta miksi? sen takiahan me tästä vängätään, koska tuollainen rajoitus olisi aivan turha ja ylimitoitettu. Se, että joku haluaa mennä lähimetsään minä tahansa kellonaikana, ei ole mikään ongelma edes koronatilanteessa. Joten vänkääminen on ihan normaalia. Epoänormaalia on hyväksyä liian kovat rajoitukset ilman järkeviä perusteita. Ja järkevä peruste ei ole se, että "koska joku voi pitää bileet, ette saa mennä metsäänkään".
Jos tilanne menee niin pahaksi, että ihmisten väliset kontaktit pitää saada niin vähäisiksi kuin mahdollista niin sitten kielletään turhaan ulkona liikkuminen. Metsässä kävely ei ole siinä tapauksessa sillä alueella mitenkään välttämätöntä. Ja saahan ulkona liikkua, jos on valmis maksamaan sen sakon.
Mutta miksi? Millä perusteella tehtäisiin näin? Se, että kielletään kaikki ulkoilu, kuulostaisi yhtä absurdilta, kuin jos kiellettäisiin vaikka television katselu. Eli kielletään asia, jolla ei ole mitään tkeemistä koronan leviämisen kanssa.
koska kuka määrittelee eron ulkoilun ja turhan hengailun välillä? Pitääkö olla pulssi yli 100, että saa olla ulkona? Siksi kielletään kaikki ei-välttämätön sitten. Metsässä kävely ei ole mitenkään välttämätöntä.
Niinpä. Tai esim. "välttämätön kaupassakäynti" vs. turha kaupassakäynti.
Tällaista ei missään maassa ole yksilöity. On eroteltu välttämätön vs. turha ulkona liikkuminen.
No en tiedä, miten tähän oli päädytty, mutta tällainenkin uutinen keväällä oli:
https://fuengirola.fi/600e-sakkoa-oluen-ostosta/
Eli siis kaupasta ei olisi saanut lähteä hakemaan vain kaljaa.
No samanlainen "sääntö" oli täällä Ranskassakin, mutta sitä höllättiin niin, että kunhan oli kuitti mukana niin viinin tai kaljan ostaminen katsottiin kauppareissuksi. Sen sijaan suositeltiin, että kun sinne kauppaan mennään niin ostetaan kerralla sitten isompi kasa tavaraa eikä juosta joka päivä ostamassa yhtä omenaa. Toki ihmiset uhkailivat netissä sitten, että käynpä joka päivä 4 kertaa kaupassa ostamassa vuorotellen hammasharjan, sipulin, paprikan jne. mutta ei sitä kukaan silti tehnyt. Täälläkin palstalla nyt huudellaan, että jos ulkonaliikkumiskielto tulee niin minä kyllä keksin keinot kiertää sääntöjä, mutta ette te sitä sitten kuitenkaan tee.
Mistä tiedät, että en tekisi? Mä olen jo vuosia tilannut ostokseni kotiinkuljetuksella, koska mun on vaikea saada kyynärsauvojen kanssa liikkuessani kannettua painavia ostoksia. Jos tulisi tilanne, että saadakseni luvan käydä ulkona kävelemässä mun olisi pakko käydä kaupassa, kävisin joka päivä kaupassa. En mä nyt yhtä omenaa sieltä hakisi, mutta en saisi kannettua kuin yhden päivän ostokset kerrallaan. En koe kovin järkeväksi, että saadakseni liikuntaa mun pitää mennä joka päivä kauppaan. Jos se hallituksen mielestä on järkevää epidemian leviämisen ehkäisemiseksi, tottelen mukisematta.
Joku mälisi että rajoja ei vahdita?
Mitähän hyötyä siitä rajojen vahtimisesta on tilanteessa, jossa koronaa on joka puolella, ja tulee olemaankin.
Ei niin yhtään mitään. Muutenkin koronavedätys joutaa loppua. Jos jotain tarvii vahtia, niin sitten muista syistä! Tämä alkaa kääntyä jo, ja jälkipyykistä tulee pitkä. Syytetyiksi joutuvatkin rajoittajat, päätoimittajat, toisille rajoituksia hakeneet lääkärit, ja niin edelleen.
Tätä suunnitellaan kovasti jo, ja ihan äsken Texas poisti kaikki loutkin koronarajoituksensa. Ja 14 muuta osavaltiota vähintään maskipakot.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ulkonaliikkumiskielto tuodaan kansalaistentietoon? Kenelläkään ei ole velvollisuutta seurata ”uutisia” tai lukea tuntemattomista numeroista tulleita tekstareita. Kirje kotiin? Entä jos posti möhlii?
Eli kaiken ulkoilun voi perustella kytääville viranomaisille ”en ole kuullutkaan”
Ekalla kerralla voi tulla vain huomautus, ja toisella kerralla 10 päiväsakkoa. Ei kaikki Uudenmaan rajalla kieltoa uhmanneetkaan kai heti saaneet sakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos menen oman parvekkeen kautta naapurin parvekkeelle ulkonaliikkumiskiellon aikana? Siinä on sellainen 50 cm väli, jossa ei olla kummankaan parvekkeella vaan periaatteessa ulkona? Tuleeko sakkoa? Kuka tätä valvoo? Mikä ulkonaliikkumiskielto se sellainen on, jos ei saada valvottua?
Eihän ylinopeudestakaan aina jää kiinni eikä kaikissa tolpissa ole kameroita, mutta hillitsee kyllä useimpien menoa silti.
Mua siinä pelottaa ainoastaan se, että sairauksieni oireet pahenevat, jos en saa niihin hoitoa. Eli jos fysioterapiaan, hierojalle, osteopaatille tmv. ei lainkaan pääse, niin ankeaksi menee. Pari viikkoa pärjään, varmaan kolmekin vielä jotenkin, mutta ajatuskin pidemmästä ajasta (ja kenties epätietoisuus kauanko tilanne tulee olemaan päällä) ahdistaa ihan hemmetisti.
Neljä, viisi päivää kroppa ollut ikään kuin hälytystilassa koko ajan, ja nukkuminen tosi huonoa. Pelottaa ja ahdistaa niin paljon. Itse korona ei juurikaan pelota eikä muilla menoilla ole niin väliä.
Lakipykäliä viilataan, tutkitaan papereita silmä vääränä. Muut maat laittavat rajat kiinni muutamassa päivässä. Miksi muuntoviruksen annettiin pesiytyä Suomeen? Ja nyt sitten pohditaan, että pitäisikö tehdä jotakin. Virus lisääntyy vauhdilla, mutta täällä pohditaan, mitä pitäisi tehdä. Miksi ei kuunnella lakimiehiä, jotka ymmärtävät lait. Raitis ilma on tärkeää kaikille. Keuhkot tuulettuvat ja sairaudet pysyvät mahdollisesti loitolla. Kyllä tässä kaikki väsyvät tähän tilanteeseen. Tilanteen pahenemisen ennakointi olisi ollut tosi tärkeää, eikä nyt tämä pahempi virusversio leviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos menen oman parvekkeen kautta naapurin parvekkeelle ulkonaliikkumiskiellon aikana? Siinä on sellainen 50 cm väli, jossa ei olla kummankaan parvekkeella vaan periaatteessa ulkona? Tuleeko sakkoa? Kuka tätä valvoo? Mikä ulkonaliikkumiskielto se sellainen on, jos ei saada valvottua?
Naapureiden kanssa vietettiin iltaa aiemmin mutta ei enää ulkonaliikkumiskiellon aikana. Ei tule edes mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Riippuu ihan ulkonaliikkumiskiellon tyypistä. Jos se olisi yöaikanen liikkumiskielto 18-06 välillä, niin eipä tuo hetkauttaisi mitenkään. Mutta kokonaan ulkoilun kieltäminen ajaisi meidät kyllä hulluksi. Pieni helsinkiläiskolmio, nelihenkinen perhe, kaksi erittäin vilkasta lasta, joiden kanssa on ulkoiltava useampi tunti päivässä. Johan siitä show syntyisi, jos näiden energiapakkausten kanssa koettaisi sisällä istuskella.
Ei ole yöaika toki klo 18, mutta ulkonaliikkumiskiellon voi määrätä koko päiväksi tai ns. yöajaksi, jolloin se voi olla mitä vaan, mitä säädetään. 18/21/00-06. Pointti oli, että jos tunnit on rajattu iltaan tai yöhön niin se ei meitä hetkauta. Me pärjätään kyllä, vaikka ulkonaliikkuminen kiellettäisiin klo 18 alkaen, saati nyt sitten myöhemmin.
Ja sua ei sitten haittaisi se, että jos haluaisit mennä vaikka kevään tullessa klo 18.30 kävelylle, kun on niin ihana valo, ja laosetkin haluaisivat vähän potkia jalkapalloa läheisellä kentällä/pellolle, ette voisi tehdä niin, koska se on kiellettyä ilman järkevää perustelua?
Ihmettelen aina ihmisiä, joille mitkä tahansa älyttömätkin säännöt ja kiellot ovat ihan ok, ja he vaan sitten sopeutuvat ja "pärjäävät". Kyllähän kaikkeen rajoittamiseen pitää olla erittäin vahvat perusteet, ja esim. tuon mainitsemani ulkoilun kieltäminen ei vaan millään lailla olisi perusteltua edes koronan torjunnan nimissä - koska mainitsemani ulkoilu ei lisää koronariskiä myöskään ilta-aikana.
Ihmeellisen suopeasti suhtaudut ihmisoikeuksiesi mahdolliseen rajoittamiseen! Joskin uskon, ettei Suomessa noin älyttömiin rajoituksiin edes mennä, ja voi olla ettei se olisi lain puitteissa mahdollistakaan. Mutta huolestuttavaa on se, miten monelle sellainen olisi ihan fine.
Mikäli Suomen koronatilanne on niin huono, että tarvitsemme tietyn, määrätyn mittaisen ajanjakson ns. lock downia ja nähtäisiin, että ulkonaliikkumiskielto vaikka nyt mainittuna ajakohtana 18-06 (esimerkiksi Ranskassa on näin) auttaisi asiaa, niin kyllä, olen erittäin valmis tekemään osani ja ulkoilemaan myös ihanina kevätiltoina aiemmin kuin kello 18.
Kyse ei ole vain minusta ja minun ulkoiluntarpeestani vaan pandemian hillitsemisestä. Ja kyllä ehdottomasti ulkonaliikkumiskielto kello 18-06 vaikuttaa koronan leviämiseen - sehän suoraan tekee esimerkiksi baariin menosta mahdotonta.
Ei kuulosta järkevältä. Eli nyt kaikki he, jotka yleensä käyvät kaupassa klo 18-06, pitäisi pakkautua sinne kauppaan samaan aikaan muidenkin kanssa?
Edelleenkään sinne Jämsänkosken metsään ei ole mitään ulkonaliikkumiskieltoa tulossa. Sen sijaan se voi tulla jonnekin pääkaupunkiseudulle eli et saa mennä minnekään Kallion lähimetsään kävelylle, oli se sitten kuinka tyhjä tahansa. Luuletko, että sinä olisit sitten ainoa, joka siellä metsässä olisi kävelyllä, jos sanotaan, että kaupunkialueella ei saa olla, mutta tuohon metsään saatte mennä?
Kalliossa ei taida olla lähimetsää, mutta jos olisikin, niin mikä pointti olisi kieltää ulkoilu siellä? Asun itse Helsingissä ja metsä on ihan lähellä. Esim. viime keväänä ulkoiltiin lasten kanssa paljon siellä. En näe mitään syytä siihen, miksi tuohon lähimetsään ei saisi mennä sen vuoksi, jos jossain karaokebaarissa, kuntosalilla tai rakennustyömaalla on ollut tartunoja. Viime keväänä "kaikki" ulkoilivat lähimaastossa, ja joskus saattoi joku tulla vastaan tuolla metsässäkin. Mitä sitten? Silti oli vähintään 5 metriä väliä koko ajan siihen vastaantulijaankin.
Koska teitä vänkääjiä löytyy tuhat kertaisesti, että MINÄ kyllä saan mennä ulos, koska olen vain menossa tuohon metsään. Siksi kielletään sitten kaikki turha liikkuminen tiettynä kellonaikana.
Mutta miksi? sen takiahan me tästä vängätään, koska tuollainen rajoitus olisi aivan turha ja ylimitoitettu. Se, että joku haluaa mennä lähimetsään minä tahansa kellonaikana, ei ole mikään ongelma edes koronatilanteessa. Joten vänkääminen on ihan normaalia. Epoänormaalia on hyväksyä liian kovat rajoitukset ilman järkeviä perusteita. Ja järkevä peruste ei ole se, että "koska joku voi pitää bileet, ette saa mennä metsäänkään".
Jos tilanne menee niin pahaksi, että ihmisten väliset kontaktit pitää saada niin vähäisiksi kuin mahdollista niin sitten kielletään turhaan ulkona liikkuminen. Metsässä kävely ei ole siinä tapauksessa sillä alueella mitenkään välttämätöntä. Ja saahan ulkona liikkua, jos on valmis maksamaan sen sakon.
Mutta miksi? Millä perusteella tehtäisiin näin? Se, että kielletään kaikki ulkoilu, kuulostaisi yhtä absurdilta, kuin jos kiellettäisiin vaikka television katselu. Eli kielletään asia, jolla ei ole mitään tkeemistä koronan leviämisen kanssa.
koska kuka määrittelee eron ulkoilun ja turhan hengailun välillä? Pitääkö olla pulssi yli 100, että saa olla ulkona? Siksi kielletään kaikki ei-välttämätön sitten. Metsässä kävely ei ole mitenkään välttämätöntä.
Tällaista ei missään maassa ole yksilöity. On eroteltu välttämätön vs. turha ulkona liikkuminen.
No samanlainen "sääntö" oli täällä Ranskassakin, mutta sitä höllättiin niin, että kunhan oli kuitti mukana niin viinin tai kaljan ostaminen katsottiin kauppareissuksi. Sen sijaan suositeltiin, että kun sinne kauppaan mennään niin ostetaan kerralla sitten isompi kasa tavaraa eikä juosta joka päivä ostamassa yhtä omenaa. Toki ihmiset uhkailivat netissä sitten, että käynpä joka päivä 4 kertaa kaupassa ostamassa vuorotellen hammasharjan, sipulin, paprikan jne. mutta ei sitä kukaan silti tehnyt. Täälläkin palstalla nyt huudellaan, että jos ulkonaliikkumiskielto tulee niin minä kyllä keksin keinot kiertää sääntöjä, mutta ette te sitä sitten kuitenkaan tee.
Mistä tiedät, että en tekisi? Mä olen jo vuosia tilannut ostokseni kotiinkuljetuksella, koska mun on vaikea saada kyynärsauvojen kanssa liikkuessani kannettua painavia ostoksia. Jos tulisi tilanne, että saadakseni luvan käydä ulkona kävelemässä mun olisi pakko käydä kaupassa, kävisin joka päivä kaupassa. En mä nyt yhtä omenaa sieltä hakisi, mutta en saisi kannettua kuin yhden päivän ostokset kerrallaan. En koe kovin järkeväksi, että saadakseni liikuntaa mun pitää mennä joka päivä kauppaan. Jos se hallituksen mielestä on järkevää epidemian leviämisen ehkäisemiseksi, tottelen mukisematta.
Niin, sinähän et siis kierrä silloin sääntöjä. Vai mikä sinun pointtisi tässä oikein oli?
Vierailija kirjoitti:
Mua siinä pelottaa ainoastaan se, että sairauksieni oireet pahenevat, jos en saa niihin hoitoa. Eli jos fysioterapiaan, hierojalle, osteopaatille tmv. ei lainkaan pääse, niin ankeaksi menee. Pari viikkoa pärjään, varmaan kolmekin vielä jotenkin, mutta ajatuskin pidemmästä ajasta (ja kenties epätietoisuus kauanko tilanne tulee olemaan päällä) ahdistaa ihan hemmetisti.
Neljä, viisi päivää kroppa ollut ikään kuin hälytystilassa koko ajan, ja nukkuminen tosi huonoa. Pelottaa ja ahdistaa niin paljon. Itse korona ei juurikaan pelota eikä muilla menoilla ole niin väliä.
Huoh. Eivät terveyspalvelut mene kiinni.
Tää on niin sairasta ihmisten vapauden rajoittamista etten ymmärrä miksi ihmiset hurraa? Näin ne varmaan hurraisi fasismillekin ja näin helposti se saataisiin. Mitä järkeä on elämässä joka kökitään yksin sisällä? Sosiaalinen eristäminen on kidutusta!
Ps. Itse olen omissa oloissa viihtyvä introvertti joka ei osallistu koronan levittämiseen mutta on huolissaan siitä, miten törkeästi politiikan varjolla nuoria kohdellaan ja vapaus katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Niin, sinähän et siis kierrä silloin sääntöjä. Vai mikä sinun pointtisi tässä oikein oli?
En kierrä sääntöjä, mutta mietin, miten epidemian leviämisen kannalta on muka järkevämpää, että menen joka päivä kauppaan kuin että kävelen joka päivä yksin kävelyteillä. On paljon todennäköisempää, että saan koronatartunnan kaupassa ja tartutan sen myöhemmin johonkin toiseen asiakkaaseen kuin että saan tartunnan kävellessäni yksin ulkona ja tartuttaisin sen johonkin toiseen vastaantulijaan. Omalla kohdallani pidän siis aika järjettömänä, että otettaisiin käyttöön laki, joka pakottaisi mut liikuntaa saadakseni menemään joka päivä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista "väliaikaiset" jutut tuppaa jäämään pysyviksi.
"Väliaikainen autovero 63 vuotta."Kuvittele maailma jossa passia kysytään maakunnan rajalla. Ulkonaliikkumiskielto. Sananvapauden rajoittaminen. Kokoontumiskielto. Pakkorokotukset ja pakkotestaukset. Ihan neuvostoliitto -meininkiä sillä erolla että siellä sentään viinan ostaminen oli halpaa ja helppoa.
No siihenhän tässä koko ajan ollaan menossa. Ja lammaslauma hurraa kuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Eivät terveyspalvelut mene kiinni.
Mistä tiedät? Ja en nyt puhu siis julkisesta terveydenhuollosta (en saa sieltä näitä hoitoja), vaan yksityisistä palveluntarjoajista.
Tiedän, että lääkäriin ja terveysasemille kyllä pääsee, mutta ne eivät minua auta näissä asioissa.
"If we are denied the smallest measure of freedom we are spiritually thwarted and crippled." Henry Miller
Ei tuottaisi ongelmia ellei naapurit meluaisi päivittäin.