Mitä SINÄ ITSE teet koronan leviämisen hillitsemiseksi Suomessa?
Täällä kun paasataan päivät pitkät hallituksesta, raksamiehistä ja matkustajista kätevästi unohtaen samalla sen, että koronaan voi käytännössä sairastua ja sitä voi levittää nyt kuka tahansa. Suuri osa tartunnan saaneista on ihan tavallisia kansalaisia joilla on käynyt huono tuuri.
Mitä sinä itse teet tällä hetkellä epidemian torjumiseksi?
Kommentit (54)
Elän vapaa-ajan erakkona. Olen viimeksi nähnyt ulkopuolista ihmistä treffeillä viime lokakuussa.
No,tilaan kaupasta ja jos tarvitsee jotain niin olen ilman,käytän maskia,pesen käsiä,desinfioin käsiä,en kyläile,siinähän nuo
helppoa kun asuu yksin
Elän 99-prosenttista etäelämää.
Ja nautin siitä suuresti!
En käy misssään, vaan istun kaiket päivät tässä tuolissa. Kun on pakko käydä kaupassa, on maski naamalla. Saattaa mennä viikko tai pari, etten poistu asunnostani ollenkaan. Parvekkeella toki käyn istuskelemassa, varsinkin jos on aurinkoinen sää.
No kyllä oikeastaan kaikki tuntemani tartunnan saaneet ihmiset ovat olleet sellaisia joilla on aika paljon itse valittuja kontakteja kuten harrastuksia tai juhlia. Toki on niitäkin joilla käy vain huono tuuri mutta itse kyllä haluan mininmoina riskit minimoimalla kontaktit.
En juuri mitään, teen töitä kotona ja tilaan ruokaa verkkokaupasta. Lenkillä käy metsässä, mutta sielä harvoin klo 6 on muita joten eivät altistu...
Mitä teen:
Etätöissä. En matkustele maakuntarajojen ylitse. En käytä julkista liikennettä. Tilaan ruoat noutopalvelusta. Käytän maskia. Liikun vain ulkona. Pesen kädet, pidän turvaväliä, ja kipeänä menen aina heti testiin. Olen hakenut ravintolaruoan mukaan jo viimeisen vuoden verran. En tapaa kavereita enkä sukulaisia livenä.
Missä voisin petrata:
Tulee vielä käytyä ostoksilla silloin tällöin, vaikka ei olisi pakottava tarve. Yritän kyllä suosia rauhallisia hetkiä. Lapset saavat kyläillä kavereidensa kanssa keskenään aika vapaasti, mikä on aika iso riski vaikka toki koulussa ovat tekemisissä jo valmiiksi.
En tapaa kuin miesystävääni, käyn todella vähän missään muualla kuin pakollisissa menoissa (kaupassa käyn, en ole omavarainen vaan lähiön asukas Etelä-Suomessa), pesen käsiä aktiivisesti, pidän välimatkaa, vältän koskettelemasta mitään pintoja muualla kuin kodissani, käytän maskia, kannan käsidesiä mukanani, puhelimessa on koronavilkku ym.
Ehkä voisin tehdä jtn enemmän, mutta ainakin yritän parhaani. Toivottavasti muutkin. :)
(Yksilötasoltahan tämä todellakin lähtee. Viranomaiset voivat tiedottaa. Toivoisin silti rehellistä uutisointia, Suomessa sentään ollaan, sen sijaan, että vuosi sitten informoitiin(!), kuinka MUKA maskeista ei ole hyötyä koronan ehkäisyssä... :( )
Ai niin. Autottomuudestani huolimatta en käytä julkisia kulkuvälineitä nyt. Kävelen, minne menenkin.
Juuri nyt en mitään. Tai no lepään ja ulkoilen että jaksan sen eteen tehdä taas ensi viikolla töissä sen mitä voin.
Pysyn kotona lähes 24/7. Ainut kerta kun käyn ulkona on kun vien roskat kerran viikosja samalla käyn lähikaupassa maski päässä, käsidesin kanssa läträten ja turvavälit pitäen.
Tilaan ruoan kaupasta, kaiken muun verkkokaupoista. Etsin lapselle harrastuksia, joita voi toteuttaa ulkona tai etänä - esim. partio on nyt vaan ulkona, mikä on hyvä juttu ja Ursa järjestää etänä lasten tähtikurssia, joka on ollut loistava. Olemme myös tehneet taideprojekteja ammattilaisten vetämien etäyhteyksien kautta. Lapsi osaa käyttää Zoomia ja Teamsia jo paremmin kuin minä.
Emme ole reissanneet kuin mökille, jossa emme ole tavanneet paikkakuntalaisia vaan pysyneet omilla mailla. Emme ole tavanneet sukulaisia ympäri maata (normaalisti sukuloimme usein). Emme käytä julkista liikennettä.
Olen etätöissä.
Käytän maskia, jos on pakko liikkua jossain ihmisten ilmoilla ja pesemme kädet ohjeiden mukaan.
Emme ole syöneet ravintolassa sitten epidemian alun, ei käyty teatterissa, vaikka ennen käytiin 1-2 kertaa kuussa.
En keksi , mitä enää voisimme tehdä toisin.
Vältän tarpeettomia kontakteja. Käytän maskia. Huolehdin käsien pesusta saippualla aina sen 20 sekunttia.
Desinfioin tiettyjä paikkoja kotiin tultuani, eli ne paikat, joihin ehdin koskea ennen käsien pesua: kuten ovien kahvat.
Useinmiten minulla on asioilla käsissä kertakäyttöhanskat.
Ylimääräisiä kuluja koronasta tulee, mutta ei voi mitään.
Maksan ne mielelläni, jos vain niiden avulla vältän tartunnan.
Olen vähentänyt kaupassakäyntiä, käyn nyt vain kerran 2 viikossa kun ennen kävin melkein joka päivä. Baareissa, ravintoloissa, kahviloissa en ole käynyt sitten viime kesän. Kirjastossa käyn ilta-aikaan juuri ennen sulkemista hakemassa varaukset, mutta ei sielläkään tarvi usein käydä.
Käytän maskia kauppa- ja kirjastoreissulla, pesen kädet mennen tullen ja käytän desiä. Pidän turvaväliä muihin ihmisiin. En matkustele, en osallistu mihinkään kissanristiäisiin. Ei kaveritapaamisia.
Teen etätyötä kotona.
Paremminkin niin, etten oikeastaan tee mitään.
Kieltäydyn työelämästä, koska epidemia "huehuehuee".
Olen ollut kohta vuoden etätöissä, samoin mies. En käy missään enkä tapaa ketään muita kuin lähiperhettä. Naapurien kanssa jutellaan muutaman metrin päästä. Liikun omalla autolla. Tilaan lounaat kuljetuspalvelun kautta ja ostan tarpeelliset asiat postin kautta. Jos pitää käydä kaupassa, käyn sellaiseen aikaan kun muita on vain vähän. Pidän turvaväleistä huolen. Putsaan käsiä, pyyhin pintoja ja vaihdan pyyhkeitä. Jos on aivan pakko mennä jonnekin, käytän maskia. Kannan huolta pian 90 vee vanhemmista ja appivanhemmista, alan kyynistyä tähän päiväni murmelina-elämään ja pelkään että kesään mennessä olen valmis pyöreään topattuun huoneeseen.
En mitään, olin syrjäytynyt jo ennen koronaa. Kaupassa käyn kerran viikossa yöaikaan maski naamalla, otan käsidesiä automaatista. Hygienia, turvavälit ja muiden päälle pärskimättömyys olivat hallussa myös ennen koronaa.
Vietän paljon aikaa kotona enkä käy edes vanhojen kavereiden kanssa kahvilassa tai ruokaravintolassa. Käyn lähinnä kolmessa ruokakaupassa ja käytän niissä aina maskia ja pyrin tekemään ostokset tehokkaasti ja turhaa käkäilyä välttäen. Onneksi minulla on viihtyisä asuntoa eikä minulla ole ongelmaa keksiä itselleni tekemistä erilaisten harrastusten takia. Ei ole kiinnostunut matkustamisesta, joten siinä suhteessa koronalla ei ollut minuun vaikutusta ja olen ollut muutenkin aina hyvn terve.
Vierailija kirjoitti:
En tapaa kuin miesystävääni, käyn todella vähän missään muualla kuin pakollisissa menoissa (kaupassa käyn, en ole omavarainen vaan lähiön asukas Etelä-Suomessa), pesen käsiä aktiivisesti, pidän välimatkaa, vältän koskettelemasta mitään pintoja muualla kuin kodissani, käytän maskia, kannan käsidesiä mukanani, puhelimessa on koronavilkku ym.
Ehkä voisin tehdä jtn enemmän, mutta ainakin yritän parhaani. Toivottavasti muutkin. :)
(Yksilötasoltahan tämä todellakin lähtee. Viranomaiset voivat tiedottaa. Toivoisin silti rehellistä uutisointia, Suomessa sentään ollaan, sen sijaan, että vuosi sitten informoitiin(!), kuinka MUKA maskeista ei ole hyötyä koronan ehkäisyssä... :( )
Ai niin. Autottomuudestani huolimatta en käytä julkisia kulkuvälineitä nyt. Kävelen, minne menenkin.
Juu on helppo sanoa etten käytä julkisia kulkuneuvoja, jos kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä.
Kaikilla näin ei ole.
Jos ja kun asuu esikaupungissa tai siis lähiöissä, on pakko käyttää busseja asioiden hoitamiseen.
Lähiöissä ei enää apteekkeja, kirjastoja, postia, eikä mitään muitakaan palveluja kuinpelkkä pieni lähikauppa.
Ne on haettavat keskustasta, johon matkaa on 7 km. En todellakaan jaksa kävellä 14 äkm samana päivänä ja raahata mukana kauppatavarat ja kirjaston kirjat, ja mahdolliset verkko-ostokset postista.
En mitään