Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä SINÄ ITSE teet koronan leviämisen hillitsemiseksi Suomessa?

Vierailija
04.03.2021 |

Täällä kun paasataan päivät pitkät hallituksesta, raksamiehistä ja matkustajista kätevästi unohtaen samalla sen, että koronaan voi käytännössä sairastua ja sitä voi levittää nyt kuka tahansa. Suuri osa tartunnan saaneista on ihan tavallisia kansalaisia joilla on käynyt huono tuuri.

Mitä sinä itse teet tällä hetkellä epidemian torjumiseksi?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän etäisyyttä, tilaan kotiin, en laita lasta harratusmatkalle bussiin vaan käytän liukuvaa työaikaa viedäkseni itse.

Melko pitkälti siis meidän perheellä vielä normaali elämä, tuttuja ei vaan tule tavattua.

Vierailija
22/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään muuta hillittävää kuin tämä hysteria pelkän nuhan takia.

Mutta sen minkä olen tehnyt, niin ottanut itse asioista selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tapaa kuin miesystävääni, käyn todella vähän missään muualla kuin pakollisissa menoissa (kaupassa käyn, en ole omavarainen vaan lähiön asukas Etelä-Suomessa), pesen käsiä aktiivisesti, pidän välimatkaa, vältän koskettelemasta mitään pintoja muualla kuin kodissani, käytän maskia, kannan käsidesiä mukanani, puhelimessa on koronavilkku ym.

Ehkä voisin tehdä jtn enemmän, mutta ainakin yritän parhaani. Toivottavasti muutkin. :)

(Yksilötasoltahan tämä todellakin lähtee. Viranomaiset voivat tiedottaa. Toivoisin silti rehellistä uutisointia, Suomessa sentään ollaan, sen sijaan, että vuosi sitten informoitiin(!), kuinka MUKA maskeista ei ole hyötyä koronan ehkäisyssä... :( )

Ai niin. Autottomuudestani huolimatta en käytä julkisia kulkuvälineitä nyt. Kävelen, minne menenkin.

Juu on helppo sanoa etten käytä julkisia kulkuneuvoja, jos kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä.

Kaikilla näin ei ole.

Jos ja kun asuu esikaupungissa tai siis lähiöissä, on pakko käyttää busseja asioiden hoitamiseen.

Lähiöissä ei enää apteekkeja, kirjastoja, postia, eikä mitään muitakaan palveluja kuinpelkkä pieni lähikauppa.

Ne on haettavat keskustasta, johon matkaa on 7 km.  En todellakaan jaksa kävellä 14 äkm samana päivänä ja raahata mukana kauppatavarat ja kirjaston kirjat, ja mahdolliset verkko-ostokset postista.

Suomi on suurimmalta osin suunniteltu yksityisautoilijoiden tarpeisiin. Suurempien kaupunkien lähiöistä kyllä löytyy useimmiten apteekit, kirjastot yms palvelut.

Hyvä, että asuinpaikassasi kuitenkin ilmeisesti bussit kulkee.

Vierailija
24/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vuoden etätöitä vain satunnaisesti työnantajan määräyksestä työpaikalla piipahtaen. Olen käynyt kaupassa itse yhden käden sormilla laskettavan määrän. En ole käynyt vuoteen juhlissa, illanvietoissa, ravintoloissa, leffassa, kahvilassa, teatterissa, kirjastossa, museossa, shoppailemassa tai julkisessa kulkuvälineessä. En ole poistunut asuinmaakunnasta yli vuoteen. Olen tavannut riskiryhmään kuuluvia vanhempia viime kesänä viimeksi. Olen tavannut yhtä ystävää vain silloin, kun molemmat onnistuvat eristäytymään kahdeksi viikoksi. Olen viettänyt jokaisen juhlapäivän ja muutenkin suurimman osan ajasta yksin kotona tapaamatta ketään.

Käsihygienia on ollut kohdillaan jo aikaisemmin. Maskia olen käyttänyt elokuun alusta postissa asioidessa, lääkärillä ja kun olen käväissyt toimistolla.

Vierailija
25/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tapaa kuin miesystävääni, käyn todella vähän missään muualla kuin pakollisissa menoissa (kaupassa käyn, en ole omavarainen vaan lähiön asukas Etelä-Suomessa), pesen käsiä aktiivisesti, pidän välimatkaa, vältän koskettelemasta mitään pintoja muualla kuin kodissani, käytän maskia, kannan käsidesiä mukanani, puhelimessa on koronavilkku ym.

Ehkä voisin tehdä jtn enemmän, mutta ainakin yritän parhaani. Toivottavasti muutkin. :)

(Yksilötasoltahan tämä todellakin lähtee. Viranomaiset voivat tiedottaa. Toivoisin silti rehellistä uutisointia, Suomessa sentään ollaan, sen sijaan, että vuosi sitten informoitiin(!), kuinka MUKA maskeista ei ole hyötyä koronan ehkäisyssä... :( )

Ai niin. Autottomuudestani huolimatta en käytä julkisia kulkuvälineitä nyt. Kävelen, minne menenkin.

Juu on helppo sanoa etten käytä julkisia kulkuneuvoja, jos kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä.

Kaikilla näin ei ole.

Jos ja kun asuu esikaupungissa tai siis lähiöissä, on pakko käyttää busseja asioiden hoitamiseen.

Lähiöissä ei enää apteekkeja, kirjastoja, postia, eikä mitään muitakaan palveluja kuinpelkkä pieni lähikauppa.

Ne on haettavat keskustasta, johon matkaa on 7 km.  En todellakaan jaksa kävellä 14 äkm samana päivänä ja raahata mukana kauppatavarat ja kirjaston kirjat, ja mahdolliset verkko-ostokset postista.

En tiedä, missä lähiössä asut, mutta mä asun lähiössä pääkaupunkiseudulla. Olen jo vuoden ajan tilannut kaikki apteekkituotteet mukaan lukien reseptilääkkeet verkkoapteekeista kotiinkuljetuksella. Samoin lähes kaiken muunkin olen tilannut verkkokaupoista ja valinnut toimitustavaksi kotiinkuljetuksen. Vain yhden maalin olen joutunut hakemaan kauppakeskuksesta, koska kyseinen liike ei toimita maaleja postitse ja oli ainoa kauppaketju, missä juuri sitä maalia myydään. Muuten olen kyllä tilannut vuoden aikana maalejakin verkkokaupoista. Starkista tuli toimitus jo heti seuraavana aamuna, kun edellisenä iltana olin tilannut. Toimittivat itse. Muita maaleja olen tilannut siten, että tulee postipakettina. Kirjasto tosiaan olisi sellainen, että pitäisi mennä kauemmas. 

Vierailija
26/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin tänään lasten kanssa kotiin pienen öisen niiskuttamisen takia. Ei voisi vähempää kiinnostaa nyhjöttää kotona, mutta nyhjötetään nyt sitten. Kun en voi tietää varmaksi onko koronaa tai ei.

Vierailija
27/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytyneiden pierujen ketju 😄

Vierailija
28/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään mitään. Ihan samalla lailla kuin muutenkin flunssakausina.

Vierailija
29/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään muuta hillittävää kuin tämä hysteria pelkän nuhan takia.

Mutta sen minkä olen tehnyt, niin ottanut itse asioista selvää.

On vaan jäänyt selvittämättä, että levitessään rajoituksetta tuo pikkunuha kriisiyttää terveydenhuollon ja laittaa siksi myös sinun henkesi ja terveytesi vaaraan.

Vierailija
30/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt Suomessa yli vuoteen

Vierailija
31/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjäytyneiden pierujen ketju 😄

Sinä varmaan olet meitä paljon parempi ihminen, oi Vauva-palstalla klo 14 arkipäivänä trollailija

Vierailija
32/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään yhteiskunnan eteen tehty jos noin muutoinkaan ei tee muuta kuin istuu kotonaan. Tai jos on työnantajan määräämänä etätöissä.

Jotenkin oksettää nämä tekopyhät jotka ajattelee vain itseään ja haukkuvat niitä joiden on vaan lähdettävä sieltä kotoa joka päivä sinne ihmisten keskelle.

Ne niitä oikeita sankareita on. Ei kotona nyhjöttävät.

Vierailija
33/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä MUN pitäisi TEHDÄ?

Vierailija
34/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään. Elän aivan normaalisti, kuten aiemminkin.

Tapaan ystäviä, käyn kaupassa jne.

En vielä ole käyttänyt maskia, enkä ostanut käsidesiä.

En tiedä yhdenkään tuttuni sairastuneen koronaan.

Vierailija
35/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöitä, käyn kaupassa kerran-pari viikossa ja maski päällä ja en yksinkertaisesti tapaa yhtään ketään. 

Lenkillä käyn metsässä.

Vierailija
36/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt Suomessa sitten lokakuun -19. Mitään muuta en voi tehdä.

Vierailija
37/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun kotona 5-6 päivää viikosta sitten käyn yhtenä (korkeintaan kahtena jos unohtui jotain tärkeää) päivänä kaupassa, postissa, yms. pakollisissa, sitten taas kotiin istumaan.

Tylsää ei ehdi tulla vaikkei töitä olekaan, kun netti toimii. :)

Vierailija
38/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään yhteiskunnan eteen tehty jos noin muutoinkaan ei tee muuta kuin istuu kotonaan. Tai jos on työnantajan määräämänä etätöissä.

Jotenkin oksettää nämä tekopyhät jotka ajattelee vain itseään ja haukkuvat niitä joiden on vaan lähdettävä sieltä kotoa joka päivä sinne ihmisten keskelle.

Ne niitä oikeita sankareita on. Ei kotona nyhjöttävät.

Kukaan ei ole haukkunut ihmisiä, joiden on lähdettävä lähi töihin pahimmillaan julkisilla. Heille tämä tilanne on pahin ja tartuntavaara suurin. Siksi meidän muiden on jokaisen mietittävä, mitä voimme itse tehdä, mitä menoja jättää väliin.

Vierailija
39/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy missään muualla kuin töissä ja kaupassa. En tapaa ketään ylimääräisiä ihmisiä ja käytän maskia jos poistun kotoa.

Vierailija
40/54 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä on käytävä ihan livenä, joten se nostaa tietysti riskikerrointa melkoisesti. Turvavälit muihin onnistuu onneksi pitää sielläkin. Kauppaan kerran viikossa hiljasimpana aikana. Käsidesiä usein, erakon elämää vietän koska jos satun sairastumaan, en halua aiheuttaa sentään tartuntaketjua! Kaikki tarpeellisetkin menot aivan minimissä/siirretty hamaan tulevaisuuteen. Kotini on viihtyisä moneen puuhailuun ja ulkona lääniä riittää niin paljon ettei tarvitse muita ulkoilijoita varoa, joten jaksaa jaksaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi