Vaihdevuodet ja lihominen
Apua, heräsin yhtä-äkkiä siihen että olen hitaasti mutta varmasti kerännyt ”mummo” kiloja ylleni. Harrastan liikuntaa säännöllisesti ja syön suht terveellisesti. Nukun huonosti joten makeanhimo yllättää yleensä aina iltaisin. Yritän nukkua tarpeeksi mutta yölliset heräämiset vaikuttavat unenlaatuun. Olen käyttänyt vaatekokoa 34 ja nyt kaikki vaatteet kiristää ja puristaa. Onko estrogeenistä apua yöllisiin heräämisiin ja kenties kehon rasvan jakautumiseen? En olisi vielä valmis luovuttamaan ja tunnen en viihdy kehossani tällä hetkellä. Vyötärö löytyy mutta alavatsa pömpöttää ja on suoraan sanottuna läski. Masentaa! Haluaisin päästä tasapainoon ja olla itseeni tyytyväinen. Nyt en ole. Onko kellään kokemusta hormoonikorvaus hoidosta?
Kommentit (45)
Mulla alkoi esivaihdevuosioireet 42 v, nyt ikää 47 v ja painoa tullut lisää 30 kg, pääosa mahaan ja tisseihin jotka on paiisuneet C-kupista H-kuppiin. Unettomuus sekoittaa ruokahalun ja ei jaksa liikkua, ja alkoholi auttaa mukavasti hormonaalisiin mielialan vaihteluihin, joten sitäkin tulee otettua päivittäin. Mutta en jaksa enää välittää koko ulkonäösät, enkä oikein terveydestäkään.
Vierailija kirjoitti:
Haluan tietää sen tarkan mekanismin millä vaihdevuodet yhdistyy nimenomaan alavatsan rasvan kertymiseen (siihen navan alle ja häpyluun päälle). Kiinnostaa vaan tosissaan fysiologinen syy siihen että miksi ja miten juuri tuo alue alkaa pullottaa.
Estrogeeni saa aikaan sen, että rasva kertyy ns. naisellisesti lantiolle, pakaroihin ja reisiin. Kun estrogeeni vähenee, rasva menee siihen samaan paikkaan kuin miehillä eli vatsaan. Vyötärön alapuolinen rasva ei edes ole terveydelle haitallista, päinvastoin se suojaa tutkimusten mukaan tietyiltä sairauksilta. Tästä huolimatta nykykulttuurissa pidetään päärynävartaloista naista "läskinä".
Alavatsa sijaitsee vyötärön alapuolella, lantioluuston korkeudella. Alavatsa on vähän pyöreä nuorillakin naisilla, samoin pakarat ja reiden yläosat. Pyöreydellä en tarkoita lihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöminen on suurin syy keski-iän lihomiseen. Ei voi käsittää kuinka paljon vähemmän tulisi syödä..sitä kunnon ruokaakin. 51 v alkoi yöhikoilu ja huonot unet. Hain korvaushoidon ja elämä mullistui.
Nukutaan ja ollaan iloisia. Syödä ei silti kärsi entiseen mallin.
Mulla on korvaushoito, silti en saa nukuttua kunnolla, enkä jaksa olla kovin iloinenkaan enää, kun väsyttää niin hirveesti aina. Rytmihäiriöt tuli väsymyksen kaverina piinaamaan. Syödä voin enää murto-osan entiseen verrattuna, ja silti lihon todella herkästi. Todella outoa tämä iäkkäämmän naisen elämä.
Hei! Varaa ihmeessä aika lääkäriin, kuulostaa siltä että käyttämäsi hormonikorvaus ei toimi.
Minulla oli samanlaisia oireita kahden aiemmin käyttämäni valmisteen kanssa, vasta kolmas estrogeenivalmiste toi avun em. vaivoihin.
Mä olen hoikistunut.
Menkat kai loppui reilu puoli vuotta sitten ja paino on jämähtänyt 54 kilon tuntumaan. Ennen painoin välillä 56 tai 57 kiloakin mutta en enää. Ja koronahuolikin tietysti laihduttaa. Liikuntaa en ole lisännyt enkä käytä hormoneja. Suihkun jälkeen katsoin itseäni juuri tänään peilistä ja näytän melkein samalta kuin 30 vuotta sitten. Kasvoista löytyy iän merkkejä ja hiukset on alkaneet harmaantua mutta kroppa on melkein samanlainen kuin nuorena. Yllätyin itsekin näkemästäni.