Vaihdevuodet ja lihominen
Apua, heräsin yhtä-äkkiä siihen että olen hitaasti mutta varmasti kerännyt ”mummo” kiloja ylleni. Harrastan liikuntaa säännöllisesti ja syön suht terveellisesti. Nukun huonosti joten makeanhimo yllättää yleensä aina iltaisin. Yritän nukkua tarpeeksi mutta yölliset heräämiset vaikuttavat unenlaatuun. Olen käyttänyt vaatekokoa 34 ja nyt kaikki vaatteet kiristää ja puristaa. Onko estrogeenistä apua yöllisiin heräämisiin ja kenties kehon rasvan jakautumiseen? En olisi vielä valmis luovuttamaan ja tunnen en viihdy kehossani tällä hetkellä. Vyötärö löytyy mutta alavatsa pömpöttää ja on suoraan sanottuna läski. Masentaa! Haluaisin päästä tasapainoon ja olla itseeni tyytyväinen. Nyt en ole. Onko kellään kokemusta hormoonikorvaus hoidosta?
Kommentit (45)
Minä korjasin syömistä ja treenannut paljon.Vaihdevuodet alkoi vuosia sitten.En aloittannut hormonihoitoa.Viime vuoden lopulla tuntui vatsa vaan kasvaa.Muuten hoikka,mutta tuntui olen "valas" vyötärön ympäriltä.Lääkäriin ja tulos kilpirauhasen vajaatoiminta.Nyt tuntuu turvotus lähtennyt ,mutta vaalle en jostain syystä ole vielä halunnut mennä.Kesää kohdin mennään ja katsotaan mihin suuntaan mennään.Jos joku käyttää thyroxin lääkitystä niin kertokaa onko ollut paljon sivuoireita tai positiivistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä korjasin syömistä ja treenannut paljon.Vaihdevuodet alkoi vuosia sitten.En aloittannut hormonihoitoa.Viime vuoden lopulla tuntui vatsa vaan kasvaa.Muuten hoikka,mutta tuntui olen "valas" vyötärön ympäriltä.Lääkäriin ja tulos kilpirauhasen vajaatoiminta.Nyt tuntuu turvotus lähtennyt ,mutta vaalle en jostain syystä ole vielä halunnut mennä.Kesää kohdin mennään ja katsotaan mihin suuntaan mennään.Jos joku käyttää thyroxin lääkitystä niin kertokaa onko ollut paljon sivuoireita tai positiivistä.
Ei sulla syömiset ole kunnossa. Oikealla ravinnolla ei vatsa pullistele edes vaihdevuosissa.
sama täällä :
kilppariarvot oli aivan ala-kantissa, Ne korjattiin ja sitten tuli se
iiihana muffinsivyötärö vaikka treenaan 5 kertaa viikossa ja kovaa. Ja vatsa ei muutenkaan toiminnut ei sitten millään ja yöunet meni siihen päälle.
Menin gynekologille sain estrogeenilääkityksen joka sai kuukautiseni normaaliksi.
Tiedän että sieltä se mummo aika tulee : olen jo 52 vee mutta sain estrogeenillä kuitenkin
vyötäröni ja yöuneni takaisin..
elämä voittaa taas :)
Vaihdevuosien jälkeen aineenvaihdunta hidastuu ja lhominen alkaa jos ei muuta ruokavaliota. Itse pystyinb ennen vaihdevuosia syömään miten vain, mutta en enää. Kyllä pitää tarkkailla, että vain yksi suklaapatukka päivässä tai viineri. Ei voi mättää entiseen malliin, jos haluaa säilyttää ketterän vartalonsa ja välttää kupua.
Mulla paino nousi 5kg vasta vv jälkeen.
Kovat kivut hidastaa liikkumista ja unettomuus saa himoitsemaan makeaa.
1400 kcal päivä paino pysyy nyt tässä normaalin ylärajalla. Täytyy kesällä kiristää tuosta kun liikkuminenkin helpottuu, pakko pudottaa nuo ylimääräisret!
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien jälkeen aineenvaihdunta hidastuu ja lhominen alkaa jos ei muuta ruokavaliota. Itse pystyinb ennen vaihdevuosia syömään miten vain, mutta en enää. Kyllä pitää tarkkailla, että vain yksi suklaapatukka päivässä tai viineri. Ei voi mättää entiseen malliin, jos haluaa säilyttää ketterän vartalonsa ja välttää kupua.
Suklaalla ja viinerillä ei kyllä vahdevuosia hoideta.
Mä olen lihonut lähes 20kg.
En ymmärrä yhtään, kun en edes makeaa ole syönyt juuri yhtään, viimeksi jouluna pari konvehtia ja yhden joulutortun.
Työliikunta jäi pois, kun jäin eläkkeelle.
Siinähän se suurin syy tietenkin on, mutten jaksa olla enää jalkojen päällä kuutta tai kahdeksaa tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yhtään, kun en edes makeaa ole syönyt juuri yhtään, viimeksi jouluna pari konvehtia ja yhden joulutortun.
Siinähän se suurin syy tietenkin on, mutten jaksa olla enää jalkojen päällä kuutta tai kahdeksaa tuntia päivässä.
Et siis syö leipää/perunaa/pastaa/riisiä/hedelmiä?
Kokoa 34 näkee mummoikäisellä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kokoa 34 näkee mummoikäisellä harvemmin.
Onhan näitä kuivan kesän oravia.
Arvasin ,että tuo thyroxin vaikuttaa yöuniin.Ehkä nukahdan paremmin kuin ennen ,mutta hyvin katkonaista uni on.Päivisin olen kumminki ihan pirteä.
Mä olen "lihonut" ehkä 5kg, mutta ei sitä huomaa. Vatsapömppö on, eikä sille vissii voi mitään, ellei oikeasti laihduta nälkäkurjeksi. Pömpötys voi johtua löysentyneistä vatsalihaksistakin, kun en enää viitsi treenata. Kävelen ja pyöräilen ahkerasti, janolen hyvässä kunnossa. Ihan sama mulle, bikineitä aion käyttää kesällä uidessa anyway.
N63
Varasin juuri ajan plastiikkakirurgille.
Rasva siirretään vyötäröltä rintoihin
Hinta: 8000 eur.
Ihoni on sileä ja olen normipainoinen 53 vee.
Tuskin maltan odottaa..
bye bye pömppis:)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen "lihonut" ehkä 5kg, mutta ei sitä huomaa. Vatsapömppö on, eikä sille vissii voi mitään, ellei oikeasti laihduta nälkäkurjeksi. Pömpötys voi johtua löysentyneistä vatsalihaksistakin, kun en enää viitsi treenata. Kävelen ja pyöräilen ahkerasti, janolen hyvässä kunnossa. Ihan sama mulle, bikineitä aion käyttää kesällä uidessa anyway.
N63
Vatsapömppö johtuu nimenomaan väärästä ravinnosta. Turha yrittää mitään muuta selitellä.
Ikä vaikuttaa paljon. Täytin 30v ja aloin lihomaan. 32v täytin ja paino oli noussut 30kg.
Edelleen 40kg ylipainoa ja nousee vaan
N36
Minä käytän hormoonikorvaushoitoa.
Ei kuumia aaltoja, ei niin suuria mielialanvaihteluja, nukun paremmin mutta ei se painoon mitenkään vaikuta eikä rasvan jakautumiseen.
Syön terveellisesti ja liikun aika paljon, lopetin tupakanplton ja alkoholinkäyttökin hyvin niukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se suurin syy tietenkin on, mutten jaksa olla enää jalkojen päällä kuutta tai kahdeksaa tuntia päivässä.Et siis syö leipää/perunaa/pastaa/riisiä/hedelmiä?
No syönhän mä, mutta eihän nuo mitään kauhean makeita ole...
Laihtuminen kyllä onnistuu. Koska minä pidän ruuasta ja haluan joskus herkutella - ja muutenkin syödä vatsani täyteen - harrastan nykyisin pätkäpaastoa. Kun syön, syön ja nautin. Sitten välillä paastoa. Sopii minulle hyvin.
Suht terveellinen syöminen ei riitä , täytyy siirtyä terveelliseen ruokavalioon. Jos nämä asiat ovat päälimmäisenä mielessä.
Korjaa syömisiäsi. Ruoka vaikuttaa myös hormoneihin.