Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet ja lihominen

Mummotauti vaanii
04.03.2021 |

Apua, heräsin yhtä-äkkiä siihen että olen hitaasti mutta varmasti kerännyt ”mummo” kiloja ylleni. Harrastan liikuntaa säännöllisesti ja syön suht terveellisesti. Nukun huonosti joten makeanhimo yllättää yleensä aina iltaisin. Yritän nukkua tarpeeksi mutta yölliset heräämiset vaikuttavat unenlaatuun. Olen käyttänyt vaatekokoa 34 ja nyt kaikki vaatteet kiristää ja puristaa. Onko estrogeenistä apua yöllisiin heräämisiin ja kenties kehon rasvan jakautumiseen? En olisi vielä valmis luovuttamaan ja tunnen en viihdy kehossani tällä hetkellä. Vyötärö löytyy mutta alavatsa pömpöttää ja on suoraan sanottuna läski. Masentaa! Haluaisin päästä tasapainoon ja olla itseeni tyytyväinen. Nyt en ole. Onko kellään kokemusta hormoonikorvaus hoidosta?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen "lihonut" ehkä 5kg, mutta ei sitä huomaa. Vatsapömppö on, eikä sille vissii voi mitään, ellei oikeasti laihduta nälkäkurjeksi. Pömpötys voi johtua löysentyneistä vatsalihaksistakin, kun en enää viitsi treenata. Kävelen ja pyöräilen ahkerasti, janolen hyvässä kunnossa. Ihan sama mulle, bikineitä aion käyttää kesällä uidessa anyway.

N63

Vatsapömppö johtuu nimenomaan väärästä ravinnosta. Turha yrittää mitään muuta selitellä.

Et ole koskaan kuullut stressivatsasta? Rasvahan kerääntyy vyötärölle tehokkaasti jos on pinna kireällä eikä unikaan maistu.

Vierailija
22/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lihonut lähes 20kg.

En ymmärrä yhtään, kun en edes makeaa ole syönyt juuri yhtään, viimeksi jouluna pari konvehtia ja yhden joulutortun.

Työliikunta jäi pois, kun jäin eläkkeelle.

Siinähän se suurin syy tietenkin on, mutten jaksa olla enää jalkojen päällä kuutta tai kahdeksaa tuntia päivässä.

Et siis syö leipää/perunaa/pastaa/riisiä/hedelmiä?

No syönhän mä, mutta eihän nuo mitään kauhean makeita ole...

Kylläpä on makeita. Sokeria täys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen "lihonut" ehkä 5kg, mutta ei sitä huomaa. Vatsapömppö on, eikä sille vissii voi mitään, ellei oikeasti laihduta nälkäkurjeksi. Pömpötys voi johtua löysentyneistä vatsalihaksistakin, kun en enää viitsi treenata. Kävelen ja pyöräilen ahkerasti, janolen hyvässä kunnossa. Ihan sama mulle, bikineitä aion käyttää kesällä uidessa anyway.

N63

Vatsapömppö johtuu nimenomaan väärästä ravinnosta. Turha yrittää mitään muuta selitellä.

Et ole koskaan kuullut stressivatsasta? Rasvahan kerääntyy vyötärölle tehokkaasti jos on pinna kireällä eikä unikaan maistu.

Selityksen makua.

Vierailija
24/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N63

Ja höpöhöpö.

Vierailija
25/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoa 34 näkee mummoikäisellä harvemmin.

Mun anoppini, tätini, pitkäaikaiset työkaverit 4 kpl, hyvä ystäväni. Esim tuossa jo 7 ihan tästä omasta lähipiiristä ja varmaan vielä monta jos alkaisin oikein miettimään. Kaikki hyvin pieniä ja siroja, n 50 kiloisia. Itsekin olin noin pieni 40v saakka, sitten tuli muutama kilo lisää. 

Ihan normaaleja naisten mittoja, nykyään vaan "uusi normaali ja kehopositiivinen" lähtee koosta 46:D

Vierailija
26/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lihonut lähes 20kg.

En ymmärrä yhtään, kun en edes makeaa ole syönyt juuri yhtään, viimeksi jouluna pari konvehtia ja yhden joulutortun.

Työliikunta jäi pois, kun jäin eläkkeelle.

Siinähän se suurin syy tietenkin on, mutten jaksa olla enää jalkojen päällä kuutta tai kahdeksaa tuntia päivässä.

Et siis syö leipää/perunaa/pastaa/riisiä/hedelmiä?

No syönhän mä, mutta eihän nuo mitään kauhean makeita ole...

Kylläpä on makeita. Sokeria täys.

Siinä tapauksessa aion vaihtaa ne suklaaseen ja karkkeihin muutamana päivänä viikossa. Aiemmin olen vältellyt sokeripitoisia herkkuja, mutta koska niillä ei ole eroa leipään jne. pysyn varmasti silti normaalipainossa. Kiitti tästä tiedosta!  /eri

Vierailija
27/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen on suurin syy keski-iän lihomiseen.  Ei voi käsittää kuinka paljon vähemmän tulisi syödä..sitä kunnon ruokaakin. 51 v alkoi yöhikoilu ja huonot unet. Hain korvaushoidon ja elämä mullistui.

Nukutaan ja ollaan iloisia.  Syödä ei silti kärsi entiseen mallin.

Vierailija
28/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se istuminen on myrkkyä. Ei riitä , että käy kaksi kertaa salilla ja yksi pitkä lenkki viikossa jos muut ajat istuu. Takapuoli ylös penkistä! Ja se syöminen kuntoon. Ja uni.

Vierailija
29/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien jälkeen aineenvaihdunta hidastuu ja lhominen alkaa jos ei muuta ruokavaliota. Itse pystyinb ennen  vaihdevuosia syömään miten vain, mutta en enää. Kyllä pitää tarkkailla, että vain yksi suklaapatukka päivässä tai viineri. Ei voi mättää entiseen malliin, jos haluaa säilyttää ketterän vartalonsa ja välttää kupua.

Suklaalla ja viinerillä ei kyllä vaihdevuosia hoideta.

En niitä niillä hoitanutkaan, eihän siitä ollut kyse vaan lihomisesta vaihdevuosien jälkeen. ( En hoitanut vaihdevuosioireita kemiallisesti, vaan lusin kuumat aallot ihan luonnollisesti loppuun asti, vuoden pari.)

Huomautin vain, että ennen vaihdevuosia saatoin syödä makeaa lihomatta, enää en. Ei kai viinereitä tai suklaata kukaan lääkkeeksi edes syö. :D

Vierailija
30/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N63

Ja höpöhöpö.

En ole se, jota kommentoit, mutta mielestäni loukkaat meidän kaikkien palstan lukijoiden älykkyyttä laittamalla noin informaatioköyhän kommentin. Ignooraat toisen mielipiteen totaalisesti ilman mitään perusteluja. Ei hyvä. Kulutat meidän kaikkien aikaa ihan hukkaan.

Vierailija
31/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasin juuri ajan plastiikkakirurgille.

Rasva siirretään vyötäröltä rintoihin

Hinta: 8000 eur.

Ihoni on sileä ja olen normipainoinen 53 vee.

Tuskin maltan odottaa..

bye bye pömppis:)

Yäk. :D

Vierailija
32/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, kuvittelin että estrogeenillä on vaikutusta myös vatsanseudun rasvaan...

Minulla on fyysinen työ ja sen lisäksi liikun ihan joka päivä joten olen sallinut itselleni myös herkkupäiviä.

Ehkä ne pitää nyt laittaa minimiin ja yrittää olla ilman. En mielelläni luopuisi sirosta vartalosta joka minulla on aina ollut, en kuitenkaan koe olevani mikään kuiva orava kuten joku täällä kommentoi.

Onko unenlaatu parantunut huomattavasti ja mieli tasaantunut noilla estrogeeni hoidoilla? Olisin kiitollinen kuulemaan teidän kokemuksia!

Vierailija
33/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen on suurin syy keski-iän lihomiseen.  Ei voi käsittää kuinka paljon vähemmän tulisi syödä..sitä kunnon ruokaakin. 51 v alkoi yöhikoilu ja huonot unet. Hain korvaushoidon ja elämä mullistui.

Jokainen päättäköön omasta puolestaan, ovatko ne muutamat lisäkilot noin vakava asia. Monelle vanhukselle ne ovat vain hyvästä, jos syöminen on jostain syytä muuten vaikeutunut. 

Onko luontoäiti varmasti tarkoittanut, että ihmisen pitäisi alkaa syödä huomattavasti vähemmän vanhuksena, vai onko tämä väin turhamaisten nykyihmisten juttu? 

Vierailija
34/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet olleet kohta 2 vuotta. Tiesittekö muuten, että esim kehonrakentajanaiset ajaa kemiallisesti omat estrot alas treenikaudella, sillä se auttaa laihtumisessa?

Käytän hormonikorvausta, mutta vain vähän, painoa lähtenyt nyt - 40 kg.

Ja ainoastaan ruokavaliomuutoksella.

Jos paino nousee, on vika vain ja ainoastaan siinä, mitä suuhusi työnnät ja paljonko kaloreita se syömsi ruoka sisältää.

Vierailija
35/45 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein saapi juopotella? Syön super terveellisesti, mutta kahden viikon välein olen pitänyt juopottelupäivän. Onko liian usein?

Vierailija
36/45 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni auttaa tosiaan vaihtarioireisiin, kuten kuumat aallot jne mutta rasvan pysymisessä poissa auttaa ainoastaan ruokavalio ja säännöllinen liikunta.

Murrosiässä tytön elimistö alkaa keräämään rasvaa rintoihin, lantiolle ja reisiin juurikin naishormonin, eli estrogeenin ansiosta.

Kuten ylempänä jo mainittiin, estrogeenivaje tosiaan edesauttaa laihtumista. Ikä on se, mikä hidastaa aineenvaihduntaa, eli oikea ruokailu on kaiken A ja O.

Vierailija
37/45 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllisiähän nää jutut on. Itse oon aina nukkunut huonosti, ei siihen mitään vaikutusta ollut estrogeenillä jota pari vuotta otin. 

Paino taas - mitenkään en ole syömisiäni muuttanut eli joka päivä syön suklaata vähintään, useimmiten myös jotain muuta makeaa herkkua. Suolat ja rasvat menee myös yli suositusten, ainakin mitä S-mobiilin laskuri näyttää, mä en ole ikinä ollut kiinnostunut mistään kaloreista. Pizzaa menee kohtuullisen paljon esim. ja jotain nakkeja.

Liikunta rajoittuu koiralenkkeihin.

Just kävin otattamassa kattavat labrat, kaikki arvot kunnossa ja paino tosiaan ei ole noussut ja vaatekoot pysyneet samassa. 

Vierailija
38/45 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan heti usko että estrogeenin puute laihduttaa..miksi sitten lähes jokaisella > 50 v. (myös hoikilla) naisella rasvaa kertyy tuohon alavatsan seutuun?

Vierailija
39/45 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tietää sen tarkan mekanismin millä vaihdevuodet yhdistyy nimenomaan alavatsan rasvan kertymiseen (siihen navan alle ja häpyluun päälle). Kiinnostaa vaan tosissaan fysiologinen syy siihen että miksi ja miten juuri tuo alue alkaa pullottaa.

Vierailija
40/45 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on korvaushoito, silti en saa nukuttua kunnolla, enkä jaksa olla kovin iloinenkaan enää, kun väsyttää niin hirveesti aina. Rytmihäiriöt tuli väsymyksen kaverina piinaamaan. Syödä voin enää murto-osan entiseen verrattuna, ja silti lihon todella herkästi. Todella outoa tämä iäkkäämmän naisen elämä.