Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älykääpiöille jotka joka kerta viisastelevat että: ”Kalasta itse kalasi niin ei tarvitse valittaa hinnasta”

Vierailija
04.03.2021 |

Laskin juuri että jos lähtisin kalaan niin kalani tulisivat maksamaan halvimmillaan 150 euroa ja kalaa ei tule läheskään joka kerta. Talvikaudesta en tiedä missä voi kalastaa.
Ensin tietysti pitää ostaa virvelit siimat ym. mikä nostaa ensimmäistä reissua 100 eurosta ylöspäin. Voi tietysti mennä vain mato-ongelle ja säästää samalla kalastusluvassa mutta harvemmin tulee kalaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa katiska

Vierailija
2/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valittaa niin sitten on hyvä sanoa noin.

Itse ainaskin kesäisin mökillä kalastelen ja paljon kalaakin tulee syötyä (ihan itse kalastettuja). Mökilläni on ainaskin yksi hyvä kala paikka, josta aika useasti kalaa tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sua harmittaa koska joudut maksamaan syömästäsi kalasta, ostat tai vaikka kalastat sen? Selvä.

Vierailija
4/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sinäkin älykääpiö alat hahmotaa, miksi kala maksaa. Sinänsä ihan hyvä neuvo, vaikken ymmärräkään miksi täällä mesoat. Miten muuten saat kalareisuulle hintaa 150 euroa, jos et laske siihen väineitä? Edes lupa ei maksa noin paljon. 

Vierailija
5/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mato-onki ei paljoa maksa ja silläkin saa kalastettua ihan hyvin. Jos ei itse löydä matoja niitäkin saa ostettua. Iso purkki ei paljoa maksa.

Vierailija
6/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo rahakysymys oo, vaan taidon puutetta.

Vierailija
7/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on, ärsyttää kyllä joskus.

Olen nuorena käynyt paljonkin täällä ongella, mutta päivän onkiessa ei saa edes kissalle kaloja. Siis pikkusormen kokoisia kiiskiä tai särkiä... Jos 2 saa niin hyvä.

Nyt uuden lain myötä on vissiin 9 km sinne missä saa onkia. Luvat maksavat, katiskalla ei saa kuka vaan pyytää, ykköselle tiedoksi.

Täällä ei nykyään saa virtaavassa vedessä onkia, järviin on matkaa kymmeniä kilometrejä, oikeasti saalista ei tule mistään. Kenenkään nälkä ei yhdellä 5-senttisellä ahvenella päivässä lähde, mitään lohia ja siikoja sun muita täältä ei saa.

Vierailija
8/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mato-onki ei paljoa maksa ja silläkin saa kalastettua ihan hyvin. Jos ei itse löydä matoja niitäkin saa ostettua. Iso purkki ei paljoa maksa.

Hinnoista puheen ollen - matopurkki tulee varmasti paljon halvemmaksi kuin ostaa kalaa (ahven maksaa jo 30€/ kg). Mutta jos köyhälle kertoo, että mene kalaan, niin kannattaa muistaa, että se matopurkki maksaa aobut 6 euroa. Sillä hinnalla ostaa jos ½ kiloa jauhelihaa. 

Eli nämä kalasta/ marjasta ja huonoimpana metsästä (ihan saakelin kallista) ovat loppujen lopuksi joko huonoa neuvoja tai tilanteesta riippuen parhaillaankin kohtalaisa. 

Vierailija
9/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Kalastajalla on kustannuksia —-> kala maksaa. Lopeta hinnasta valitus, tollo.

Vierailija
10/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion kaladtuskortti on viitisenkymppiä vuosi, sillä rahalla saa tiskiltä enemmän. Päällehän tulee muut kalastusmaksut jos itse yrittää onneaan vesillä, ette taida tietää edes mitä maksuja edellytetään.

Vierailija
11/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mato-onki ja linja-autolippu ei paljon maksa. Voit kävelläkin.

Vierailija
12/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytettynä esim. torista sekä talvi- että kesäkalastukseen sopivat. Myös kuolinpesät myyvät paljon vanhoilla jäärillä käytössä  olleita hyvin edullisesti. 

Vähintään siis kaira, jääkauha, pilkki, naskalit, katiska ja mato-onkia.

Vierailija
13/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kala halpaa.

Arvaa paljonko tuli yhden silakan ja yhden nokkahauen hinnaksi Ahvenanmaan pitkän viikonlopun reissulla tai seitifileen hinnaksi Norjan Saltstraumin retkellä. Kalavehkeet ovat edelleen myymättä.

/kalakerho saamattomat

Vierailija
14/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion kaladtuskortti on viitisenkymppiä vuosi, sillä rahalla saa tiskiltä enemmän. Päällehän tulee muut kalastusmaksut jos itse yrittää onneaan vesillä, ette taida tietää edes mitä maksuja edellytetään.

Nyt olet tippunut kehityksen kelkasta. Erikoiskohteita lukuunottamatta yhdellä vavalla kalastukseen riittää kalastuksenhoitomaksu 45 euroa/ vuosi. Jos vain pilkkii, onkii ja tai litjaa silakkaa, niin ei tarivitse maksaa edes tuota (alle 18- vuotiaat ja yli 64- vuotiaas myös ilmaisia). 

Onko tuo sitten taloudellisesti kannattavaa riippuu nyt. Jos kalaa ajattelee vain ruokana siinä missä lauantaimakkaraa, niin ei varmasti. Mutta jos vilkaiset järvikalan hintoja, niin sitten vähän eri asia. 

Mutta edellenkään - kotitarvekalastus on harvoille tapa säästää ruuasta. Kustannuksia tulee aina ja jos ei ole aktiivikalastaja, niin saaliit kuitenkin jäävät pieniksi. 

Vierailija
15/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löy leiville, siis kalaksi ellet asu maalla ja ole eläkeläinen. Ihan turhaa viherpiirerrystä että itse kalastamalla tulisi kannattavaksi hankkia näin ruokaa.

Hyvää ja tervellistä ajanvietettä voi olla mutta ravinnon hankkinen perheelle näin on utopiaa

Vierailija
16/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Jos pilkillä mormuska tai pilkki lasketaan kairan reikään, niin katsotaan pysyykö se reiän kohdalla vai meneekö sivuun. Jos se liikkuu kovasti sivuun, kyseessä on virtapaikka eikä siinä saisi pilkkiä.

Kesäkalastaja voi arvioida virtausta tuijottamalla kohoa.

– Jos ongenkoho ei lähde liikkumaan alavirtaan, niin siinä on semmoinen paikka, jossa saa onkia.

https://yle.fi/uutiset/3-8558112

Eli meillä ei saa enää onkia missään.

Terveiset täältä pohjoisesta.

Vierailija
17/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet tippunut kehityksen kelkasta. Erikoiskohteita lukuunottamatta yhdellä vavalla kalastukseen riittää kalastuksenhoitomaksu 45 euroa/ vuosi. Jos vain pilkkii, onkii ja tai litjaa silakkaa, niin ei tarivitse maksaa edes tuota (alle 18- vuotiaat ja yli 64- vuotiaas myös ilmaisia). 

Onko tuo sitten taloudellisesti kannattavaa riippuu nyt. Jos kalaa ajattelee vain ruokana siinä missä lauantaimakkaraa, niin ei varmasti. Mutta jos vilkaiset järvikalan hintoja, niin sitten vähän eri asia. 

Mutta edellenkään - kotitarvekalastus on harvoille tapa säästää ruuasta. Kustannuksia tulee aina ja jos ei ole aktiivikalastaja, niin saaliit kuitenkin jäävät pieniksi. 

Sinä olet tippunut kelkasta,

T. Pohjois-pohjanmaalta, ns lohijokien varrelta, ei järviä

Vierailija
18/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kalastan verkolla. Mulla on varmat kalapaikat, joista aina saa kalaa.

Mutta olisihan se törkeää muille sanoa, että kalasta ja säästä.

On se eri asia, että minä, joka olen lapsena jo taidon oppinut ja saanut perimätietona oppia varmat kalapaikat ja missä, milloin ja millä säällä kala liikkuu, kalastan vs. sellainen kalastaa, jolla ei kokemusta.

Mun taidoilla ja ympäristössä kala toki on halpaa.

Vierailija
19/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up