Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään ihan älyttömästi, että pudotan vauvani

Vierailija
04.03.2021 |

Olen nuori äiti, minulla on alle kuukauden ikäinen vauva. Ihan alusta asti olen vältellyt kantamasta vauvaa sylissä, koska pelkään pudottavani hänet.

En ole voinut puhua asiasta kellekään ja toivoin alussa vain, että tämä helpottaa kun vauva kasvaa, mutta pelko ei hellitä. Lapsen isä kanniskelee vauvaa jotenkin niin tottuneesti, että se vaan lisää omaa epävarmuutta.

Haluaisin puhua asiasta, mutten kehtaa. Olen kuullut sanottavan, että omaa lasta ei voi pudottaa, mutta se ei auta. Entä jos olen erilainen, entä jos minä onnistun pudottamaan?

Rakastan lastani ihan suunnattomasti, enkä halua hajottaa häntä. Oikeastaan pelkään kaikkein pahinta. Onko tämä normaalia, meneekö tämä sittenkin ohi? Kuinka kauan pitää odottaa tai mitä pitää tehdä? Taidan tarvita apua.

Samanlaisia kokemuksia ollut kenelläkään? Jos on, niin miksei asiasta puhuta enemmän?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko kantoliina? Tottuisit kantamaan häntä ilman että on mahdollista pudottaa, jos hetken päästä uskaltaisit paremmin sylissäkin kantaa.. Tsemppiä vauva-arkeen, kaikilla meillä on (ollut) omat pelkomme ja huolemme siinä elämänvaiheessa. Joku ei uskalla nukkua kun vahtii että lapsi hengittää, toinen ei ehdottomasti voi imettää sängyssä ettei nukahda ja käänny vauvan päälle. Itse pelkäsin autolla ajamista vauva kyydissä.

Vierailija
2/7 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on kaikenlaisia pelkoja. Sitten on myös pakkoajatuksia, jotka ovat vähän vaikeampia unohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama pelko ja paljon muitakin pelkoja tietyssä vaiheessa. Joillain käsittääkseni hormonit aiheuttavat tällaista. On hyvin yleistä ja normaalia. Hormonien tarkoitus on vahvistaa äidin vastuuntuntoa ja huolenpitoa vauvasta, mutta joillain ne vaikuttavat vähän liikaakin.

Pystytkö puhua asiasta vaikka miehellesi, äidille, siskolle tms? Minulla pelko meni aikanaan ohi, kun unet ja keho pääsivät tasapainoon. Muista huolehtia voinnistasi (unet ja hyvä ruokavalio) ja ala pikkuhiljaa luottamaan itseesi. Kanna vauvaa pieniä matkoja kerrallaan ja yritä olla stressaamatta. Varmasti pärjäät. Olet hyvä äiti. :)

Vierailija
4/7 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pelko, että vahingossa hukutan lapseni kylvetettäessä. No en hukuttanut kuitenkaan.

Vierailija
5/7 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkäsin samaa. Ensimmäisenä yönä en edes uskaltanut siirtää vauvaa sängyssä. "Onneksi" vauvan sokereita jouduttiin mittaamaan pitkin yötä ja samalla hoitaja vaihtoi vaipan ja nosti vauvan kapaloituna viereeni tissille. Viikon päästä uskalsin vasta yrittää vaipan vaihtoa itse, mieheni oli päivisin sairaalassa vaihtanut sen ja kotona. Pelkäsin todella etten osaa kannatella niskaa, tai pudotan vauvan tai mitä muuta kamalaa. Pikku hiljaa pelko hellitti kun vauva kasvoi ja oli vain pakko selvitä itsekkin vauvan kanssa. Nyt lapsia on kolme, nuorin vauva ja tuntuu ihan hassulta muo pelot ensimmäisen kohdalla. Kyllä sinäkin selviät.

Toinen mistä ei puhuta on, se ettei kaikki koekkaan rakkautta ja kiintymystä vauvaan heti syntymästä. Vaan rakkaus ja kiintymys kasvaa vähitellen. Ja sekin on ihan normaalia, eikä tee äidistä huonoa. Vähän ohiksena tuo.

Vierailija
6/7 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei ole moksiskaan pudotuksesta metristä. Johtuu kait vielä pehmeistä rakenteista. Mutta älä nyt silti pudottele.

Vierailija
7/7 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit neuvolassa puhua asiasta?