Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia 4v:n ikäerosta?

09.08.2006 |

Onko 3 vuoden ikäero paljon parempi kuin 4 vuotta. Millasia kokemuksia muilla?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tulossa kolmas vauva joulukuussa, ja tytöt ovat sitten 3v1kk ja 4v1kk. Tälläisista ikäeroista kokemusta? Meillä tytöt on nyt niin päivä kuin yökuiviakin, ja vauvoista tykkäävät, ainakin kun ne eivät ole äidin, mutta onko tämän ikäisillä mustasukkaisuutta ilmassa.

Vierailija
2/4 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi poikaa ja ikäeroa on 4v2kk, esikoinen on nyt 5v ja kuopus 1v. Minä olen kokenut tämän ikäeron hyväksi, esikoinen oli jo kuiva ja osasi syödä itse sekä jaksoi leikkiä itsekseen kun kuopus syntyi, se taas helpotti itkuisen kuopuksen hoitamista. Esikoinen jaksoi kuunnella pitkiäkin satuja, kun imetin vauvaa. Pikkuveli on tosi rakas isolleveljelle ja esikoinen mielellään auttaa vauvan hoidossa. Mustasukkkaisuutta ei ole ollut, päinvastoin jos esikoinen on ollut yökylässä, sanoo hän kotiin tullessa, että ikävä veljeä.

Tietenkin tämä on meidän kokemus, enkä osaa sanoa, olisko joku muu parempi ikäero. Siihen vaikuttavat niin paljon lapsen tempperamentti ja muut tekijät. Meidän kokemuksemme on hyvä ja pojat ovat hyvin läheisiä, jos esikoinen on pois, konttaa kuopus ympäri asuntoa etsien ja huudellen veljeä.

Mareila+Pojat 1v ja 5v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on nyt 2 vuotias ja tyttö täyttää loppuvuodesta 6.

Isommasta ikäerosta on hyötyä siinä suhteessa, että isompi jo osaa tehdä paljon asioita itse, ymmärtää kun selitetään asioita ihan erilailla kun pienempi, voi päästää jo yksinään ulos (tietysti jos piha-alue on turvallinen), jne. Vauvaan pystyy keskittymään ihan erilailla kun jos siinä

olisi myös taapero.

Meillä ei ollut mitään mustasukkasuutta. Enemmänkin se on nykyään niin päin, että pienempi on isommasta mustasukkainen :-) Nyt pikkuhiljaa kun nuorimmainen on 2-vuotias myös yheisiä leikkejä ja tekemistä rupeaa löytymään. Isosisko on tosi tärkee ja sen perässä mennään eikä meinata.

Kaikin puolin musta ollut hyvä ikäero, vaikka varmasti lapsille olisi toisistaan enemmän seuraa, jos ikäero olisi pienempi, mutta kun lapsia ei aina vaan tehdä, vaan niitä saadaan.....

Vierailija
4/4 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat kokemukset kuin Mareilalla! Mä tosin luulen että jokainen isoveli ja -sisko ovat tavallaan jossakin välissä mustasukkaisia mutta ihan yhtä lailla pikkusisar voi olla mustasukkainen isosisaresta. Eli tuskin mustasukkaisuutta voi kokonaan välttää olipa ikäero aivan mikä tahansa.

Meidän tapauksessa esikoisen mustasukkaisuus kohdistui minuun, eli oli muutaman kuukauden kausi että hän oli minulle tosi yrmeä ja vihainen. Osasi kuitenkin itse kertoa miksi on vihainen (koska elämä joutuu menemään paljon vauvan mukaan ja minä olen paljon vauvan kanssa) ja siten asiasta saatiin puhuttua eikä mustasukkaisuus enää juuri vaivannut.

Eli ei minullakaan ole tuosta ikäerosta mitään pahaa sanottavaa. Meidän pienillä on ikäeroa vajaa 1v8kk eikä minusta siinäkään ole ollut mitään pahaa ja mustasukkaisuus on ollut hyvin hyvin minimaalista.

Nyt esikoinen on 7v ja keskari 3v ja hienosti isosisko edelleen ottaa pienen mukaan leikkeihin ja auttaa häntä monessa asiassa. Niin, ja tietysti riitojakin tulee usein, niitä ei varmasti voi välttää vaikka mitä tekisi!