Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulualtistusten määrä julkisuudesta kerättynä. Sulun piti laskea koulualtistumisten määrää, kun yläkoululaiset etäilee. Arvioni oli, että tasolle 75 / vko. Katin kontit! Kaikkien aikojen ennätys koulualtistuksissa 162. Miten ihmeessä jäljitys kestää tämän? https://twitter.com/Marianne_KVE/status/1373338213000044544/photo/1
Olihan se ennalta arvattavissa tarttuvampien varianttien myötä, etteivät laske.
Viruksen tehtävä on levitä. Se on sen ainoa tehtävä. Ja se leviää niiden ihmisten keskuudessa, joissa leviäminen on mahdollista. Ja kun se leviää, luonnollisesti myös porukkaa altistuu. Jos hyvin käy - siis viruksen näkökulmasta - osa altistuneista myös saa tartunnan. Virukasen kannalta on aivan yhdentekevää, onko joku yläkoululainen vai alakoululainen. Virus lakkaa leviämästä vasta sitten, kun sillä ei ole enää mahdollisuuksia levitä.
Piipahdin pikaisesti täydennysostoksilla Marketissa(S). Huomion kiinnitti runsas joutopäiväänsä viettävien määrä osastoilla vailla pakottavaa tarvetta ostoksiin. Myös paljon seniori-kansalaisia seurustelemassa ostosten lomassa. Käsidesi-osastolla puutteita, jouduin tyytymään Svarfegaan (oranssissa pumppupullossa). Uusi tuore paisto-erä Omar-munkkeja esillä joten jätin Pågen-Gifflarit hyllyyn. Kantolan vanilija-vohvelit loppuneet. Onneksi Muumi-limssaa kylmänä kahta eri laatua (pun&vihr). Huomautin vohveli-tilanteesta kassa-neitoselle, sain osakseni väheksyvän katseen ilman vastausta. Tämä siis Vantaalla (Koivukylä).
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun alkoivat puhuun siitä miten rokotukset jaetaan, ovelat kaupungit on päästäneet opiskelijat bilettämään jotta rokotukset tulisi nopeammin.
https://www.verkkouutiset.fi/opiskelijoilla-lisaa-tartuntoja-turussa/
Eristyksiin ja karanteeniin asetettuja opiskelijoita testattiin viikonlopun aikana.
Aiemmin todetun 71 tartunnan lisäksi on todettu noin kymmenen uutta tartuntaa. Koronalle on altistunut tämänhetkisen tiedon mukaan vajaa 200 opiskelijaa.
Määrät todennäköisesti kasvavat edelleen. Uusia testituloksia saadaan koko kuluvan viikon ajan.
IS Turusta. Tekstinä selostus kaupungin tiedotustilaisuudesta.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000007874481.html
Opiskelijoilla todettu uusia koronatartuntoja Turussa – opetus kampuksella keskeytetty, asuntoloiden vartiointi jatkuu
TS tilanteesta. Tekstinä selostus kaupungin tiedotustilaisuudesta.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5261466/Millainen+opiskelijoiden+…
Astra käy kaikkiin variantteihin. Ei yhteyttä veritulpilla Astraan. Eli ottakaa rokotus. En kiirehdi vielä, oon niin ystävällinen annan vuoron tarvitsevalle.
Etelä-Karjalan keskussairaalan tehohoitopaikat ovat huolestuttavan täynnä, kertoo Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote.
"Etelä-Karjalan covid-19-tilanne on erittäin hälyttävä ja sairaalan kuormituksen osalta tällä hetkellä jopa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriä vakavampi", kertoo Etelä-Karjalan keskussairaalan teho-osaston ylilääkäri Antti Mäkelä tiedotteessa.
Tehohoidon kapasiteetista 80–100 prosenttia on ollut viime päivinä koronapotilaiden käytössä.
Aiemmin keskussairaala on avustanut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriä (Hus) ottamalla alueen koronapotilaita tehohoitoon, mutta nyt paikat ovat menneet pelkästään oman alueen sairastuneille.
Rokataankohan tänä kesänä, pahalta näyttää. Ei sen puoleen että sinne menisin.
On tää ku painajaista kun elinpiiri on kutistunut. Sentään lohtu että pääsen Lappia kohti kohta junalla. Sinne missä on JUURET.
Vierailija kirjoitti:
Just koronaa yhdessä omista kouluista ja olen opettanut koronaa sairastavaa tällä viikolla. Mutta kappas meitä maskeja käyttäneitä opettajia ei aiota laiteta karanteeniin täällä Pirkanmaalla. Tämä siitä huolimatta, että osa tuon luokan oppilaista pitää visiirejä. En tiedä käyttikö myös sairastunut, kun en tiedä kuka hän on. Mutta esimerkiksi minä kierrän monella koululla ja opetan noin kymmenen luokan oppilaita. Voisiko korona paremmin levitä. Ja sitten vain hoetaan, että kouluissa oppilailla ja henkilökunnalla on niiiin turvallista.
Aivan käsittämätöntä toimintaa ja koululaisten, opettajien ja oppilaiden perheiden terveyden vaarantamista.
Vierailija kirjoitti:
Rokataankohan tänä kesänä, pahalta näyttää. Ei sen puoleen että sinne menisin.
Noup, tänä kesänä rokotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joukkoliikenteen matkustajamääriä saatetaan rajoittaa jo ensi viikolla pääkaupunkiseudulla: ”Realistiselta näyttää”
Pääkaupunkiseudulla rajoituksista on tulossa päätöksiä loppuviikosta.MATKUSTAJAMÄÄRIÄ pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä voidaan rajoittaa huonon koronatilanteen vuoksi.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom selvittää parhaillaan tarvetta rajoittaa matkustajamääriä Varsinais-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla.
”Ratkaisuja tehdään siten, että Varsinais-Suomen tilanne olisi selvillä viikon puolivälissä ja Husin alueella loppuviikosta”, sanoo Traficomin ylijohtaja Jarkko Saarimäki.
Rajoitusten uudesta harkinnasta kertoi ensimmäisenä Yle.
KÄYTÄNNÖN järjestelyt ovat kuitenkin mittavia. Liikenne- ja viestintävirasto voi tartuntatautilan mukaan rajoittaa matkustajamäärää enintään puoleen siitä suurimmasta matkustajamäärästä, joka on sallittua ottaa liikennevälineeseen.
Kulkuvälineiden matkustajamäärien puolittaminen ruuhkatilanteissa on hankalaa. Traficomissa arvioitiin aiemmin, että asemille voidaan tuoda ihmisiä, jotka valvovat, ettei vaunuihin tule liikaa väkeä.
Ruuhkatilanteissa esimerkiksi metrovaunun tai junanvaunun täyttymistä voi kuitenkin olla vaikea valvoa. Bussi- ja raitioliikenteessä valvonta jää kuljettajien vastuulle.
Helmikuun lopulta lähtien pääkaupunkiseudulla on jo noudatettu väljyysrajoituksia myös julkisessa liikenteessä matkustajien odotustiloissa ja metroasemien sisätiloissa. Etäisyys ihmisten välillä pitäisi olla vähintään kaksi metriä, siivousta on tehostettu ja käsidesiä on oltava tarjolla.
Päätön ajatus. Tuo vain kasvattaa matkustajatiheyttä ja lisää leviämisriskiä.
Tässä tilanteessa pitäisi toimia täsmälleen päinvastoin. Vuoroja pitäisi lisätä ainakin ruuhka-aikoina, jotta matkustajatiheys saataisiin nykyistä pienemmäksi. Tuosta hyötyisivät kaikki, jotka joutuvat matkustamaan julkisilla eivätkä voi tehdä etätyötä.
Edellisen lisäksi, julkisissa liikennevälineissä pitäisi olla oikea maskipakko. Samoin kuin ties kuinka monessa muussa maassa, julkiseen liikennevälineeseen ei yksinkertaisesti pitäisi päästä ilman maskia.
Olen varmasti keskimääräistä yksinkertaisempi ja helvetinmoinen erakko luonteeltani kun en tajua. Olen lukenut uudelleen ja uudelleen kuvaukset tuosta "ei-ulkonaliikkumiskiellosta", mutta mulle ei vaan avaudu mitä sellaista se on kieltävinään mitä ei nykyisillä suosituksilla ja rajoituksilla olisi jo suljettu ja kielletty.
Osaako joku vääntää sen mulle vaikka ratakiskosta?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007875071.html
Sairaalahoitoon joutuvien potilaiden määrä on Mäkijärvestä nyt liian suuri ja kuormittaa liikaa terveydenhuoltoa.
Hän haluaa ihmisten myös ymmärtävän, että yksi tehohoitopaikka maksaa noin 3 500 euroa päivässä. Ja että kun koronapotilas vie tehohoitopaikan 10–12 päivää, kyseiselle paikalle ei pääse viidestä kuuteen sydänleikkauspotilasta. Leikkaukset on siis peruttava tai hoidettava muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
IS:
Sairaalahoidossa koronan vuoksi on 306 potilasta. Tehohoidossa olevien potilaiden määrä ei ole muuttunut (yhteensä 55), mutta erikoissairaanhoidon osastoilla olevien potilaiden määrä on noussut viikonloppuna 38:lla (yhteensä 179).
perusterveydenhoidossa 72 (-3)
Brittein muunnos 1823 Et.Afr. 139 Brassein 1
Opetusministeri on twitterissä estänyt joukon asiantuntijoita, mm. THL:n epidemiologin. Syynä näyttää olevan se että tutkimusdata ei tue hänen agendaansa ”Lapset kaikki heti kouluihin”. Ministeri ratkaisee ongelman blokkaamalla asiantuntijat ja väittämällä dataa (THL:n luvuista Ilkka Rauvolan analyysit) disinformaatioksi 😳😩
Mitä Suomessa oikein tapahtuu??
Vierailija kirjoitti:
Olen varmasti keskimääräistä yksinkertaisempi ja helvetinmoinen erakko luonteeltani kun en tajua. Olen lukenut uudelleen ja uudelleen kuvaukset tuosta "ei-ulkonaliikkumiskiellosta", mutta mulle ei vaan avaudu mitä sellaista se on kieltävinään mitä ei nykyisillä suosituksilla ja rajoituksilla olisi jo suljettu ja kielletty.
Osaako joku vääntää sen mulle vaikka ratakiskosta?
Ratakiskosta väännettynä se tarkoittaa sitä, että jos olet ulkoilemassa, voit ulkoilla ainoastaan samassa asunnossa kanssasi asuvien kanssa SEKÄ yhden talouteesi kuulumattoman kanssa. Rajoitus tarkoittaa, että jos toimit toisin, sulle voi rapsahtaa sakot. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jso mä ulkoilisin yhdessä iäkkään isäni ja äitini kanssa, mulla rapsahtaisi kiinni jäädessäni sakot, mutta ei vanhemmilleni. Toisaalta taas, jos lähtisin vielä kotona asuvan poikani kanssa taluttamaan 94-vuotiasta äitiäni ulos, äidilleni rapsahtaisi sakot, mutta ei mulle eikä pojalleni.
Vierailija kirjoitti:
Koulualtistusten määrä julkisuudesta kerättynä. Sulun piti laskea koulualtistumisten määrää, kun yläkoululaiset etäilee. Arvioni oli, että tasolle 75 / vko. Katin kontit! Kaikkien aikojen ennätys koulualtistuksissa 162. Miten ihmeessä jäljitys kestää tämän? https://twitter.com/Marianne_KVE/status/1373338213000044544/photo/1
Viikko 10 8.3.-14.3. on tän mukaan alle 100 altistumista, kun toisen valtakunnallisen tietokannan mukaan niitä on 114. Vastaavasti vko 9 1.3.-7.3. tän mukaan n.100, kun toisen valtakunnallisen mukaan 146. Viikko 8 tää n.140, toisessa 87. Vrt. altistumiset(piste)fi
Eli
Vko 10 alle 100 vs 114
Vko 9 noin 100 vs 146
Vko 8 noin 140 vs 87
Kylläpä eroaa toisesta lähteestä tai laskettu eri tavalla kuin muualla. Trendikin täsmää sinnepäin.
Sinänsä hienoa, kun joku on jaksanut pitää omaa tilastoa, mutta johtopäätöksiä en menis tekee ennenkuin on lähteet paremmin selvillä. On vähän kuin Thl:n tartunnat, laitetaan milloin millekin viikolle luvut. :)
Altistumisten määrä riippuu paljon alueesta. Isoissa kaupungeissa harvoin menee koko luokka karanteeniin. Pikkupaikkakunnalla voi olla pakko, jos koulun ainoat opet ovat altistuneet.
Voisi päätellä paremminkin niin, että tartunnoista seuraa isompia määriä oppilaita karanteeniin. Pienemmillä paikkakunnilla välitetään enemmän lapsista ja halutaan rajoittaa koronaa. Niillä, joilla yläkoulut eivät menneet etäopetukseen.
Kemijärvellä 6 tartuntaa pe-la ja altistuneita 350. Siellä taita olla etäkoulua.
Veikkauksia mitä uusia rajoituksia tänään saadaan, ja veikkauksia onko ne tarpeeksi tehokkaita vai joudutaanko muutaman viikon päästä kiristämään lisää?
Mitä muita rajoituksia on vielä käyttämättä kuin alaluokat etään, päiväkodit kiinni, rajat kiinni...?
Opposition puheenjohtajat kritisoivat hallituksen tiedotuslinjaa: ”Itsevaltiashommaa”
Ratikoihin noustaan kaikista ovista, ja mikä estää nousemasta bussiinkin takaovesta. Ei kuski sille mitään mahda. Asuinmaassani busseihin ei edes saa nousta etuovesta, ja bussin etuosa on eristetty nauhalla kuskin suojelemiseksi.