Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Joulukuussa 2019 sairastimme kovan flunssan, jota olen epäillyt koronaksi. No siitä selvittiin, mutta nyt 10 vuotias poika ei siedä esim. Pyykinpesuaineen hajua. Jäätelöt kaikki muut paitsi vanilija maistuu pahalta. Eilen puhui, ettei voi syödä perunaa, kun se maistuu raudalta. Nyt tuli kyllä tunne, että onkohan hänellä ollut nämä oireet esim. Koko 2020 luvun. En vain ole ottanut tosissani aiemmin. Pitää vähän kysellä ja mites sitten?
Vierailija kirjoitti:
Israelista kuuluu kummia taas. Rokottamattomien vaikeat tapaukset lähteneet nopeaan nousuun, rokotetuilla tasaista.
Syynkin ovat alustavasti löytäneet. Aluksi epidemia oli vahva alueilla, joissa oli suuri kattavuus rokotuksissa ja sen takia niihin kohdistettiin paljon rokotteita. Kun suurin osa on rokotettu, myös isot määrät sairastuneista luonnollisesti oli.
Nyt epidemia on näillä alueilla taittunut, ja leviää enemmän matalan kattavuuden alueilla. Jolloin rokottamattomien osuus nousee jyrkästi.
Tästä oli Twitterissä ketju, yritän sen löytää. Mutta johtopäätöksenä siis, että rokotteiden teho ei olekaan olennaisesti laskenut, vielä ainakaan, vaan tapausmäärät selittävät erilaisilla alueilla, väestöllä ja rokotteiden kattavuudella.
.
Oli sitten tutkimus, jonka mukaan puolen vuoden jälkeen rokotuksista teho heikkenee ja tartunnan saaminen kasvaa kaksi ja puolikertaiseksi. Verrattuna eka vuosipuoliskoon. Jolloin myös oli mahdollisuus läpimenoinfektioon.
Riippuu siten siitäkin miten nuo alueet oli rokotettu. Ennemmin vai myöhemmin.
Vaikea tuosta on varmaa sanoa.
Aina kun kehityyy uusi variantti, joka tarttuu aikaisempia variantteja herkemmin, se muuttuu nopeasti valtavirukseksi. Sekä Intiassa että Britanniassa deltatartunnat laskevat jyrkästi, eikä kukaan tiedä, minkä vuoksi. Olisiko mahdollista, että on kehittynyt uusi variantti, joka on nyt puolestaan syrjäyttämässä deltan, mutta joka aiheuttaa vain hyvin lieviä oireita tai on jopa oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen napsahti koronatestissä positiivinen. Palvelualalla olen töissä, joten töistä olettaisin tuon saaneeni. Yksi rokote on.
Olo on kurja, kuin hakattu. Päätä särkee ja välillä silmissä mustenee. Raudan maku suussa ja kamala jano. Yöllä näin todella levottomia unia ja en oikein osannut hahmottaa olenko unessa vai hereillä.
Mitään perinteisiä flunssan oireita ei ole.
Todella pelottavan tuntuinen tauti, toivottavasti pian lähtisi helpottamaan.
Kerro miten jatkossa etenee! Tsemppiä!
Yleisvointi hieman parempi tänään, heikottaa esim kävely, mutta joka paikkaan ei enää satu ja päänsärkykin on enemmän taustalla kuin oikeasti kovaa.
Sen sijaan yö oli kaamea, leijuin jossain unen ja valveen rajamailla ja pelkäsin nukahtamista. Tuntui kuin putoaisi syvään mustaan kuoppaan, välillä valomaailma alkoi ikäänkuin vilkkua ja kuulin omituisia ääniä. Tämä ei ollenkaan tyypillistä minulle, joskus kovassa kuumeessa olen nähnyt "näkyjä", mutta nyt ei ole edes pientä lämpöä. Mietin kovasti onko virus jossain aivoissa ja mitä siellä tapahtuu ja olenko aivan sekoamassa.
Kanta-Hämeessä 26 uutta tartuntaa, Riihimäellä päiväkotiryhmä karanteeniin
https://yle.fi/uutiset/3-12037509
Pirkanmaalla 66 koronavirustartuntaa
Vierailija kirjoitti:
Aina kun kehityyy uusi variantti, joka tarttuu aikaisempia variantteja herkemmin, se muuttuu nopeasti valtavirukseksi. Sekä Intiassa että Britanniassa deltatartunnat laskevat jyrkästi, eikä kukaan tiedä, minkä vuoksi. Olisiko mahdollista, että on kehittynyt uusi variantti, joka on nyt puolestaan syrjäyttämässä deltan, mutta joka aiheuttaa vain hyvin lieviä oireita tai on jopa oireeton.
Kaikki on mahdollista. On myös mahdollista, että kehittyy variantti, joka itää pitkään ja sen jälkeen tappaa nopeasti. Who knows?
Vierailija kirjoitti:
Joulukuussa 2019 sairastimme kovan flunssan, jota olen epäillyt koronaksi. No siitä selvittiin, mutta nyt 10 vuotias poika ei siedä esim. Pyykinpesuaineen hajua. Jäätelöt kaikki muut paitsi vanilija maistuu pahalta. Eilen puhui, ettei voi syödä perunaa, kun se maistuu raudalta. Nyt tuli kyllä tunne, että onkohan hänellä ollut nämä oireet esim. Koko 2020 luvun. En vain ole ottanut tosissani aiemmin. Pitää vähän kysellä ja mites sitten?
Vai olisiko nyt tai ihan hiljattain sairastanut koronan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kyllä olisi ollut tosi lievänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen napsahti koronatestissä positiivinen. Palvelualalla olen töissä, joten töistä olettaisin tuon saaneeni. Yksi rokote on.
Olo on kurja, kuin hakattu. Päätä särkee ja välillä silmissä mustenee. Raudan maku suussa ja kamala jano. Yöllä näin todella levottomia unia ja en oikein osannut hahmottaa olenko unessa vai hereillä.
Yleisvointi hieman parempi tänään, heikottaa esim kävely, mutta joka paikkaan ei enää satu ja päänsärkykin on enemmän taustalla kuin oikeasti kovaa.
Sen sijaan yö oli kaamea, leijuin jossain unen ja valveen rajamailla ja pelkäsin nukahtamista. Tuntui kuin putoaisi syvään mustaan kuoppaan, välillä valomaailma alkoi ikäänkuin vilkkua ja kuulin omituisia ääniä. Tämä ei ollenkaan tyypillistä minulle, joskus kovassa kuumeessa olen nähnyt "näkyjä", mutta nyt ei ole edes pientä lämpöä. Mietin kovasti onko virus jossain aivoissa ja mitä siellä tapahtuu ja olenko aivan sekoamassa.
Tsemppiä! Nuo oireet menevät varmaankin pian ohi. Toivottavasti ensi yö on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kyllä olisi ollut tosi lievänä.
Voihan olla muuten oireeton, mutta vain nämä makuaistimuutokset. Jos teillä aikuisilla on rokote, ei muilla ehkä siksi oireita.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe sairasti myös tammikuussa 2020. Silloin ihmettelin yhtenä oireena raudan makua suussa, ja poikkeuksellista yskää, joka meillä jatkui toukokuulle asti. Nuorimmainen yskii edelleen rasituksessa. On käyty lääkärit, astmakokeet ...
Minulla oli pitkään sumuinen olo ja väsymystä. Oikeastaan vasta joskus viime keväänä alkoi yleiskunto parantua, vaikka yritin jatkaa liikkumista ihan normaalisti heti, kun akuutti flunssa oli kärsitty.
Että en tiedä... vasta-aineita ei koskaan testattu ja nyt on rokotuksetkin, niin eihän se luotettavaa enää olisikaan.
Nyt on hyvä hetki pysähtyä miettimään, kannattaako jokaisesta median repimästä uutisotsikosta huolestua. Tällä hetkellä tilanne Suomessa vaikuttaa hyvältä, vaikka tartuntamäärät ovatkin nousussa. Rokotukset kuitenkin etenevät hyvää tahtia, eikä kovin moni joudu enää sairaalaan. Media kuitenkin pyrkii yhä tekemään kohuotsikoita deltavariantin leviämisestä.
Tammerfesteillä useampi henkilö ollut tartuttavana kaikkina päivinä, myös jatkotartuntoja – TAYSin listalla yli 50 paikkaa, joissa on voinut altistua koronalle
https://yle.fi/uutiset/3-12036984
Tämä ihmisten suoranainen piittaamattomuus tarkoittaa sitä, että koronapassille on todellinen tarve.
Nyt tulee eri alueilta sellaisia lukemia, että tämä on lähtenyt kyllä kunnolla lapasesta.
Tämän päivän sairaanhoitopiirien luvut näkyvät vasta päivien päästä thl:n tilastossa, mutta ei tosiaan hyvältä näytä.
Kun hallitus palaa lomilta ja vaivautuisi tekemään jotain, on jo myöhäistä.
Ja todella teki tämän arvovalinnan: baarit ensin, lapset sitten. Tästä tilanteesta laitetaan täysin rokottamattomat lapset koulun penkille.
Vastuu on hallituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en käytä suojamaskia suojellakseni niitä, jotka eivät suostu ottamaan koronarokotetta. Riskiryhmiin kuuluvat on jo rokotettu, ja Helsingissä pääsee rokotukseen jopa ilman ajanvarausta. Lapset ja nuoret kierrän kaukaa siltä varalta, jos heitä ei ole rokotettu vielä kertaakaan, mutta muut saavat itse huolehtia turvaväleistä. Tai siis pyrin pitämään turvavälit, mutta sillä ei ole enää mitään merkitystä oman turvallisuuteni kannalta.
Ei todellakaan heru sympatiaa niille, jotka eivät suostu ottamaan rokotetta. Itse otin sen ensimmäisen miljoonan suomalaisen joukossa, ja tunsin kuuluvani "koekaniineihin". Kaikki sujui hyvin ja uskon saaneeni hyvän immuniteetin, koska sain pari pientä sivuoiretta. Koronarokote ei ole yhtään sen vaarallisempi rokote kuin muutkaan rokotusohjelmaan jo entuudestaan Suomessa kuuluvat rokotteet. Rokotepelkoiset eivät todennäköisesti ottaisi mitään muutakaan rokotetta, eikä sellaiselle taikauskoisuudelle ole sijaa nyky-yhteiskunnassa.
Olen samoilla linjoilla kanssasi. Koska omat lapset ovat vailla rokotetta, pidän itse maskia liikkuessani sisätiloissa, missä muita ihmisiä. En halua kantaa lapsilleni tartuntaa.
Mutta rokotekieltäytyjät ilman painavaa terveydellistä syytä ovat minulle kyllä alinta roskaa.
Mistä tiedät vastaantulijasta, että kuka on rokotekieltäytyjä ja varsinkaan ilman painavaa syytä?
Minua ei ole rokotettu koronaa vastaan, koska olen saanut (vakaviakin) allergisia reaktioita viime vuosina useasta eri lääkeaineesta, mukaanlukien puuduteaineet ja eräs rokote. Tavallinen laastari aiheutti palovamman kaltaisen reaktion. Ärhäkästä nokkosrokosta olen kärsinyt keväästä asti, mutta syy ei ole selvinnyt. Kaksi kertaa olen saanut veritulpan myös. Normaalirokotteet + punkkirokotteen olen saanut, samoin lapseni. Huuhaaseen en usko ja salaliittoteoriatkaan ei kiinnosta.
Olenko siis rokotekieltäytyjä, jos en uskalla ottaa tuota koronarokotetta? Kuulun myös riskiryhmään autoimmuunitaudin takia, mutta lääkäri ei osannut/ halunnut vastata, onko kohdallani isompi riski sairastua itse tautiin vai ottaa rokotteet. Välttelen mielelläni kohtaamistilanteita, teen etätöitä ja mieskin on jo tuplarokotettu. Lapset sen taudin silti koulusta tuovat tai mies töistä, vaikka rokotettu onkin.
Tunnen itseni täysin b-luokan kansalaiseksi, joka tahtomattaan on liitetty samaan nippuun salaliittohörhöjen kanssa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe sairasti myös tammikuussa 2020. Silloin ihmettelin yhtenä oireena raudan makua suussa, ja poikkeuksellista yskää, joka meillä jatkui toukokuulle asti. Nuorimmainen yskii edelleen rasituksessa. On käyty lääkärit, astmakokeet ...
Minulla oli pitkään sumuinen olo ja väsymystä. Oikeastaan vasta joskus viime keväänä alkoi yleiskunto parantua, vaikka yritin jatkaa liikkumista ihan normaalisti heti, kun akuutti flunssa oli kärsitty.
Että en tiedä... vasta-aineita ei koskaan testattu ja nyt on rokotuksetkin, niin eihän se luotettavaa enää olisikaan.
Mitä väliä?
Meinaqtteko laittaa nyt kaiken mahdollisen koronan piikkiin?
Pirkanmaalla odotetaan koronarajoitusten kiristymistä, tartunnat jyrkässä nousussa – Tilanteen hillitsemiksi tarvitaan lisää toimia
Koronatilanne on hankaloitunut entisestään Pirkanmaalla.
Tartunnat ovat nousseet jyrkästi. Sairaalahoidon tarve on lisääntynyt hieman.
Pandemiaohjausryhmä esittää aluehallintovirastolle rajoitustoimia. Päätöstä niiden sisällöstä odotetaan lähipäivinä.
https://www.kokemaenjokilaakso.fi/2021/07/28/pirkanmaalla-odotetaan-kor…
Vierailija kirjoitti:
Tammerfesteillä useampi henkilö ollut tartuttavana kaikkina päivinä, myös jatkotartuntoja – TAYSin listalla yli 50 paikkaa, joissa on voinut altistua koronalle
https://yle.fi/uutiset/3-12036984
Tämä ihmisten suoranainen piittaamattomuus tarkoittaa sitä, että koronapassille on todellinen tarve.
https://yle.fi/uutiset/3-11259610
https://tammerfest.fi/
[em]Tiedote Tammerfestin vieraille mahdollisesta altistumisesta koronavirukselle:
Tampereen Yliopistollisen sairaalan mukaan Tammerfesteillä sekä ympäröivällä Laukontorin alueella on ollut useampi henkilö tartuttavana kaikkina festivaalipäivinä.
Tartuntatapauksesta johtuen Tammerfesteillä vierailleet henkilöt ovat mahdollisesti altistuneet koronavirustartunnalle ja heitä kehotetaan tarkkailemaan vointiaan.
Testiin tulee hakeutua välittömästi, mikäli lieviäkin oireita ilmenee, ja jäädä kotiin odottamaan tulosta. Läheisiä kontakteja suositellaan vältettäväksi, kunnes negatiivinen testitulos on saatu ja oireet ovat ohi.
Tartuntatapauksesta raportoinut TAYS muistuttaa, että tämän tiedottamisen tarkoitus on ainoastaan varoittaa ihmisiä, jotka ovat olleet paikalla tuolloin, jotta festarivieraat osaavat tarvittaessa mennä testiin pienellä kynnyksellä.[/em]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on kuulemma ollut vastaavaa koronaan liittyen, osalla unihalvauksen kaltaisia harhoja ihan hereillä ollessakin. Kuulunee taudinkuvaan.
Biden Officials Now Expect Vulnerable Americans to Need Booster Shots
https://www.nytimes.com/2021/07/23/us/covid-vaccine-boosters.html