Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sairaslomalla ja jään työttömäksi. Saanko jotain tukia?

Vierailija
03.03.2021 |

Olen sairaslomalla työtapaturman takia ja jään nyt kesken sairaslomaa työttömäksi, koska pätkätyö loppuu. Sairaslomaa on jäljellä vielä 3 viikkoa. Kannattakohan hakea sairauspäivärahaa sille ajalle, kun olen työtön? Onko kenelläkään kokemuksia ja onko sairaspäiväraha vähemmän kuin työttömyystuki tai ansiosidonnainen? Ilmeisesti on omavastuuaika. Olen ihan pihalla näistä jutuista. Työni olisi jatkunut ilman loukkaantumista, joten voinkohan saada 3 kk karenssin?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti haet nyt heti sairasrahaa, työttömyyskorvauksiin pitää olla työkykyinen. Sen työttömyys hakemuksen laitat sitten voimaan kun sairausloma on ohi.

Vierailija
2/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa olla luottamusmieheen/liittoon yhteydessä ( jos siis kuulut liittoon) Jos sulla on saikkua työtapaturmasta johtuen, niin voi olla, että vakuutus maksaa sulle saikun, vaikka työsi loppuisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule karenssia, jos sinut on itisanottu. Kannattaa selvittää oman työttömyyskassan tai kelan kanssa.

Vierailija
4/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et saa niin oppisit pärjäämään omillasi.

Vierailija
5/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön saa sairauspäivärähaa periaatteessa vain työkyvyttömyyden takia. Eli B-lausunto tarvitaan lääkäriltä.

Vierailija
6/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kela.fi/sairauspaivaraha_maara

Jos et ole työkykyinen, niin haet ensin sairauspäivärahaa. Sitten kun sairausloma loppuu, niin työttömyysetuudelle (Kelalta tai ansiosidonnaisena omasta työttömyyskassasta).

Molemmissa etuuksissa on omavastuuaika.

Vierailija
7/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et saa niin oppisit pärjäämään omillasi.

JUST! TÄMÄHÄN OLI TAAS KOKKAREPERS UN ALOITTAJAN TODELLINEN TARKOITUS TAAS TÄLLEKIN KETJULLE.

JA NYT SE SITTEN UPPAA TÄNNE JATKUVASTI TOTA SAMAA SONTAA.

KAIKKI TUET FRAMILLE NIIN NÄHDÄÄN KUKA NIITÄ TUKIA SAA!

Vierailija
8/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö saako sunt irtisanoa noin selvästi tapaturman takia? Pitäskö ottaa siihen luottamusmieheen muutenkin yhteyttä??

Vierailija
9/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhteydessä liittoon heti huomenna. On sen verran sekavaa. Sairasloma on yhteensä kuukauden mittainen. Minua ei irtisanottu vaan pätkätyö loppui. Olen ollut pätkätöissä samassa paikassa yhtäjaksoisesti vuodesta 2012 eli aika pitkään. Harmittaa, ettei sairastuessa ole kuitenkaan mitään turvaa. Tapaturmasta tehtiin ilmoitus vakuutusyhtiölle.

Vierailija
10/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALOITTAJA MIKSI LO IS IT TÄÄLLÄ TYÖAIKAAN PÄIVÄSTÄ TOISEEN?!

Vierailija
11/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sairauspäivä rahaa vain silloin jos lääkäri kirjoittaa sinulle todistuksen sellaisesta.

Muutoin lienee saat ansio päivärahaa tai tavallista päivärahaa ja tarvittaessa muita tukia.

Vierailija
12/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö saako sunt irtisanoa noin selvästi tapaturman takia? Pitäskö ottaa siihen luottamusmieheen muutenkin yhteyttä??

Kyseessä oli määräaikainen työsopimus ja se päättyy, niin ap kertoi. Ei ole irtisanottu.

Vierailija
13/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä sairauspäivärahaa voit saada, jos et enää ole työelämässä?

Tai sitten saat sitä joltain muulta pohjalta tietyn ajan.

Sitten kun olet taas työkykyinen, joudut työnhakijaksi, sillä muutoin et saa mitään työttömyyskorvausta.

Kun kaikki tietty sairaspäivä aika loppuu, on haettava työkyvyttömyys eläkettä.

Ja se on sitten oma shownsa.

Vierailija
14/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yhteydessä liittoon heti huomenna. On sen verran sekavaa. Sairasloma on yhteensä kuukauden mittainen. Minua ei irtisanottu vaan pätkätyö loppui. Olen ollut pätkätöissä samassa paikassa yhtäjaksoisesti vuodesta 2012 eli aika pitkään. Harmittaa, ettei sairastuessa ole kuitenkaan mitään turvaa. Tapaturmasta tehtiin ilmoitus vakuutusyhtiölle.

Kannattaa ottaa liittoon yhteyttä, varmasti saat sieltä selkeämmän vastauksen :) Ilman tukia et tietenkään jää, mahdollisesti voit saada työtapaturmavakuutuksen kautta päivärahaa. Jos et jostain syystä saisi sairauspäivärahaa, niin sitten olet työttömyyspäivärahalla eli saat ansiosidonnaisen kassasta.

Vierailija
15/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun olet taas työkykyinen, joudut työnhakijaksi, sillä muutoin et saa mitään työttömyyskorvausta.

Niin, Kelalta sitä sairauspäivärahaa voi saada, työtönkin.

Vierailija
16/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan liittoon ja kysyn. Edelleen olen huolissani tuosta, saanko 3 kk:n karenssin, koska työ olisi jatkunut ilman sairaslomaa. Palaan samaan paikkaan sairasloman jälkeen.

Vierailija
17/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauspäiväraha on tarkoitettu korvaamaan ansionmenetyksiä. Mitä ansionmenetyksiä työttömällä on?

https://www.kela.fi/sairauspaivaraha

kela kirjoitti:

Sairauspäiväraha korvaa alle vuoden kestävän työkyvyttömyyden aiheuttamaa ansionmenetystä.

Vierailija
18/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitan liittoon ja kysyn. Edelleen olen huolissani tuosta, saanko 3 kk:n karenssin, koska työ olisi jatkunut ilman sairaslomaa. Palaan samaan paikkaan sairasloman jälkeen.

Et tietenkään saa karenssia, kun et itse ole irtisanoutunut. Vähän erikoiselta kyllä kuulostaa tuo, että saikun ajaksi laittavat sut pihalle ja sitten saikun jälkeen takaisin. Muista sanoa tämä liitolle, jotta osaavat neuvoa oikein.

Vierailija
19/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauspäiväraha on tarkoitettu korvaamaan ansionmenetyksiä. Mitä ansionmenetyksiä työttömällä on?

https://www.kela.fi/sairauspaivaraha

kela kirjoitti:

Sairauspäiväraha korvaa alle vuoden kestävän työkyvyttömyyden aiheuttamaa ansionmenetystä.

https://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_jos-sairastut

Työtön työnhakija saa työttömyysetuutta vain jos hakee kokopäivätyötä. Jos ei sairauden takia voi hakea kokopäivätyötä, niin menettää työttömyysetuutensa (= verrattavissa ansiomenetykseen) ja näin ollen työtön hakee sairauspäivärahaa.

Vierailija
20/43 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä sairaspäivärahaa näimmä työtönkin, mutta mitään järkeä sitä ei työttömänä ole hakea.

https://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_jos-sairastut

kela kirjoitti:

Jos olet työtön työnhakija, voit saada sairauspäivärahaa. Jos olet saanut sairastumistasi edeltävien 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, sairauspäivärahasi on vähintään 86 % työttömyysetuuden määrästä. Työttömyysetuutta ei makseta samalta ajalta kuin sairaus- tai osasairauspäivärahaa.

Tämä ei siis edes koske juuri työttömäksi jäänyttä AP:ta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi