Graafisen alan tuntijoita paikalla?
Minun pitäisi työni puolesta kommentoida ja arvostella graafikon tekemiä taittotöitä. Asia ei kuulu ydinosaamiseeni, mutta sattuneesta syystä olen nyt tällaisessa projektissa mukana.
Mitkä ovat sellaisia nyrkkisääntöjä ja perusperiaatteita, joihin pitäisi esimerkiksi esitteen tai muun kuvia sisältävän julkaisun taitossa kiinnittää huomiota?
Osaan tietysti sanoa, mistä tykkään ja mistä en, mutta olisi hyvä osata myös perustella kommenttinsa jotenkin.
Kommentit (5)
Parempi, että ilmoitat, ettet voi ottaa tehtävää vastaan.
Mulla on samanlaisia työtehtäviä muilta osa-alueilta... :)
Tsekkaa ainakin se, että ei ole käytetty liian paljon erilaisia fontteja. Ammattilainen valitsee ehkä 2-3 fonttia samaan julkaisuun tai samalle sivulle, useampi näyttää sekavalta.
Kuvissa pitäisi myös olla tietty tyyli ja yhteen sopiva linja. Näyttää amatöörin touhulta, jos esim. samassa esitteessä on hyvin erityylisiä kuvia, värillistä, mustavalkoista, piirroskuvaa tai vaikka vaan värikuviakin, jotka tyyliltään ovat ihan erilaisia.
Kuvien valinnasta sanoisin, että hyvin geneerisiä kuvia kannattaa välttää. Ei kannata ottaa ihan sitä ekaa kuvaa, joka tulee kuvapankin sivulta itsestäänselvällä hakusanalla vastaan. Hyvällä graafikolla on mielikuvitusta ja taiteellista silmää. Parhaimmat kuvat ovat usein symbolisia ja kiinnittävät huomion. Kuvien pitää olla teknisesti hyviä, suhrut ja epätarkat kannattaa karsia heti pois.
Tilan käyttöä kannattaa miettiä. Esimerkiksi otsikoiden ympärillä olisi hyvä olla tyhjää tilaa, jotta ne erottuvat. Jos sivu näyttää ahtaalta ja täyteen tungetulta, niin jotakin on pielessä - joko täytyy taittaa eri tavalla tai usein täytyy tekstiä lyhentää.
Hyvä taitto tekee sisällöstä helposti omaksuttavan ja esittää asiat oikeassa järjestyksessä. Teksti on helposti luettavissa ja kuvitus parhaimmillaan herättää ajatuksia ja oivalluksia. Kaikenlainen itsetarkoituksellinen kikkailu on turhaa, lähinnä graafikon omaa pönkitystä. Ulkoasun tulee aina palvella viestiä ja tehdä siitä lukijalleen miellyttävää.
Jos koet työn hankalasti luettavaksi vaikka sisältö on tuttu, mieti miten ensi kertaa lukeva siihen suhtautuisi.
No hyvinpä on arvioijat valittu.
Vauvapalstan vinkkien mukaan aiot arvoida ammattilaisen työn?
- joskus alaa opiskellut