Miten saada painoa pois 63 kg:sta 55 kiloon?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette halua ketoilla? Esi-isämme olivat talvisin ketoosissa, muulloin vhh.
Vhh on lajimme luonnollinen ruokavalio Ei porokaan liho jäkälästä!
Harvat voivat syödä sokeria ja nopeita hiilihydraatteja ilman että niihin kehittyy riippuvuus.Koska rakastan kaurapuuroa ja ruisleipää ja jompaa kumpaa on pakko saada joka aamu. Lisäksi syön paljon palkokasveja ja hedelmiä. Enkä aio luopua myöskään niistä.
Pysy sitten lihavana.
Kun en minä ole lihava.
Et vielä.
Ja millähän mekanismilla? Syön kulutukseni mukaan.
Minä olen juuri laihduttanut 8kk aikana normaalipainon sisällä 59 kg -> 50 kg. Alussa BMI oli 24,5. Olin aikaisemminkin harrastanut liikuntaa 4 kertaa viikossa, nyt vain lisäsin tehoja, teen rankempia kuntopiirejä, aloin hölkätä 10-15 km lenkkejä. Olin aikaisemminkin syönyt arkisin suht järkevästi, nyt vähensin viikonloppujen herkuttelua radikaalisti, ostan ison karkkipussin sijaan pienen karkkipussin, juon viinipullon sijaan vain yhden lasin viiniä ym. Lisäksi lopetin välipalojen mussuttamisen kokonaan, syön päivän aikana vain 3 isoa ateriaa 16:8 pätkäpaaston aikarajoissa, aikaisemmin välipaloiksi syömäni hedelmät ja pähkinät syön nyt näiden pääaterioiden lopuksi jälkkäriksi.
Eli suosittelen hikiliikuntaa, 16:8 pätkäpaastoa, jatkuvan napostelun lopettamista sekä herkkujen vähentämistä. Mitään sokeritonta, hiilaritonta, tms diettiä en suosittele, ainakaan itsellä ei kestäisi pää jos pitäisi kieltää itseltäni jonkun syöminen, kaikkea voi syödä pieniä määriä kerralaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anorektikkona oli 52 kg, tulloin söin välillä vaan salaatin päivässä. Onneksi ei jäänyt pysyväksi olotilaksi.
Myöhemmin treenatessa kroppa näytti hyvältä ja oli lihasta naisellisesti, paino oli 66 kg. Olen siro.
Nyt hölkkäillessä toimustotyöllä ja suositusten mukaan syömällä on ollut pitkään 57 kg ja vähän leaninpi vartalo.
Vaan koronavuonna jämähdin vähän sohvalle, syön kyllä vähemmän välipaloja, mutta paino on 68 kg. Kyn lumet sulaa pääsee taas lenkille.
Tällainen kysely kuulostaa mielestäni jotenkin hölmöltä, kun paino elää niin pienestä, eikä varsinaisesti kerro kehosta ja kunnosta mitään. Ei välttämättä syömisestäkään. Ja miksi laihduttaa, sehän tulee heti laihdutuksen jälkeen takaisin jos ei muuta elämäntapojaan... Mikään kituutus ei ole ikinä ratkaisu.
Sun pitää olla aika pitkä, että anoreksia on päällä painolla 52 kg?
Huoh, syömishäiriöt ovat mielen sairauksia, paino ei kerro mitään. Alipaino voi olla syömishäiriön tulos, mutta ei määritä yksin syömishäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
bmr kirjoitti:
Iän myötä lievä pulskistuminen on täysin luonnollinen ilmiö. Aineenvaihdunta hidastuu ynnä muuta hauskaa. Jos haluat olla vähänkin "timmissä kunnossa", niin kyllä sen eteen joutuu tekemään töitä. Normaalilla, monipuolisella ruokavaliolla ja normiliikunnalla pysyy aika tavallisen pulliaisen näköisenä.
Mutta vinkkinä voisin antaa, että laske BMR:äsi (metabolinen kulutus, vai miten nyt suomeksi kääntyykään) vaikka jollain nettilaskurilla. Jos sinulla on aktiivisuusranneke, joka näyttää ns. "pelkällä liikkumisella poltetut kalorit" eli ei siis ota samaan syssyyn noita "peruskulutuskaloreita" niin voit hetken niitä seurailleena ynnätä BMR + päivän aikana kulutetut kalorit. Sillä saat melko realistisen kuvan omasta kulutustasostasi. Jos syöt tuon BMR:än mukaan ja liikut, niin olet kalorivajeessa ja jos taas sattuu olemaan päivä jolloin et liiku, niin et ainakaan liho!
Iän myötä pulskistuminen ei ole luonnollista. Olen 72v ,pituus 165 ja paino 61,5. Näin on ollut jo 20v . Jos nousee, liikun enemmän ja syö tarkemmin , mutta normi liikunnalla terveellisellä ruualla paino pysyy ok.
Ei alkoholia kuin harvoin , en pidä makeista kahvileivistä , enkä rasvasista ruuista.
Kiva kuulla, sehän on hieno asia. Lievällä pulskistumisella en tarkkoittanutkaan merkittävää painonnousua, vaan ihan normaalista ikääntymisen tuomista muutoksista esimerkiksi hormonitasolla. Perus- 20-vuotiaan ja 50-vuotiaan paino ja pituus voivat olla samat, mutta kyllä nämä yleensä toisistaan erottaa.
Vähentämällä kaloreita ja lisäämällä liikuntaa. Itse laihduttanut nyt 7 viikossa 5 kg. Enkä todellakaan ketoile.
Ketogeeninen ruokavalio voisi sopia sinulle.
Ei, ei ja ei.