Älkää säästäkö tai sijoittako lapsillenne!
HS:n toimittaja ei tykkää siitä:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007832348.html
” Onko sitten niin, että arvostan ihmisen menestystä vain silloin, jos se on tehty kovalla työllä, sisulla ja parilla perkeleellä, puhtaasti self made -hengessä? Varmaankin. Sillä parasta olisi, jos menestyksen takana olisi myös ripaus elämänkokemusta: ymmärrys siitä, että omistusasunto tai tietty asema elämässä on etuoikeus.”
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se älytöntä, että säästöt kuluvat elämiseen, jos nuori jossain alun nivelvaiheessa tarvitsisi toimeentulotukea, muttei säästöjen vuoksi saa.
Itse en omaisuuksien vuoksi toimeentulotukea edes saisi, mutta pienistä tuloistani säästin lapsen tilille pesämunaa. Tajusin tämän järjettömyyden ja siirsin rahat omalle tililleni ennen lapsen aikuistumista. Annn sitten, kun tarvitsee.
Tämä oikeastaan opettaa tuhlaamaan kaiken, mitä saa. Turha säästää. Säästänyt joutuu elämään nuukasti ja jos joutuu toimeentulotuella, käyttämään säästönsä. Tuhlari saa nauttia ja saa toimeentulotuen kun tulot loppuvat.
Ne säästöt ovat mm. juuri sitä varten ettei heittäydytä tukien varaan. Oletko selvittänyt tekosi laillisuuden? Lapsesi voi nostaa syytteen kavalluksesta, koska edes oman lapsensa tiliä ei saa nuin vain tyhjentää.
Kasvatuksella voi vaikuttaa siihen mitä lapsi ajattelee rahan käytöstään. Minä en arvosta tätä käsitettä "self made" Jos se tarkoittaa sitä että yhteiskunnalta voi kyllä nyhtää rahaa, mutta vanhemmiltaan ei. Itse ajattelin auttaa lapseni näiden "nivelvaiheiden" yli. Voin laittaa vaikka useamman satasen kuukaudessa, jos se tarkoittaa että lapsi etenee elämässään.
Mutta älä huoli, ajattelutapasi on hyvin tyypillinen nykyaikana. Tukien varaan vain ilman hankaluuksia tai ponnisteluja.
Ymmärrän täällä vastanneita, mutta heiltä puuttuu myös kokemus siitä miltä näyttää isojen summien perijöiden elämä:
Yksi vaihtoehto on hassata osakesalkku jo ennen kuin täyttää 20v.
Yksi joi itseltään hengen käymättä päivääkään töissä, miksi olisi käynyt koska iso perintö tulossa.
Yksi osti kämpän naiselleen ja hänen suvulleen Thaimaasta, aika paljon rahaa meni sinne lopulta. Mitään ei ole elämällään tehnyt, koska ei tarvitse kun on rahaa.
Tuli kotiin ja elämä jatkuu täällä työttömänä, mutta töihin ei tarvitse mennä koska perintö tulossa.
Ilmainen raha ei kannusta opiskelemaan, töihin tai kehittämään itseään. Ei tarvitse ponnistella, koska ”ei mun tarvii”.
Toki tämä on vielä kaukana monen elämästä, jossa lapselle säästetään vain muutamia tuhansia.
En ymmärrä mitä järkeä on tehdä lapsia jos heitä ei aio tukea rahallisesti. Ideahan on että omat geenit siirtyy eteenpäin ja säilyvät tulevaisuudessa. Jättämällä nämä geenit oman onnen nojaan on täysin idioottimaista. Maailman mahtavimmat suvut tukevat jälkeläisiään ja siksi alamaiset voivat vain kateellisena seurata sivusta heidän rikasta elämää ja raataa huonopalkkaisissa töissä koko elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se älytöntä, että säästöt kuluvat elämiseen, jos nuori jossain alun nivelvaiheessa tarvitsisi toimeentulotukea, muttei säästöjen vuoksi saa.
Itse en omaisuuksien vuoksi toimeentulotukea edes saisi, mutta pienistä tuloistani säästin lapsen tilille pesämunaa. Tajusin tämän järjettömyyden ja siirsin rahat omalle tililleni ennen lapsen aikuistumista. Annn sitten, kun tarvitsee.
Tämä oikeastaan opettaa tuhlaamaan kaiken, mitä saa. Turha säästää. Säästänyt joutuu elämään nuukasti ja jos joutuu toimeentulotuella, käyttämään säästönsä. Tuhlari saa nauttia ja saa toimeentulotuen kun tulot loppuvat.
Tuo oli muuten sitten rikos (lapsen rahojen siirtäminen omalle tilille).
Vierailija kirjoitti:
On täysin oikein ja suorastaan vanhempien velvollisuus tukea oman lapsen aikuiselämän alkutaivalta. Lapsethan eivät pyydä saada syntyä, vanhemmat pukkaavat lapset maailmaan omaa itsekkyyttään. On julmaa sanoa, että olet oman onnesi seppä, sun pitää taistella, otsasi hiessä sinun pitää leipäsi tienaaman. On suuri mahdollisuus ettei se kovaan työhön opetettu lapsi onnistukaan, mutta rikas hemmoteltu lapsi voi oppia käyttämään rahaa viisaasti.
Tästä tuli mieleen, että lasten oletetaan olevan oikeutettuja vanhempiensa elintasoon: esimerkiksi, jopa avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi voi saada elatustukea!
Mun kohta kuusivuotiaalla on yli 20t rahastosalkku Nordnet:ssa, olen siis hänen raha-asioistaan tilivelvollinen Dvv:lle. Salkku avattiin tytön ollessa 3kk ja laitoin sinne alkupääomaksi kaksi tuhatta euroa (ts. annoin siskolleni 2t, joka lahjoitti vastaavan summan tytölleni = ei lahjaveroa). Sen jälkeen olen sijoittanut hänelle joka kuukausi 130e matalakustanteisiin passiivisiin indeksirahastoihin. Satunnaisesti pappa on saattanut syntymäpäivinä lahjoittaa satasen tms.
Arvo on jo nyt yli 60% enemmän, kuin jos olisin säästänyt rahoja pankin tilillä. Ja sijoitusaikaa on vielä 12 vuotta jäljellä, ennen kuin lapsi on 18. Jos vuosituotto on es. 4% vuodessa ja jatkan tuon 130e/kk sijoitusta, niin hänellä on täysi-ikäisenä joku 60t salkku. Tällä saa jo es. taattua asuntolainan ilman, että minun täytyy olla takaajana. Ja kuka tietää mihin maailma vielä menee, hänellä voi olla jo maksullinen korkeakoulu. Tai koko eläkejärjestelmä saattaa kaatua.
Toki yritän tytön kasvattaa siten, että hän jatkaa salkun kasvatusta itse eikä heti lunasta kaikkea ulos täysi-ikäisenä. Mutta hänen rahansa, tehkööt mitä haluaa. Tiedän ainakin itse tehneeni jotain sen eteen, ettei hänen tarvitse aloittaa itsenäistymistä tyhjästä. Aion myös tukea tyttöä rahallisesti opiskeluaikana niin paljon, kun pystyn (es. ostamalla huonekaluja, ruokaa jne).
Olen alusta alkaen ollut totaaliyksinhuoltaja. Nettotuloni lapsilisän ja kelan elatustuen kanssa vaihdellen 2200-2500e. Tuloni eivät tule suuresti enää nousemaan ainakaan, joten säästän nyt aggressiivisesti 130e lapselle rahastoihin , 170e itselle rahastoihin ja 500e hätävara/tulevat remontit-tilille, kun lapsen kulut on vielä suht pienet. Teini-ikäisen kanssa enää tuskin pystyn vastaaviin lukuihin, mutta molempien rahastosijoituksista pidän kiinni. En todellakaan usko, että pystyisin jatkamaan nykyisessä työssäni 67v 2kk asti (alin eläkeikäni).
Alusta asti säästäminen on siis ollut ainoa keino, jolla pystyn lastani millään muutamia tuhansia isommalla summalla tukemaan. Ei näillä tuloilla repäistä nopeasti es. autokoulun maksuja, jos ei siihen ole ennakkoon säästänyt. Sama juttu remonttien jne. kanssa, säästäminen suojelee minuakin.