Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen korkeakouluopiskelija, miten pärjäät rahallisesti?

Vierailija
02.03.2021 |

Onko täällä aikuisena korkeakouluopintoja suorittavia? Oletteko opintotuella ja -lainalla? Miten pärjäätte rahallisesti?

Minulla ei ole säästöjä, ja opintolainan ottaminen yksinasuvana työttömänä aikuisena on iso kynnys, kun työllistyminen ja työkyky ei ole 100% varmaa. Pahinta olisi jäädä työttömäksi tai sairastua, ja maksaa toimeentulotuesta isoa lainaa pois joka kuukausi.

Kannattaako riskeerata, vai harkita vaan lyhyempää kouluttautumista? Matalapalkka-alat ei enää kiinnosta, ne on nyt nähty.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Ap ensin mihin tahansa töihin ja hae sitten korkeakouluun monimuoto-opintoihin, jossa opetus tapahtuu iltaisin/ei ollenkaan. Itse tällaisessa ja hyvin töiden ohella pystynyt. Teen 60%työaikaa enkä saa opintotukea.

Vierailija
22/23 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen tutkintoni oli hyvin työllistävä, joten pystyin työskentelemään osa-aikaisena toista tutkintoa suorittaessani. Välillä olin opintovapaalla ja rahoitin elämisen opintotuella, palkasta kertyneille säästöillä sekä satunnaisia keikkavuoroja tekemällä. Viimeisen tutkinnon aloitin kokopäivätyön ohella. Työ oli määräaikainen ja sen päätyttyä anoin oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. En saanut lupaa, mutta opintoni arvioitiin sivutoimisiksi, sillä olin opiskellut yli 6 kk kokoaikatyön ohessa. Jatkoin siis opiskelua ja nostin ansiosidonnaista samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa kummatkin opiskelijoita, 29-vuotias ja 37-vuotias.

Asumistuki 550 e

Opintotuet 250 + 250 = 500 e

Mun palkka 300-600 e

Miehen laina 600 e /kk

Hyvin pärjätään.

Alempaa tutkintoa asuin yksin ja sitä tehdessä kävin osa-aikatöissä ja otin lainan, hyvin sujui

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän