Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinit ja etäviikko

Vierailija
02.03.2021 |

Morjens,

miten muilla hoidetaan viikko-viikko systeemissä teinien ”ramppaus”?
Meinaan että kundilla on nyt likkakaveri ja kun menee toiseen kotiinsa, tulee viestiä et voiko tulla tyttiksen kans tänne hengaa. Toki toinen koti on ahtaampi mut huone sielläkin on. En toki estä tähänkin kotiinsa tulemista mut se sitten ”vapaasta viikosta” täällä päässä. Toisin päin tätä ”ongelmaa” ei ole, toinen vanhempi vapaansa saa kun teiniä ei siellä tunnu huvittavan majailla.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aattele jotku joutuu kestämään teinejänsä joka viikko ilman vapaaviikkoja.

Näköjään joillekin se on työtä.

Kyllä teinien vahdinta lähes työstä käy. Poikien ainakin, tyttöni on helpompi.

Poika kun menee ihan älyttömyyksiin kavereiden kanssa. Yllytys ja näytön halu.

On karannut kotoa yöllä, mällänyt mopon, mällännyt kaverin mopon, jäänyt tien päälle hevon peehen saakka kun mopo levinnyt, on juopoteltu salaa jne.

Kyllä, vahtiminen käy työstä välillä.

Kiva jos sinun teinisi on helppo.

Vierailija
22/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vsynytäiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aattele jotku joutuu kestämään teinejänsä joka viikko ilman vapaaviikkoja.

Näköjään joillekin se on työtä.

Kyllä teinien vahdinta lähes työstä käy. Poikien ainakin, tyttöni on helpompi.

Poika kun menee ihan älyttömyyksiin kavereiden kanssa. Yllytys ja näytön halu.

On karannut kotoa yöllä, mällänyt mopon, mällännyt kaverin mopon, jäänyt tien päälle hevon peehen saakka kun mopo levinnyt, on juopoteltu salaa jne.

Kyllä, vahtiminen käy työstä välillä.

Kiva jos sinun teinisi on helppo.

Vähän samaa, pienemmässä mittakaavassa kylläkin.

On toisen vanhemman kans sovittu et omalla viikolla vastataan täysin teinin menosta ja teoista, ruuasta ja pyykistä ja toinen huilaa.

Nyt toinen vaan huilaa enemmän.

Vierailija
24/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinille voi sanoa ihan suoraan että sinäkin tahdot olla välillä ihan omassa seurassa. Kyllä tuossa iässä pitää jo ymmärrä antaa tilaa ihmisille eikä roikkua kimpussa kuin pikku taapero.

No eipä ihme, että eroperheiden teinit oireilee.

Osa-aikavanhemmuudesta on tullut osa-aika lapsuus, jolloin lapsella tietyt ajat milloin hän saa olla missäkin.

Vierailija
25/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinille voi sanoa ihan suoraan että sinäkin tahdot olla välillä ihan omassa seurassa. Kyllä tuossa iässä pitää jo ymmärrä antaa tilaa ihmisille eikä roikkua kimpussa kuin pikku taapero.

No eipä ihme, että eroperheiden teinit oireilee.

Osa-aikavanhemmuudesta on tullut osa-aika lapsuus, jolloin lapsella tietyt ajat milloin hän saa olla missäkin.

Hmmm minulla ei ole eroperhe jossa elän, mutta aikaa itselle on silti järjestetty. Kuin myös miehelle.

Ei lapsien teko tarkoita että niiden kanssa pitää elää taukoamattomassa symbioosissa eikä mitään omaa hetkeä saa olla.

Kun erotaan, vanhemmat sopii säännöt lapsien asumisesta ja ajasta jonka heidän kanssa viettävät muine sääntöineen. Ja niitä tulee noudattaa kaikkien.

Eihän siitä tule mitään että, oli ero-tai ydinperhe, osa porukasta tekee miten lystää muiden kustannuksella.

Rajat, säännöt ja niissä pysyminen on vanhemmuutta ja lasten parhaaksi.

Vierailija
26/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään samalla kaavalla about aina. Ei se etäkoulu mitään muuta, ja kodeissa voi olla erilaiset säännöt tietenkin. Hyvä jos ne on suunnilleen samat ja vanhemmat vaatii lapsilta asioita, eikä yritä "ostaa" lapsia suuntaan tai toiseen. Ilmoittamatta ei mennä toiseen kotiin jos ei ole sen kodin viikko. Mutta en oikein näe miten toi olisi haitallista lasten kehitykselle. 

Tuntuu että joillain on kauheasti syitä miksi vuoroviikkovanhemmuutta ei saisi olla. Itse en sitä tajua. Jos kodit on ns tavalliset ja vanhempien välit kunnossa, niin tuohan on ihan paras vaihtoehto. 

Parempi kuin se että toinen vanhempi ei näkisi lapsiaan kuin joka toinen viikonloppu esim. Harva äiti varmaan lähtisi siihen että lapset on koko ajan isällään, esimerkiksi. 

Vierailija
27/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä foorumi kysyä. Itse teinin ”vuoroviikko” äitinä vastaan kuitenkin, vaikka ala-arvoisia vastauksia tähän ketjuun tuleekin. Voi kun ette jaksaisi. Tää vuoroviikko-oleminen ei todellakaan ollut mun haave perhe-elämästä, en tätä halunnut ja suunnitellut, yritin parhaani pitääkseni perhe kasassa ja epäonnistuin. Nyt ollaan tässä tilanteessa, paska tilanne, mutta ihminen yrittää silti luoda lapsilleen parhaat mahdolliset kasvuolosuhteet. Ei onnistunut ydinperhe, näillä eväillä nyt mennään.

Mutta vastaan siis kysymykseen... Meillä lapset saa liikkua suht vapaasti. Mutta yritän opettaa siihen, että ensin soitetaan ja kysytään. Lähtökohta on se, että siinä kodissa ollaan, mikä viikko on. Tää jo ihan vaikka ruuan takia. Kun lapset ei ole mulla, en varaa tietenkään heille ruokaa. Soiton haluan ihan sen takia, että voin täällä vaikka hillua alasti ja tehdä kasvonaamiota ja noloa teinille jos vaikka paukahtaa sisään kaverin kanssa. Tää ihan tällaisena käytännön esimerkkinä. Juu, ydinperheessä lapset ovat siinä koko ajan. Mutta näitä kahta tilannetta ei voi verrata keskenään. Koska perhepmuoto on eri. Jos en ole kotona, esimerkiksi viikonloppuna, niin lähtökohta on, että silloin teini ei tule. Koska houkutus tyhjään kämppään ja vaikka bileisiin on liian suuri. Tää on ihan mun mielestä aiheellista kasvatusta, eikä liity siihen, että ”miksei lapsi saa tulla kotiinsa”. Ja on toki jo sovitusti välillä yksinkin öitä kotona. Mutta ne on sitten erikseen sovittuja tilanteita.

Nää mun lapset ei ole vielä kokonaan halunneet muuttaa viikko/viikko-systeemiä. Eikä käynnit toisessa kodissa eri viikoilla ole säännöllisiä, liittyvät harrastuksiin tai kavereiden näkemiseen jne. Jos muuttuisi ihan jatkuvaksi, keskustelisin kyllä ensin teinin kanssa, miksi näin on, ja haluaako teini jotain muutoksia sovittuihin tapaamisiin. Koska minulle ja lasten isälle on kuitenkin selkein niin, että suurinpiirtein kuvio on selvä. Ajattelen tän kaikkien asioiden hoidon kannalta. Koska se vanhempi, kenen luona lapsi milläkin viikolla on, hoitaa sen viikon käytännön asiat, kouluun ja harrastuksiin yms. liittyvät asiat. Taas yksi käytännön esimerkki, meillä yksi harrastus vaatii vanhemman kuskausta. Kun lapset ovat minulla, tiedän sen ja varaudun, ja kun lapset ovat isällään, en ole varautunut kuskaamaan. Saatan olla töissä, tapaamassa ystävää tms.

Vierailija
28/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai teinien kanssa tuollaiset viikko viikko systeemit enää muutenkaan toimi. 12-vuotta täyttäneellä on oikeus päättää itse missä asuu.

12-vuotiaan mielipidettä kuullaan, mutta ei sen ikäinen mitään päätä.

No voisiko sitten vaikka kuulla ja tehdä päätökset sen perusteella? Tai sitten vaan päättää ja sillä sipuli.

Vierailija
29/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi tai kaksi viikonloppua isän luona vuodessa ja kaiken muun ajan teinit ovat äidin luona kotona. Että sellainen ramppaus.

Vierailija
30/30 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erossa joutuvat joustamaan kaikki, vanhemmat ja lapset. Mutta ennen kaikkea vanhemmat, koska ei se lapsi ole kahta kotia valinnut. Onko ap:n motiivi siis ennen kaikkea saada samat oikeudet olla näkemättä lastaan, kuin toinen vanhempi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä