Säästöjen käyttö vs elämäntilanne
Huokaus. Raha-asioita en halua ystävien kanssa jakaa joten tulen anonyymisti tänne.
Olen 2 teinin sinkkuäiti.
Olen töissä, palkka 3500 brutto. Käteen jää elarien kanssa noin 2600. Asunto ja auto velattomia.
Säästöjä ja sijoituksia on noin 55 000 yhteensä.
MUTTA taloyhtiössämme tehdään iso remontti josta osuuteni on 15 000. Ok, otan sen säästöistäni. SITTEN tuli eteen mahdollisuus toteuttaa kotiimme liittyvä unelma joka veisi minulta toiset 15 000.
..nyt aloin miettimään raaskinko ? Teinit lentävät kohta pesästä ja haluaisin heitä tukea koska isänsä ei niin tee eikä tule tekemään. Näyttää siis siltä että vaikka talous nyt ok niin isoja menoja on tulossa myös. Palkka tuskin nousee, saan säästöön noin 500/kk koska olen tarkka rahan kanssa.
Mutta...hm...uskallanko laittaa noin suuren summan 15 000 vain"unelmaan" joka ei nosta kodin arvoa mutta toisi paljon iloa. Pelkäänkö turhaan ja annanko palaa...luulen niin 😏 Mutta arvostaisin asiallista keskustelua. Pelkäänkö säästöjen hupenemista turhaan?
Kommentit (31)
Kaikki, mikä nopeuttaa asunnon myyntiä ja lisää houkuttelevuutta on kannattava sijoitus vaikkei se lisää asunnon arvoa.
Minäkään en oikein keksi, mitä pihalle voisi 15000 eurolla laittaa ilman, että edes osa rahasta menee asunnon arvoon. Maan muokkaus teletappi-kummuiksi? :D
Esim. Pihasauna, uima-allas tai terassin lasitus luulisi olevan asunnon arvoa nostavia. Jollei sitten talo ole sellaisella alueella, ettei siitä kukaan halua muutenkaan maksaa mitään.
Itse ehkä kuitenkin tekisin nyt päätöksen siitä, jäisinkö nykyiseen asuntoon lasten lähdettyä vai en. Unelmat toteuttaisin siellä, mihin aion "lopullisesti" asettua. Tee toki toisin jos se sinusta parhaalta tuntuu.
Wau..Taidan siis laittaa tuulemaan. Olipa hyvä avata ajatuksia täällä.
Ja kyllä, poikiani tuen vaikka viimeisillä euroilla. Molemmista onneksi kasvamassa fiksuja rahankäyttäjiä joten olen luottavainen. Taidanpa edetä tässä unelmassa ja kerrankin "törsätä" nyt kun ei reissuunkaan pääse niin jotain kivaa !
Ap
En laittaisi 15 000 mihinkään kivaan jos 15 000 menee pakollisiin remontteihin. Etenkään, jos sitä ei saa takaisin asuntoa myydessä. Miten kauan aiot asua siinä? Jos loppuelämän, niin mikä ettei!
Toki voit varmaan maksaa yhtiöremontin lainana, eikä säästöistä.
Vierailija kirjoitti:
Wau..Taidan siis laittaa tuulemaan. Olipa hyvä avata ajatuksia täällä.
Ja kyllä, poikiani tuen vaikka viimeisillä euroilla. Molemmista onneksi kasvamassa fiksuja rahankäyttäjiä joten olen luottavainen. Taidanpa edetä tässä unelmassa ja kerrankin "törsätä" nyt kun ei reissuunkaan pääse niin jotain kivaa !
Ap
Tulet hämmästymään, miten paljon kulut pienenevät aina lapsen muutettua. Vesimaksu, sähkö ja ruokakulut vähenee, joten säästö per lapsi on ainakin parisataa joka kuukausi. Plus tietenkin lisääntynyt vapaa-aika, joten ehdit nauttia ammeestasi ihan kunnolla.
Tee ihmeessä! Ja kyllä siitä asunnosta voi laittaa joitain tonneja isomman hintapyynnön noilla varusteilla, ostaja tinkiköön, jos kokee tarvetta. Ja myytävyyttä lisää kyllä.
Nyt vaan toivotaan vähälumista kesää!
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi 15 000 mihinkään kivaan jos 15 000 menee pakollisiin remontteihin. Etenkään, jos sitä ei saa takaisin asuntoa myydessä. Miten kauan aiot asua siinä? Jos loppuelämän, niin mikä ettei!
Totta, voisi miettiä maksaako yhtiöremontin vastikkeena, jos sen takaisinsaanti ei ole varma.
Ota hyvä nainen lainaa, ei näillä koroilla kannata säästöjä käyttää. Olen samanlaisessa tilanteessa kuin sinä, mutta kaukana velattomasta. Asuntolainaa on n. 180t €, eikä se edes ole poikkeuksellisen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, voisi miettiä maksaako yhtiöremontin vastikkeena, jos sen takaisinsaanti ei ole varma.
Järkeilin (?)ja ilmoitin jo maksavani yhtiöremontin kerralla koska kustannus lainassa olisi ollut aika suuri. Meillä pieni asuntoyhtiö. Eli se nyt meni jo..
Ap
Minä kannatan myös pihan laittoa. Nyt kun lapset vielä asuvat kotona, niin saatte tältäkin kesältä varmaan mukavia muistoja yhdessä vietetystä hetkistä.
Meillä on pihalla iso terassi, palju ja kesäkeittiö, lähes kaikki kesäpäivät menee siellä grillatessa ja hengaillessa. Markiisien hinnasta en tiedä, mutta arvio kuulostaa about oikealta, meillä on mennyt 5000€ ilman mitään työkustannuksia, kun ollaan onneksi käteviä käsistä ja talkooväkeä on lähellä.
Toteuta unelmasi!
Sinulla pienenee kulut paljon lasten muutettua pois, joten voithan sen säästyneen summan antaa lapsillesi kuukausittain, joten sinun ei tarvitse koskea säästöihin eikä menosi kasva. Muuttaessa menee rahaa, kun on kaikenlaista ostettavaa. Ja jos et muuttovaiheen jälkeen mitään antaisikaan säännöllisesti, niin sekin auttaa, kun lapset tietävät, että tiukan paikan tullen vanhemmalta saa apua. Ja se, että kotiin voi tulla vaikka kesätöiden vuoksi.