Olenko kohtuuton....
kun haluan sisustaa kotimme itse, oman makuni mukaan.
Asumme mieheni kotitilalla, mieheni on isäntä jo ties kuinka monennessa polvessa. Ehdottamiini muutoksiin saan useimmiten vastaukseksi ettei niin voi tehdä koska hänen äitinsä on pensaan istuttanut, kalusteet valinnut yms. Tai isoäiti.
Asia on alkanut rassaamaan siinä määrin että harkitsen vakavissani muuttoa pois. Mies voi ottaa äitinsä asumaan kanssaan niin mitään ei tarvitse muuttaa.
PS. Anopin kanssa on hyvät välit, meillä on vain täysin erilainen maku.
Kommentit (107)
Pakko kommnetoida koska asia liippaa niin läheltä.
Olen sukutilan emäntä, en omista tästä yhtään mitään, meillä on avioehto. Vaikka en omista tästä mitään, teen tilalla täyspäiväisesti töitä ja tilan tulot menevät puoliksi.
Olen aika pitkälle saanut päättää sisustuksesta ja materiaaleista, mies on hyväksynyt valintani ja ollut niihin tyytyväinen. Remontit myös teemme aika pitkälle itse, yhdessä. Sähkö- ja putkitöissä toki käytetään ammattilaisia.
Hirsiseiniä ei esiin ottamisen jälkeen ole maalattu eikä remonteissa ole tehty mitään peruuttamatonta, mitä ei voisi korjata tai ennallistaa. Emme asu museossa mutta tietty vanha tyyli kaikessa on. Väitän että minulla on parempi maku kuin anopilla tai vaihtoehtoisesti anoppi ei ole saanut itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kun asutte, saat päättää puolet sisustuksesta. Vie loput anopin tavarat ullakolle. Mies hakea ne sieltä, jos eroatte.
Mahtaako ap maksaa mitään asumisesta, ei se pelkkä yhteisasuminen anna mitään oikeuksia.
Ei se ole mikään ilo muuttaa toisen nurkkiin, aika harva nainen enää nykypäivänä siihen edes ryhtyy. Eli tuolla asenteella jos mies on, niin kyllä tila pysyy naisettomana.
Eihän ne ole toisen nurkkia, jos laittaa nimensä lainapaperiin. Ota vastuusi vaikka 800 000 euron lainasta, saat ihmeesti enemmän oikeuksia ja velvollisuuksia kuin mitä nyt on.
No en todellakaan ota. Mulla on oma asunto ja vakituinen työ ja hyvä palkka. Miksi vaihtaisin sen täyspitkiin päiviin ja suureen velkaan? En minä tarvitse farmia. Mutta voipi olla, että mies mieluummin näkee mut asumassa siellä kuin elää yksin.
eli jos mies ei maksa sinun vaatimaasi sisustusta, niin eroat?
kyllä on taas suominaisen rakkaus todellista, eikä perustu rahaan ja materialismiin
Siis missä tuossa puhutaan erosta? Voi jeesus tätä suomimiesten lukutaitoa.
Lue se aloitus.
Ja sinä puhut miesten lukutaidosta?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla ovat aiemmatkin emännät saaneet jättää kädenjälkensä niin käsittämätöntä, että tuoretta emäntää ei kunnioiteta sen vertaa, että hän saisi myös laittaa paikkaa. Mikä saa naisen kiinnittymään ja jäämään paikkaan, jos kaikin tavoin tehdään selväksi, ettei hänellä ole mitään yhteyttä siihen?
Nimenomaan. Olisi hyvä joidenkin tulla nykyaikaan ja tajuta, ettei se ole mikään hieno asia päästä emännäksi tilalle ja siitä hyvästä sietää mitä vain, että saa asua siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla ovat aiemmatkin emännät saaneet jättää kädenjälkensä niin käsittämätöntä, että tuoretta emäntää ei kunnioiteta sen vertaa, että hän saisi myös laittaa paikkaa. Mikä saa naisen kiinnittymään ja jäämään paikkaan, jos kaikin tavoin tehdään selväksi, ettei hänellä ole mitään yhteyttä siihen?
Nimenomaan. Olisi hyvä joidenkin tulla nykyaikaan ja tajuta, ettei se ole mikään hieno asia päästä emännäksi tilalle ja siitä hyvästä sietää mitä vain, että saa asua siellä.
Aloittaja on ihan vapaa lopettamaan suhteen. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kun asutte, saat päättää puolet sisustuksesta. Vie loput anopin tavarat ullakolle. Mies hakea ne sieltä, jos eroatte.
Mahtaako ap maksaa mitään asumisesta, ei se pelkkä yhteisasuminen anna mitään oikeuksia.
Ei se ole mikään ilo muuttaa toisen nurkkiin, aika harva nainen enää nykypäivänä siihen edes ryhtyy. Eli tuolla asenteella jos mies on, niin kyllä tila pysyy naisettomana.
Eihän ne ole toisen nurkkia, jos laittaa nimensä lainapaperiin. Ota vastuusi vaikka 800 000 euron lainasta, saat ihmeesti enemmän oikeuksia ja velvollisuuksia kuin mitä nyt on.
Juu, kyllä kakan ruskean lastulevykasan arvo on 800 000 €, onhan se sentään pellolla.
ei se aloittajan vaatima ikea-sisustuskaan miehen maksamana nosta sen maatalon arvoa, sehän oli ihan hevonperseessä?
Ikea-sisustus????
Nyt on kyllä taittu nappailla jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska omistat tilasta puolet (toki olet mukana maksamassa lainaa ja nimesi on tilakauppapapereissa), niin ilman muuta sinulla on samat oikeudet sisustamiseen ja laittamiseen kuin miehelläsi. Toivottavasti sinulla on myös rahaa etkä oleta, että mies maksaa mielitekosi.
Olen itse tullut tähän taloon emännäksi, mutta olen tilan ulkopuolella töissä. Kun piti remontoida ja laittaa mieleisekseni, niin minä maksoin koko 50 000 euron keittiö- ja pesutilaremontin yksin, koska minähän sen halusin. Ei puolisoa voi velvoittaa maksamaan toiveitani, itse ne pitää kustantaa.
Eli iske tiliote pöytään ja sano miehelle, että sinä maksat kaiken itse, siitä ei huolta!
Kuinkahan paljon tilasta on lainaa, jos se on ollut ties kuinka monta sukupolvea saman perheen/suvun hallussa?
Ei sukutilakaan siirry seuraavalle sukupolvelle ilman rahaa, siitä pitää jo verottaja huolta.
Perintövero on kyllä aika sairas idea, jo kertaalleen rajusti verotetusta omaisuudesta haukkastaan pala koska ihmiset ei elä ikuisesti. Ja eikö kiinteistöissä vielä katsota arvo ajankohtaisen hinnan mukaan? Eli jostain isosta hienosta hyvin hoidetusta talosta joka on aikanaan rakennettu isolle mutta ehkä halvalle tontille jonka arvo on noussut paljon kun asutus on levinnyt sinne päin pitäisi maksaa satoja tuhansia valtiolle siitä ilosta että vanhemmat kuolivat. Huh huh, toivottavasti muistan väärin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jankkaaja nyt ei taida tajuta että tähän kommentoi moni muukin kuin aloituksen tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, että ap ja miehensä olisivat ihan mielellään suhteessa keskenään ja menee vaikeaksi, jos mies asuu tilalla ja ap kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska omistat tilasta puolet (toki olet mukana maksamassa lainaa ja nimesi on tilakauppapapereissa), niin ilman muuta sinulla on samat oikeudet sisustamiseen ja laittamiseen kuin miehelläsi. Toivottavasti sinulla on myös rahaa etkä oleta, että mies maksaa mielitekosi.
Olen itse tullut tähän taloon emännäksi, mutta olen tilan ulkopuolella töissä. Kun piti remontoida ja laittaa mieleisekseni, niin minä maksoin koko 50 000 euron keittiö- ja pesutilaremontin yksin, koska minähän sen halusin. Ei puolisoa voi velvoittaa maksamaan toiveitani, itse ne pitää kustantaa.
Eli iske tiliote pöytään ja sano miehelle, että sinä maksat kaiken itse, siitä ei huolta!
Kuinkahan paljon tilasta on lainaa, jos se on ollut ties kuinka monta sukupolvea saman perheen/suvun hallussa?
Verottaja edellyttää ns. käypää arvoa sukupolvenvaihdoksissa. Ei se kysele, monesko sukupolvi tilalla on, se kysyy ainoastaan sitä, mikä on kaupan tai lahjan arvo. Vai oletitko, että kun tila on kerran maksettu joskus 1600-luvulla, niin se annetaan maksutta seuraavalle sukupolvelle?
Ja lisäksi se 1600-luvun navetta ei ihan vastaa nykypäivän vaatimuksia, sitä on pitänyt remonteerata/rakentaa kokonaan uusiksi jo useamman kerran. Samoin asuinrakennus. Koneet ei ole ikuisia, niitäkin pitää välillä uusia. Kyllä sitä lainaa pitää aina välillä ottaa, harva maajussi tekee isoja hankintoja käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jankkaaja nyt ei taida tajuta että tähän kommentoi moni muukin kuin aloituksen tekijä.
jos maatalon mies ei sinulle kelpaa, niin älä ota sellaista. niin helppoa se on
Vierailija kirjoitti:
Tee sinne maataloon yhteen huoneeseen oma woman cave, jossa saat iloitella tähtityynyillä ja sisustustikkailla ja live laugh love -seinätarroilla vapaasti, ja anna miehesikin vaikuttaa siihen perintötilan sisustukseen ja pihaan muuten. Se on hänen lapsuudenkotinsa, kunnioita sitä. Turhanpäiväinen aihe riidellä on joku sisustaminen muutenkin.
Sä olet aika pahasti jäljessä trendeissä. Noi meni jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole varmaankaan miehen kelpaamisesta vaan jokaisen tarpeesta asua omassa kodissa sekä kokea merkityksellisyyttä.
Pitäisikö miehen katkaista napanuora äitiinsä... et ole kohtuuton. Kyllä jokaisella on oikeus sisustaa oma koti kuten itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on aloittajan ja hänen puolisonsa asia, ei me muut sitä voida päättää. Joten jospa nyt lopettaisit tuon erosta jankkaamisen, ei se vie tätä keskustelua mitenkään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos menisit takaisin sinne peräkammariin, ottaisit ne napit ja sulkisit koneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, että ap ja miehensä olisivat ihan mielellään suhteessa keskenään ja menee vaikeaksi, jos mies asuu tilalla ja ap kaupungissa.
edelleenkin ap puhuu itse siitä erosta jo aloituksessa. siitä vaan eroamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä maatalon mies olet tainnut jäädä emännättömäksi, en kyllä yhtään ihmettele kun luen kommentointiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut naapurissa tuollaista tilannetta. Tuore emäntäkokelas ei omista tilasta mitään, ei maksa lainoja eikä tee tilalla töitä, mutta uutta sisustusta pitäisi saada, taloa remontoida ja pihaa laittaa, vaikka isäntä tekee jo nyt ylipitkiä päiviä metsäkonekuskina tilanpidon ohessa. Aamuyöllä klo 2 auraamaan lähikaupunkiin, sieltä klo 6 metsäkonetta ajamaan, illalla klo 18 loppuu työvuoro ja sen jälkeen auraamaan, nukkumaan ehtii ehkä keskiyöllä, parin tunnin torkut ja taas töihin.
Emäntäkokelas valittaa, kun ei ole yhteistä parisuhdeaikaa eikä saa keittiöremonttia, vaikka ei tykkää 8 vuotta sitten uusitusta keittiöstä. Sen valitsi anoppi, pakko olla surkea.
Aika harva nainen huolisi tuollaista miestä, joka käyttää kaiken ajan oman omaisuutensa hoitoon.
Totta, naiset ottavat mieluummin miehen, joka ei maksa vuokraa eikä lainoja ja on menettänyt luottotietonsa. Ihmeen moni mies etenkin maalla haluaa elättää itse itsensä eikä elää yhteiskunnan tuella ja joskus siitä seuraa se, että täytyy tehdä töitä toimeentulotuen nostamisen sijaan.
Vai millä rahalla ajattelit sen naisen kotia sisustavan? Eiköhän se mieheltä rahat ruikuta.
Kuule, kun on olemassa ihan miehiä, jotka käy töissä, mutta ei asu siellä. Sellaisen kanssa voi ostaa yhteisrn kodin ja vapaa-aikaakin jää. Ei tarvitse ottaa miestä, joka on sidottu tilaan ja jonka kansa yhteinen elämä tarkoittaa joko valtavien velkojen ottamista yhteisiksi tai toisen nurkkiin muuttamista.
Olet aivan oikeassa.
Mutta muista, että et sitten kadehdi, kun kerrotaan maatalouden valtavista tuloista, koska sinä valitsit itse toisenlaisen elämäntavan.
Tarkoitat varmaan tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole varmaankaan miehen kelpaamisesta vaan jokaisen tarpeesta asua omassa kodissa sekä kokea merkityksellisyyttä.
aloittajahan kertoo että hänellä on oma kotinsa.
Aika moni varmaan mielellään karsii puitteista jos sillä saa aikaa oman rakkaansa kanssa.